Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?
Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?
Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.
Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.
Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?
Kommentit (301)
Haen todella usein viikonloppuisin jotain RESQ-ravintolaruokaa, nytkin syön juuri Soul Goodin Cashew Chicken josta maksoin 4,90 ja tästä saa 2 päivän ruoat. Sen lisäksi on helppo tehdä esim. kasvis-kana/tofupeltejä, sesongin kasviskeittoja, lasagnea jne niin että saa useamman ruoan myös pakastimeen. Joskus innostun tekemään jopa jonkin pataruoan jonka pakastan annoksissa lounaaksi otettavaksi töihin.
Pyrin syömään monipuolisesti ja virallis-terveellisestikin.
Itse reen parin päivän ruoat kerralla. Keittoja melko usein. Joskus sorrun valmisruokaan, mutta eivät ne ravintoarvoiltaan ole hyviä syödä jatkuvasti ja makukin alkaa melko pian etoa.
Ihan tavallista, kunnon ruokaa, välillä jopa ravintolatason kokkausta sillä niitähän on helppo tehdä pieniäkin määriä. Gnocchit, pastaa, risottoa, pihviä, pataa jne. Tosin esim peurapata paranee lämmitettäessä niin ihan pientä ei kannata valmistaa. Makaronilaatikonkin voi tehdä minikoossa, samoin lasagne vaikka annoksena.
Vierailija kirjoitti:
Korjaan: 150€ viikossa, heh. 150€/kk olisi aika saavutus, vaikka söisi pääasiassa pastaa ja ketsuppia.
Yksi henkilö syö 150 eurolla kuussa ihan mukavasti kun tekee itse ruokaa. Ei siihen tarvitse edes mitenkään säästellä.
Halpa ruuanlaitto on hyvin yksinkertaista. 70%-80% kaloreista perunasta, pastasta, riisistä, kasviöljystä ja leivästä. Muita halpoja raaka-aineita ja mausteita sitten täydentämään ruokavaliota.
Kaukoidän, Intian tai välimeren ruokavalio on edullista, maistuvaa ja nopeaa valmistaa. Netti on täynnä yksinkertaisen ja maistuvan perusruuan reseptejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen ruokaa toisinaan, valmistan sellaisia jotka säilyy jääkaapissa. Välillä valmisruokia kaupasta, syön myös ravintolassa tai wolttaan ravintolaruokaa kotiin. Ajattelin alkaa tehdä pataruokia kun haluan oppia jotain uutta. Nekin säilyvät kuulemma hyvin jääkaapissa. Yksin asuessa kannattaa tehdä vähän pienempiä annoksia eikä mitään isoa kattilallista. Tee sen verran että tulee jotain 3-4 annosta, ne ehdit syödä ennenkuin menevät huonoksi.
Minä pakastan aina muutaman annoksen, kun teen jotain enemmän.
Niin minäkin välillä, mutta ei niitäkään pakastimeen loputtomasti mahdu. Ja saattavat tosiaan unohtua sinne. Itse aina suunnittelen syömiseni, kun teen ruoat itse, asun siis yksin. Tai sitten jos teen jotain hyvin maukasta ruokaa, niin sen syö nopeasti, ei tarvitse pakastaa.
Keittojuures/vihannessekoituspussi, siihen makarooni/riisi/pottu, ja lopuksi joku proteiini(jos halpaa niin soija) ja liraus öljyä ja mausteet.
Aika usein tällaisia.
Vastailinkin jo noin vuosi sitten ketjuun, mutta vastaan nyt vielä lisää. Teen siis etätöitä, joten syön lähes kaikki ateriat kotona. Tavallisimmin kokkaan itselleni työpäivän jälkeen päivällisen ja teen sitä sen verran, että riittää seuraavana päivänä lounaaksikin. Nyt on tässä jouluruokia popsittu jo yli 3 päivää ja tulee niiiiiin korvista (vaikka hyviä olivatkin), että mulle tosiaankin sopii paremmin se, että tänään päivällinen ja huomenna lounas samaa, ja sitten taas jotain muuta. Vaikka nykyisin katselenkin kilohintoja eri tavalla kuin ennen, en silti halua, että mun puoli kiloa kasviksia olisi pelkkää lanttua tai pelkkää kaalia. Pyrin syömään suositusten mukaan (paitsi en nyt näiden uusimpien...ihan niin lammas en sentään ole :D ) ja mulle erityisesti kasviksissa on tärkeää myös monipuolisuus eikä pelkästään määrä.
Hyvin säilyvä salaatti on muuten Cosmopolitan. Myydään reilun 200 g pakkauksissa ja säilyy jääkaapissa oikein hyvin yli viikon, jopa kaksi viikkoa. Myös kiinankaali säilyy varsin hyvin. Sekä se tavallinen että violetti. Tykkään myös erilaisista raasteista, mutta koska raastaminen on sorminivelille vähän tuskallista, hommasin aikoinaan raastinkoneen. Uunijuureksetkin (ja juuresten valikoima on laaja ja vieläpä edullinen) valmistuu kuorimisen jälkeen ihan itsestään uunissa. Osan voi syödä tänään ja osan marinoida jäähtymisen jälkeen, jolloin ovat seuraavana päivänä vähän niinkuin jotkut meze-kasvikset. Tämän päivän ruuan loput voi siis - halutessaan - tuunata huomista varten eri tavalla. Mun ostoslistallani pyörii pääsääntöisesti aina samat perusraaka-aineet, mutta sitten fiiliksen (ja mitä kapaissa sattuu olemaan) mukaan niistä voi syntyä meksikolaista, italialaista, thaimaalaista, marokkolaista tai mitä vaan.
Kuitenkin sanoisin, että jos ruuanlaitto itsessään ei kiinnosta palaneen puupennin vertaa eikä ole taloudellista pakkoakaan saada mahdollisimman paljon mahdollisimman halvalla, niin onhan ne kaupan valmisruuat silloin ihan hyvä valinta. Jos mä en tekisi etätöitä vaan kävisin joka arkipäivä lounasravintolassa syömässä, tuskin laittaisin kotona ruokaa kuin korkeintaan viikonloppuisin. Ja viikonloppunakin saattaisin tehdä vain brunssin kaltaisen aamiaisen ja syödä jonkun einesruuan päiväruuaksi.
Vain itselle on mukava laittaa ruokaa, kun voi tehdä just sitä mitä haluaa ja milloin haluaa. Puolison ollessa paikalla kummankin suhteen joutuu tekemään liikaa puolison mieleistä. Olen alkanut usein sanoa, että minä syön näin, tee itsellesi jotain muuta jos sinulle ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla?
Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.
Ajatuksena monimutkaista. Miksei voi tehdä helppoja ruokia?
Yksin asuessani kävin välillä ravintolassa syömässä. Kallista mutta vaihtelua.
Työpaikalla voi yleensä syödä lounasta jos käy töissä.
Minä olen yleensä hoitanut ruokailuni syömällä jo 20 vuoden ajan.
Käyn kerran kk "isosti" ja aina aamusta kaupassa. Ostan laidasta laitaan tarvikkeita koko kuukauden tarpeisiin. Loppupäivän keitän, paistan, laitan uunissa ruokia ihan huolella. Leivon leipää ja jotain pientä makeaakin. Jäähdytän talvisin ulkona ja kesäisin kylmässä vedessä, jossa kylmäkallet avittavat veden kylmänä pysymiseen. Sen jälkeen annostelen ruoat rasioihin jokaiselle päivälle ja rasiat ulos pakkaseen jäätymään näin talvella, kesällä esikylmennys jääkaapissa. Sitten vaan rasiat pakkaseen ja hups, koko kuukauteen ei tarvitse enää kokkailla. Hieno asia on, jotta saan mieleisiä ja terveellisiä itse tehtyjä ruokia. Kotiruokaa kun pakastaa se säilyy kolmisen kuukautta, vaikka kyllä mulla ne kk annokset tahtoo mennä niinkuin on tarkoituskin. Aina edelllisenä iltana sitten pakkasesta "huomisen" ruoka jääkaappiin sulamaan, sitten vaan mikro laulamaan 2 min kun on ruoka-aika ja lämmin ruoka on valmista. Salaatti kylkeen ja ei kun herkuttelemaan. Kaupoilla käyn sitten n. kerran viikossa, maitoa, leikkeitä ja mitä nyt milloinkin tarvitsee. Tulee edulliseksi, säästää sähköä kun ei hellan levyjä eikä uunia joka päivä tarvitse käyttää. Lisäksi ruoka sisältää juuri sitä, mitä olen siihen milloinkin laittanut. 5 v olen ollut yksin ja tehnyt vain kerran kuukaudessa ruokaa ja täytyy sanoa, jotta toimii ja hyvin toimiikin.
Vierailija kirjoitti:
Käyn kerran kk "isosti" ja aina aamusta kaupassa. Ostan laidasta laitaan tarvikkeita koko kuukauden tarpeisiin. Loppupäivän keitän, paistan, laitan uunissa ruokia ihan huolella. Leivon leipää ja jotain pientä makeaakin. Jäähdytän talvisin ulkona ja kesäisin kylmässä vedessä, jossa kylmäkallet avittavat veden kylmänä pysymiseen. Sen jälkeen annostelen ruoat rasioihin jokaiselle päivälle ja rasiat ulos pakkaseen jäätymään näin talvella, kesällä esikylmennys jääkaapissa. Sitten vaan rasiat pakkaseen ja hups, koko kuukauteen ei tarvitse enää kokkailla. Hieno asia on, jotta saan mieleisiä ja terveellisiä itse tehtyjä ruokia. Kotiruokaa kun pakastaa se säilyy kolmisen kuukautta, vaikka kyllä mulla ne kk annokset tahtoo mennä niinkuin on tarkoituskin. Aina edelllisenä iltana sitten pakkasesta "huomisen" ruoka jääkaappiin sulamaan, sitten vaan mikro laulamaan 2 min kun on ruoka-aika ja lämmin ruoka on valmista. Salaatti kylkeen ja ei kun herkuttelema
Tuo kuulostaa varsin järkevältä tavalta.
Se hoituu niin että itse tekee sitä mitä osaa ja joskus ostaa valmiina sitä mitä ei osaa
Havaittu tämä, pakasterasian päälle kannattaa kirjoittaa, onko suolattua, jos vaikka lihalientä tai jauhelihaa pakastaa paistettuna.
Ostan tarvikkeet, teen ruokaa, syön.
Mä asun yksin. Teen pari kertaa viikossa muutaman isomman annoksen ruokaa.
Laitan niitä sitten rasioissa pakastimeen.
Sieltä voi sitten ottaa tarpeen mukaan :-)
Kasviksia, linssejä, kalaa ja kanaa. Niistä saa tehtyä vaikka mitä. Eikä maksa paljon
Vierailija kirjoitti:
Näin kehonrakentajana voin sanoa, että ei ne kaupan einesruuat epäterveellisiä ole, suurin osa. Rasvat on maltillissia monissakin ruuissa, kuten myös hiilarit. Lisää vaan hieman proteiinia ja rehuja niin ovat oikein hyviä vaihtoehtoja. Toki itsetehty on aina parempi vaihtoehto ja myös edullisempi.
Komppaan, vaikken kehonrakentaja olekaan. Proteiini- ja rehupuolta minäkin lisään. Lisäksi annoskoko pysyy eineksillä sopivana, ei voi santsata, ei tee mielikään, kun ei ole liian hyvää. Jos teen itse keittoja, niistä tulee niin hyviä, etten ikinä tyydy kolmeen desiin vaan otan lisää.
Eihän se ravitsemusterapeutti Hanna Partanenkaan tyrmännyt eineksiä ja hän sanoi myös samaa, että tehdään liian hyvää ruokaa ja syödään siten liikaa. Toiset sitäpaitsi kuorruttavat kaiken tekemänsä ruuan ruokakermalla, kermalla, kookoskermalla tai juustolla. Kotiruuassa saattaa olla paljon enemmän rasvaa ja suolaa kuin eineksissä.
Hyvällä omallatunnolla syön valmisruokia kunnes välillä kyllästyn. Sitten kokataan taas itse. Omiin pöperöihinkin kyllästyn tosin myös ja sitten maistuvat taas valmisruuat.
En tykkää valmisruuista, syön tosi harvoin, esim. kipeänä tai jos tulen myöhään ja väsyneenä kotiin. Yleensä teen ruokaa noin kahdelle aterialle kerralla. Hävikkiä ei tule juurikaan. Esim leivät laitan pakkaseen ja paahdan sitä mukaa kun syön. Pilkon ja pakastan hedelmiä smoothieihin, ja käytän niitäkin pienempinä annoksina. Muuten jää helposti pilaantumaan.
Itse käyn ilta-alessa, ostamassa niitä - 60%. Myös sushit.
Samoin paistopisteeen tuotteet.
Myös toisinaan käyn turkin ukolla syömässä, lounaan, mistä puolet käytännössä mukaan.
Tällöin puolikkaalla syö seuraavankin aterian.
Yksinollessa riittää hyvin yksi lämmin ateria vuorokauteen.
M45
Kokkaan useasti kolmen päivän ruuat kerralla.
Otan ruokalaatikon töihin melkeenpä joka päivä.
Pidän myös ns jätös päivän. Jolloin syön jämiä mitkä jääny jääkaappiin.
Nyt ennen jouluvapaita ostin paljon mikroruokia, väsymys ja vitutus vaivasi ja tietty myös laiskamato.
No tammikuussa taas alan kokkailemaan.