Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
281/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töihin ostan aina valmisruokaa. Illalla töiden jälkeen jotain pakasteruokaa tai leipää ja puuroa. Kerran viikossa kokkaan jotain, mistä syön parina arki-iltana. Viikonloppuisin yleensä syön ulkona. Tiedän että tulisi halvemmaksi tehdä useammin kotiruokaa mutta en jaksa enkä viitsi. 

Vierailija
282/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostaa valmismättöä kun voi itse tehdä parempaa.  

Vaikka siksi, ettei osaa tehdä parempaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkailen ihan itse, ihan vaan koska tykkään siitä. Ja ruokani ovat todellakin parempia kuin einekset. En ole laskenut mikä olisi halvin tapa. Hävikkiä minulla ei juurikaan tule. Muutaman kerran kun kokkaa niin saa viikon safkat, joten ei se vaivakaan niin suuri ole.

Vierailija
284/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan syömiseni niin ja näin, useimmiten olen viikot pärjäillyt täytettyjen patonkien, kaupan salaattibaarin antimien ja burgeraterioiden (Hesburger, Burger King tai McDonald's) varassa. Juomana tietysti limonadia (Coca Cola, silloin tällöin ollut Jaffa), mehua, jääteetä, makuvettä, smoothieta taikka kaakaota. 

Vierailija
285/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Voi voi, tee ostoslista. Ei ole vaikeaa.

Ei ole, mutta ei kiinnosta ostaa valtavaa määrää tavaraa yhtä ateriaa varten ja sitten 90% ostoksista jää istumaan jääkaappiin/pakastimeen kunnes heitän ne pois ihan vain koska en käytä niitä. Ei olisi ollut sullekaan vaikeaa lukea aloitusta. Tai ilmeisesti se silti oli sulle liian vaikeaa.

Kannattaa tehdä sellaisia ruokia joihin tarvittavat ainekset on sellaisia että joko kuluu kaikki tai tulee käyttöä myöhemminkin. Tai on hyvin säilyvää että tulee käyttöön sitten kun seuraavan kerran tekee sitä ruokaa. 

Vierailija
286/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen ruokaa toisinaan, valmistan sellaisia jotka säilyy jääkaapissa. Välillä valmisruokia kaupasta, syön myös ravintolassa tai wolttaan ravintolaruokaa kotiin. Ajattelin alkaa tehdä pataruokia kun haluan oppia jotain uutta. Nekin säilyvät kuulemma hyvin jääkaapissa. Yksin asuessa kannattaa tehdä vähän pienempiä annoksia eikä mitään isoa kattilallista. Tee sen verran että tulee jotain 3-4 annosta, ne ehdit syödä ennenkuin menevät huonoksi.

Minä pakastan aina muutaman annoksen, kun teen jotain enemmän. 

Niin minäkin välillä, mutta ei niitäkään pakastimeen loputtomasti mahdu. Ja saattavat tosiaan unohtua sinne. Itse aina suunnittelen syömiseni, kun teen ruoat itse, asun siis yksin. Tai sitten jos teen jotain hyvin maukasta ruokaa, niin sen syö nopeasti, ei tarvitse pakastaa. 

Niin no siinä pakastimeen tekemisessä on se idea, että niitä ruokia sitten kans syödään sieltä. Jos pakastaa sopivissa annoksissa niin on helppo napata vaikka evääksi. Mutta jos se ei toimi itsellä niin ei tietysti kannata, ei ole yhtä oikeaa tapaa. 

Vierailija
287/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

400g jauhelihasta saa 3 annosta kastiketta. Syön yhden heti, toisen seuraavana ja kolmannen sitä seuraavana tai kolmannen laitan pakkaseen.

Vierailija
288/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan syö eineksiä kuin joskus harvoin ja nekin on pakastepizzoja tai riisipiirakoita. Noitakin vain joskus harvoin. 

En ole koskaan ymmärtänyt tätä, että ei yksin asuvana viitsitä tehdä ruokaa. Voi tehdä pienempiä määriä, syödä useamman kerran ja pakastaa osan. Raaka-aineita voi käyttää muissakin ruoissa, soveltaa moni eri tavoin. Mausteita mulla on aina ollut moneen lähtöön, että voi maustaa monipuolisesti. 

Vierailija
289/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jalostajan hernekeittoa kylmänä tai lämmitettynä

- höyrytettyjä juureksia, kasviksia

- nuudelia ja tonnikalaa

- munakasta a'la vege

- varpaankynsiä

- gluteenitonta leipää

- kraanavettä, koska en juo kahvia, teetä enkä mitään alkoholia

- en syö joka päivä mitään

Vierailija
290/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa isomman satsin. Kastiketta voi syödä pottujen, pastan ja riisin kanssa. Sitten paistan loput perunat. Joskus teen soppaa tai jotain risottotyylistä.

Vierailija
291/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin yksin asuessani kyllä ihan itse tehtyä ruokaa, paljon salaatteja, pastoja, joskus tyyliin lämpimiä voileipiä tms. Minulle ei ole ongelma syödä samaa ruokaa useampaan kertaan. 

Vierailija
292/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa yleensä viikonloppuisin ja pakastan loput, yhdestä ruoasta tulee yleensä 3-4 annosta. Joskus, varsinkin jos on paljon menoja ja vähemmän aikaa kokata, ostan vaikka sosekeiton tai riisipuuron, jotta pärjään seuraavaan viikonloppuun. Kokeilen joskus myös uusia reseptejä, mutta jätän pois sellaiset ainekset, joista tiedän tulevan hävikkiä, kuten eksoottiset kastikepullot. Harvemmin on tullut niin huonoja ruokia kokeiltua, etteikö olisi pystynyt sen noin 3 kertaa sitä syömään. No, maksalaatikko ja joku aasialainen ruoka, johon tuli kypsennettyä banaania, ne ei meinanneet enää toista kertaa mennä alas. Mutta todellakin yksin voi ja kannattaa kokata. Jos vielä seuraa satokausia, niin tulee todennäköisesti halvemmaksi kuin einekset, ja terveellisemmäksi, jos ne einekset on lähinnä pitsaa.

Vierailija
293/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokkailen ihan itse, ihan vaan koska tykkään siitä. Ja ruokani ovat todellakin parempia kuin einekset. En ole laskenut mikä olisi halvin tapa. Hävikkiä minulla ei juurikaan tule. Muutaman kerran kun kokkaa niin saa viikon safkat, joten ei se vaivakaan niin suuri ole.

Sama täällä. Itse tehty on parempaa ja vie kyllä paremmin nälän pois kuin valmisruoat. Kasviksia ja vihanneksia yleensä aterioilla runsaasti. Mutta kyllä käytän joskus valmiruokiakin.

Vierailija
294/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkaan 2 kertaa päivässä ja yksin asun. Ei tule valmisruokien osto halvemmaksi. Jos et halua pakkaseen säästää niin tee pienempiä annoksia sitä ruokaa. Esim. jauhelihapaketin kun ostat niin voit tehdä siitä useamman eri ruuan, ei tarvitse käyttää koko pakettia kerralla. Sama muiden aineiden kanssa. Taipuvat samat ainekset moneen eri reseptiin. Voit suunnitella useamman päivän ruuat niistä samoista aineksista. Jos et osaa arvioida kuinka kokata yhdelle hengelle sopiva annos niin ota valmisresepti ja jaa ainesmäärä sen mukaan kuinka monelle hengelle tarkoitettu. Monesti 2-4 hengen annoksia niin jaat kahteen tai neljännekseen ne ainekset. Jos olet pieniruokainen niin käytä aineksia alle sen yhden hengen annoskoon. Sit kun muutaman kerran tehnyt noin niin osaat arvioida paremmin mikä on sulle sopiva kokkausannos eikä mene ruokaa hukkaan. 

Vierailija
295/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen itse pääasiassa. Piti opetella tekemään pienempiä määriä kuin silloin kun lapset vielä asuivat kotona. Ruoka riittää pariksi kolmeksi päiväksi, ei ehdi pilaantua enkä minä kyllästyä. Joskus ostan punalaputettuja valmisaterioita, laitan pakastimeenkin, voi napata mukaan töihin lähtiessä, ehtii sulaa ennen ruokataukoa. Täydennän yleensä ruokaa leivällä tai joskus riisipiirakalla, ja salaatilla tai raasteella. Välipalaksi/jälkiruuaksi hedelmiä. Kuivaelintarvikkeita ja säilykkeitä aina kaapissa, niistä saa jotain kehiteltyä jos ei jaksa/viitsi kauppaan lähteä. Aamupala yleensä puuroa tai täysjyvämuroja, ja marjoja/pähkinöitä. Ostan edullisia ruokatarvikkeita, juhlat erikseen, hyvin pärjää osa-aikaisen palkallakin.

Vierailija
296/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt kuka ne kaikki valmisruuat ostaa, joita on kauppojen hyllyt väärällään. Täältähän ne ostajat löytyivät. Ei tulisi mieleenikään syödä tehdasvalmisteista lisäainesotkua. Teen mieluummin itse tuoreista raaka-aineista. 

Vierailija
297/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan ruuan kerran päivässä. Yleensä samaa ruokaa riittää pariksi, kolmeksi kerraksi. Valmisruuat on pilattu lähes kaikki lisäämällä niihin sitä saippualle maistuvaa korianteria. Muutaman kerran olen erehtynyt ostamaan ennestään tuttua valmisruokaa, mutta se on mennyt jätteeseen, sillä en voi sietää korianterin makua. Ainoat valmisruuat ovat Saarioisten ohrapuuro ja pinaattikeitto. Niitäkin ostan todella harvoin. S-Marketissa on arkisin tarjolla lämpimiä ruokia ja niitä ostan joskus. 

Vierailija
298/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Voi voi, tee ostoslista. Ei ole vaikeaa.

Ei ole, mutta ei kiinnosta ostaa valtavaa määrää tavaraa yhtä ateriaa varten ja sitten 90% ostoksista jää istumaan jääkaappiin/pakastimeen kunnes heitän ne pois ihan vain koska en käytä niitä. Ei olisi ollut sullekaan vaikeaa lukea aloitusta. Tai ilmeisesti se silti oli sulle liian vaikeaa.

Älä osta 2kg perunasäkkiä, älä osta 1kg jauhelihaa. Älä

Ikävä kyllä perustarvikkeita saa harvoin ostaa pientä määrää. Kaikki tuntuu olevan suunnattu isoruokaisille aviopareille tai suurelle perheelle.

Vierailija
299/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se hoituu niin että itse tekee sitä mitä osaa ja joskus ostaa valmiina sitä mitä ei osaa

Juuri näin. Eikä kenenkään ruokailut kuulu muille. Tekee itse tai ostaa valmiina, niin jokaisen oma asia.

Vierailija
300/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teen pääasiassa itse ruokaa, syön sitä samaa sitten pari päivää - omasta mielestä mukavaa, kun ei tarvitse aina kokata, vaan ruokaa riittää töihin lounaaksikin. Jonkin verran tulee kyllä ostettua nopeita eineksiä, lähinnä pinaattilettuja, purkkihernaria ja valmiita kaalikääryleitä. Ennemmin korvaan itsetehdyn ruoan ResQ-aterioilla, hinta sama kuin eineksillä ja parempaa.

Suurin osa raaka-aineista kyllä säilyy - juuri tein lasagnen pakastimesta sulattamaani jauhelihaan ja käytin kaapista loput lasagnelevyt. Ainoat yhdelle ihmiselle liian isot tuotekoot ovat ehkä osa juustoista (ehtii mennä homeeseen) ja itsetehdyt leivonnaiset (jos reseptiä ei saa skaalattua eikä taikinaa/lopputuotetta pakastettua).

Ostan itse valmisjuustoviipaleita, ei ehdi pilaantua eikä kuivettua kun ostaa 150g pakkauksia. Kun ei sitä leipää niin paljoa päivässä syö, 1-2 viipaletta. Leivätkin pakastan muutaman viipaleen erissä. Ruuat teen pääasiassa itse, pari kolme päivää siitä sitten syön. Joskus eineksiä tai purkkihernaria. Punalapputuotteita kun sopiva kohdalle osuu. Juureksia ja hedelmiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi