Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte hoidatte ruokailun yksin asuessanne?

Vierailija
09.01.2024 |

Tarkoitan siis sitä, että kumpi lopulta on edullisempaa, ruokien valmistaminen itse vai joskus valmisruokien ostaminen?

Koska asun yksin, niin sitä ruokaa ei vain niin paljon mene. Joten jos haluan valmistaa jotain monimutkaisempaa, niin kaikkien ainesten ostamiseen menee ensin paljon rahaa ja sitten iso osa siitä jää vain odottamaan pakastimessa ja joskus päädyn vain heittämään ruokaa pois.

Joten aina välillä mietin, olisiko kuitenkin säästäväisempää ostaa valmiita ruokia ainakin joskus, sillä vaikka niissä on tietysti paljon korkeammat kilohinnat niin ainakaan hävikkiä ei sitten tule samalla tavalla. Monesti kun sitä haluaa vain jonkun tietyn makuisen aterian yhden kerran.

Onko kukaan tehnyt tästä laskelmia?

Kommentit (301)

Vierailija
241/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen usein  itse.

En halua syödä halvalla tehtyä ruokaa, halpuus johtaa huonoon ravinnepitoisuuteen

Vierailija
242/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesystäväni on joka 2 viikko matkoilla. Yleensä teen joka päivä ruuan, silloin voin syödä 3 pv samaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahkalla ja jokurtilla hoidan

t. Eläkeläinen

Vierailija
244/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen usein salaatteja itse. Sen lisäksi ostan vaihteluna jonkun eineksen tai sitten muun valmiin ruuan aina välillä. Leipää ja kasviksia sekä hedelmiä kuitenkin on monesti kotiruoka yksin ollessani. 

Aivan kuten jouluruokaa en syö montaa kertaa niin en myöskään mitään muuta ruokaa syö monia kertoja peräkkäin eikä kiinnosta myöskään pakastaa annoksia. 

Vierailija
245/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne on suurin osa mikro aterioita ,niitä kokkien valmistamia jotka hiukan kallimpia kuin saarioisen tai atrian valmisateriat. Ystävien kanssa poiketaan lounaalla.Lisukeina vihaneksi tuorena tai palaste altaasta. Syön aamiaikseksi puuroa.Mikro ateriat kello 12 ja 16. Ilta palan kello 19. 

Kokkien valmistamia? Mahtaako  olla, kokki antaa nimensä käyttöön maksusta ja tehtaat ne tekevät ruuan

246/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nykyään järjestelmällinen ruoanvalmistaja. Teen ruoan lähes aina itse. Suunnittelen ruokalistaa viikon eteenpäin siten että ostamani raaka-aineet tulevat käytettyä loppuun.

En normaalisti pakasta valmista ruokaa, vaan rasioin sen jääkaappiin ja syön tekemiäni ruokia muutaman päivän peräkkäin. Tämä ei ole ongelma, koska teen vain lempiruokiani. Tällä menetelmällä ruokia ei unohdu pakastimeen eikä hävikkiä muutenkaan tule käytännössä ollenkaan. Käytän pakastinta marjojen, pakastevihannesten ja joskus leivonnaisten säilömiseen.

En ole laskenut tuleeko tämä halvemmaksi kuin valmisruoat, mutta uskoisin että tulee. Teen joka viikko jotain linsseistä, herneistä tai soijarouheesta, joten niiden päivien osalta selviän halvalla. Muina päivinä saatan ostaa jotain kalliimpaa raaka-ainetta, esim. lohta tai savustettuja muikkuja. 

Vierailija
247/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihaa saa myös palvelutiskiltä, vaikka 100 gr kerralla.  Seuraavaksi teen pyttipannun jouluruoan tähteistä.  Nykyään puolitan sämpylät heti kun ruokakuorma saapuu, pakastan.

Vierailija
248/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina lounaan työpaikan ruokalassa, illalla joko puuro tai valmissalaatti. Vapaapäivinä paistan yleensä lohta/pihvin ja siihen kasviksia. En ikinä tee yhdelle hengelle mitään keittoja tai laatikoita.

Vierailija
249/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinasuva voi ostaa 2 kg perunoita kerralla, kaikki tulee käytettyä.  Kun aloin tehdä tilauksia kotiinkuljetuksella, joskus tosin tein mokia, liikaa tavaraa.  Nykyään hyvin, on paljon helpompaa tuo kotiinkuljetus, vaikka olisi ex tempore-ihminen.

Vierailija
250/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan kuule teen siten miten sillä hetkellä tuntuu hyvältä. Joskus teen itse (useimmiten.) Joskus syön valmisruokaa. Joskus wolttaan ravintolaruokaa.

Vierailija
251/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edullisuudesta en osaa sanoa. Teen itse lähes kaikki ruokani. Yleensä pariksi kolmeksi päiväksi kerralla. Koskaan en katso reseptejä. Ostan kaupasta pääruoka-aineen ja siitä valmistan aterian käyttäen lisukkeina, mitä kaapeista löytyy. Tulee kaikki kierrätettyä suht nopeasti ja voi käyttää luovuuttaan, kun ei orjallisesti katsele reseptejä.

Tänä aamuna hyödynsin joululta jääneet kermat ja hapanmaitotuotteet ja tein helpon kakun. Näin kaikki tulee syötyä, eikä tarvitse myrkyttää itseään lisä-, väri- ja säilöntäaineilla.

Vierailija
252/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

se on sitä kun lusikka kierretään niskan kautta suuhun

Vierailija
253/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin teen ruokaa ja sitten syön sitä 3 päivää. Taatusti halvenpaa kuin kaupan annokset.

Vierailija
254/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruokaa, laitan sen haarukalla tai lusikalla suuhun.

Vierailija
255/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vain irakilaista kebapia tai irakilaista kinkkupizzaa. Kuljettajaksi kelpuutan vain somalin, ghanalaisen tai eritrealaisen.

Vierailija
256/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön hyvin (terveellisesti) ja ruokaan menee n. 150€/kk. Valmistan ruokaa 2-3:n päivän välein, välillä saatan tehdä kaksi ruokaa kerralla josta osan pakastan. En vielä vuosien saatossa ole joutunut heittämään mitään valmistamaani pois siksi, että se olisi pilaantunut tms.

En rehellisesti ymmärrä avausta. Yhdestä "ruoasta" saan suunnilleen kahden päivän lounaat ja päivälliset, jos olen yksin syömässä. 

Vierailija
257/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa, enkä kyllä toisaalta jaksaisikaan tehdä ruokaa. Exä oli innokas kokkaaja, mutta eron tultua valmisruoalla mennään. Mulle ruoka on lähtökohtaisesti energiaa, joten maku on tois'sijaista. Toki sitten tykkään ruoasta ja nautiskella. Käyn ravintoloissa illallistreffeillä mielelläni ja tulen mielelläni syömään jos vaikka vanhemmat kutsuvat. Mutta se tavallinen arki, niin silloin ei maku ratkaise. Jos olen toimistolla, syön työpaikan ravintolassa. Sen jälkeen riittää banaani ennen treeniä ja treenin jälkeen iltapalaksi puuro, rahka, raejuusto, kananmunat tms. mutta ei mitään varsinaista ruokaa. Jos olen etätöissä, käyn hakemassa lounaaksi kaupasta vaikka Kokkikartanon pastaa ja oikein on hyvä. En kyllästy, koska kuten sanoin: energiaa se lähtökohtaisesti vain siinä kohtaa on. Viikonloppuisin voi olla että käyn jossain syömässä, mutta jos ei jaksa lähteä, niin Alepalta Thai Cube ja siihen leivät kaveriksi, niin taas jaksaa.

Vierailija
258/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat monimutkaisella ruualla? 

Oikeastaan mitä tahansa joka vaatii laajemman kirjon ainesosia. Eli ei se, että kokkaaminen itsessään olisi vaativaa vaan se, että pitäisi ensin mennä ja ostaa pitkä lista juttuja kaupasta joita ei normaalisti pidä kotona.

Jos kokkaisit useammin niin ne ainekset olis normaalisti kotona. Meitä on 2, mutta minäkään en esim misotahnaa osta, koska en osaa tehdä siitä kuin 1 ruokaa ja se vanhenee. Samoin kaupan hummus säilyy kauemmin kuin itsetehty. Mausteet sen sijaan säilyvät pitempään ja niitä on hyvä olla aina kaapissa. Ohjeeni on siis, että itse tehden ns normaalia ruokaa muuten voi ostaa valmista/syödä ulkona.

Vierailija
259/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahkalla ja jokurtilla hoidan

t. Eläkeläinen

Ei kannattaisi,eräs ihminen ,joka eli noin,pilasi suolistonsa ja joutui leikkaukseen.Pitäisi syödä kunnolla.

Vierailija
260/301 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön hyvin (terveellisesti) ja ruokaan menee n. 150€/kk. Valmistan ruokaa 2-3:n päivän välein, välillä saatan tehdä kaksi ruokaa kerralla josta osan pakastan. En vielä vuosien saatossa ole joutunut heittämään mitään valmistamaani pois siksi, että se olisi pilaantunut tms.

En rehellisesti ymmärrä avausta. Yhdestä "ruoasta" saan suunnilleen kahden päivän lounaat ja päivälliset, jos olen yksin syömässä. 

Korjaan: 150€ viikossa, heh. 150€/kk olisi aika saavutus, vaikka söisi pääasiassa pastaa ja ketsuppia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän