***Heinähelistimet alkuviikko***
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9250119&p=4&mpage=4&tmode…
Edelliset viestit...
Aloitampa taas uuden pinon meille... Olen tossa ajatellut että ei meitä tänne kovinkaan moni kirjoittele vaikka eikös meidän porukan koko lähentele jo sataa... Toki eihän kenenkään pakko ole kirjoittaa:0)
En nyt taaskaan muista mistä ollan yleisesti puhuttu viimeksi...
Omasta navasta sen verran että torstaina olisi se np-ultra. Jännittää kovasti..
JA arvatkaa... tänään luin uutta vauva lehteä rennosti sohvalla selälläni ja alamasussa tuntui semmoinen pieni pallero joka liikkui... Siis voikohan pienen jo tuntea siellä käsin?
Ihan säikähdin!!!
no kirjoitelkaashan reippaasti tänne...
t.sadetar ja eppu12+4
Kommentit (48)
Tänään oli toka neuvola käynti. Pissakoe, hemoglobiini, verenpaine, paino ja vauvan sydän äänet tzekattiin. Ja kaikki oli ok. Kovaa jumpsutusta sillä doblerilla? sai vatsasta kuulumaan.
Verenkuva oli tehty ja mulla se oli A-, neuvolantäti kertoi, että mun verta seurataan pitkin raskautta ja vielä synnytyksen jälkeenkin. Kun jos sikiöllä jostakin syystä olisi + veri ja äidin ja sikiön verenkierto sekoittuisi jostakin syystä (esim. synnytyksessä tai keskenmenossa) niin mun verenkierto alkaisi tuottamaan vasta-aineita. Normaalistihan äidin ja vauvan verenkierto on erillään koko raskauden ajan. No joka tapauksessa tää oli mulle aivan uutta, pitää vähän tutkailla asiaa netistä Onko muita vastaavan " diagnoosin" saaneita?
Mustakin se tiistain dokumentti hedelmöityksestä syntymään oli hyvä ja asiallinen. Jotenkin tuo itse synnytys tuntuu aika hurjalta ja ehkä vähän pelottavaltakin. Ainakin näin ekaa odottaessa tuntuu siltä. Toki olen ystäviltä kuullut että sitä ei kannata jännittää, mutta kuitenkin vähän jänskättää.
Kyllä sitä muutenkin ajatukset pyörii hyvinkin vaan tämän vauva-asian ympärillä. Ja varsinkin unet, melkein joka yö tulee nähtyä jotain vauva-unia :)
Selka on ollut tänään parempi. Pitää koputtaa puuta. Eilen tein pitkän reippaan kävelylenkin ja taidan mennä tänäänkin. Kai se vaan on pakko, jotta saa ton selän pysymään kuosissa. Tilasin myös netistä Villiankasta raskausajan tukiliivin. Se tulee tuohon kokonaan vatsan päälle. Ja tulee selkää. Eihän mulla vielä juurikaan maha ole kasvanut, mutta ajattelin kokeilla tuotakin.
Tilaamani Hennesin mammafarkut oli tosi kivatja sopivat ! Tekis jo mieli laittaa, vaikken vielä tarvikkaan. Mutta kaikki paidat oli isoja. Ilmeisesti noissa mama vaatteissa on eri mitoitus kun normaalisti. Tilasin koot joita normaalisti hennesin vaatteista käytän, mutta nuo olivat aivan liian isoja. No housut olikin pääasia. Paitoja sitten löydän omalta työpaikaltakin.
Semmoista tänään..
-bb-
Ollaan kateltu jo iät ajat isompaa asuntoa tai siis omakotitaloa, mut kun nää hinnat on niin hirveitä täällä pk-seudulla että...
No nyt ollaan löydetty ihan mieluinen vanha iso rötiskä, jonka sais suunnilleen samalla rahalla kun tästä sais, mut remonttiin pitää vaan ottaa lisää lainaa ja paljon. Ja se tönö on tietysti kauempana tästä. Pankissa on käyty ja mahdollinen lisälaina sovittu, eli nyt sit katellaan miten tää meitin asunto menis kaupaksi ja lähdetään kohta luultavasti ehkä tarjoomaan siitä mörskästä ihan kirjallisesti. Tarjouksia ja vastatarjouksia ollaan jo suullisesti sanottu ja saatu. Pitää vaan vielä hetki odotella ja kattoo tän kämpän menekkii. Aika jännää siis.
Muuten tässä oma napa aika samanlainen kuin ennenkin. Farkkuja en tosin uskalla enään pestä kun eivät mene muuten enään päälle tai kiinni tosta mahan kohdalta. Saas nähdä kuinka likaisiksi kerkeevät. Mammahousuja on tuolla vaatehuoneen perällä muutamat vanhat, mut en ole saanut kaivettua niitä vielä esiin kun siellä on sitä tavaraa niin paljon edessä. Saas nähdä kerkeenkö ensiksi vaatekauppaan ostelee uusia ennenkuin olen raivannut tieni niiden vanhojen housujen luo.
Kuka se nyt olikaan: Mulla kohtu tuntuu aamuisin myös usein semmoisena kovana möykkynä tossa alamahalla kun sängyssä vielä pötkötän ja oon miettiny et onko mulla joka aamu joku supistus päällä. Mut toisaalta pissihätä on kyllä kauhee ja vessaan on suunnistettava heti kun saa itsensä ylös sängystä, et johtuiskohan sit siitä?
Hyviä vointeja taas kaikille!
annim ja pallero 13+6
Tää to-be-mamma vetasi sitten kunnon päiväunet.. 5h nimittäin :S saa nähdä miten käy, jos sitten toista odotan joskus tulevaisuudessa- minähän olen varmaan kävelevä zombie ilman extrahyperpitkiä päikkäreitäni ;)
Sadetar,
tosi jännä tuo sun " liikkuva kohtu" :D taitaa se sitten todella niin olla, että pikkuinen siellä mönkii. Minä odottelen kyllä niitä liikkeiden tuntumista ihan hirveästi, jotenki vauva tuntuu varmaan taas himpun verran realistisemmalta kun elonmerkkejä ei tarvitse etsiä enää ainoastaan laitteiden avulla :)
Mikähän kohta kohdusta hyppää yleensä tohon alavatsaan sellaiseksi " hyppyriksi" ? Eilen mietittiin miehen kanssa, että yläreunaksi se on ihan liian matalalla (vain n.2cm karvoituksesta ylöspäin). Ehkä olen hieman pöljä kun en tajua mikä kohta kohdusta siinä sitten on ;)
Annim,
vautsi, onnea uuteen projektiin! Ompa hieno juttu, kun on vihdoin löytynyt mukava talo. Tuo remontointi kuulostaa hyvältä, siinähän voi enemmän sitten katsoa itsekin hintoja ja yrittää säästää kuluissa esim. jos tutuissa olis materiaalin myyjiä jne. Talo kun valmiina on kuitenkin aina tietyn hintainen ja siitä on sitten vaikeampi tinkiä, varsinkin jos muita halukkaita ostajia olisi. :))
beebebeebe:
Et ole kyllä ainut joka jänskättää synnytystä :o) Itse päivän mittaan havahdun usein siihen, että ajattelen synnytystä. Joka toinen päivä ajattelen, että kyllä minä sen kestän kun luulen tietäväni sen kivun laadusta (kuukautiset kouluttaneet: supistelee/kourii niin että jalat pettäneet parhaimmillaan alta, oksennan valtoimenaan kivusta jne.) ja joka toinen päivä ajattelen että ei herranen aika, synnytys on vielä kamalampaa- miten ikinä voin selvitä :D että samassa junassa ollaan!
Ja sit iki-ihanaa omaa napaa:
Musta tuntuu nykyisin etten kestä pissahätää enää ollenkaan. Joka tippa pitäisi käydä erikseen tiristämässä, aivan uskomattoman rasittavaa! Eilisessä (?) viestissäni hehkutin jo sitä, kuinka paha olo ei olekaan koko ajan. Vedän sanani takaisin ainakin hetkellisesti :D tänään ollut taas ihme ällöpäivä. Meinasin oksentaa yhtäkkiä suojatiellä kävellessäni, olin varmaan hauska näky naama valkoisena ja suu tiukasti kiinni. Siitä sitten vaan näkkäriä repusta kaivamaan kesken kaiken :P
Tällaista tänään, hyvää illanjatkoa ja yötä kaikille!
-Weatherby 13+5
Huh, olipas taas janna Lost! =)
Kiva kun muutkin on huomannut ton pissahadasta nopottavan kohdun, etten ma oo vaan ihan outo. Uskoisin, etta virtsarakko ollessaan taysi vie kohdulta tilaa ja ikaankuin tyontaa sita ylemmas. Taa on meinaan huomattavissa muullonkin kun aamulla, jos seurailee. Myohemmin kun maha on isompi, niin ainakin mua herkasti supistelee jos en oo muistanut kayda vessassa.
beebebeebe: Mun veriryhma on AB-. Eli tuo rhesus tekija on negatiivinen. Tosiaan raskausaikana tehaan 3 verikoetta, niitten vasta-aineitten varalta. Ja heti syntyessa vauvalta otetaan verikoe, otettasko napanuorasta ja katotaan veriryhma. Jos vauva on positiivinen, sa saat sit sen rokotuksen, oisko se ollu joku anti-D, joka sit estaa niitten vasta-aineitten muodostumisen. Mika taas vois olla vaarallista tulevissa raskauksissa. Meilla on molemmat tytot ollut negatiivisia kanssa, ni itte en oo saanut sita piikkia. Meilla mies saattaa olla kans negatiivinen, joten musta mein lapsista tulee kaikista negatiivisia.. jostain muistan nain lukeneeni. Mutta viimex neuvolantati oli eri mielta.. taytyykin kayda taas jostain ettiin et miten se menikaan. Aika hyvin tuosta loytyy tietoakin netista.
Taian kayda kans vahan kattelemassa noita veri juttuja, kun nyt tuli puheex ja sit koisimaan, jotta jaksaa taas aamulla nousta! Oita kaikille!
N. ja nuppuinen jalleen.. =)
Kavin siis spr:n sivuilta tarkistaan asian ja neuvolan tati oli taysin vaarassa! Jos ollaan kumpikin miehen kanssa rhesus- me saadaan ainoostaan rhesus- merkkisia lapsia. En tosin oo ihan varma miehen veriryhmasta, mutta niin sen aiti muisteli.
beebebeebe, en tosiaan menettas youniani tan asian takia. Siis ihan normaaliahan se on et on huolissaan kun tulee jotakin uutta ja kummallista ja kun viel lukee tollasia kauheuksia et mita kaikkee voi sattua. Mut musta on tooosi harvinaista nykypaivana et tosta tulis mitaan ongelmaa, varsinkaan nyt kun sun veriryhma on tiedossa ja sita kylla seurataan tarkkaan. Kannattaa kylla pitaa jossain korvan takana se koko ajan, ettei keltaan paase unohtuun.
Viikko menee tosi nopeesti... varsinkin tällaisessa isommassa laumassa. Meillä on eskarilainen ja tokaluokkalainen sekä 1v3kk... Tänä aamunaki olen noussut ylös 5.00 kun kupus ei enää jaksanu nukkua. Mulle onkin tiedossa tänään " vapaa" aamupäivä. Menen tutun luokse " kaffeelle" (en juo kahvia) ja juttelemaan niitä näitä...
Mies jää kotiin ja ottaa vastaan kotiin palaavia muksuja =)
( . )
Mulla on aikaajoin vieläki öllöolo :( Koko aamun on kuvottanu, ei edes pikku aamupala auttanu...
Onneksi saan nukkua silloin kun nukuttaa eikä ole mihinkään kiirettä!
Halit kaikille joilla jotain raskauden kans ongelmia (oon ihan urpo muistamaan tarkkaan mitä kellekkin kuuluu *punastuu*)
Jahhas kuopus alkaa olemaan yliväsyny ja kiukkuaa tuolla isommillle sisaruksille. Ehdinkin parahiksi laittaa neidin uusille unille ennenkuin lähden viemään koululaista koululle!
Palaillaampa taas kertoilemaan kuulumisia!
Waimo72 & Mahhuli 12+?
Itselläni siis la 6.7. Pakko ottaa osaa tuohon kohdun koko keskusteluun. Itselläni on kohtu eteenpäin kallistunut ja tosi ylhäällä. Minulle lääkäri sanoi ettei vauva alunalkaenkaan ole ollut tuolla ihan " alhaalla" ja siksi raskauden huomasi tosi aikaisin (töissä esim viikolla 11), kohtu sinällään on normaalin kokoinen. En ole mittaillut eikä sf-mittaa ole vielä otettu, mutta välillä ärsyttää nuo että mahan pitäisi olla sen ja sen kokoinen tai muuten on kuvitelmaa ja pelkkää lihomista/turvotusta, kun asia on kuitenkin ihan ihmisestä kiinni.
Toinen juttu on se että tunnen liikkeet ihan selvästi, tämä on kolmas raskaus ja tiedän kyllä miltä vauvan liikkeet tuntuvat, enkä suinkaan sekoita niitä mihinkään ilmakupliin. Ekat liikeet tunsin joskus viikolla 13+jotain, nyt on viikkoja kasassa 15 ja päivittäin tunnen jotain " muljahduksia" , varsinaisilta potkuilta ne ei vielä tunnu eikä mies vielä tunne niitä ulospäin. Mutta todellakin niitä VOI tuntea jo. " Normaalisti" olen hoikka, ja varmaan tuo että kohtu on edessä vaikuttaa myös asiaan.
sorry väärinkirjoituksesta.
Tosiaan tuosta kohdun ihmeasemmosta aamulla ennen pissillä käyntiä.. Mulla kans se silleen möllöttää korkeella, voisi tosiaan vaikka käteen sen siitä ottaa :0)heheh ...välillä oik.välillä vasemmalla ja välillä keskellä. Tosin mulla möllöttää se muutenkin kun vaan meen makaa selälleen. Sullakin on luultavasti huom.eteenpäin kallistuva kohtu.
Meilläkin on yksi lapsi ja tosiaan, on tämä raskus mennyt tod.paljon nopeemmin kuin ekassa. Ja ei enää tule niin innokkaasti seurattua, nuita sivustoja missä näkee vauvan kehityksen.
No kirjoitelkaahan heinikset ja kertokaa masuuutisia ja muutakin mukavaa!!!???
t.sadetar, eppu 13+0 ja tyttö03