Nevolassa käyvät jaotellaan, anteeksi segmentoidaan, Keski-Suomessa!
Olisitko sinä "pärjäävä" vai "kohtalaisen tuen tarvitsija"?
"Kategorioita on tulossa kolme, joista on käytetty työnimiä "pärjääjät" ja "kohtalaisen" ja "suuren tuen tarvitsijat".
Segmentointia tarvitaan, että pystyisimme mahdollisimman aikaisessa vaiheessa tarttumaan perheen haasteisiin ja tarjoamaan heille tukea, lisäksi pystymme seuraamaan tarvitaanko jollakin alueella esimerkiksi lisää terveydenhoitajaresurssia,"
Artikkelin loppuosan mukaan huolta herättää, mikäli neuvola-aikoja varataan myöhäisimmiksi kellonajoiksi, perutaan tai jos vanhempi on nähty päihtyneenä jossakin. Eli kunnon vanhemmat: Aina neuvolaan klo 8, vaikka mikä olisi eikä koskaan viihteelle!!! Ja siis tarkoituksena ei ole tosiaan kuitenkaan luokitella asiakkaita, vaan jaotella.
Kommentit (296)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja tavoitteet, sama lähde kuin viestissä 254 :
Palveluintegraation tavoitteet
Palveluintegraation tavoitteena on
nopeuttaa asiakkaan ohjautumista oikeaan palveluun
sujuvoittaa ja lyhentää palveluprosesseja
parantaa asiakastyytyväisyyttä.
Integraatiolla tavoitellaan myös palvelujärjestelmän tehokkaampaa toimintaa, palveluiden laadun paranemista sekä ammattilaisten työhyvinvoinnin paranemista.
Siinä se asiakastyytyväisyys paranee, kun pakkoaikaan raahaa kolme väsynyttä lasta kun näiden pitäisi olla päiväunilla, mutta pakko on viedä vaan neuvolaan, ettei leimaudu juopoksi.
Älä nyt viitsi. Ei kukaan saa mitään leimaa pelkän yhden kieltäytymisen perusteella, tai jos asiallisesti selittää miksei tule
Juurihan tuolla kerrottiin. Riittää sekin että on nauranut liian kovaa jossain ja terkka sattunut näkemään.
voin muuten kertoa että sinä vuonna kun astmalapsi aloitti päivähoidon, peruin sairastelun takia jatkuvasti kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä tädit pitäisi laittaa muutamaksi vuodeksi kehitysmaahan töihin kunnon nälänhädän, kuolemien, tautien, lapsiprostituution, sodan lapsiseksiorjuuden ja kaiken _oikeasti_ traumatisoivan ja hätää aiheuttavan keskelle! Alkaisi ne normaalit prioriteetit löytyä! Täällä joku sönköttää metatason piilo-ongelmista jotka näkyvät pikkusormen asennosta 😳
Riittäisi että tekisivät yhden viikonloppuvuoron päivystävän sossun työparina. Suomessakin on osalla lapsista asiat aivan hirveällä tolalla. Ne ei vaan aina näy. Ne ongelmat näkyy sossulle ja poliisille viikonloppuiltoina ja -öinä, ne ei näy neuvoloiden työaikana.
Neuvolassa osataan huolestua jos lapsi on selvästi jo ollut (kauan) huonolla hoidolla. Mutta tuurij
Just joo
Vierailija kirjoitti:
minut seksikyselyn perusteella laitetaan naistentautien polille, jossa todettiin minun tarvitsevan leikkausta. Ainoa oire oli ollut yhdyntäkivut, joista en ajatellut mainita neuvolassa, koska ajattelin, että keho ei varmaan vaan vielä ole toipunut kunnolla ja/tai limakalvot vaan ärtsyilee. Ei minunkaan pitänyt mitään yksityiskohtia seksielämästä kertoa, neuvolan täti vain kysyi, että onko jo aloitettu ja mitä ehkäisyä käytetään ja sujuuko hommat, vai onko kipuja, kysyi myös mieheltä
Mutta ymmärrätkö, että kaikki eivät halua keskutella seksielämästään tai sen aloittamisesta neuvolassa? Ja miten ihmeessä ehkäisy nyt jollekin terkkarille kuuluu? Ei se ole terkkarin asia mitä ehkäisyä nainen käyttää, ellei ole reseptiä vailla. Aikuinen nainen itse tietää kyllä, tarvitseeko ehkäisyneuvontaa vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Integraatiolla tavoitellaan myös palvelujärjestelmän tehokkaampaa toimintaa, palveluiden laadun paranemista sekä ammattilaisten työhyvinvoinnin paranemista.
Siinä se asiakastyytyväisyys paranee, kun pakkoaikaan raahaa kolme väsynyttä lasta kun näiden pitäisi olla päiväunilla, mutta pakko on viedä vaan neuvolaan, ettei leimaudu juopoksi.
Älä nyt viitsi. Ei kukaan saa mitään leimaa pelkän yhden kieltäytymisen perusteella, tai jos asiallisesti selittää miksei tule
Minun ei aikuisena ihmsenä tarvitse antaa syytä, miksi ajankohta X ei tiettynä päivänä minulle sovi. Minulla on oikeus omiin menoihin ja omaan elämään ilman kyttäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Ei kukaan saa mitään leimaa pelkän yhden kieltäytymisen peru
On toki, mutta turha ihmetellä sitten miksi teidän perheen tilannetta halutaan selvittää tarkemmin: jos käyttädyt mu l kusti, kun kyse on lapsesi terveydestä, niin tottakai ammattilaisen tulee selvittää, että olet vain perusluonteeltasi sellainen ja lapsella on silti kaikki hyvin versus tilanne, että kaikki ei ole hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksuahan tuo on ja tuollaista on ollut viimeiset 30 vuotta. Huolta ei synny, jos vanhempi on töissä sen verran kaukana, että ei pysty tulemaan paikalle kuin ns. reuna-aikoina (koskee niin äitiä kuin isääkin), huoli syntyy siitä, jos vanhempi ei ole töissä ja silti pääsy neuvolaan klo 9-15 välillä on hankalaa. Kieltämättä humalainen raskaana oleva nainen herättää aina huolta terveydenhuollon ammattilaisissa.
Minä kuulun noihin pärjääviin ja ihan mielelläni annan omista neuvola-ajoistani aikaa niille, joilla elämä on hukassa. Osaan lukea ja saan tarvitsemani tiedot netistä, osaan punnita itseni eikä elintavoissani ole ongelmia.
Ei siinä lue, että raskaana oleva olisi humalassa, vaan että ihan vaan vanhempi joskus olisi humalassa ehkänähty. Siis ihan ilman lasta mahassa tai mukana.
Helsingissä ei onneksi ole tätä ongelmaa, on saanut aina ryypätä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sun neuvolaikäisellä on sellainen rytmi ja ohjelma ettette ehdi neuvolaan? Sitä suurempi huoli."
Ajatellaan että neuvolasta ehdotetaan aikaa juuri siihen hetkeen, kun olen lapsen kanssa maksetussa harrastuksessa. Todellakin sanon, että tämä aika ei sovi, mikä on seuraava.
Lasten kanssa se on sitä, että niihin muskareihin ja uinteihin ja jumppiin tulee aina taukoja kun lapsi/lapset on kipeinä yms. Ne harrastukset on minullekin henkireikä, vaikka on minulla omiakin.
Ja sekin, että täällä on yksi iso jättineuvola keskellä kaupunkia. Sinne ei ihan tuosta noin vain lähdetä. Menee puoli päivää siinä reissussa.
Eihän kukaan ole huolissaan siitä jos ehdotettu aika ei kerran-kaksi sovi vaan siitä jos koskaan ei käy 9-15 välillä. Voi äly sentään.
Jos lasten harrastukset on su
Kyllä äiti on silloin rikki ja avun tarpeessa, jos hänen lapsensa harrastukset ovat jänen henkireikä eikä niiden vuoksi edes neuvolaan pääse.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sun neuvolaikäisellä on sellainen rytmi ja ohjelma ettette ehdi neuvolaan? Sitä suurempi huoli."
Ajatellaan että neuvolasta ehdotetaan aikaa juuri siihen hetkeen, kun olen lapsen kanssa maksetussa harrastuksessa. Todellakin sanon, että tämä aika ei sovi, mikä on seuraava.
Lasten kanssa se on sitä, että niihin muskareihin ja uinteihin ja jumppiin tulee aina taukoja kun lapsi/lapset on kipeinä yms. Ne harrastukset on minullekin henkireikä, vaikka on minulla omiakin.
Ja sekin, että täällä on yksi iso jättineuvola keskellä kaupunkia. Sinne ei ihan tuosta noin vain lähdetä. Menee puoli päivää siinä reissussa.
Eihän kukaan ole huolissaan siitä jos ehdotettu aika ei kerran-kaksi sovi vaan siitä jos koskaan ei käy 9-15 välillä. Voi äly sent
No voi sinua. Hyvä äiti on. Itsevarma ja pätevä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut arkea jo vuosia, nyt se vain on kirjoitettu julki kaikkien tietoon. Totta kai toistuva sovittujen aikojen peruminen etenkin tapaamispäivänä on selkeä merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Toisaalta terveeseen odottajaan ja terveeseen perheeseen ei kannata tuhlata yhteiskunnan varoja, tavoitteena on löytää riskiperheet ja tarjota heille apua (jota eivät halua ottaa vastaan ellei se ole konkreettinen siivouspalvelu). Lapsi on pääosassa ja mitä varhaisemmin löydetään todennäköisesti laiminlyötävä lapsi, sen parempi.
MÄ huolestuisin itse niistä jotka ei tule paikalle eikä peru, enkä niistä jotka joutuu perumaan tai siirtämään aikoja. Mulla on 4 lasta ja ollaan oltu non stoppina nuhakierteessä marraskuun alusta asti. Ensin korona, sit rs, sit joku ja nyt enterorokko. Kolme neuvolaa oon joutunu siirtämään lasten sairastelun takia ja yhen koska pääsin viimein ite lääkäriin just samaan aikaan kun se neuvola oli, poskiontelontulehdustani näyttämään.
Pari typerintä tapaamaani ihmistä ovat olleet terveydenhoitajia, vieläpä Keski-Suomesta. Molemmat vähän pyllerö pulleroita ja saarnaavat sitten hyvistä tottumuksista ja elämäntavoista. Virkajargoninsa kyllä osasivat hyvin ja oli sen tuomaa auktoriteettiä ainakin omasta mielestään. Varmaan sipsi pussi aukeni heti, kun huoneesta poistuin.
En tiiä mitähän ne meistä neuvolasta ajattelee kun kategorisesti kieltäydyn ajasta ennen kymmentä, meillä matkaa sinne n. 20km ja nepsylapsen koulutaksi tulee hintsun ennen ysiä ja se lapsi ei ole siinä taksissa jos joku aikuinen ei ole kertomassa että nyt nouse, pue, ota aamupalaa, muista syyä, muista syyä, muista syyä, ulkovaatteet, onko kännykkä? Heippa!
Höpsistä pussiin. Jos kaikki se rakastava vittuilu mitä olen harjoittanut oikeutetusti tyyppejä kohtaan olisi johtanut johonkin niin olisin jo vainaja.
Tadaa, elossa ollaan, ja riskissä kunnossa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ollut arkea jo vuosia, nyt se vain on kirjoitettu julki kaikkien tietoon. Totta kai toistuva sovittujen aikojen peruminen etenkin tapaamispäivänä on selkeä merkki siitä, että kaikki ei ole kunnossa. Toisaalta terveeseen odottajaan ja terveeseen perheeseen ei kannata tuhlata yhteiskunnan varoja, tavoitteena on löytää riskiperheet ja tarjota heille apua (jota eivät halua ottaa vastaan ellei se ole konkreettinen siivouspalvelu). Lapsi on pääosassa ja mitä varhaisemmin löydetään todennäköisesti laiminlyötävä lapsi, sen parempi.
MÄ huolestuisin itse niistä jotka ei tule paikalle eikä peru, enkä niistä jotka joutuu perumaan tai siirtämään aikoja. Mulla on 4 lasta ja ollaan oltu non stoppina nuhakierteessä marraskuun alusta asti. Ensin korona, sit rs, sit joku ja nyt enterorokko. Kolme neuvolaa oon joutunu siirtämään lasten sairastelun takia ja yhen koska pääsin viimein it
Veisin lapset sinne sairaina ja selittäisin etten uskaltanut perua ettei tule leima otsaan
Aika kieroutunutta jos kyylätään jopa ajanvarauksen kellonaikoja. Kuka hullu tekee tähän maahan enää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
En tiiä mitähän ne meistä neuvolasta ajattelee kun kategorisesti kieltäydyn ajasta ennen kymmentä, meillä matkaa sinne n. 20km ja nepsylapsen koulutaksi tulee hintsun ennen ysiä ja se lapsi ei ole siinä taksissa jos joku aikuinen ei ole kertomassa että nyt nouse, pue, ota aamupalaa, muista syyä, muista syyä, muista syyä, ulkovaatteet, onko kännykkä? Heippa!
No ihan ajatellaan varmasti kuten asia on. Eli nepsylapsen kanssa arjessa on haasteita. Sitä sit ei saisi sanoa ääneen vai?
Ei siis ole lainkaan segmenttiä erinomaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Ei kukaan saa mitään leimaa pelkän yhden kieltäytymisen peru
Miksi sä sit haluat lapsellesi ylipäätään neuvolapalveluita? Senkus kieltäydyt, aikuinen ihminen lapsesi puolesta.
Koska selän takana toimiminen on vastoin lakia jota huolipistekartoituskin on, niin pikku ilmo tästä asiasta riittänee. Nyt kun tiedätte että ennustelijat jotka näissä ennustelupiireissä toimivat, ja joita moniammatillisiksi osaajiksi tituloidaan, voivat edes ilman teidän tuntemistanne tehdä omiin rastituksiinsa perustuen päätöksiä siitä mitä teille tapahtuu...
Ja kukas nyt ei töitä tarvitse?
Mutta olkaa huoleti. Kertokaa vain kaikki asianne luottamuksella ja rehellisesti... kampaajalla kun käytte niin samma saak.
Voi myös kertoa että paremmin menee kuin ikinä. Ja muuttaa jonnekin fiksumpaan pitäjään.
Juupa juu. Ollaan muka kollektiivisesti huolissaan siitä, että vanhemmat vaativat itseltään liikaa ja 'stressi syntyy vertailusta muihin'. Ja sitten on tämmöistä, varaapa neuvolareissut väärään aikaan, niin siitä tehdään johtopäätös ja huolen vyöhykkeillä ollaan.
Aivan uskomattoman absurdia. Ehkä niitä resursseja olisi enemmän jos jätettäisiin tämmöistä vähemmälle.
Älä nyt viitsi. Ei kukaan saa mitään leimaa pelkän yhden kieltäytymisen perusteella, tai jos asiallisesti selittää miksei tule. Tuolla tavalla ajattelee vain ihmiset, joilla on jotain salailtavaa