Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko kuulleet/käytättekö ilmaisua "elävän leski" eronneesta ihmisestä?

Vierailija
29.06.2016 |

Vieläkö joku käyttää tätä ilmaisua? Sehän on hyvin negatiivinen ja sitä käyttävät ihmiset, joille ei taatusti kelpaa "kerran käytetty", yleensä vanhempaa väkeä.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se termi kertoo enemmänkin siitä, että tuli jätetyksi. leskeyteen kuuluu suru ja tuo kertoo siitä.

Vierailija
2/32 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut tämän ja tarkoittaen nimenomaan ketä tahansa eronnut ihmistä. Sanojan mielestä tällainen eronnut oli epäkelpo tai ainakin hänelle epäkelpo potentiaaliseksi kumppaniksi. Kyseinen eronnut henkilö tiesi mielipiteen ja oli yrittänyt salata "leskeytensä".

Vierailija
4/32 |
29.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nevö höörd.

Turku.

Vierailija
5/32 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki googlaukset johtavat näköjään palstalle :D Luen historiallista romaania, jossa käytetään ilmaisua "elävän leski" ihmisistä,joiden puoliso on kuoleman sairas tai kuolemaan tuomittu, vaikka toistaiseksi vielä elossa. Ihan uusi juttu minulle, että elävän leskellä viitattaisiin eronneeseen tai seksiä saamattomaan puolisoon, aina opin jotain uutta AV:lta!

Vierailija
6/32 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut että kauan sitten käytettiin eronneesta tai varsinkin sellaisesta jonka puoliso oli vain häippäissyt ilman että virallista avioeroa olisi haettu.

Vierailija
7/32 |
30.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut ilmausta käytettävän tilanteessa, jossa pariskunnasta toinen on vakavasti dementoitunut eikä enää ns. tässä maailmassa, vaikka henki vielä pihisee.

Vierailija
8/32 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu Elävän leski ilmaisusta. Luulenpa, että sanolla viitataan nykyisin aika moniin asioihin. Yhteistä lienee yksinäisyyden kokemus ja suru, jota on vaikea ilmaista, kun puoliso on kuitenkin virallisesti  olemassa. Törmäsin sen nimiseen kirjaan, joka on ilmestyy keväällä 2018. Kertoo puolison kokemuksesta kumppanin sairastuessa psyykkiseen sairauteen.

Vierailija
9/32 |
20.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut ilmausta käytettävän tilanteessa, jossa pariskunnasta toinen on vakavasti dementoitunut eikä enää ns. tässä maailmassa, vaikka henki vielä pihisee.

Minunkin mielestäni ilmaisu tarkoittaa tuota. Puolisolla on vielä elintoimintoja jäljellä, mutta hän on jatkuvan laitoshoidon tarpeessa, eikä tunnista puolisoaan. Tavallisin syy on dementia.

Vierailija
10/32 |
26.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni löysi uuden kumppanin, jonka johdosta lähdin pois liitostamme. Erosimme. Seuraavilla sukujuhlilla Sisareni mies käytti minusta nimitystä "elävän leski". Toinen sisaren mies toitotti suureen ääneen juhlilla "joku on käynyt vieraissa". Mikä noita ihmisiä mahtoi vaivata?

Vierailija
11/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni löysi uuden kumppanin, jonka johdosta lähdin pois liitostamme. Erosimme. Seuraavilla sukujuhlilla Sisareni mies käytti minusta nimitystä "elävän leski". Toinen sisaren mies toitotti suureen ääneen juhlilla "joku on käynyt vieraissa".

Vierailija
12/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini käyttää itsestään ko. Nimitystä. Isäni sairastui ja joutui hoitokotiin. Ovat edelleen naimisissa, mutta avioliitto on ohi. Eivät tule eroamaan. Äiti huolehtii isästä.

Vierailija
13/32 |
27.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kuullut että ennen tuota nimitystä käytettiin ihan vain eronneesta.Ero oli vielä 50-ja jopa-60-luvuillakin osalle ihmisistä aikamoinen häpeä.Kaikki eivät edes kehdanneet kertoa olevansa eronneita ja sanoivat siviilisäädykseen leski.Jos sitten asiasta tietävät d

senkuulivat,tuli sanonnaksi "elävän leski".Eiköhän tuota eniten käytetty jonnekin sota-ajoille asti.

Vierailija
14/32 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kirjavinkistä! Löysin Reuna Oy:ltä maaliskuussa 2018 ilmestyvän kirjan, Elävän leski - Kun psykoosi hautaa rakastetun. Kyllä sitä aika lailla leskeksi tuntee itsensä, kun elämäntoveri on päästään sekaisin eikä elä reaalimaailmassa. Pitää lukea, jos saisi vertaistukea.

Vierailija
15/32 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leskikö? kirjoitti:

Kiitos kirjavinkistä! Löysin Reuna Oy:ltä maaliskuussa 2018 ilmestyvän kirjan, Elävän leski - Kun psykoosi hautaa rakastetun. Kyllä sitä aika lailla leskeksi tuntee itsensä, kun elämäntoveri on päästään sekaisin eikä elä reaalimaailmassa. Pitää lukea, jos saisi vertaistukea.

Kirjojen markkinointi on kyllä mennyt kummalliseksi. Yksi myy kirjaansa kehuskelemalla, kuinka kivaa on olla työtön ja röyhkeä ja toinen tekee av:lle aloituksia ja vastauksia omasta kirjastaan. Toivottavasti mainostat muutenkin, voi jäädä myynti muuten pieneksi.

Vierailija
16/32 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen kanssa että alkujaan elävän leski on tarkoittanut tilannetta, jossa toinen (usein mies) on hävinnyt, eikä vaimolla ole siis virallista lesken asemaa perheenpäänä, mikä aiheutti juridisia ongelmia käytännön ongelmien lisäksi. Silloin kun mies oli lain mukaan perheenpää.

Mies oli saattanut lähteä merille, perustaa perheen toisaalle, tai todellakin joutua laitokseen, josta ei paluuta ollut. Noissa tilanteissahan usein lapsillekin kerrottiin mielummin että "isä on kuollut."

Sodan aikaan oli varmaan paljon elävän leskiä niissä tapauksissa, joissa mies oli jäänyt sotavangiksi tai jossa kuolemaa rintamalla ei pystytty varmistamaan.

Nykyisin olen kuullut termiä käytettävän jos puoliso sairastuu Alzheimerin tautiin. Käsitteetkin elävät historiassa.

Ehkä AV:llä keksitään soveltaa termiä naiseen, jonka mies pelaa tietsikalla 24/7?

Vierailija
17/32 |
06.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Termiä käytettiin ainakin suuren Amerikan siirtolaisuuden aikaan, 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alkupuolella. Moni naimisissaolevakin lähti yksin ja oli poissa vuosia, jos koskaan palasikaan, joten kotimaahan jäänyt puoliso, yleensä vaimo, oli käytännössä "elävän leski". Ainahan siirtolaisuuden taustalla ei ollut vain puute ja uuden maailman kiehtovuus, vaan myös aviolliset ongelmat, jotka ratkaistiin siirtolaiseksi lähtemällä. Toki osa "eronneista" palasikin ja parit saattoivat elää tai ainakin asua yhdessä loppuikänsä.

Vierailija
18/32 |
19.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos hyvästä kommentistasi ja huomiostasi. Olisi pitänyt alunperinkin esiintyä omalla nimelläni, joten tämä oli todella huono idea. Nyt nolottaa kovasti, mutta tässä minulla on ansiostasi tilaisuus korjata asia ja mainostaa avoimesti teostani, joka julkaistaan la 28.4.2018 klo 14.00 Tuusulan Lottamuseolla. Joten olet lämpimästi tervetullut sinne! Kirjani kertoo avoimesti puolison kokemuksista, kun kumppani on sairastunut vakavasti psyykkiseen sairauteen. Sairastuneet itse ovat jo kirjoittaneet hienoja kirjoja, samoin muut perheenjäsenet, mutta ei tietääkseni puolisot/kumppanit. Sairaus on iso kriisi, ja siitä selviäminen on haasteellista, ja vaikka kokemus on omani (siis subjektiivinen) uskon siinä olevan myös universaalia kokemus-/tunnepohjaa.

Vierailija
19/32 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen tarkoitti eronnutta, mutta nykyään esim. dementikon puolisoa.

Vierailija
20/32 |
03.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt tämän tarkoittavan sitä, että puoliso on kadonnut mutta tätä ei ole voitu julistaa kuolleeksi. Näinhän on menneisyydessä ollut esimerkiksi jos puoliso on lähtenyt sotaan, merille tai vaikka siirtolaiseksi ja yhteys on katkennut. Tällöin kotimaahan jäänyt on käytännössä leski mutta koska varmuutta puolison kuolemasta ei ole, ei leskellä ole oikeutta avioitua uudelleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän viisi