Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt...

Vierailija
08.01.2024 |

Kela on tähän mennessä maksanut 800€/kk vuokrani kokonaan mutta nyt... vaatii minua muuttamaan halvempaan asuntoon, ainut ongelma on että ei ole halvempia asuntoja tällä aluella Helsingissä missä haluan asua eikä ole varaa muuttaa kun siihen menisi 500€ rahaa...

Neuvoja otetaan vastaan.

Kommentit (819)

Vierailija
121/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei maksa kenenkään vuokraa kokonaan, hyvä provo.

Vierailija
122/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kerrot saavasi asumistukea ja toimeentulotukea, jotka kattavat koko vuokrasi. Kysyin sinulta eilen, millä rahalla sinä syöt, mutta kysymys on kadonnut, eikä vastaustakaan näy.

Olisi kiva tietää, mistä tulosi koostuvat. Minä nimittäin joudun elämään työmarkkina-, asumis- ja toimeentulotuella, ja aina on osa työmarkkinatuesta pitänyt panna vuokraan. En mitenkään keksi sitä, mikä sinun tilanteessasi olisi erilaista kuin minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan ei maksa minun asumiskuluja? 

Sama. Ja mulle ei tod. jää kuussa käteen sitä kuuluisaa 550 egee mut silti en saa toimeentulotukea.

Vierailija
124/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela ei maksa kenenkään vuokraa kokonaan, hyvä provo.

Juuri näin. Kukaan joka oikeasti saa tukia ei luule Kelan maksavan koko vuokraa. Niissä on aina omavastuuosuudet.

Vierailija
125/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että niin monelle on uutta tietoa, että Kela maksaa toimeentulotuella elävän vuokran kokonaan. 

Näin on siis ollut, mutta vissiin enää ei tule olemaan, jos vuokra ylittää hyväksyttävien asumismenojen rajan. Monet on kyllä saaneet erinäisiin syihin vedoten ylimenevänkin rajan maksatettua Kelalla tähän saakka, mutta saa nähdä tuleeko asiaan muutos nykyisen hallituksen linjausten myötä. 

Ap, voithan sinä hakea Kelasta tukea muuttoon. Edullisempi asunto on hyväksyttävä syy. Jos Kela ei myönnä, niin sitten harkinnanvaraisena sosiaalitoimesta. 

T. Sossu 

Vierailija
126/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksaa muuton. Eikun mellunmäkeen 20 neliön kaappiin.

Ei maksa Kela muuttoa vaan antaa tuke siihen jonkun 100-150€, ja sehän ei riitä edes muutto autoon saatikka muuttomiehiin ja pakkaus materiaaleehein

ap

Vai että oikein muuttomiehetkin pitäisi Kelan piikkiin saada? Pakun saa päiväksi alle satasella ja muuttolaatikot eivät ole kalliita vuokrata.

Luuletko että saan yksin kannettua monta sataa kiloa painavan sängyn, lipaston, pöydät, pesukoneen yms.? Ja pitää olla sille pakulle kuski, minulla ei ole ajokorttia.

ap

No nyt oli kyllä niin hapokasta, että taidat olla porvoolainen. Mikään sänky ei paina monta sataa kiloa. Ja varsin ei yllä

Keskiaikaista tyyliä jäljittelevä pylvässänky, jossa on hirsipylväät ja niiden päällä puusta rakennettu
runsain veistoksin koristeltu katto. Luonnollisesti hirret ovat kiinnitetty toisiinsa sepän takomilla rautaisilla
kiinnikkeillä joka puolelta. Sängyn sivulla ja päissä on tiibettiläistyyliset kartusiaani verhot, jotka painavat vähintäin 45 kiloa jokainen. Noin 167 senttiä leveä sängyn pohja on varmistettu kahdella tusinalla taotuilla rautaisilla kannattamilla, joista jokainen painaa 7 kiloa jo yksittäin.

Vierailija
127/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, että niin monelle on uutta tietoa, että Kela maksaa toimeentulotuella elävän vuokran kokonaan. 

Näin on siis ollut, mutta vissiin enää ei tule olemaan, jos vuokra ylittää hyväksyttävien asumismenojen rajan. Monet on kyllä saaneet erinäisiin syihin vedoten ylimenevänkin rajan maksatettua Kelalla tähän saakka, mutta saa nähdä tuleeko asiaan muutos nykyisen hallituksen linjausten myötä. 

Ap, voithan sinä hakea Kelasta tukea muuttoon. Edullisempi asunto on hyväksyttävä syy. Jos Kela ei myönnä, niin sitten harkinnanvaraisena sosiaalitoimesta. 

T. Sossu 

Voitko mainita esimerkin näistä "erinäisistä syistä"? Minua kiinnostaa tämä sen vuoksi, että olen itse käynyt pohjamudissa, mutta vuokraani ei ole koskaan maksettu kokonaan. (Kriisimajoituksessa on maksettu kaikki, mutta sepä ei ollutkaan vuokrasuhde.)

Vierailija
128/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetyttää tässä keskustelussa tämä jankkaaminen että maksaako Kela vuokran kokonaan vai ei. Ihan sama nyt sinänsä että minkä verran asumistuessa ja toimeentulotuessa  on laskennallista vuokran omavastuuosuutta - jos kaikki tulot tulevat Kelasta niin sittenhän on joka tapauksessa niin että Kelan rahoilla koko vuokra maksetaan. Ja jatkossa ihan samalla tavalla - siitä Kelasta tulevasta kokonaispotista jää vain sitten vähemmän muuhun käyttöön.

Vierailija
129/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoista, että mulla ei ole koskaan ollut kämpän vuokra yli 800. Tai no jos ihan rehellisiä ollaan, niin on ollut, mutta silloin kämppiksiä on myös ollut 1-3 kappaletta. Näin opiskeluaikana ja siihen päälle vielä useampi vuosi myös varsin hyväpalkkaisessa työssäkin. On se jännää, miten olen asunut kimppakämppää insinöörinä ja mulla on ollut myös kämppiksenä insinööri ja kämpän koko vuokra on ollut suunnilleen sama kuin tukien varassa olevalla aapeella. Joku saattaisi kuvitella, että asia olisi juuri päinvastoin, mutta miksipä sitä asumisen laadusta tinkisi jos joku muu sen maksaa ja tinkimällä saa vain huonommat olosuhteet.

Vierailija
130/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sossu 

Voitko mainita esimerkin näistä "erinäisistä syistä"? Minua kiinnostaa tämä sen vuoksi, että olen itse käynyt pohjamudissa, mutta vuokraani ei ole koskaan maksettu kokonaan. (Kriisimajoituksessa on maksettu kaikki, mutta sepä ei ollutkaan vuokrasuhde.)

Helsingissä ainakin on monet vedonneet siihen, ettei halvempaa ole saanut. Mikä osittain on tottakin, Helsingissä on ollut kova kilpailu edullisista yksiöistä/kaksioista vuosikausia. Mutta on myös mahdollistanut sen, että moni asuu hyvilläkin alueilla keskustan tuntumassa kokonaan Kelan rahoittamana. Kela lähettää tietyin väliajoin ukaaseja, että halvempi pitää löytyä, tai Kela ei enää maksa koko vuokraa, mutta siihen vastataan vain, että etsitään koko ajan, muttei ole löytynyt ja näin taas mennään joitain kuukausia. Joillain pikkupaikkakunnilla voi vedota siihen, ettei halpoja pikkuasuntoja ole tarjolla. 

Vierailija
131/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä silloin paljonkaan omat halut ratkaise, kun eletään toisen kustannuksella. Kela vain välittää sinulle meidän veronmaksajilta saamansa rahat. Voithan sinä edelleen asua nykyisellä seudulla, kunhan itse vaivaantuisit maksamaan jotain elämästäsi, etkä eläisi asiansa hoitavien ihmisten kustannuksella.

Vierailija
132/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä kyllä että olen muuttanut, sängyn mukaan lukien. Yksin eikä sänky paina todellakaan sataa kiloa, tälläinen peruslaiska pieni naisihminen pärjää kyllä jos VIITSII

Vierailija
133/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei banaanilaatikoita hyönteistorjujat sitä vastaan voitte tuoda paperitoukat yms 

Esim. Niemi vuokraa muovisia laatikoita 

Vierailija
134/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sossu 

Voitko mainita esimerkin näistä "erinäisistä syistä"? Minua kiinnostaa tämä sen vuoksi, että olen itse käynyt pohjamudissa, mutta vuokraani ei ole koskaan maksettu kokonaan. (Kriisimajoituksessa on maksettu kaikki,

OK. Mutta miksi Kela vain ei ilmoita, että 8 % (vai mikä luku se olikaan) on tästedes maksettava itse?

Minä olen tapellut sosiaalityöntekijöiden avulla Kelan kanssa vaikka mistä, mutta tilanne on aina se, että Kela päättää ja määrää. 

Vierailija
135/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä on ollut pitkään tiedossa, että Kela alkaa vaatimaan ihmisten muuttamista halvempiin asuntoihin ja tuet menevät leikkuriin. Miksi joku herää tähän vasta nyt? Ei se ole kenenkään muun ongelma, jos ei kykene elämäänsä hoitamaan kuntoon. Kannattaisi katsoa peiliin. Helsingissä kulut nousee entisestään, että kohta useimpien on pakko lähteä. Jos ei halua - syventää vain omia ongelmiaan, joita ei kykene näköjään edes tuossa nykyisessä tilanteessa ratkaisemaan. Kukaan tuntematon ei tarjoa ilmaista muuttoapua, eikä aina tuttukaan ihminen. Joko sitä ratkaisee ongelman ja lähtee jopa töihin, eikä mainosta kaikille sitä, että Kela maksaa koko vuokran - se kertoo meille kaikille kyllä minkälainen elämäntilanne jollakin on. Ihmisten olisi syytä ryhdistäytyä ja lopettaa säälin hakeminen. Kela neuvoo tarvittaessa.. Itse olen joutunut muuttamaan pois Helsingistä, sillä itse haluan rahaa säästyvän muuhunkin, kuin laskujen maksamiseen. Helsinkiä ei tule pahemmin ikävä sen kalleuden vuoksi, mutta kyllä siellä olisi muuten viihtynyt.

Vierailija
136/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa asua kalliissa kaupungissa, niin ei kannata valittaa! Mä asun täällä LounaisSuomessa, 60 neliöö! 509e! Joten valintasi on kurjuus! Tai muualle!!

Vierailija
137/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaverit auttoi muutossa. Vai eikö niitä löydy jotka jeesais? Pikkasen oma-alotteisuutta pitää olla 

Vierailija
138/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kelan kuulu koko vuokraa maksaa. Ja jos on liikaa neliöitä niin silloin pitää hakee pienempi asunto. Kela maksaa jonkun osan muutosta mut ei kaikkee.

Vierailija
139/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto halvempaan asuntoon. Aina ei voi välttämättä asua juuri sillä alueella millä haluaisi. Kela maksaa muuttoavustusta tarvittaessa.

Vierailija
140/819 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kaverit auttoi muutossa. Vai eikö niitä löydy jotka jeesais? Pikkasen oma-alotteisuutta pitää olla 

Mitä oma-aloitteisuutta?

Minulla on kaksi kaveria: toinen asuu satojen kilometrien päässä ja kulkee rollaattorin avulla, toinen asuu naapurikunnassa ja on reuman vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä. Kahdeksankymppiset vanhempani asuvat kaukana. Näiden ihmisten lisäksi minun olemassaoloani tuskin muistaa kukaan muu kuin viranomaiset papereissaan.

Mitä oma-aloitteisuutta minulta nyt odotettaisiin? Sitäkö, että panisin paikalliseen someryhmään ilmoituksen siitä, että kavereita kaivataan siltä varalta, että jonakin päivänä tarvitaan muuttoapua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi