E-pillerit muuttivat vaimon täysin
Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä 15 vuotta ja meillä on kaksi pientä tytärtä. Olemme eläneet mukavaa keskiluokkaista elämää tähän päivään saakka. Toki lasten tulo muutti elämää rajusti ja korona/sota ovat vaikuttaneet taloudellisesti tilannetta, mutta en puhuisi suuresta hädästä. Tietenkin yhteistä aikaa ja läheisyyttä on vähemmän ja moni asia voisi olla paremmin, mutta selkeästi tunnelin päässä näkyy jo valoa.
Vaimoni aloitti e-pillereiden käytön viime syksynä, enkä aluksi ajatellut asiasta sen kummempia. Ehkä hän hieman vetäytyi, mutta tilanne huononi merkittävästi kunnes tilanne eskaloitui jouluna kunnolla. Tällä hetkellä puhumme jopa avioerosta ja vaimoni vaikuttaa täysin tunteettomalta. Tiedän ettei kuvioon liity kolmansia osapuolia, eikä elämämme ole muuttunut mitenkään radikaalisti lyhyessä ajassa, joten en keksi muuta selitystä kuin e-pillerit. Kaikken kaikkiaan tuntuu kuin olisin keskellä pahaa unta ja eläisin täysin vieraan ihmisen kanssa.
Onko muilla kokemuksia, miten ennen lämmin ja rakastava puoliso on muuttunut hormonaalisen ehkäisyn myötä täysin välinpitämättömäksi ja negatiiviseksi ihmiseksi?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Tutkimusten mukaan naiset jotka syö e-pillereitä valitsee erilaisen kumppanin kuin jos eivät syö.
Mulle tuli mielialanvaihteiluita peruspillereistä ja minipillereistä aivan älytön masennus
Samanlaiseen tietoon olen törmännyt, mitä 20 vuoden iässä olen hakenut tietoa e-pillereistä. Peruskoululaisena olin masennukseen ja ahdistuneisuuteen taipuvainen. Jos olisin aloittanut teininä e-pillereiden käytön, niin nuo olisivat taatusti pahentuneet. Jotain hyvää sentään oli ulkopuoliseksi jäämisessä teini-ikäisenä rakkauselämässä, turvassa ollut ainakin e-pillereiden haittavaikutuksilta ja ymmärtänyt enemmän pitää huolta oman kroppani oikeuksista. Kondomipaketteja olen aina varannut talteen, jos sattuisin seksiä harrastamaan. Olen seksistä nauttiva nainen, vaikka en rinnasta seksiä kahvin juomiseen ja kusella käymiseen joten kestäisin varmaan selibaatin ilman, että saisin vieroitusoireita. Miesmakuni on aika maskuliininen ja erityisesti kiinnostun vanhemmista, hyvännäköisistä miehistä feminiinisten miesten sijaan. Voin vain kuvitella, mitä e-pillerit tekisivät miesmaulleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytän kumia ja vasektomia on jossain kohtaa edessä, kunhan tulee se lopullinen varmuus lapsiluvusta."
Kumillako olette hkäisseet koko 15 vuotta? Kuulostaa hyvin harvinaiselta.
Ei oo harvinaista.
Trollihan tämä on. Ei kukaan 15 vuotta suhteessa ollut käytä enää kumia, paitsi jos seksiä kerran vuodessa.
Minkä takia ei käyttäisi? Kumit ovat halpoja, helppoja ja hormonittomia. Ei tarvitse naisen kärsiä turhan hormonilääkityksen tuomista vaivoista ja kun löytää sopivan ja tarpeeksi ohuen kumin, niin tuntumakin on hyvin lähellä paljaalla panemista.
Meillä on menty kohta 10 vuotta kumeilla ja keskeytetyllä yhdynnällä, koska mulle ei hormonit käy. Hyvin on pärjätty, k
AIDS-hysterian kokenut sukupolvi sentään tiesi erilaisia kondomimerkkejä toisin kuin tämän päivän nuoriso ja nuoret aikuiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Käytän kumia ja vasektomia on jossain kohtaa edessä, kunhan tulee se lopullinen varmuus lapsiluvusta."
Kumillako olette hkäisseet koko 15 vuotta? Kuulostaa hyvin harvinaiselta.
Ei oo harvinaista.
Trollihan tämä on. Ei kukaan 15 vuotta suhteessa ollut käytä enää kumia, paitsi jos seksiä kerran vuodessa.
Minkä takia ei käyttäisi? Kumit ovat halpoja, helppoja ja hormonittomia. Ei tarvitse naisen kärsiä turhan hormonilääkityksen tuomista vaivoista ja kun löytää sopivan ja tarpeeksi ohuen kumin, niin tuntumakin on hyvin lähellä paljaalla panemista.
Meillä on menty kohta 10 vuotta kumeilla ja keskeytetyllä yhdynnällä, koska mulle ei hormonit käy. Hyvin on pärjätty, k
Ja kondomi on ainoa keino torjua seksitauteja. Monelleko nuorelle tästä kerrotaan hormonaalisen ehkäisyn lisäksi? Tiedän toki, että ei ole 100 % suoja sukuelinherpestä ja papilloomaviruksia vastaan johtuen paljaasta ihokosketuksesta, mutta HIV:iä, klamydiaa ja kuppaa vastaan ainakin hyvä suojakeino. Seksitaudit ne vasta suurempi huolenaihe ovat kuin ei-toivotut lapset.
Ja näitä jaetaan alle 25-vuotialle ILMAISEKSI ja syödään ihan vaan jottei tulee kuukautisia. Koko ajan syntyvyys suuri ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan nuorempana, että e-pillereiden kanssa oli säätöä, eikä sama merkki sopinut kaikille. Tämä miten vaimon käytös on muuttunut todella lyhyessä ajassa, on ollut todella hämmentävää. Hän ei arvosta, kunnioita tai osoita mitään kiintymyksen merkkejä minua kohtaan. Itkin eräänä aamuna ja hän ei ollut siitä milläskään. Totesi vain kliinisesti "ikävää että sinusta tuntuu tuolta". Ei kauaa, kun hän olisi itkenyt mukana ja rientänyt halaamaan. Nyt ei mitään.
Tulee mieleen 80 luvun scifi elokuvat missä avaruusolio on vallannut ihmisen kehon ja kävelee tunteettomasti paikasta A paikkaan B.
Ehdota vaimollesi että menet vasektomiaan.
Jos ottaisi lobotomian samalla kertaa
Tämä hormonijuttu on oikeasti ongelma jota moni ei tajua. Minipillerit muutti minut täysin tunnekylmäksi, ajattelin että tällaista on varmaan olla mies. Ei ollut käytännössä mitään tunteita enää. Ennen pillereitä ja e-pillereiden aikana tunsin asiat tosi vahvasti ja itkin, nauroin, olin seksuaalisesti halukkaampi kuin puoliso.
Vierailija kirjoitti:
E pillereiden ehkäisyteho perustuu siihen
Että nainen ei halua seksiä niitä syödessään.
Eikä halua nähdä ketään miehiä. Elimistö luulee olevansa raskaana.
Ajan kuluessa oma mieskin alkaa inhottaa. Varmaan joku telometrin pää jossain huutelee, että chillaa sisko, olet ollut raskaana jo 10 vuotta, sulla pitäis olla jo 13 lasta tän perusteella. Vaikkei oikeasti oliskaan:-D
Noh, mikä on syysi ulkoistaa ehkäisy naiselle? Sitten valitat käytöksen muuttumisesta, kun toinen joutuu työntämään kehoonsa ylimääräistä hormonia jatkuvalla syötöllä. Tuliko yllätyksenä, että hormonitoiminnan muutoksilla voi olla vaikka mitä vaikutuksia? Taisi olla biologian tunnilla korvat kiinni.
Miehet on kyllä niin ulalla naisten hormonikierrosta. Hyvähän se on huudella, kun itsellä tulee testosteronia tasaisesti 15 min välein. Opiskelkaa hyvät miehet tätä asiaa ja olkaa perillä naisenne kierrosta, niin elämä helpottuu molemmilla huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
E pillereiden ehkäisyteho perustuu siihen
Että nainen ei halua seksiä niitä syödessään.
Väärin.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä jaetaan alle 25-vuotialle ILMAISEKSI ja syödään ihan vaan jottei tulee kuukautisia. Koko ajan syntyvyys suuri ongelma.
Keksi parempi tapa estää kuukautisten tuleminen.
Tästä aiheesta olisi jo aika tehdä laaja tutkimus. Että miten e-pillerit ovat vaikuttaneet avioliittoon tai parisuhteeseen. Minusta tämä on melko vakava yhteiskunnallinen ongelma, koska se vaikuttaa sen tärkeimpiin yksiköihin, perheisiin.
Älä välitä, osalla täällä on ilkeitä kommentteja, kun eivät osaa muuta...syystä tai toisesta. Monella myös lukutaito hukassa, kun jaksetaan jankuttaa ehkäisystä kun taustalla oli lääketieteelliset syyt.
Lääketieteellisten syiden vuoksi olen itsekin pillereitä aikanaan syönyt ja muutuin silloin ihan eri ihmiseksi. Ei enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Noh, mikä on syysi ulkoistaa ehkäisy naiselle? Sitten valitat käytöksen muuttumisesta, kun toinen joutuu työntämään kehoonsa ylimääräistä hormonia jatkuvalla syötöllä. Tuliko yllätyksenä, että hormonitoiminnan muutoksilla voi olla vaikka mitä vaikutuksia? Taisi olla biologian tunnilla korvat kiinni.
Siihen vielä päälle naisen rupsahtaminen. Huutista kun miehet vinkuvat naisen rupsahtamisesta ja samalla pitäisi silti napsia e-pillereitä. Ei ihme, jos naisista tulee luonnevikaisia. Onneksi tietoa on saatavilla, vaikka terveydenhuolto ei puhu asiasta vaikka pitäisi ennen kuin määrätään tytöille ja naisille pillereitä.
Jotkut pillerit eivät sovi yhtään ihmisille ja synteettiset estrogeenit. Ainoa pilleri joka on tuntunut itselle käyvän on keltarauhaspilleri, mieto ja lyhyt kuuri kerran kuussa. Koska on pakko.
Avaus on trolli. Kahden lapsen äidille ei määrätä e-pillereitä vaan kierukka/hormonikierukka.
Vierailija kirjoitti:
Avaus on trolli. Kahden lapsen äidille ei määrätä e-pillereitä vaan kierukka/hormonikierukka.
Kyse ei ollut ehkäisystä vaan jostain muusta.
🤣 E-pillerihullu taas vauhdissa, en edes jaksa lukea onko puolet ketjusta itselleenvastailua
Aloittajan kuvaamaan tilanteeseen ratkaisu: Mies hakeutuu vasektomiaan (miehen sterilisaatio) jolloin ehkäisypillereille ei ainakaan seksin harrastamisen kannalta katsottuna ole enää tarvetta. Yksityisen kautta onnistuu nopeasti, julkisen kautta taitaa olla viimeinen hetki ilmoittautua jonoon kun nykyinen hallitus tuon mahdollisuuden estää.
Minun liitossani kokemusta pillereistä, jotka aiheuttivat jatkuvaa vuotoa, aiheuttivat teurastamolta näyttävät megavuodon, aiheuttivat raivokohtauksia jne. Kaikki pillereistä aiheuttivat tietyn ajan kuluttua seksuaalisen haluttomuuden, minipillerit mukaanlukien.
Joillakin e-pillerit laskee estrogeenin niin, että ovat samalla tavalla äksyjä ja ärsyyntyneitä kuin olisi vaihdevuodet