E-pillerit muuttivat vaimon täysin
Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä 15 vuotta ja meillä on kaksi pientä tytärtä. Olemme eläneet mukavaa keskiluokkaista elämää tähän päivään saakka. Toki lasten tulo muutti elämää rajusti ja korona/sota ovat vaikuttaneet taloudellisesti tilannetta, mutta en puhuisi suuresta hädästä. Tietenkin yhteistä aikaa ja läheisyyttä on vähemmän ja moni asia voisi olla paremmin, mutta selkeästi tunnelin päässä näkyy jo valoa.
Vaimoni aloitti e-pillereiden käytön viime syksynä, enkä aluksi ajatellut asiasta sen kummempia. Ehkä hän hieman vetäytyi, mutta tilanne huononi merkittävästi kunnes tilanne eskaloitui jouluna kunnolla. Tällä hetkellä puhumme jopa avioerosta ja vaimoni vaikuttaa täysin tunteettomalta. Tiedän ettei kuvioon liity kolmansia osapuolia, eikä elämämme ole muuttunut mitenkään radikaalisti lyhyessä ajassa, joten en keksi muuta selitystä kuin e-pillerit. Kaikken kaikkiaan tuntuu kuin olisin keskellä pahaa unta ja eläisin täysin vieraan ihmisen kanssa.
Onko muilla kokemuksia, miten ennen lämmin ja rakastava puoliso on muuttunut hormonaalisen ehkäisyn myötä täysin välinpitämättömäksi ja negatiiviseksi ihmiseksi?
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kurjalta tilanteelta, tsemppiä sinulle. Omasta kokemuksestani osaan kertoa sen verran, että itse käyttäessäni mitään hormonaalista ehkäisyä olen muuttunut juurikin kylmäksi, välinpitämättömäksi eikä kiinnosta läheisyys yhtään. Joiltainhan seksihalutkin lähtevät kokonaan. Itse muutuin agressiiviseksi ja persoonani muuttui rajusti. Sitä myrkkyä en enää elimistööni pistä, sivuvaikutukset ovat hirveitä ja syöpien riski (rinta, munasarjat, kohtu jne) kasvaa mitä kauemmin sitä moskaa syö. Jos lapsiluku täynnä, olisiko vasektomia? Tai sitten kumilla siihen asti että päätös on tehty. Itsellä edessä sterilisaatio kun vihdoin riittää ikäkin. Mies olisi valmis vasektomiaan mutta mä haluan itseltäni piuhat poikki ettei tarvitse asian kanssa enään helistä/kuumotella aina raskautta. Tulipa pitkä viesti nyt. Toivottavasti löydätte asiaan ratkaisun ja vaimolta ne pillerit pois välittömästi, ei selkeästi hänelle nuo sovi.
Lisätäkseni vielä, yksi erokin tuli ja suurin syy oli juurikin pillerit. Eksä sanoi että en ollut enää sama ihminen kuin seurustelun alussa, ja myöhemmin ne lopettaessani tajusin että oikeassahan hän oli. En tunnistanut itseäni käytöksestäni myöskään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä kohtaa olin epälooginen?"
Et ole kertonut lainkaan millainen ehkäisy teillä on ollut käytössä edelliset 15 vuotta, miksi vaimosi ei ole aikaisemmin käyttänyt ehkäisypillereitä vaikka se on juuri nuorena yleisin ehkäisykeino etkä ole selittänyt miksi käytät edelleen kumia vaikka vaimollasi on jo ehkäisy (siis ne pillerit).
Miten ihmeessä tuo edes nyt liittyy ap:n kysymykseen. En ymmärrä miksi täällä täytyy aina jonkun alkaa inttää epäoleellisten yksityiskohtien perään ja huutamaan provoa, jos joku ei niitä halua jakaa.
Aloitus oli sekava ja kovin miesnäkökulmasta kirjoitettu. Sitten ilmenee, että vaimo syökin pillereitä johonkin muuhun kuin ehkäisyyn, mutta ap ei nyt muista mihin?
Lähipiirissäni on ihmisiä jotka syövät minipillereita kipushokkeja aiheuttaviin
Käykö mielessä, ettei ap ehkä halua ihan jokaista yksityiskohtaa jakaa täällä palstalla edes anonyyymina? Ja hitto mistä muusta näkökulmasta mies voi kirjoittaa kuin miesnäkökulmasta?
Ei kaikilla olla hirvittävän avoimia tuollaisista asioista. Ja jos ollaankin, ei välttämättä haluta olla avoimia täällä palstalla, jossa on kuitenkin tunnistamisen vaara.
Mä olen käyttänyt e-pillereitä puolet elämästäni eli 18v ja olen ihan se sama nainen kuin ennen e-pillereitä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kondomi on ihan tavallinen ehkäisy. Meillä on sitä käytetty parisuhteessa jo 15 vuotta. Lapsia ei ole koska emme halunneet.
On mutta jokaisen eri ehkäisykeinon valintaan on yleensä joku ihan tietty syy. Ja kun puhutaan näistä niin tällaiset asiat tuodaan yleensä esiin koska ne ovat hyvin relevantteja. Tyyliin "meillä on käytetty kondomia koska pillerit eikä horminikierukka eivät minulle sovi".
Nyt aloitus oli hyvin niukka ja osin ristiriitainen ja tuntuu että mies ei tiedä oikein mistään mitään vaikka on ollut 15 vuotta vaimonsa kanssa yhdessä. Hän ei ole myöskään kertaakaan kertonut miksi käyttää kondomia nyt vaikka vaimolla on ehkäisy.
"Käykö mielessä, ettei ap ehkä halua ihan jokaista yksityiskohtaa jakaa täällä palstalla edes anonyyymina? "
Mitä ihmeen jakamista on vastata kysymyksiin vaan että "se johtuu siitä että..."?
Vierailija kirjoitti:
E pillereiden ehkäisyteho perustuu siihen
Että nainen ei halua seksiä niitä syödessään.
Todellakin, täysin samaa mieltä. Juurikin se "tuplaehkäisy" 😁
"Ei kaikilla olla hirvittävän avoimia tuollaisista asioista. Ja jos ollaankin, ei välttämättä haluta olla avoimia täällä palstalla, jossa on kuitenkin tunnistamisen vaara. "
Ei kai sitä tarvitse jokaista yksityiskohtaa kertoa. Mutta jos nyt mies kertoo vain että taisi siinä ehkä joku lääketieteellinenkin syy olla takana että vaimolle pillerit määrättiin niin kyllä se kuulostaa enemmän siltä että homma on keksitty kuin että ei haluta kertoa. Ei sitä tarvitse kuin sanoa että määrättiin ikäviin oireisiin jotka haittasivat vaimon elämää eikä siitä kukaan ketään tunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Missä kohtaa olin epälooginen?"
Et ole kertonut lainkaan millainen ehkäisy teillä on ollut käytössä edelliset 15 vuotta, miksi vaimosi ei ole aikaisemmin käyttänyt ehkäisypillereitä vaikka se on juuri nuorena yleisin ehkäisykeino etkä ole selittänyt miksi käytät edelleen kumia vaikka vaimollasi on jo ehkäisy (siis ne pillerit).
Miten ihmeessä tuo edes nyt liittyy ap:n kysymykseen. En ymmärrä miksi täällä täytyy aina jonkun alkaa inttää epäoleellisten yksityiskohtien perään ja huutamaan provoa, jos joku ei niitä halua jakaa.
Aloitus oli sekava ja kovin miesnäkökulmasta kirjoitettu. Sitten ilmenee, että vaimo syökin pillereitä johonkin muuhun kuin ehkäisyyn, mutta ap ei nyt muista mihin?
Lähipiirissäni on ihmisiä jotk
Kuvio on outo, jos itse valittaa pillereistä ja vaimo syö niitä esim. järkyttäviin vuoto/kipuongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
"Käykö mielessä, ettei ap ehkä halua ihan jokaista yksityiskohtaa jakaa täällä palstalla edes anonyyymina? "
Mitä ihmeen jakamista on vastata kysymyksiin vaan että "se johtuu siitä että..."?
Jos syy vaikka on sellainen, että sitä on kovin harvalla eikä halua tulla tunnistetuksi. Ja kun tuo kysymys ei oikeasti edes liity mitenkään siihen ap:n kysymykseen eli onko muilla kokemusta vastaavasta. Siihen kysymykseen voi vastata ilman, että tarvitsee alkaa jankkaamaan asioista, joihin ap ei vastaa, kun ne ei edes ole kysymyksen kannalta relevantteja.
Tiedetään tapayksia joissa naisesta tulee väkivaltainenkin. Nainen lyö miestä . Joku tappaa, joka onkin ääriskenaario. Lyö lapsia ja saa raivokohtauksia,jotka ilmenee eri tavoin. Arvaamaton työssään, työtovereita kohtaan, napureita, irtaimistoa jne. Sukupuolinen milenkiinto hiipuu. Ovulaation aikaan edellämainitut vain korostuvat.
Toki ehkäisymerkin vaihdolla voi saada uuden tulkoksen. Monelle ehkä minipilleri käykin paremmin ja se ei aiheuta esim. painonnousua. Mutta yhtälailla nuokin ovat aiheutaneet " tuhoja". Mutta kannattaa kokeilla eri merkkejä, sitten luovuttaa. Minipilleri suojaa myös kohdunkaulaa limatulpalla joten syöpäehkäisyäkin voisi olla luvassa. Pitää huomioida myös ne naiset joilla edellämainitut oireet- teot vaikka eivät käyttäisikään pillereitä johtuvat PMS oireyhtymästä ja voi johtaa edellämainituihin tekoihin yhtälailla. naisten väkivaltaisuutta pitäisi tutkia tätä kautta.
Vierailija kirjoitti:
"Oli aloitus porvo tai ei, niin kyllä hormonit voi vaikuttaa rajustikin. Itselle pillerit eivät käyneet. Kokeilin kahta erilaista, toiset sai mut raivohulluksi, sain hirveitä kohtauksia mitättömistä asioista. Lääkäri totesi, että nämä seuraavat pillerit eivät vaikuta niin. No, eivät vaikuttaneet, mua ei kiinnostanut mikään, ei varsinkaan seksi, tuli tuplaehkäisy. Näiden kokemusten jälkeen en ole hormonaalista ehkäisyä edes harkinnut."
Ihan sama kokemus mulla, enkä sen jälkeen pillereihin koskenut. Muutaman kerran ehti tulla ero nuoruuden seurustelusuhteissa, kun aloitin pillerit, enkä ollut vielä tajunnut, miten järkyttävästi ne muhun vaikutti. Eikä sitä voi ite huomata, kun vaikutus tulee pikku hiljaa. Viimeisen kerran kun kokeilin, pyysin läheisiä kertomaan mulle, jos muutun.
Minulle ei sovi ehkäisypillerit. Päänsärkyä, haluttomuutta, väsymystä jne. Lumakalvot kuivuvat samanlaisiksi kuin imetysaikana (ja ilmeisesti vaihdevuosissa). Minipillereistä tuli vuotohäiriöitä. Meillä mies olisi aina halunnut, että käytän hormonaalista ehkäisyä, mutta kun se ei minulle sovi.
Itse masennuin ihan kunnolla kun söin pillereitä. Mieliala oli todella synkkä ja toivoton.
Ehdota vaimollesi jotain toista ehkäisymuotoa tai katkaisuta itse piuhasi. Seurailkaa tilannetta muutama kuukausi pillereiden lopetuksen jälkeen.
Kuparikierukka on hormoniton vaihtoehto, mutta voi saada aikaan todella runsaat menkat.
En minä pidä ap:n kertomaa mitenkään epäloogisena. Itsekin yli 10v hormoniehkäisytauon ja kahden lapsen jälkeen otin hormonikierukan. Tuo 10v mentiin tosiaan kondomilla (ja keskeytetyllä) pois lukien raskausajat. Terveydelliset syyt oli minullakin pääasiallinen syy: runsaat vuodot, välivuodot, vuosi vuodelta pahentunut hormonaalinen migreeni ja pms-oireet. Ehkäisyä olisi voitu jatkaa kumillakin. Toki olen e-pillereitä kokeillut nuorena, mutta ne vei seksihalut ja aiheutti muitakin oireita joten jätin ne pois joskus ennen kuin alettiin esikoista yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
En minä pidä ap:n kertomaa mitenkään epäloogisena. Itsekin yli 10v hormoniehkäisytauon ja kahden lapsen jälkeen otin hormonikierukan. Tuo 10v mentiin tosiaan kondomilla (ja keskeytetyllä) pois lukien raskausajat. Terveydelliset syyt oli minullakin pääasiallinen syy: runsaat vuodot, välivuodot, vuosi vuodelta pahentunut hormonaalinen migreeni ja pms-oireet. Ehkäisyä olisi voitu jatkaa kumillakin. Toki olen e-pillereitä kokeillut nuorena, mutta ne vei seksihalut ja aiheutti muitakin oireita joten jätin ne pois joskus ennen kuin alettiin esikoista yrittämään.
Niin ja en kyllä kauhean tarkkaan ole tainnut miehelleni näitä terveydellisiä syitä avata, no kyllä hän migreenistä tiesi ja pms-oireita nyt ei varmaan kukaan voi olla huomaamatta, vaikka yritinkin hillitä itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kahden lapsen jälkeen vaimoke aloitti e-pillerit. Reilussa vuodessa muuttui aivan toiseksi ihmiseksi. Erohan siinä tuli.
Tuo voi tapahtua myös toisin päin. Tavattaessa ja ensimmäisen lapsen tekoon asti oli pillerit käytössä. Lasten välilläkin hetken. Pikkulapsiajassa on niin paljon muutakin, ettei kaikkea ehdi nenällä huomaamaan. Pillereitä ei lapsiluvun täytyttyä haluttu käyttää yhteisestäkin sopimuksesta, koska ainakin silloin niillä tiedettiin olevan myös haittavaikutuksia.
Ehkei se ollut ainoa syy eroon ja mielenmuutoksiin, mutta suosittelen lukemaan tuon Ylen jutun. Ainakin sen kappaleen, joka alkaa Hormonaalinen ehkäisy...
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/03/30/e-pillerit-sotkevat-parinvalin…
Suosittelen juuri tuon vuoksi testaamaan sitä parisuhdetta ennen kuin päätätte jättää ne pillerit pois lasten tekoa varten. Ehkä se valittu mies ei enää miellytäkään tuoksultaan, kun on säätämättömien hormonien varassa.
En ymmärrä mikä ihmeen tarve monilla on ylianalysoida ja kehitellä ties mitä salaliittoteorioita. Minusta on ihan normaalia, että en tiedä jokaista vaimoni työterveyskäyntiä. Samoin ei hänkään tiedä minun. "Tiesithän kulta, että kävin 2023 elokuussa työterveyslääkäriltä hakemassa apuja tenniskyynärpäätä varten.". Sen tiedän ettei lääkäri suositellut näitä ehkäisykeinona, vaan taustalla oli jotain muuta. Ymmärtääkseni e-pillereillä hoidetaan vaikka mitä vaivoja aina aknesta lähtien.
Tai miten toisaalta spekuloinnit eri ehkäisykeinojen välillä liittyvät tähän asiaan. Eikä meidän valitsemat ehkäisymenetelmät kuulu edes kenellekään ulkopuoliselle.
Minua kiinnosti yksinkertaisesti tietää onko muilla kokemuksia siitä, miten kumppanin käyttäytyminen olisi muuttunut radikaalista hormonaalisen ehkäisyn johdosta.
Tähän myös sain hyviä vastauksia ja olen kiitollinen niistä.
ap
Mullakin kävi noin ex miehen kanssa, kun hän alkoi syödä masennus lääkkeitä :/
Kuulostaa kurjalta tilanteelta, tsemppiä sinulle. Omasta kokemuksestani osaan kertoa sen verran, että itse käyttäessäni mitään hormonaalista ehkäisyä olen muuttunut juurikin kylmäksi, välinpitämättömäksi eikä kiinnosta läheisyys yhtään. Joiltainhan seksihalutkin lähtevät kokonaan. Itse muutuin agressiiviseksi ja persoonani muuttui rajusti. Sitä myrkkyä en enää elimistööni pistä, sivuvaikutukset ovat hirveitä ja syöpien riski (rinta, munasarjat, kohtu jne) kasvaa mitä kauemmin sitä moskaa syö. Jos lapsiluku täynnä, olisiko vasektomia? Tai sitten kumilla siihen asti että päätös on tehty. Itsellä edessä sterilisaatio kun vihdoin riittää ikäkin. Mies olisi valmis vasektomiaan mutta mä haluan itseltäni piuhat poikki ettei tarvitse asian kanssa enään helistä/kuumotella aina raskautta. Tulipa pitkä viesti nyt. Toivottavasti löydätte asiaan ratkaisun ja vaimolta ne pillerit pois välittömästi, ei selkeästi hänelle nuo sovi.