Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

E-pillerit muuttivat vaimon täysin

Vierailija
08.01.2024 |

Olemme olleet vaimoni kanssa yhdessä 15 vuotta ja meillä on kaksi pientä tytärtä. Olemme eläneet mukavaa keskiluokkaista elämää tähän päivään saakka. Toki lasten tulo muutti elämää rajusti ja korona/sota ovat vaikuttaneet taloudellisesti tilannetta, mutta en puhuisi suuresta hädästä. Tietenkin yhteistä aikaa ja läheisyyttä on vähemmän ja moni asia voisi olla paremmin, mutta selkeästi tunnelin päässä näkyy jo valoa.

Vaimoni aloitti e-pillereiden käytön viime syksynä, enkä aluksi ajatellut asiasta sen kummempia. Ehkä hän hieman vetäytyi, mutta tilanne huononi merkittävästi kunnes tilanne eskaloitui jouluna kunnolla. Tällä hetkellä puhumme jopa avioerosta ja vaimoni vaikuttaa täysin tunteettomalta. Tiedän ettei kuvioon liity kolmansia osapuolia, eikä elämämme ole muuttunut mitenkään radikaalisti lyhyessä ajassa, joten en keksi muuta selitystä kuin e-pillerit. Kaikken kaikkiaan tuntuu kuin olisin keskellä pahaa unta ja eläisin täysin vieraan ihmisen kanssa.

Onko muilla kokemuksia, miten ennen lämmin ja rakastava puoliso on muuttunut hormonaalisen ehkäisyn myötä täysin välinpitämättömäksi ja negatiiviseksi ihmiseksi?

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusten mukaan naiset jotka syö e-pillereitä valitsee erilaisen kumppanin kuin jos eivät syö. 

Mulle tuli mielialanvaihteiluita peruspillereistä ja minipillereistä aivan älytön masennus 

Vierailija
82/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

trolli taas kirjottelee joutavia :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä trolli-juttu oikein on? En ole vuosiin käynyt forumeilla, mutta nyt jokaisessa ketjussa pauhataan tästä? Tässäkin ketjussa arviolta 1/2 tätä turhanpäiväistä pauhaamista. Miksi?

Alan tulemaan vanhaksi.:)

Vierailija
84/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedetään tapayksia joissa naisesta tulee väkivaltainenkin. Nainen lyö miestä . Joku tappaa, joka onkin ääriskenaario. Lyö lapsia ja saa raivokohtauksia,jotka ilmenee eri tavoin. Arvaamaton työssään, työtovereita kohtaan, napureita, irtaimistoa jne. Sukupuolinen milenkiinto hiipuu. Ovulaation aikaan edellämainitut vain korostuvat.

Minusta tuli väkivaltainen. Ja väkivaltaa inhoan yli KAIKEN. Olen saanut skidinä turpaan, eksiltä turpaan, jne. Olen vannonut etten kenellekkään tee niin, koskaan. Mutta puoli vuotta pillereillä ja kas, heitin miestäni painavalla lautasella ja tähtäsin naamaan, ei onneksi osunut. Seuraava osui ja kun hän syystä oli soittamassa poliisia, nappasin puhelimen hänen kädestään ja heitin sen ikkunasta. Järkyttävintä oli, että hymyilytti vaan enkä tuntenut yhtään mitään sympatiaa, empatiaa jne. Pelkkää tyhjyyttä. Erohan siitä tuli tietysti ja lopetin pillerit samaan aikaan. Muutaman viikon päästä tunsin oloni taas omaksi itsekseni ja totuus iski, itkin monta päivää tätä riehumista ja pyysin eksältä anteeksi. 

Mä oon mielestäni todella empaattinen ihminen ja käsittämättömintä noissa pillereissä on se persoonan muutos. Kuin ulkopuolelta katselisin itseäni riehumassa, ihan kuin toinen ihminen mun nahoissa. En tuntenut mitään, en hyväö tai pahaa. Ei enää ikinä. En ota riskiä että miestäni löisin, koskaan.

Vierailija
85/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirvittävä ajatuksen tasollakin tuo hormonien vuosikymmeniä kestävä syöminen. Edelleenkään ei tiedetä mitä kaikkea aiheuttaa. Kasvattaa syöpäriskiä, halut lähtee, suuri osa lihoo, limakalvot rutikuivat, persoona muuttuu. Ei tunne mitään eli hakee tuntemuksia äärikeinoilla, kuten esim. Väkivallalla. Haittoja on niin paljon ja hyötyä erittäin vähän. Toki joillakin toimii, suurella osalla ei. Naisten terveys ja henki on edelleen ilmeisesti sivuseikka. Kaikki tieto täytyy selvittää muita kanavia pitkin koska lääkärit jotka näitä määräävät vaikka 13-vuotiaalle, eivät tuppaa kertomaan haitoista. Pahoittelut kun meni vähän ohi aiheen mutta tää on näköjään mulle tunteisiin menevä juttu 😂 Mukavaa iltaa kaikille 🧡

Vierailija
86/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mä olen käyttänyt e-pillereitä puolet elämästäni eli 18v ja olen ihan se sama nainen kuin ennen e-pillereitä

👍Mukava kuulla että jollain toimii/ei ole sivuvaikutuksia. Sopisipa itsellekkin, tekisi asioista helpompaa ja stressittömämpää. 

Vierailija
87/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

E pillereiden ehkäisyteho perustuu siihen

Että nainen ei halua seksiä niitä syödessään.

Tämä ei pidä paikkaansa. Ainakaan itsellä ei e - pillerit ole vaikuttaneet mitenkään seksi haluihini.

Aloittajan kysymykseen. Kyllä nyt kannattaisi vaan nostaa kissa pöydälle ja keskustella rehellisesti mikä naisella on ja mistä käytös hänen mielestään johtuu.

Mun on vaikea uskoa, että kaikki johtuu vaan pillereistä. 

Vierailija
88/120 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä palstan huuhaa poppamiehet ja jumalasta seuraavat tietäjät täällä voisivat vähä rauhoittua. Teidän mukaan kaikki naiset jotka käyttävät e - pillereitä ovat sekopää murhaajia.... Äly hoi älä jätä. 

Vierailija
89/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ne on hormoneja ja noin voi käydä. Joillakin tasoittuu ajan kanssa, joillakin ei. Joillekin mitkään hormoniehkäisyt ei käy. 

Oletko itse ajatellut ottaa koppia ehkäisystä? 

E-pillereitä ei otettu varsinaisesti ehkäisyn takia, vaan tässä oli jotain lääketieteellistä ajatusta takana. 

Käytän kumia ja vasektomia on jossain kohtaa edessä, kunhan tulee se lopullinen varmuus lapsiluvusta.

ap

Aknen hoitoon käytetään e-pillereitä. En muuta lääketieteellistä syytä tiedä. Nyt sun kyl kannattaa tämä kysyä vaimoltasi. 

Vierailija
90/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomaa, että tähän ketjuun on vastaillu naiset, jotka varmasti käyttävät pillereitä.... 

Vierailija
91/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuollainen todellakaan e-pillereiden syytä. E-pillereiden jatkuva paheksunta on vain tämän ajan keino evätä naisilta pääsy tarvittavaan hormonihoitoon ja vaikuttaa naisten keholliseen itsemääräämisoikeuteen.

Täälläkin näkyy jatkuvasti näitä ääliömäisiä avauksia e-pillereiden väitetyistä vaaroista. Naurettavimpina juuri nämä mielialan vaihtelut ja masennukset, joita suomalaisilla on ilman mitään pillereitäkin enemmän kuin laki sallii, mutta kappas vaan, kuinka kätevää, kun voidaam evätä naisilta nimenomaan e-pillerit. Typerimmät keksivät syyttää niitä jopa kuivista käsistä.

Sitten vielä se jatkuva älyvapaa veritulppapuhe. Jos 1/1000 saa veritulpan joka tapauksessa ja e-pillereitä käyttävistä 10/1000 niin on älyllisesti todella epärehellistä väittää että riski olisi merkittävästi suurempi. Se on edelleen 10/1000. Ei se ole todellakaan mikään todennäköisyys. Miten  voi olla niin hemmetin tyhmä?

Suomessa miehetkin saavat helpommin estrogeeniä kuin naiset e-pillereitä ja syy on vain ja ainoastaan misogynia.

Vierailija
92/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin puolet tästä ketjusta on täysin asiatonta v*ttuilua.

Mikä teitä vaivaa ihan oikeasti?

Vierailija
93/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helposti käy e-pillereiden kanssa noin. Miten vaimolle on edes määrätty pillerit? Oletko varma että kyseessä on nimenomaisesti ehkäisypillerit eikä esim. minipillerit? Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Muitakin vaihtoehtoja on.

En nyt ole ihan varma, mutta mielestäni kyseessä on ihan perus pillerit. Taustalla oli joku lääketieteellinen syy. Tilanne niin herkkä, että nyt en uskalla edes asiaa tiedustella.

ap

"ihan perus pillerit". Et tiedäkään, että  niitä on monenlaisia, koska et ole ikinä ehkäisypillereitä nähnytkään.

Herkkä tilanne  sulla on housuissas. 

Jos sulla olis perhe ja lapsia ja olisit aikuinen mies, kipittäisit kiireen vilkkaa Terveystaloon sterilaatioon. Päivystystoimenpide, buranalla hoituu eikä kenenkään tarvitse ikinä

Eiköhän se nainen ihan itse tiedä mihin on pillerinsä ottanut, kun joku lääkinnällinen syy kerran on taustalla. Mutta itse sanoisin että jos oikeasti ei haluta enää lapsia niin kierukalla pääsisi helpommalla. Itselläni ei lapsia ole mutta en ole pillereitä syönyt enää kohta seitsemään vuoteen. Pessaari on toiminut hyvin näin aikuisella naisella kun kierrot tietää ja oviksen tunnistaa niin loppukuu on silkkaa varmaa päivää muutenkin. Mutta lääkärinkin pitäisi tosiaan antaa vaihtoehtoja, oli hoito sitten akneen tai kuukautiskramppeihin 

Vierailija
94/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, ne on hormoneja ja noin voi käydä. Joillakin tasoittuu ajan kanssa, joillakin ei. Joillekin mitkään hormoniehkäisyt ei käy. 

Oletko itse ajatellut ottaa koppia ehkäisystä? 

E-pillereitä ei otettu varsinaisesti ehkäisyn takia, vaan tässä oli jotain lääketieteellistä ajatusta takana. 

Käytän kumia ja vasektomia on jossain kohtaa edessä, kunhan tulee se lopullinen varmuus lapsiluvusta.

ap

Aknen hoitoon käytetään e-pillereitä. En muuta lääketieteellistä syytä tiedä. Nyt sun kyl kannattaa tämä kysyä vaimoltasi. 

Paljon vakavampiin asioihin niitä käytetään kuin akne, voi huokaus taas. Esim. endometrioosi on kymmenellä prosentilla naisista ja voi tehdä ihmisestä täysin työkyvyttömän! Tuskallinen sairaus jossa kohtukudosta kasvaa aivan vääriin paikkoihin kehossa, kipu voi olla aivan helvetillistä jopa puolet ajasta ja päälle anemiaa aiheuttavat valtavat vuotohäiriöt ym. joissa supertamponi vuotaa yli alle puolessa tunnissa ja vuoto voi jatkua jopa pari viikkoa kuukaudesta joka kuukausi. Ja kyllä, on omaa kokemusta. Ainoa tehokas hoito on yhdistelmäpillerit, osalla vaatii vielä leikkauksia sen lisäksi (mutta pelkkä leikkaus ei riitä juuri kellekään jolla vakavampia oireita). Jos mieheni haluaisi kiduttaa minua kieltämällä hoidon parantumattomaan sairauteen jotta olisin hauskempaa seuraa, lähtisi mies vaihtoon, kehoani kun en voi vaihtaa eikä se muuksi muutu.

Vierailija
95/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo otti hormonikierukan viimeisen lapsen jälkeen. Sen jälkeen alkoi haluttomuus minua kohtaan. Vaimosta tuli kylmä ja tunteeton minua kohtaan, muuttui hyvin itsekkääksi, kiinnostui muista miehistä. Alkoi käyttäytyä kuin minua ei olisi olemassakaan. Oli riidanhaluinen. Ei kuullut minua. En pystynyt mihinkään keskusteluun hänen kanssaan ilman riitaa noina vuosia, kun vaimolla oli hormonikierukka. Joinakin yksittäisinä päivinä aistin kuinka hän oikein vihasi minua. Hormonikierukka oli 5 vuotta, tuota kylmää käytöstä kesti 7 vuotta.

En osaa sanoa, mistä johtui. Johtuiko hormonikierukasta, vai oli väsynyt lapsiajasta ja halusi omaa aikaa, mikä lähti täysin käsistä vai onko taustalla narsistisuutta vai oliko koko muutos käytöksessä monen tekijän summa. Nyt avioliitto on hajalla.

Vierailija
96/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin puolet tästä ketjusta on täysin asiatonta v*ttuilua.

Mikä teitä vaivaa ihan oikeasti?

Miesten ongelmat ei ole vakavasti otettavia naisten mielestä, naisilla on aina vaikeampaa.

Vierailija
97/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä muutuin ainakin ihan hirveästi, mutta tajusin sen vasta sitten kun olin lopettanut pillerien syönnin. 

Vierailija
98/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En ymmärrä mikä ihmeen tarve monilla on ylianalysoida ja kehitellä ties mitä salaliittoteorioita. Minusta on ihan normaalia, että en tiedä jokaista vaimoni työterveyskäyntiä. Samoin ei hänkään tiedä minun. "Tiesithän kulta, että kävin 2023 elokuussa työterveyslääkäriltä hakemassa apuja tenniskyynärpäätä varten.". Sen tiedän ettei lääkäri suositellut näitä ehkäisykeinona, vaan taustalla oli jotain muuta. Ymmärtääkseni e-pillereillä hoidetaan vaikka mitä vaivoja aina aknesta lähtien.

Tai miten toisaalta spekuloinnit eri ehkäisykeinojen välillä liittyvät tähän asiaan. Eikä meidän valitsemat ehkäisymenetelmät kuulu edes kenellekään ulkopuoliselle."

No minusta on erikoista jos et tiedä ennen lääkärikäyntiä etkä sen jälkeen onko vaimollasi vaikkapa akne, kivuliaat ja runsaat kuukautiset tai joku muu sen verran merkittävä vaiva että menee siitä lääkäriin ja saa lääkityksen. Kyllä tuollaiset asiat tavallisesti kumppanista tiedetään.

Ja se että et suostu sanallakaan kommentoimaan sitä että käytätte kondomia vaikka vaimollasi on pillerit viittaa vahvasti siihen että kyse oli sinulla epäloogisesta lipsahduksesta joka meinasi paljastaa tarinan.

Vierailija
99/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin syömään pillereitä 16-vuotiaana ja niinpä sitten mitään sellaista muutosta en huomannutkaan mitä ei olisi voinut laittaa murrosiän ja aikuistumisen piikkiin vaikka enhän mä oma itseni ollut. Sitten tuli ero silloisesta poikaystävästä, mutta koska pillereitä pidettiin silloin niin normina niin en edes lopettanut niiden syömistä vaikka ehkäisytarvetta ei ollutkaan.

Sitten tapasin miehen jonka kanssa olin vuoden verran kunnes seksielämä hiipui (molemminpuolin) ja lopetin pillerit kun jotenkin tuli tunne, että nyt ei kaikki ole ok eikä sitä ehkäisyntarvettakaan ollut plus laiskana en saanut reseptiä uusituksi. Ja voi jessus! Puolisen vuotta meni ja oikeasti se silloinen mies ällötti ja kuvotti niin, etten enää voinut edes asua saman katon alla. En voinut ymmärtää yhtään miksi edes olin sellaiseen mieheen ihastunut, koska mies ei oikeasti ollut millään tavoin oman miesmakuni mukainen ja oikeasti tuntui, että olisin ihan kuin allerginen miehelle vähän samoin kuin kissalle samassa asunnossa. Kuulostaa varmasti kahelilta, mutta toisen läsnäolo tosiaan ahdisti hengitystäkin.

Että joo, sanoisin että pillerit voi aiheuttaa varmasti ihan vaikka ja minkälaisen muutoksen ihmisessä.

Vierailija
100/120 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Käytän kumia ja vasektomia on jossain kohtaa edessä, kunhan tulee se lopullinen varmuus lapsiluvusta."

Kumillako olette hkäisseet koko 15 vuotta? Kuulostaa hyvin harvinaiselta.

Ei oo harvinaista. 

Trollihan tämä on. Ei kukaan 15 vuotta suhteessa ollut käytä enää kumia, paitsi jos seksiä kerran vuodessa. 

Minkä takia ei käyttäisi? Kumit ovat halpoja, helppoja ja hormonittomia. Ei tarvitse naisen kärsiä turhan hormonilääkityksen tuomista vaivoista ja kun löytää sopivan ja tarpeeksi ohuen kumin, niin tuntumakin on hyvin lähellä paljaalla panemista.

Meillä on menty kohta 10 vuotta kumeilla ja keskeytetyllä yhdynnällä, koska mulle ei hormonit käy. Hyvin on pärjätty, kertaakaan ei ole tullut vahinkoa että olis tarvinnut jälkiehkäisyä tms. Ja seksiä on monta kertaa viikossa.