Alzheimeria sairastavalle suuttuminen, kokemuksia?
Meillä miehen isoveljen vaimo suuttui ja löi nyrkkiä keittiön pöydässä ja sanoi, että nyt riittää. Puheena oli vanhan miehen toimittaminen hoitokotiin johon vanhus totesi, ettei hän sinne lähde.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
"Alussa äiti ymmärsi itsekin unohtaneensa asian eikä mitään isompaa ongelmaa tullut. Kun äidin sairaus paheni, hän joka kerta kuultuaan vanhempiensa kuolemasta, järkyttyi syvästi. Sai siis "ensimmäistä kertaa" tiedän, että hänen vanhempansa ovat kuolleet. Ja jokainen läheisensä menettänyt tietää, miten riipaisevaa oli se hetki, kun kuuli läheisensä menehtyneen. Ei siis ollut enää mitään järkeä aiheuttaa äidille uudestaan ja uudestaan surua."
Reipas ja tunnollinen lammas, kirjoitit tuon yllä olevan. Lainaukset ei tunnu toimivan kunnolla. Ilmeisesti muistisairaalla katoaa sekin käsitys, että minkä ikäinen itse on. Ei ymmärrä sitä, että on itse jo iäkäs, eivätkä omat vanhemmat mitenkään voisikaan olla enää elossa, mutta omassa mielessä on kai sitten sen ikäinen, että voisi vielä "mennä kotiin". Se on surullista.
Juuri näin. Mun äitini on nyt 96 v ja muistaa minutkin sellaisena noin 30-35 -vuotiaana. Noh, näytän 62-vuotiaana aika erilaiselta kuin silloin :D Joka kerta, kun menen käymään vanhemmillani, alan puhua äidilleni jo eteisessä. Siis huikkaan "moi äiti" ja kun siirryn peremmälle asuntoon, puhun koko ajan joko isälle tai äidille jotain. Hän tunnistaa mun ääneni, mutta ei kasvojani. Vieraat kasvot eivät häntä haittaa, kunhan hän kuulee ensin tutun äänen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen oli hoitokodissa alz- takia. Siellä oli myös hoidokkina tyylikäs jakkupukuvanhus koruineen joka kaikilta kävijöiltä pyysi apua. Auttakaa, lapset laittoivat minut tänne jotta saavat taloni ja rahani.
Yksi sukulaisemne, 60 v nainen, otti mummun niin tosissaan että uhkasi ilmoittaa poliisille tai ottaa mukaansa ja mennä yhdessä poliisilaitokselta.
Osastolta ei kuitenkaan päässyt pois kuin pyytämällä hoitajaa joka tuli oven avaimella avaamaan. En tiefä yrittikö mitään pelastustoimia.
Kuitenkaan ei noihin pääse kuin lääkärien vahvalla lausunnolla.
Voi olla tottakin. Vanhus ryövätään, jos hällä on narsku-läheisiä.
Vanhus ei jostain syystä itse ymmärrä ryöväävänsä kaiken ylimääräisen ajan töissäkäyviltä perheellisillä lapsiltaan. Päivystysvalmis 24/7/365.
Ei nuori ihminen (60+) unta kaipaa niinku... aina se nuoriso valittaa ja liioittelee 😑
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan pelottelemalla Alzheimer-potilasta ei saa tekemään mitä haluaa.
Ap kuulostaa ihmiseltä, joka on jättänyt isoveljen vaimoineen pärjäämään yksin tai päävastuuseen vanhan isännän kanssa. Ihan hyvinhän ne pärjää eikä iskä halua hoitokotiin ... mikähän voikaan olla ongelma?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Anoppi alkoi olemaan itselleen vaarallinen kun karkaili ja moneen otteeseen tuli hälytys että nyt se taas lähti. Kodinhoitaja sitten ehdotti että pitää laittaa laitokseen. Anoppi ei suostunut hyvällä lähtemään niin sitten väkisin. Eli paikalle tilattiin ambulanssi, anoppi pyörätuoliin ja siitä palvelukotiin. Jos ei olisi lähtenyt niin sitten poliisivoimin. Mikään nätti puhe ei tepsinyt. Uskokaa että muistisairaat ei aina nättiä puhetta usko. Nyrkki täytyy lyödä pöytään.
Eikö nuo ole kalliita. Mihin sitten laitetaan jos vanhukselle ja perheellä ei ole rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Sukulainen oli hoitokodissa alz- takia. Siellä oli myös hoidokkina tyylikäs jakkupukuvanhus koruineen joka kaikilta kävijöiltä pyysi apua. Auttakaa, lapset laittoivat minut tänne jotta saavat taloni ja rahani.
Yksi sukulaisemne, 60 v nainen, otti mummun niin tosissaan että uhkasi ilmoittaa poliisille tai ottaa mukaansa ja mennä yhdessä poliisilaitokselta.
Osastolta ei kuitenkaan päässyt pois kuin pyytämällä hoitajaa joka tuli oven avaimella avaamaan. En tiefä yrittikö mitään pelastustoimia.
Valitettavasti joskus on käynyt niinkin että hoitokotiin on laitettu jonkun sukulaisen tahdosta selväjärkisiä ihmisiä. Puolenkymmentä vuotta sitten oli tapetilla tamperelaisen Liisa Tiukan tapaus. Hänet taloyhtiö väkisin pakotti hoitokotiin ja otti asunnot haltuun. Sitä en tiedä onko hän enää elossa mutta jos on, niin olisi hyvin lähellä sataa vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti joskus on käynyt niinkin että hoitokotiin on laitettu jonkun sukulaisen tahdosta selväjärkisiä ihmisiä. Puolenkymmentä vuotta sitten oli tapetilla tamperelaisen Liisa Tiukan tapaus. Hänet taloyhtiö väkisin pakotti hoitokotiin j
Hoitokotiin ei pääse, vaikka hoidettava itse olisi sitä mieltä, että hän sinne haluaisi.
Jos on liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin, niin ollaan hankaluuksissa.
Tämä on ollut jo pitkään Suomen todellisuutta, kun kunnat sulkivat omat hoitokotinsa ja hankkivat palvelut ulkomaisilla sijoitusyhtiöiden omistamista toimijoilta.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä vanhus voi kuulua hoitokotiin, mutta tuossa tilanteessa lataamoon täytyy ensin hoitaa tuo puolustuskyvyttömälle aggressiivisena riehuva lehmä! Kai soititte poliisille?
Mitä aggressiivista siinä on että lyö nyrkin pöytään ja sanoo nyt riittää ? Ihan oikein tehty, joskus pitää asiat sanoa niin kuin ne on. Tiedätkö kuinka raskaita ihmistä nuo altzheimer tautiset on ja kyllä pitää palauttaa maan pinnalle ja äkkiä eikä lähteä oikkuihin mukaan
Tee huoli ilmotus soisiaalli virastoon vanhus-puolen yksikköön.Voit tehdä sen nimettömänä netin kautta tai soitaa nimettömänä.Asia ei tällä parane. Voit ihan mennä myös alzmer taudin liiton sivuille. Tai lukea taudista netti. Siihen kuuluu tuo taudista,Jo alkuvaihessa puheet alkaa,joku varastaa ja vie rahat ymm. Kun henkilö asuu yksin koti tai akressivisen puolison kanssa. Syytä kääntyä heti sosialiviranomaisten puoleen.
Nro 43: "Vanhus ei jostain syystä itse ymmärrä ryöväävänsä kaiken ylimääräisen ajan töissäkäyviltä perheellisillä lapsiltaan. Päivystysvalmis 24/7/365.
Ei nuori ihminen (60+) unta kaipaa niinku... aina se nuoriso valittaa ja liioittelee 😑"
Tämä on oikeasti hankala asia. Eli miten asettaa rajat. Mun äitini ei onneksi osaa käyttää enää puhelinta tai siis osaisi (heillä edelleen toimiva lankapuhelin), mutta missään ei ole kenenkään puhelinnumeroita eikä ole edes puhelinluetteloita. Isäni on äidin omaishoitaja, mutta isä liikkuu huonosti ja kulkee rollaattorilla. Meillä tilanne siis on, että isä soittaa mulle. Olipa päivä tai yö, isä soittaa mulle, kun hänellä on jotain ongelmaa äidin kanssa. Asun naapuritalossa, joten matka ei ole pitkä ja joskus on tosiaan ollut se tilanne, että äiti on lähtenyt karkuteille ja mä olen sitten juossut ulkona etsimässä sitä. Joskus on ollut myös tilanne, että äiti on tarvinnut sairaanhoitoa. Mutta 9/10 soitoista on sellaisia, että en mä voi asialle tehdä yhtään mitään. Isä ei suostu puhelimessa edes tarkemmin kertomaan, mikä siellä on hätänä vaan haluaa, että mä menen sinne. Yleensä äidillä ei ole mitään hätää vaan isä vaan on turhautunut ja kyllästynyt siihen, että äiti on ihan tonttu eikä tee kuten isä kehottaa tekemään.
Viimeksi nyt sunnuntaina tuli taas illalla tällainen "hälärisoitto" ja kun menin katsomaan, äiti istui ihan rauhassa vessanpöntön päällä eikä vaan halunnut tulla sieltä pois. Niillä on kaksi vessaakin eli ei ollut siitä kiinni, ettei isä itse olisi päässyt vessaan. Heti, kun menin sisään, isä alkoi marmattaa, miten hankalaa äidin kanssa on. Ja sitä marmatusta jatkui koko sen ajan, kun olin siellä. En ollut kuitenkaan kovin kauaa, koska ei siellä mitään oikeaa hätää ollutkaan ja mulla oli ruuanlaitto kesken. Koska isä ei suostu puhelimessa kertomaan tarkemmin mitään, mun on tavallaan pakko mennä sinne, koska olisihan äiti saattanut satuttaa itsensä, kaatua tai jotain ja olisi vaikka luita murtunut tms. Niiden vuorokausirytmikin on ihan vinksallaan ja tyypillinen aika näille soitoille on aamuyöllä 2-4 välillä. Onneksi saan tehdä vain 3-päiväistä työviikkoa, koska en todellakaan jaksaisi täyttä työviikkoa tämän lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä vanhus voi kuulua hoitokotiin, mutta tuossa tilanteessa lataamoon täytyy ensin hoitaa tuo puolustuskyvyttömälle aggressiivisena riehuva lehmä! Kai soititte poliisille?
Mitä aggressiivista siinä on että lyö nyrkin pöytään ja sanoo nyt riittää ? Ihan oikein tehty, joskus pitää asiat sanoa niin kuin ne on. Tiedätkö kuinka raskaita ihmistä nuo altzheimer tautiset on ja kyllä pitää palauttaa maan pinnalle ja äkkiä eikä lähteä oikkuihin mukaan
Kun se aggressiivisuus ei auta. Kuka tahansa menisi takajaloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä asiasta on jankutettu jo pitkään. Vanhus ei pärjää, on vaaraksi itselleen. Hermot menis mullakin jos kaikki vaan jahkaa.
On vaaraksi itselleen. 🤣
Minusta on, olen nähnyt yhden laitoksesta karanneen papan moottoritiellä neljän aikaan kävelyllä, sehän on tervettä, kun kesäkeleillä autot ajaa satasta. Toisekseen nämä muistisairaat osaa edes pukeutua ulos ja helposti paleltuvat, eikä sellainen ole vaaraksi itselleen ? Entäpä kun hellat jää päälle ja syttyy tulipalo, osaako ulos ? Eli naureskele ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun se aggressiivisuus ei auta. Kuka tahansa menisi takajaloilleen.
Kuulostaa edelleen siltä, että vanhus ei pärjää kotona ja muu suku hymistelee.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalityöntekijä ei poliisi. Hoitava taho myös, jolle soitetaan omaisen väsymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sanoa nyt riittää, kun lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa nyt riittää. Kokeile vaikka lapsillesi ja katso miten reagoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On eri asia sanoa nyt riittää, kun lyödä nyrkkiä pöytään ja sanoa nyt riittää. Kokeile vaikka lapsillesi ja katso miten reagoivat.
Montako kertaa hän oli jo aikaisemmin sanonut että nyt riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anoppi alkoi olemaan itselleen vaarallinen kun karkaili ja moneen otteeseen tuli hälytys että nyt se taas lähti. Kodinhoitaja sitten ehdotti että pitää laittaa laitokseen. Anoppi ei suostunut hyvällä lähtemään niin sitten väkisin. Eli paikalle tilattiin ambulanssi, anoppi pyörätuoliin ja siitä palvelukotiin. Jos ei olisi lähtenyt niin sitten poliisivoimin. Mikään nätti puhe ei tepsinyt. Uskokaa että muistisairaat ei aina nättiä puhetta usko. Nyrkki täytyy lyödä pöytään.
Raakaa.
Ehkä. Onko se sitten inhimillisempää, kun muistisairas unohtaa hellan päälle ja siihen leivinpaperin päälle lämpiämään asetetut pullapalat, kun "mikro kuluttaa sähköä" ja kuolee tulipalossa, kun ei ymmärrä, mikä palohälytin on (jos edes on paristot enää voimassa) ja miten talosta poistutaan? Tai kiipeää tavoittelemaan jotakin yläkaapista, kaatuu, lyö päänsä ja makaa lattialla yksin viikonlopun yli, kun omaiset ovat juuri silloin reissussa ja vanhus ei ole suostunut ottamaan kotipalvelua vastaan?
Molemmat skenaariot olisivat voineet tapahtua omassa lähipiirissä, mutta eivät onneksi tapahtuneet, koska vanhukset saivat lopulta hoivapaikan. Muistisairas ei ehkä halua lähteä kotoaan, mutta jos vaihtoehto on esimerkiksi nääntyminen nälkään, paleltuminen hankeen tai elävältä palaminen, niin miettisin sitä raakuutta myös suhteessa siihen.
Eipä. Se suuttuminen auta.. huoli-ilmoituksua voi tehdä jos epäilee pärjäämistä.