Kuinka paljon asuntosi arvo on tippunut? Itselläni 30 000e.
Ostin asunnon vuonna 2015 ja tämä maksoi 105 000e, nyt asunnon arvo on noin 70 000e. Samassa taloyhtiössä siis asunto myynnissä tuohon hintaan. Pienemmän asunnot on mennyt kaupaksi 70k-80k ennen ja nyt niiden hinta on 50k-60k.
Hinta tippunut aika rajusti minun mielestä, mitenkä on teillä onko tietoa?
Kommentit (163)
Ei ole mitää järkeä ostaa asuntoa koska asuntojen arvot tippuu ja joudut maksamaan vastiketta ja remontit.
En ole myymässä taloani joten aivan sama eikä näytä siltä että on kukaan naapureistakaan koska tällä alueella on todella harvoin taloja myynnissä, ihmiset viihtyvät täällä ja se kertoo alueesta paljon.
Mä asun vanhassa omakotitalossa ja luulen että ei tätä kukaan haluis ostaa. Oon tehny tästä niin omannäköisen talon. 60 000e maksoin ja remontteihin menny aikalailla saman verran. Mutta enpä ole tätä kyllä myymässäkään, vaikka joku jotain maksaiskin.
Vaikee sanoo, kun vasta myytäessä tietäisi.
Ostanut 15 vuotta sitten, ei hajuakaan arvosta.
Okt 320m2 nukkuma lähiön keskustassa, koulut, pöiväkoti, terveyskeskus, kaupat, apteekki 400m-600m sisällä linja-autot 50m ja lähimmät kaupungit 10km, ostos helvetti 6km ikeasta jättikeskukseen.
Tuskin on hina alle maksetun...
Hesan asunto saatiin myytyä juuri kun pakoitteet alkoivat. Jotta saimme myös ylijäämää piti muuttaa huonolle seudulle. Ainoa lohtu oli että pääsimme rannalle.
15 vuotta sitten maksettiin tästä 299 T, naapurilla pyynti samanlaisesta 345, mutta en tiedä mitä sai. Toinen naapuri myi 310 t. Eli aika +- ollaan.
Vierailija kirjoitti:
15 vuotta sitten maksettiin tästä 299 T, naapurilla pyynti samanlaisesta 345, mutta en tiedä mitä sai. Toinen naapuri myi 310 t. Eli aika +- ollaan.
Vuoden 299 000 € olisi tänä vuonna 406 422,27 €. Euron kumulatiivinen inflaatio tuolle ajalle on 35,93%
Aika paljon tappiota siis.
Vierailija kirjoitti:
En ole myymässä taloani joten aivan sama eikä näytä siltä että on kukaan naapureistakaan koska tällä alueella on todella harvoin taloja myynnissä, ihmiset viihtyvät täällä ja se kertoo alueesta paljon.
Meillä sama. Taloja tulee myyntiin ainoastaan luonnollisen poistuman kautta. Lähistöllä asuu edelleen ainakin 2kpl +80v vanhuksia, mutta silloinkin usein perikunta pitää itse talon. Pari naapuria asuu nyt omien lastensa kanssa omassa lapsuudenkodissaan.
Spåra menee 500 metrin päästä joten hinnat ei ainakaan laske.
Vierailija kirjoitti:
Myös sen seuraavan asunnon arvo on tippunut. Ekan jälkeen kyse on välirahasta.
Jos maaseudulla asunnon arvo on tippunut 50 000 eurosta 30 000 euroon ja asukas haluaa kaupunkiin, silti jää runsaasti maksettavaa, kun kaupunkiasunnon hinta olisi tippunut 200 000 eurosta 170 000 euroon.
Stadin keskustaan 25km ja vanha talo pankki arvioi talon hinnaksi muutama vuosi sitten 320000 €
Nyt kun media pelotellut ihmiset vanhojen talojen ongelmista ja korot mitä on niin arvo ehkä noin tontin arvo 100000-160000€
Eikä edes mennyt kaupaksi. Vanha talo on tänä päivänä vain rasite joks siirtyy aikanaan perikunnan murheeksi.
Valtio ottaa siitä perintöveron, oli arvo mikä tahansa niin korkeimman mukaan
Kurkkasin mielenkiinnosta. Samassa taloyhtiössä on saman kokoinen kämppä huonommassa kerroksessa samaan hintaan mitä me tästä maksettiin 14 vuotta sitten. Sitä asuntoa myydään vuokrattuna eli sekin vähän vaikuttaa.
Siitä kun ostettiin, ollaan plussalla mutta korona-aikana olisi varmaan saanut pari kymppiä enemmän. En kuitenkaan huomaa hintapyynnöissä isoakaan eroa huippuun täällä meillä päin. Toteutuneet hinnat sitten onn mitä on.
On noussut siitä, mitä tämä maksoi 2001.
Siihen päälle on vielä huomioitava inflaatio. Eli se euron arvo on ollut silloin 2015 korkeampi kuin mitä se on nykyään. Eli todellisuudessa ap:n ja muidenkin asuntojen arvo on tippunut vielä enemmän kuin mitä suoraan euromääräisesti nyt vertaavat.
Ostin kolmisen vuotta sitten 89t, nyt katsoin samanlaista asuntoa omalta kylältä sillä erolla että autolle oli katos eikä vain ruutu, pyynti 105t
Maksoin 185 000 vuonna 2007 ja luulen, että saisin about saman nyt. Ehkä tuossa välissä olisi voinut saada enemmänkin, mutta nythän hinnat on laskeneet. Sinänsä aivan sama. Jossain on pakko asua ja tykkään asua tässä. Juuri miehen kanssa puhuttiin, että lapset muuttaa muutaman vuoden sisällä pois ja emme lähde tästä mihinkään. Miksi lähtisimme? Johonkin pieneen kerrostaloluukkuun, jossa asuinkulut on yhtä paljon? Asumisenlaatu vaan laskisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitää järkeä ostaa asuntoa koska asuntojen arvot tippuu ja joudut maksamaan vastiketta ja remontit.
Jep, vuokralainen ei noita maksa vuokrassaan
En uskalla edes laskea. Asunto velaton. Viime kesänä tehtiin putkiremontti ja hintalappu 33.000€ ja todennäköisesti ensi kesänä kattoremontti. Sen tiedän, etten koskaan tule saamaan lähellekään, mitä olen rahaa laittanut.
Välittäjän mukaan tää talo ois silloin ostoaikaa, eli joskus 2011 ollut 160 000 euron arvoinen. Me kuitenkin saatiin tämä 130 000 eurolla, kun appivanhemmat halusi ostaa velattoman asunnon ja tarvitsivat siihen tuon summan. Nyt tään arvo on ehkä 100 000 euroa. Onhan tää ahistavaa, mutta toisaalta ihmisen on pakko jossain asua ja tällä seudulla on viime vuosina rakennettu niin paljon, että tällasten vähän vanhempien talojen hinnat tuli alas jo ennen mitään koronaa ja korkojen nousua. Vajaan kymmenen vuoden päästä aateltiin myydä ja muuttaa, kun lapset lähtee kotoa, mutta saa nähdä nyt että onko mitään järkeä siinä, jos talosta ei saa sen verran rahaa, että sillä saa ostettua velattomasti tai pienellä velalla mukavan ja sopivan asunnon. Tähän pitäisi tehdä pari isompaa remppaa vielä (katto ja salaojat), joten persnettoa tulee.
Minä olisin halunnut kerrostaloon, mutta mies halusi tähän ja appivanhemmat halusi myydä. Harmittaa. Oishan sen kerrostalossa olevan asunnon arvokin laskenut, mutta remontteihin ei takuulla niin paljon menisi rahaa.
Asunnosta maksoin 2v sitten 100 000e ja nyt tästä saa 1 000 000e.