Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Porukalla vuokramökille, mielipiteitä?

Vierailija
07.01.2024 |

Miten toimisitte seuraavassa tilanteessa? 

Pyydän vinkkejä vuokramökin kustannusten jakoon. Mitenhän tämä olisi oikeudenmukaista?

Kesällä suunnitelleilla isolla porukalla (sukulaisia) mökkireissu. Löysimme kivan huvilan jonne mahtuu 16 henkilöä.

Perheitä lähtee neljä:

1. Kaksi aikuista, ei lapsia 

2. Kaksi aikuista, kaksi taaperoa

3. kaksi aikuista, viisi lasta (7-17v)

4. Yksi aikuinen, yksi teini.

Miten tuon vuokrasumman jakaisitte? Jos jakaa neljään osaan, eli jokainen perhe maksaa saman verran, on se vähän epäreilua pieniä perheitä kohtaan. 

Pitäisikö esim lapsista maksaa 50% hinta ja aikuisista 100%?  

Mökin vuokra viikolle on 1500e, jos sillä on jotain merkitystä. 

Heittäkää ideoitanne!

Kommentit (153)

Vierailija
41/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako makkaria? Joutuuko jotkut nukumaan parvella siskon pedissä tai olkkarin vuodesohvalla? Ja jotku saa ihan oman makkarin. Siitäkin riippuu eli makkareiden mukaan maksut.

Vierailija
42/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makkareiden tai sänkyjen/pääluvun mukaan. Ottaa päähän yksilapsisessa, että isommat perheet yrittää tätä perhekunnittain jakoa. Juuri oltiin etelässä kaveriperheiden kanssa. Meillä ja toisella perheellä yksi lapsi kolmannessa perheessä neljä lasta. Tuo kolmas perhe vei makkareita saman verran kuin me kaksi perhettä yhteensä. Silti kehtasivat ehdottaa, että lomatalon vuokra jaetaan perhekunnittain. Samaa yritystä myös yhteisten ruokien kanssa. Viimeinen kertoa reissussa tuon porukan kanssa. Ihme lokkeilua. Jos teette paljon lapsia niin silloin kaikki maksaa enemmän. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra jaetaan henkilöluvun mukaan.

Lapset ei kuulu maksajien rooliin eikä heillä ole lopullista päätäntävaltaa aikuisten lomanviettopäätöksiin. Aikuisten kesken maksut tasan.

Mutta lapsia on paljon ja sen takia pitää ottaa isompi huvila. Aikuisten kesken mahtuisi paljon pienempään ja lisää kuluja tulee lapsista. Perustele miksi lapsettomien tulisi maksaa toisten lasten kuluja? 

-iso perhe ja maksan aina osuutemme myös lapsista 

Kyllä, minustakin lapsista kuuluu maksaa. Sitä paitsi heistä tulee paljon myös sotkua yleensä. Kertoimet 1 aikuinen ja 0,5 lapsi olisi minusta reilu jako. Tai makuuhuoneiden mukaan. 

Vierailija
44/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes kuvittelisi lähteväni moisella porukalla mihinkään.

Sama, tiesin asian kun luin sanan sukulaisia.

Vierailija
45/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuiset maksaa joten neljään osaan. Muut kulut sitten jokainen maksaa perhekohtaisesti.

Ai että yh maksaa kahden aikuisen osuuden? Voi **ttu teitä. En lähtisi ollenkaan.

Just tällaisten narisijoiden ja pilkunnussijoiden vuoksi en ikinä lähde minnekään vuokramökkikommuuniin yhteislomalle kenenkään kanssa. Jokaiselle oltava oma mökki ja omasta pussista maksetaan. Kohta siellä lomalla kumminkin joku (yleensä nämä samat) valittaa syömisistä, tiskaamisesta, saunanlämmittämisestä ihanmistävaan. 

(Alapeukut tervetuloa😁)

Vierailija
46/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Makkareiden tai sänkyjen/pääluvun mukaan. Ottaa päähän yksilapsisessa, että isommat perheet yrittää tätä perhekunnittain jakoa. Juuri oltiin etelässä kaveriperheiden kanssa. Meillä ja toisella perheellä yksi lapsi kolmannessa perheessä neljä lasta. Tuo kolmas perhe vei makkareita saman verran kuin me kaksi perhettä yhteensä. Silti kehtasivat ehdottaa, että lomatalon vuokra jaetaan perhekunnittain. Samaa yritystä myös yhteisten ruokien kanssa. Viimeinen kertoa reissussa tuon porukan kanssa. Ihme lokkeilua. Jos teette paljon lapsia niin silloin kaikki maksaa enemmän. 

Kannattaa kiertää kaukaa tälläiset yhteislomailut jos joka suupalan vuoksi pitää kuittia esittää. 

Vierailija
47/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kiertää kaukaa tälläiset yhteislomailut jos joka suupalan vuoksi pitää kuittia esittää. 

Kunnon lokki vastaus. Kummasti tuollaista ei joka senttiä tarvitse laskea-menoa kannattaa useimmiten ne, joilla siinä on eniten voitettavaa. Jos perheissä olisi vaikka kaikissa yksi lapsi, niin en jaksaisikaan laskea, että kuka syö mitä, koska summat olisi niin pieniä. Mutta neljä lasta kyllä syö moninkertaisesti verrattuna yhteen lapseen enkä minä ala toisten elämän valintoja maksamaan. Jos ei ole varaa matkailla niin, että maksaa perheessä kulut itse, niin sitten ei tarvitse lomailla. Koska tuolla logiikalla esim. vesipuisto- tai eläintarhalippujen maksut olisi myös pitänyt jakaa perhekunnittain. Samoin kuin ulkona syömiset. Eivät kyllä ihme sentään tällaista kehdanneet ehdottaa.

Vierailija
48/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin joutua asuntovaunureissulle tuttavien kanssa:  Tuttavaperheessä 3 henkilöä, sitten minä ja mieheni, jotka asumme kumpikin omassa kodissa.  Tuttavat sanoivat, että kulut jaetaan kolmeen osaan: heille 1, minulle 1 ja miehelleni 1 osa!  En hyväksynyt ja matka ei toteutunut!

Vierailija
49/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin joutua asuntovaunureissulle tuttavien kanssa:  Tuttavaperheessä 3 henkilöä, sitten minä ja mieheni, jotka asumme kumpikin omassa kodissa.  Tuttavat sanoivat, että kulut jaetaan kolmeen osaan: heille 1, minulle 1 ja miehelleni 1 osa!  En hyväksynyt ja matka ei toteutunut!

No aika uskomaton ehdotus.

Vierailija
50/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra jaetaan henkilöluvun mukaan.

Lapset ei kuulu maksajien rooliin eikä heillä ole lopullista päätäntävaltaa aikuisten lomanviettopäätöksiin. Aikuisten kesken maksut tasan.

Pari on keskenään päättäny lapsilukunsa, joten pitää olla valmis lastenkin osuus maksamaan.

Vierailija
51/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suosittele koko mökkilomaa  ei tule onnistumaan, jos nytkin vaikeuksia jakaa vuokra.

Vierailija
52/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en edes kuvittelisi lähteväni moisella porukalla mihinkään.

Sama, tiesin asian kun luin sanan sukulaisia.

Enkä minä, pelkkä ajatuskin puistattaa! Kaikkea ne ihmiset tekeekin, vaikka sukua ovatkin. Ja noissa mökeissä voi teoriassa olla 16 makuupaikkaa, mutta osa niistä on aina jossain kämäsissä vuodesohvissa, mutta toki lapsille välttävät. Aikuisten/teinien pitää päästä oikeaan sänkyyn, kannattaa katsoa että löytyy kaikille punkat.

Vierailija
53/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin sänkypaikkojen mukaan jyvitettynä. 

Ihmettelen kyllä, kuka tuollaiseen sakkiin lähtee yöpymään minnekään, varsinkin se lapseton pari. 

Vierailija
54/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tilat jaetaan eli monta makuuhuonetta ja onko vuodepaikkoja muissa tiloissa? Jos esim. 5 makuuhuonetta ja jako menisi

1. 1

2. 1

3. 2

4. 1

Jakaisin summan huoneiden lukumäärällä ja sen taas kohdistaisin sen mukaan monta makkaria perheen käytössä.

Tai sitten jaetaan tasan.

Vierailija
55/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa neljä vieräkkäistä mökkiä, yksi perhe per mökki ja jokainen maksaa oman mökkinsä.

Vierailija
56/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin visalla itse koko lystin. Mitäpä sitä joistakin raha- asioista nillittämään etenkin sukulaisten kesken 

Vierailija
57/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta maksut voisi jakaa neljään osaan mutta osa sukulaisista (lapseton pariskunta) vaikutti olevan erimieltä😅

Totta kai sinä lokkeilija olet sitä mieltä, että neljään osaan niin te pääsette lokkeilemaan ja lapseton pariskunta ( ja joissain tapauksissa jopa sinkku) maksaa teidän lomastanne ison osan. Olette ällöttäviä ihmisiä kun edes voitte ajatella käyttävänne läheisiänne rahallisesti hyväksi. 

Joko teette niin että maksetaan makuuhuoneiden mukaan tai henkilömäärän mukaan. Eli jos joutuu vaikka jollekin avoparvelle nukkumaan niin ei tarvitse maksaa samaa hintaa kuin makuuhuoneesta jossa on oma yksityisyys. Mutta arvatenkin olit ajatellut, että teidän lapset saa ilmaiseksi makkarin ja lapsettomat nukkuu ilman yksityisyyttä olohuoneessa tai parvella.

Vierailija
58/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituisen sekava seurue.

En usko että lapseton pari välittäisi lähteä kuuntelemaan kiljuntaa ja nahistelua. Eikä noin eri ikäisistä muksuista ole toisilleen iloa.

Eikä vuokramökit ole noin suuria - kokemusta on. Yleensä makuuhuoneita on max 2. Tarjolla voi olla vaatimattomia aittoja päämökin lisäksi, tuskin sentään talvella.

Eikä tuollainen suurperhe edes lähti toisen perheen kanssa samaan mökkiin, eikä kukaan heidän kanssaan. 

Trolli selvästi!

Vierailija
59/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulojen mukaan kuten Suomessa on tapana.

Vierailija
60/153 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun puolesta maksut voisi jakaa neljään osaan mutta osa sukulaisista (lapseton pariskunta) vaikutti olevan erimieltä😅

No on se aika paskaa että yh:kin joutuisi maksamaan saman mitä 7-henkinen perhe vai mitä niitä lapsia siinä suurimmassa oli. Taas yh:n pussista viedään viimeisetkin vaikkei tällä itsellään ole kuin yksi ruokittava oman suun lisäksi.

Anna mä arvaan- myös ruokakulut jaetaan myös noin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi