Miksi en pysty keskittymään äänikirjaan vaikka kuinka haluaisin?
Minulla on useita kymmeniä kirjoja listallani, joista olen kiinnostunut. Olen niitä kuunnellut, useampaan otteeseen alusta aloittanut tai jatkanut.
En vain pysty keskittymään. Kesken kuuntelun saatan hypätä toiseen kirjaan tai sitten vain kun kunnolla yritän pakottaa itseni keskittymään kuunteluun niin silti menee puoliminuuttia ja ajatukset jo harhailee tai saatan jopa nukahtaa.
Haluaisin tosi paljon ymmärtää sisällön ja nauttia kuuntelusta ja tiedon vastaanottamisesta mutta ei vain pysty keskittymään. Nämä ovat vielä aiheita jotka oikeasti kiinnostavat minua.
Kommentit (40)
Tee jotain vähän ajatusta vaativaa samalla. Tyyliin piirtämistä tai käsitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet siinä samalla? Joillekin käsityöt tai vaikka piirtely on sellaista, joka auttaa kuunteluun keskittymisessä
Yleensä makaan sängyssä ja yritän keskittyä kuunteluun. Pitäisi varmaan kokeilla tuota, että teen jotain samalla.
Olen kyllä työmatkoilla bussissa ja kävellessä kuunnellut mutta ihan samanlaista harhailua se on ja sitten taas pakottamista keskittymään.
En oikein pysty vain keskittymään ja sen lisäksi en oikein edes saa kirjasta paljoa koska unohdan nopeasti sisällön. Haluaisi niin kovasti oivalluksia ja jotain uutta elämäänsä edes kirjojen kautta mutta joku aivovamma varmaan on. -ap
Et taida olla kovin älykäs? Valitettavasti sille ei oikein voi mitään, mutta viisautta pystyy kyllä kasvattamaan. Opettele nyt ensin sitä yhteen asiaan kesk
Sinä puupäiden kuningatar, kokeilepa välillä oikeiden kirjojen lukemista ja sinnikkäästi. Ehkäpä aivotoiminnassasi tapahtuu oikeaa virkistymistä.
Vierailija kirjoitti:
ADHD? Yleinen levottomuus. Sometatko paljon? On aikuisia paljon ketkä ei voi keskittyä äänikirjaan tai elokuvaan. Etenkään äänikirjaan, jossa ei ole edes liikkuvaa kuvaa. Keskittymiskyky on monella mennyt tosi huonoksi älypuhelimien aikakaudella.
En tiedä, levoton olen mutta sentään onneksi pystyn todella hyvin keskittymään elokuviin tai sarjoihin vaikka 10 tuntia putkeen. Olen todella tarkka, että näen jokaisen kohtauksen ja lauseen. Pidän siitä, että näen elekuvan ja arvioin näyttelijän onnistumista ja samalla nautin suunnattomasti siitä katselusta. Siinä on niin montaa eri pohdintaa ja mielenkiintoista tapahtumaa, että haluan jokaisen yksityiskohdan nähdä. Jos välillä ajatukset harhailee (harvemmin) niin kelaan taaksepäin, sillä tosiaan en halua jättää kohtaustakaan väliin. -ap
Huonosti kerrottu, tylsästi ja joudut väkisin kuuntelemaan. Sama kuin kaikki kirjat, joku muu on ne kirjoittanut. Kirjat on väkisin luettavia. Niissä ei ole mitään hauskaa. Sitte kun luet saman kirjan englanniksi huomaatkin, että tämä suomalainen käännös oli ihan surkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet siinä samalla? Joillekin käsityöt tai vaikka piirtely on sellaista, joka auttaa kuunteluun keskittymisessä
Yleensä makaan sängyssä ja yritän keskittyä kuunteluun. Pitäisi varmaan kokeilla tuota, että teen jotain samalla.
Olen kyllä työmatkoilla bussissa ja kävellessä kuunnellut mutta ihan samanlaista harhailua se on ja sitten taas pakottamista keskittymään.
En oikein pysty vain keskittymään ja sen lisäksi en oikein edes saa kirjasta paljoa koska unohdan nopeasti sisällön. Haluaisi niin kovasti oivalluksia ja jotain uutta elämäänsä edes kirjojen kautta mutta joku aivovamma varmaan on. -ap
Et taida olla kovin älykäs? Valitettavasti sille ei oikein voi mitään, mutta viisautta pystyy kyllä kasvattamaan. Opettele nyt ensin sitä yhteen asiaan kesk
:D
-ap
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa ei onnistu kumpikaan oikeasti. Käsitöistä ja piirtämisestä tulee juosten kustua, kun samalla keskittyy johonkin tarinaan.
Luen tekstinä ehkä sata kirjaa vuodessa, mutta kyllä äänikirjaan on vaikeampi keskittyä. Se vaatii seurakseen käsillä tekemistä ja/tai liikkumista. Neulominen, siivous, ruoanlaitto ja lenkkeily ovat mukavaa tekemistä äänikirjojen kanssa.
Missään ei ole lakia, että äänikirjoja pitää kuunnella. Toisaalta, jos podcastit ja radion puheohjelmat onnistuvat, ehkä pitäisi vain valita kuunteluystävällisempiä kirjojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa tilanteessa ei onnistu kumpikaan oikeasti. Käsitöistä ja piirtämisestä tulee juosten kustua, kun samalla keskittyy johonkin tarinaan.
Et taida tehdä kumpaakaan kun olet tuota mieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu vähän. Jos piirtää luovasti ilman sen suurempaa tavoitetta, niin sen luulis onnistuvan aivan hyvin. Käsitöistä tulee kans aivan yhtä hyvää kuin kuuntelemattakin, jos ei tarvi esim laskea silmukoita. Itsellä ainakin piirtämisestä tulee päinvastaista juosten kustulle, jos kuuntelee siinä samalla jotain. Silloin se sen tekeminen ei oo vain lopputulokseen pääsemistä, vaan viihdykettä
En minäkään pystyisi kuuntelemaan äänikirjaa niin, että ihan vain istun / makaan ja siinä yritän keskittyä. Silloin mieli alkaa harhailla. Kuuntelen äänikirjoja, kun teen ruokaa, tiskaaan tai teen käsitöitä tai jotain muuta vastaavaa. Jos on aikaa ihan vain istua ja keskittyä yhteen asiaan, niin sitten luen fyysistä kirjaa. Bussissa istuessa tosin äänikirja on minulle parempi, kun voi katsoa samalla maisemia ja kuulokkeet korvissa taustamelu ei haittaa.
Minä pystyn, olen koukussa äänikirjoihin. Olen kuunnellut jo lähes 100 äänikirjaa ja oikean kirjan lukeminen ei oikein jaksa innostaa.
Mielenkiintoinen asia. Me kaikki olemme erilaisia sen suhteen, kuinka hyvin tai huonosti kuuntelemalla saatu tieto jää mieleen. Jotkut eivät omaksu asioita ollenkaan kuulon perusteella, toiset taas muistavat jälkeenpäin jopa virkkeitä kuuntelemastaan tekstistä.
Olen olosuhteiden pakosta aina omaksunut tietoa kuuntelemalla. Se on minulle ollut itsestäänselvyys. Jotkut kaverini ovat sellaisia, että jos heille sanoo, että lähtö tapahtuu huomenna kello 15.45, he kysyvät kymmenen minuutin kuluttua, että milloin me huomenna lähdetäänkään. Ei sille mitään voi, näin vain on. Toisille asiat jäävät mieleen, toisille eivät.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa, että pystyttekö te oikeasti kuuntelemaan ja oppimaan äänikirjoista? Ihan siis aidosti sisäistämään ja kuuntelemaan?
Itse ihmettelen kun niin moni kommentoi niihin, että oli niin ihana kirja ja alusta loppuun kiinnostava yms. Itse en ole kahden vuoden aikana tai siis missään vaiheessa saanut varmaan yhtäkään kirjaa loppuun asti. Ainakaan niin, että olisin aidosti sen kuunnellut ja sisäistänyt.
Ihan muutama kirja on sellainen, joka on mennyt jotenkin tajuntaan ja olen saanut sen loppuun mutta on se työn takana.
-ap
Pystyn oikein hyvin omaksumaan äänikirjoista tietoa. Olen niin tehnyt koko ikäni. Ehkä johtuukin juuri siitä, että koska olen lapsesta saakka "joutunut" kuuntelemaan äänikirjoja, niissä olevan tiedon oppiminen on tullut mahdolliseksi ikään kuin kehityksen myötä.
Maantiedon, historian, biologian ja muiden aineiden kirjat olivat minulla usein äänikirjoina, vaikka myös pistekirjoituksella painettuja kirjoja alkoi vähitellen saada paremmin ja helpommin. Tästä varmaan oli sellainen seuraus, että pystyn painamaan mieleeni tietoa ääni- ja pistekirjoista ja nykyään myös e-kirjoista, joita ei omana kouluaikanani tietenkään vielä ollut. Mutta on toisaalta myös niin, että jos saan valita, luenko kirjan äänikirjana vai pisteillä (nykyään minkä tahansa e-kirjan voi lukea joko kuuntelemalla synteettisenä puheena tai lukemalla pistekirjoituksella pistenäytöltä), valitsen mieluummin jälkimmäisen formaatin ja luen tekstinä tai kuuntelen vuorotellen. Monimutkaiset asiat jäävät minullakin paremmin mieleen luettuina kuin kuultuina. Mutta esim. tarinat ja tapahtumakuvaukset jäävät mieleen myös kuuntelemalla.
Kai tämä on hieman sellainen asia, että sitä pitää vain treenata. Toisaalta sanotaan, ettei vanha koira opi uusia temppuja. Mutta ei sitä koskaan tiedä.
Hauskaa kun eilen tästä kirjoitin ja arvatkaapa mitä!
Kuuntelin viime YÖNÄ äänikirjana storytelistä viiden tunnin pituisen podcastien/haastattelun erästä aiheesta TAUKOAMATTA ja ilman suurempaa keskittymiskyvyn herpaantumista. Menin sitten kahdeksalta aamulla nukkumaan tyytyväisenä.
Eli ehkei keskittymiskyvyssäni niinkään "vikaa" ole, aiheen pitää vain olla todella kiinnostava ja lisäksi se, että tuossa oli vähän vaihtelua. Ei ollut yhtä jatkuvaa saman ihmisen monologia vaan kaksi keskusteli ja pystyi myös keskittymään moneen asiaan. Heidän ääniin, tapaan olla vuorovaikutuksessa, henkilökemiat, itse aiheeseen suhtautuminen molemmilla ja itsellä jne.
Aivoni vaativat ehkä vähän ärsykkeitä jaksaakseen.
-ap
En mäkään pysty. En ole koskaan pystynyt. Yhtäkkiä huomaan kuluttaneeni äänikirjaa vaikka tunnin kuulematta yhtään mitä siinä puhutaan. Sama poscastien kanssa.
Olen päässyt takaisin kirjojen pariin lukemalla niitä ääneen taaperolleni iltaisin häntä nukuttaessa. Taapero ei vielä ymmärrä kirjoja sinänsä, joten on samantekevää mitä hänelle mumisee kun hän siihen mukavasti nukahtaa. Siitä pystyy sitten jatkamaan lukemista itsekseen ihan äänetikin kun taapero on nukahtanut ja on omaa aikaa illalla.
En minäkään pysty, mutta en pidä sitä minkäänlaisena ongelmana, koska mulla ei ole mitään vaikeuksia keskittyä perinteiseen luettavaan kirjaan, työhöni tms. En vaan sitten kuuntele äänikirjoja.
Mulla tuohon etten pysty keskittymään liittyy ainakin se, että jo koulussa oppi sulkemaan korvansa tylsältä opetukselta, ja siirtymään omiin fantasiamaailmoihin. Sama käy äänikirjaa kuunnellessa, alan ajatella muuta. Lisäksi yleensä lukemisen tahti on aivan liian hidas verrattuna siihen miten lukisin painettua/e-kirjaa. Ei sellaista viitsi seurata, aivot haluaa enemmän vauhtia ja siirtyvät sitten muihin ajatuksiin.
Yksi keino on kokeilla hieman nopeuttaa äänikirjaa, silleen sopivasti, sillä tavoin on pakko kuunnella keskittyneemmin, eikä ajatukset ala harhailla kun kuunteleminen ei ole liian helppoa.
Mitä ne ajatukset ovat tai asiat jotka alkavat häiritsemään, siis mistä johtuu se että et pysty keskittymään? Jotakin tiedät itsekin joten se tieto helpottaisi asiaan paneutumista.
Olen kokeillut kuunnella äänikirjoja yksitoikkoisia töitä tehdessäni, mutta jossain vaiheessa aina huomaan etten muista viimeisistä minuuteista mitään ja joudun kelaamaan takaisin.
Vaatii täyttä keskittymistä itse äänikirjaan, mutta sitten lukee ennemmin itse.
ADHD? Yleinen levottomuus. Sometatko paljon? On aikuisia paljon ketkä ei voi keskittyä äänikirjaan tai elokuvaan. Etenkään äänikirjaan, jossa ei ole edes liikkuvaa kuvaa. Keskittymiskyky on monella mennyt tosi huonoksi älypuhelimien aikakaudella.