Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi en pysty keskittymään äänikirjaan vaikka kuinka haluaisin?

Vierailija
07.01.2024 |

Minulla on useita kymmeniä kirjoja listallani, joista olen kiinnostunut. Olen niitä kuunnellut, useampaan otteeseen alusta aloittanut tai jatkanut. 

En vain pysty keskittymään. Kesken kuuntelun saatan hypätä toiseen kirjaan tai sitten vain kun kunnolla yritän pakottaa itseni keskittymään kuunteluun niin silti menee puoliminuuttia ja ajatukset jo harhailee tai saatan jopa nukahtaa. 

Haluaisin tosi paljon ymmärtää sisällön ja nauttia kuuntelusta ja tiedon vastaanottamisesta mutta ei vain pysty keskittymään. Nämä ovat vielä aiheita jotka oikeasti kiinnostavat minua. 

Kommentit (40)

1/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan edes kokeillut äänikirjaa,ellen pidäkään lukijan äänestä. 

Vierailija
2/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärä hetki kuunteluun? Mä kuuntelen äänikirjoja ja musiikkia töissä. Kotona se ei vaan onnistu, vaan ajatukset lähtevät harhailemaan, mutta työ on sen verran yksitoikkoista puurtamista, että pysyy paremmin hereilläkin kun samalla keskittyy siihen mitä kuuntelee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman vuoden tätä harjoittanut. Kirjoja on todella paljon jonossa ja olen suurinta osaa yrittänyt kuunnella. Yleensä se vain soi taustalla kun mietin jotain muuta ja jatkan taas seuraavalla kerralla mutta paljoakaan koko kirjasta en ole sisäistänyt. 

Ei johdu siitä ettei lukijan ääni miellyttäisi, on useampikin joiden ääni miellyttää. Saatan alkaa miettimään millaisia he ovat ja minkä näköisiä jne. Tai jokin lause vie minut jonnekin ihan muihin ajatus kuvioihin ja taas pakotan itseni tarkkaavaisemmaksi mutta kohta taas olen jossain ihan muualla ajatusteni kanssa. 

Vitsit kun vain olisi keskittymiskykyä. -ap 

Vierailija
4/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen tämän ajan ongelma: kun on liikaa mistä valita, ei osaa keskittyä siihen yhteen. Lähde kävelylle tai tee kotona jotain mekaanista ja kuuntele samalla. Hyvä vinkki on vaikka tiskata tai tehdä käsitöitä, niin että äänikirja on taustalla. 

päätä kuunnella vaikka 45 minuuttia (eli pieni lenkki) ennekuin luovutat. 

Vierailija
5/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään. Luen kirjat itse, en jaksa kuunnella kenenkään toisen ääneen lukemista. Ajatukset lähtee heti harhailemaan.

Vierailija
6/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teet siinä samalla? Joillekin käsityöt tai vaikka piirtely on sellaista, joka auttaa kuunteluun keskittymisessä

Vierailija
7/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tylsä unettava hypnoottinen ääni niin voi "nukahtaa", ei kuule enää sanomaa. Tai tylsä aihe. Mielenkiintoinen aihe ja kiva rauhallinen ääni toimii. 

Vierailija
8/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet siinä samalla? Joillekin käsityöt tai vaikka piirtely on sellaista, joka auttaa kuunteluun keskittymisessä

Yleensä makaan sängyssä ja yritän keskittyä kuunteluun. Pitäisi varmaan kokeilla tuota, että teen jotain samalla. 

Olen kyllä työmatkoilla bussissa ja kävellessä kuunnellut mutta ihan samanlaista harhailua se on ja sitten taas pakottamista keskittymään. 

En oikein pysty vain keskittymään ja sen lisäksi en oikein edes saa kirjasta paljoa koska unohdan nopeasti sisällön. Haluaisi niin kovasti oivalluksia ja jotain uutta elämäänsä edes kirjojen kautta mutta joku aivovamma varmaan on. -ap

Vierailija
9/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman vuoden tätä harjoittanut. Kirjoja on todella paljon jonossa ja olen suurinta osaa yrittänyt kuunnella. Yleensä se vain soi taustalla kun mietin jotain muuta ja jatkan taas seuraavalla kerralla mutta paljoakaan koko kirjasta en ole sisäistänyt. 

Ei johdu siitä ettei lukijan ääni miellyttäisi, on useampikin joiden ääni miellyttää. Saatan alkaa miettimään millaisia he ovat ja minkä näköisiä jne. Tai jokin lause vie minut jonnekin ihan muihin ajatus kuvioihin ja taas pakotan itseni tarkkaavaisemmaksi mutta kohta taas olen jossain ihan muualla ajatusteni kanssa. 

Meditaation tai mindfullnesin harjoittamisesta voi olla hyötyä tuollaiseen. Se on sitä, kun ollaan vaan tietoisia mielen liikkeistä ja koitetaan rauhoittaa sitä niin, että aina kun huomaa sen lähteneen vaeltamaan siirretään se takaisin lähtöpisteeseen

Vierailija
10/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä makaan sängyssä ja yritän keskittyä kuunteluun. Pitäisi varmaan kokeilla tuota, että teen jotain samalla. 

Olen kyllä työmatkoilla bussissa ja kävellessä kuunnellut mutta ihan samanlaista harhailua se on ja sitten taas pakottamista keskittymään. 

En oikein pysty vain keskittymään ja sen lisäksi en oikein edes saa kirjasta paljoa koska unohdan nopeasti sisällön. Haluaisi niin kovasti oivalluksia ja jotain uutta elämäänsä edes kirjojen kautta mutta joku aivovamma varmaan on. -ap

Mikset lue fyysistä kirjaa?

Vierailija
11/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjan kuunteleminen on tosi hidasta lukemiseen verrattuna, en vaan jaksa. Ja nopeutettuna kuullostaa taas niin luonnottomalta ettei sitäkään jaksa. Tykkään myös tosi harvasta lukijasta. Ihan luen kirjani edelleen. Podcasteja taas kuuntelen aika paljon, ja esim. erilaisia luentoja Youtubesta.

Vierailija
12/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kokeillut vanhanaikaista silmillä lukemista? Itse luen kyllä, mutta äänikirjoihin ei riitä keskittymiskyky. 

Vierailija
13/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äänikirjat ole kaikille sopivia. Ihan samalla tavalla kuin toiset ei pysty keskittymään itse lukemiseen, toiset ei pysty keskittymään kuuntelemiseen. Miksi haluat nimenomaan kuunnella etkä lukea itse?

Vierailija
14/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa, että pystyttekö te oikeasti kuuntelemaan ja oppimaan äänikirjoista? Ihan siis aidosti sisäistämään ja kuuntelemaan? 

Itse ihmettelen kun niin moni kommentoi niihin, että oli niin ihana kirja ja alusta loppuun kiinnostava yms. Itse en ole kahden vuoden aikana tai siis missään vaiheessa saanut varmaan yhtäkään kirjaa loppuun asti. Ainakaan niin, että olisin aidosti sen kuunnellut ja sisäistänyt. 

Ihan muutama kirja on sellainen, joka on mennyt jotenkin tajuntaan ja olen saanut sen loppuun mutta on se työn takana. 

-ap

Vierailija
15/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et kerta tee mitään muuta samalla niin miksi et vain lukisi kirjaa? 

Vierailija
16/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romaaneja en minäkään pysty kuuntelemaan kun se lukija ja hänen tulkintansa tulee ikäänkuin oman mielikuvituksen väliin. Tietokirjat taas menevät jos on joku tosi kiinnostava aihe mutta näissäkin lukija voi pilata paljon

Vierailija
17/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meditaation tai mindfullnesin harjoittamisesta voi olla hyötyä tuollaiseen. Se on sitä, kun ollaan vaan tietoisia mielen liikkeistä ja koitetaan rauhoittaa sitä niin, että aina kun huomaa sen lähteneen vaeltamaan siirretään se taka

Olen harjoitellut paljon meditaatiota ja jopa onnistunut siinä melko hyvin ja päässyt erilaisiin syvempiin tiloihin. Olen myös tuntenut todellista tuskaa raajoissa kun olen päässyt meditaation avulla kehooni syvemmälle. Se vaatisi kyllä päivittäistä harjoittelua ja nyt en ole hetkeen sitä tehnyt. 

Pitäisi aloittaa se uudestaan. -ap

Vierailija
18/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida olla kovin älykäs? Valitettavasti sille ei oikein voi mitään, mutta viisautta pystyy kyllä kasvattamaan. Opettele nyt ensin sitä yhteen asiaan keskittymistä, puupää.

Vierailija
19/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, paremmin pystyn keskittymään kyllä fyysiseen kirjaan tai lukemiseen mutta sekin jää usein kesken ja harhailen. Aivan kuin aivoissa olisi joku tila koko ajan päällä, että pakko tehdä jotain muuta. 

Olen muutenkin todella levoton. -ap

Vierailija
20/40 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin ap ihan suoraan, että unohda ne äänikirjat. Jos et ole kahden vuoden aikana saanut kuunneltua yhtään kirjaan loppuun asti niin selkeästi formaatti ei vain sovi sinulle. Eikä siinä ole mitään vikaa, itsekään en pysty keskittymään kuunteluun ajatusten harhailun vuoksi, itselleni lukeminen ja nimenomaan fyysisestä kirjasta lukeminen on selkeästi tehokkain tapa yrittää sisäistää ja muistaa asioita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan