Poika menossa armeijaan, ei kai aloikkaat näin kovilla pakkasilla joudu olemaan ulkona?
Poika on muutenkin herkkä kylmälle. Olisi epähumaania jos aloikkaat joutuisivat harjoittelemaan paljon ulkona.
Kommentit (84)
Paremmat kamppeet siellä on kuin siviilissä.
Veljeltäni palaltui varvas eli kyllä joutuvat. Ei se sota säätä katso.
Onneksi täällä Sydneyssä ei palellu mikään :) Kiva välivuosi minulla täällä kun samanikäiset pojat palelee pakkasessa.
N20
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpparit ovat paremmat kuin talvikenkäsi niin sitten. Ei minulla ollut kyllä yksikään armeijan varuste parempi kuin siviilissä, jossa sitäpaitsi ei ole pakko olla ulkona 5 tuntia.
Tietenkin joutuu. Veljeni kävi 90-luvulla armeijan ja pakkasta oli lähes -40C, kun olivat Lapissa harjoittelemassa.
Siellä opetetaan miten pärjätään pakkasella jos ei ole vielä oppinut. Suomessa kun ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kumpparit ovat paremmat kuin talvikenkäsi niin sitten. Ei minulla ollut kyllä yksikään armeijan varuste parempi kuin siviilissä, jossa sitäpaitsi ei ole pakko olla ulkona 5 tuntia.
Eiköhän tuo riipu ihan siitä, milloin on asepalveluksen suorittanut. Itse suoritin sen 25 vuotta sitten ja varusteet oli kyllä suoraan 60-luvulta peltikypärineen, mutta ihan erinäköistä onneksi nykyään Puolustusvoimien varusteet ja kalusto.
Osaamiseen ja kuntoon en osaa ottaa kantaa, mutta sentään nykyään näyttävät sotilailta eikä miltään ryysyjengiltä kuten vielä 90-luvun lopulla. Toki kesävarusteena kuuskekkosen voittanutta tuskin on nykyäänkään.
Kohtelu on nykyään ihmismäistä, simputusta ei sallita ja kai muutenkin tarkoituksenmukaista on kaikki tekeminen. Ei tehdä asioista hankalaa vain veetuilun vuoksi vaan tehdään tietyt jutut ihan syystä.
Omani ainakin kertoi näin. Plus pidemmän ajan ym. upseerikoulutuksen oli suurin osa halunnut, kaikki halukkaat eivät mahtuneet. Suuri on maanpuolustustahto siis pullamössöilläkin, ei siellä kukaan valittanut hankalissakasn paikoissa, tekivät vaan mitä piti.
Turha on nuorukaisia palelluttaa huvikseen kuoliaaksi. toivottavasti eivät koskaan tarvitse oppeja, mutta jos tarvitsevat, kyllä ne taidot osataan.
Moneltako siellä pitää huomenna olla, että osaan herättää tuon murun?
Kyllä armeija omistaan huolta pitää, älä turhaan huolehdi kaikki menee hyvin ! On yleinen huoli vanhemmilla .kerro että ottaa tosissaan sitten kaikki varomääräykset.
Meillä oli ainakin huopakumisaappaat ja ne oli ihan ehdottomat. Ei jäädy varpaat. Muiden vehkeiden kanssa oli vähän ongelma mutta kun laittoi oman pilkkihaalarin lumipuvun alle niin ei tullut kylmä. Rukkasten sisässä oli sellaiset jättisytsät jotka voi painaa kuumenemaan jos alkoi näpit jäätyä. Ei ollut väijyssäkään mitään ongelmaa.
Olin vuonna 1997 armeijassa ja leirillä metsässä monesti kun pakkasta 25 astetta. Oli aika surkeat varusteetkin. Ainakin varpaat paleli maihareissa ja vaikka maastopuvun alla oli t-paita ja villapaita, oli vilu
Vierailija kirjoitti:
Miten olet ajatellut iltatissin hoitaa? Ootko kysyny miten järjestetään?
Vääpeli on komppanian äiti. Hän hoitaa, kotona voi olla huoletta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huopakumpparit on oikein hyvät pakkasella. Pitää tietty mahtua kunnon sukat.
Leirit nyt vielä meni mutta melkein kylmempää oli olla sulkeisissa niissä vihreissä hanskoissa tai monen monena päivänä ulkona seuraamassa jotain koulutusta, odottamassa omaa vuoroa tai jotain. Poterossa pystyi sentään pitämään käsiä taskussa.
Miten luulet, että ne pääsee esimerkiksi ruokailuun jos eivät mene ulos?
Vierailija kirjoitti:
Olin vuonna 1997 armeijassa ja leirillä metsässä monesti kun pakkasta 25 astetta. Oli aika surkeat varusteetkin. Ainakin varpaat paleli maihareissa ja vaikka maastopuvun alla oli t-paita ja villapaita, oli vilu
Olit vain alipukeutunut. Huopakumpparit tohon keliin, peltipaitaa ja manttelia niskaan. No mulla itellä oli myös kelkkahaalarit lumipuvun alla niinkuin jollakin toisellakin edellä.
Eikös se armeija ole nykyään semmonen suklaamosapaikka, että koko intti on käyty läpi nopeammin kuin mitä pakkaset ehtii loppua.
Ei tietenkään tarvitse osata sotia pakkasessa. Sodassa julistetaan automaattisesti tulitauko, jos pakkanen menee yli 10 asteen.
Vierailija kirjoitti:
Leirit nyt vielä meni mutta melkein kylmempää oli olla sulkeisissa niissä vihreissä hanskoissa tai monen monena päivänä ulkona seuraamassa jotain koulutusta, odottamassa omaa vuoroa tai jotain. Poterossa pystyi sentään pitämään käsiä taskussa.
Meidän poitsu hoiti homman viime talvena. Vaikutti siltä, että käsineet ja kengät oli se heikoin lenkki. Hanskoja ja rukkasia piti ostella vaikka minkälaisia, kunnon mäiskärit, merinovilla-alusasut ja kypärähuput. Varmaan tonni meni varusteisiin
Mites nyt jos syttyis sota? Alokkaat tietysti työntäis kiväärin piipun tuvan ikkunasta ja ammuskelis silleen mettään päin.