Poika menossa armeijaan, ei kai aloikkaat näin kovilla pakkasilla joudu olemaan ulkona?
Poika on muutenkin herkkä kylmälle. Olisi epähumaania jos aloikkaat joutuisivat harjoittelemaan paljon ulkona.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Isuvat takan äärellä ja vääpeli tuo kaakaota ja torkkupeittoja.
tietenkin kuumaa kaakaota ja oli myös vaahtokarkkeja. Ainakin meillä. Näin siis aina kun oli pakkasta tai satoi. Ulkona oltiin vain kun oli lämmintä ja poutaista.
Ruåtsin armeijassa koettua ilmeisesti.
Ei tietenkään. Tosipaikan tulleenkin keskeytetään taistelut, jos on pakkasta.
Toivottavasti antavat alokkaiden pitää korvat suojaavia päähineitä päässään. Yksi hyvä keino estää keskeytyksiä ja saada varusmiehistä paras teho irti, on ihmisarvoinen ja järkevä kohtelu. Tämä ei sulje pois vaativaa sotilaskoulutusta. On mukavampaa olla särmän ja reilun johtajan kanssa ääriolosuhteissa, kuin kusipään kanssa takkatulen äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Isuvat takan äärellä ja vääpeli tuo kaakaota ja torkkupeittoja.
tietenkin kuumaa kaakaota ja oli myös vaahtokarkkeja. Ainakin meillä. Näin siis aina kun oli pakkasta tai satoi. Ulkona oltiin vain kun oli lämmintä ja poutaista.
Minäpä palvelin paremmassa paikassa ja vaahtokarkkien sijasta saimme strohia. Muuten sama homma.
Vierailija kirjoitti:
Aikanaan Lapissa meidän metsäleiri keskeytettiin kun oli jotain -45 ollut muutaman päivän. Paleltumia tuli niin paljon, että komentaja päätti keskeyttää. Oli kyllä aika rapsakka leiri :D
Hieman on nyt lapin lisää tuossa -45. Noh, ei merkitystä, kyllä jo -30 on ankaran kylmä.
Vierailija kirjoitti:
Jos sotimaan joutuu niin ei siellä paikanpäällä säätä katsella. Siellä ollaan kova kovaa vastaan.
Ai jotain homohommia?
Ei tietenkään joudu, höpsö aloittaja, että tuollainen tuli mieleenkään! Alokkaille on varattu villasukat ja Reino-tossut, ihanan lämmin pyjama ja torkkupeitto näiden kovien pakkasten ajaksi. Saavat köllötellä tuvissa ja juoda kuumaa kaakaota näiden pahimpien pakkasten yli.
Lapsena /nuorena oli ulko vessa ja ulkosauna. N
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sotimaan joutuu niin ei siellä paikanpäällä säätä katsella. Siellä ollaan kova kovaa vastaan.
Ai jotain homohommia?
Mistä minä tiedän homohommista.
-42 oli tietäkseni kylmin missä oltiin ulkona Sodankylässä. Rovajärven lämpötiloista en tiedä, mutta kylmä sielläkin oli ja hemmetisti lunta.
Armeijas ollaan viikko ulkona leireillä metsässä vaikka olisi -20. Minä ainakin jouduin olee.
Mamma saa mennä mukaan auttamaan nynnyä.
Ekat 2 viikkoo on tutustumista ja pyritään siihen, ett porukka jää armeijaan ja tottuu systeemiin . Hyvät varusteet siellä on ja järkeä käytetään.
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään. Tosipaikan tulleenkin keskeytetään taistelut, jos on pakkasta.
Muistan jonkun historiadokumentin, jossa kerrottiin että talvisodassa oli kerran niin kylmä ilma, että molemmin puolin lakattiin taistelut siltä päivältä ja miehet menivät syömään.
Sodatkin käydään säiden mukaan, ja aina katsotaan säätiedotus ennen kuin aletaan millekään. Ja sitten kun sataa vettä tai on pakkasta, vihelletään aikalisä ja jatketaan paremmilla säillä. Näinhän se varmaan menee joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin nykyään joutuvat. Armeija pelkää että porukka vaihtaa siviiliin ja on löystyttänyt armeijaa viimeisen 20 vuotta.
No mitenkä sota-aikana? Piilottelisivat sisällä kun ulkona on kylmä? Päällystö hoitaa heidänkin hommat?
Onko nyt sota? Pitäisikö armeija-aikana totutella 42 asteen pakkasiin että osaa sitten jos talvisodan olosuhteet toistuu?
Vierailija kirjoitti:
Sodatkin käydään säiden mukaan, ja aina katsotaan säätiedotus ennen kuin aletaan millekään. Ja sitten kun sataa vettä tai on pakkasta, vihelletään aikalisä ja jatketaan paremmilla säillä. Näinhän se varmaan menee joo.
Mutta eikös aseet jäädy jos on liian kylmää? Ja autoista moottorit?
Ukrainassa pojat ei uskalla mennä ulos, kun värvääjät vie rintamalle.
Vuosituhannen alussa ei ainakaan ollut mitään pakkasrajoituksia kun itse olin siellä. En tiedä miten nykyistä vegemössösukupolvea (itse olin sentään vielä pullamössöä) lellitään.