vaippavinkkejä?
Pitäisikö varautua etukäteen noihin vaippa-asioihin? Ostaisinko jatakin jo valmiiksi? Onko jollain kokemusta kestovaipoista? Ajattelin, että niitäkin voisi vaikka kokeilla, vaikka kertakäyttöisten ohella, mutta näyttävät olevan todella hintavia, joten kaipaisin neuvoja siihen, mitä kannattaisi kokeilla.
Tässä hormonimyrskyssa pääni on nyt aivan täynnä voita vaippa-asioita, joten ensikertalaisena olin erittäin kiitollinen vastauksista!
hepsis rv 34
Kommentit (10)
Näin juuri ekan lapseni täytettyä 5 kk, voisin jotain vinkkejä tässä omasta kokemuksestani antaa.
Hankkiako vaippoja etukäteen? Osta, jos tulee jotain todella hyviä tarjouksia vastaan. Toisaalta ei kannata suuria varastoja hankkia ennen kuin näkee ja kokee, millaisia vaipat ovat käytössä ja mitkä ovat omia lemppareita. Mini/ Newborn-kokoisia vaippoja ei kannata suurta varastoa hankkia, yksi pieni paketillinen saattaa riittää - vauva kasvaa yllättävän pian seuraavaan vaippakokoon :). Meillä käytetään Libero-vaippoja ja nyt mennään jo Maxi plus -koossa...
Kestovaipat? Totta, ne on kalliita hankintoja. Suosittelen hankkimaan ensimmäiset kokeilukappaleet käytettyinä (esim. Babyidean kirpparilta, www.babyidea.fi, tai muilta nettikirppareilta tai huuto.netistä) - hintojen kanssa kannattaa tehdä vertailua uusiin vastaaviin esim. joissakin verkkokaupoissa. Yksinkertaiset kestovaippa" setit" voisivat olla esim. harsovaippa + kuori (esim. Bumpy) ja taskuvaippa + imut sisälle (Fuzzi tai Swaddlebees). Äitiyspakkauksessa tulevassa kestovaippaoppaassa on ihan hyvää perustietoa näistä jutuista ja nettihän on tietysti pullollaan asiaa. Se äitiyspakkauksen kestovaippakin on muuten tarkoitettu ihan pienelle vauvalle, vaikka vähän isolta ehkä näyttääkin. Sitäkin kannattaa kokeilla :). Suosittelen ainakin kokeilemaan kestovaippoja, edes silloin tällöin. Esim. harsovaippa silloin tällöin saattaa auttaa, jos vauvalle meinaa tulla kertakäyttövaippojen kanssa ihottumaa. Meillä kestovaippaillaan satunnaisesti. Itse olen hankkinut vaippoja enimmäkseen käytettynä. Jos ostaa uusia, kannattaa muistaa, että niitä on mahdollista myydä eteenpäin sitten käytettynä, mikä vähän tavallaan alentaa sitä kulua.
Mii- ja poju 5 kk
kotiin tulvi vaippanäytteitä aika hyvin ja yhden new born -paketin taisimme ostaa kotiin etukäteen. Sitten synnärillä vakoiltiin että mitä siellä käytettiin, ja kun ne todettiin hyviksi niin niitä sitten ostettiin kotiin lisää. Sitten pikku hiljaa alettiin kokeilemaan eri merkkejä. Mutta me kyllä käytettiin new born -kokoa aika pitkään muistaakseni. Tällä kerralla olen ostanut etkäteen yhden new born -paketin ja yhden seuraavaa kokoa. Kokeilemalla löytyy sitten se oikea malli ja koko, joten liikaa ei kannata etukäteen hanstrata, mutta jotain pitää olla valmiinakin koska vaippoja kyllä kuluu eikä ole kiva heti rynnätä kauppaan kun vauva saatu kotiin.
Mä päätin tän tokan kanssa kokeilla kestoja. Aloitin raskausaikana tutustumalla kestovaippainfon sivuihin ja kyselemällä kaverilta. Sitä ei välttämättä enää jaksa tai viitsi, kun vauva on jo talossa.
Pari AIO-vaippaa on hankittu myöhemmin kokeiltavaksi, mutta tuntuu, että pienen vauvan kanssa harsoista ja kuorista (pul/villa) saa pitävimmän ja sopivimman paketin. Väliin voi sujauttaa lisäimuja, jos on tarvis. Hintakaan ei päätä huimaa. Joskus ehkä kokeillaan muotoonommeltuja sisävaippoja.
Tyttö on nyt reilu 6-viikkoinen ja kakkaa lähes joka vaippaan. Yöllä laitetaan kertis, koska yöllä en jaksa vaihtaa vaippaa niin tiheään. Mutta päivät menevät hyvin kestoilla. Pesu on yllättävän helppoa, ja kakkavaipat eivät haise, kun kakka on huuhdottu pyttyyn. En näe tiheää kakkaamista mitenkään kestoilun esteenä.
Pampersin 1 kokoa yhden paketin, ja toivon että mahtusivat vielä vauvalle kun syntyy. :)
Lidlistä hain vielä sen firman pienintä kokoa, kun on nyt tarjouksessa.
Pampersin maksoi 0,17 ja noi lidlin 0,12 kappale, vaipalta.
Eiköhän nuo lidlinkin vaipat menettele päiväsaikaan.
Kestovaippoja oon harrastanut pari vuotta, joten nyt tuli hankittua muutama pienikokoinen. Ties vaikka innostuis asiasta enemmänkin?! :)
Aiheeseen kannattaa tutustua ihan netin kautta ja käymällä jossakin kestovaippa kaupassa.
Osta parikymmentä kappaletta hyvia harsoja ja kuoria 3 kappaletta. Itse pidän kuorina eniten villavaippahousuista. Vauva kakkaa kymmenenkin kertaa päivässä ihan alussa. Siksi on tosi mukavaa käyttää kestoja, säästää paljon. Lisäksi puuvillavaippa on ehdottomasti mukavin, turvallisin ja ihoystävällisin vaihtoehto vauvalle.
Minulla on kaksi lasta, joilla olen käyttänyt kestoja ja oikein odotan kun pääsen taas tämän seuraavan pukemaan harsoihin ja pehmoisiin villavaippahousuihin. :) Kertakäyttövaipat tuntuvat tosi muovisilta ja kemikaaleille haisevilta kun tottunut näihin puuvillavaippoihin. Katso lisää esimerkiksi kestovaippainfon sivuilta.
Taidanpa siis ostaa paketin kertakäyttöisiä ja poiketa ostamassa harsoja, jotta voin vaikka päiväsaikaan treenata tota kestoilua. Ajattelin kutoa itse niitä villahousuja, kun tässä ei mitään kovin rankkaa voi enää tehdä, niin olisi jotain mielekästä tekemistä. Oli kiva kuulla positiivisia kommentteja tosta harso/villahoususysteemista, kun se tuntuis minustakin jotenkin peppuystävälliseltä. Yleensä olen vain kuullut kommentteja siitä, kuinka hankalaa se on, mutta itse kai se täytyy kokeilla niin tietää!
Harsot kannattaa pestä useampaan kertaan ennen käyttöä, näin niiden imukyky paranee. Vauvan ihoa vasten voi laittaa kuivaliinan, jotta pinta pysyisi kuivana, mutta on vauvoja, jotka eivät ole kosteudesta moksiskaan ja joiden ihoa kuivaliina päinvastoin ärsyttää.
Kehotan ainakin kokeilemaan kestoja, ei siihen tarvitse olla ns. hurahtanut. Meilläkin ollaan iloisesti sekakäyttäjiä, tosin pikku hiljaa kestoja käytetään enemmän ja enemmän, kun ollaan huomattu, että ne toimivat. Pesu on mielestäni aika simppeliä: kakat käsisuihkulla viemäriin, väännetään harsosta enimmät vedet ja sitten pyykkikoriin pesua odottamaan. Ei siis tartte välttämättä liottaa. Harsot voi pestä muun pyykin ohessa. Kuivaus- ja säilytystilaa tietty tarvitaan jonkin verran. Omasta mielestäni vaippahuoltoon käytetty aika kompensoituu sillä, ettei tartte rahdata tuhottomasti vaippoja kotiin ja sitten roskikseen ja sillä välillä kärsiä vaipparoskiksen hajusta.
hepsis:
Taidanpa siis ostaa paketin kertakäyttöisiä ja poiketa ostamassa harsoja, jotta voin vaikka päiväsaikaan treenata tota kestoilua.Yleensä olen vain kuullut kommentteja siitä, kuinka hankalaa se on, mutta itse kai se täytyy kokeilla niin tietää!
Olipa mukava kuulla, että aiot kokeilla harsot+villavaippahousut-yhdistelmää. :)
Yhdestä hahtuvalankakiekosta neuloo vastasyntyneelle kahdetkin villavaippahousut ja hintaa tulee muutama euro. Harsoilla on muutenkin käyttöä vaikka missä, joten investointi ei tosiaan ole kallis.
Osta sitten kunnollisia harsoja. Meillä on ollut vaippakäytössä Imse Vimsen ja Ruskovillan harsoja. Ruskovillan sopivat vähän isommalle, Imse Vimset olivat loistavia vastasyntyneelle. Ja Nappi Nippa/Näpsy on kiinnityksessä loistava apu. Vastasyntyneellä tosin harsot pysyvät ihan kivasti ilmankin.
Sitten vain villavaippahousujen pesuun lisäksi hyvä öliiviöljysaippua ja lanoliinia, esim. Sonett.
Kestovaippainfon sivut ovat ihanat. :)
www.kestovaippainfo.fi
Suosittelen niitä aivan ehdottomasti. Sieltä löydät " keskustelu" -osaston, jonka alta löytyy vastaus kaikenlaisiin kysymyksiin, kuten esim. tuohon, millaisella setillä kannattaisi aloittaa. Jos innostut ompelemaan tai neulomaan itse vaippatavaraa, sivustoilta löytyy keskustelu-palsta myös tee se itse-tekijöille.
Itse lainasin aluksi ystäväperheeltämme harsoja ison laatikon. Mukana tulivat muutamat nb-kokoa olevat Bumbyn kuoret. Sitten kestovaippainfon tietokantojen vaippa-arvosteluja lukiessani innostuin hankkimaan muutamia muotoonommeltuja sisävaippoja. Päädyin Ronjan tuplaläpällisiin bambuvaippoihin, Ullriken froteevaippoihin, Snappi-vaippoihin ja muutamaan nauhavaippaan. Ostin kaikki vaipat käytettynä kestovaippainfon kirpputorilta. Hinnat olivat suurin piirtein puolet uusien hinnoista ja vaipat uudenveroisia. Kestovaippainfon kirpparilla on se hyvä puoli, että vaipat ovat useimmiten kerrassaan hyvin pidettyjä ja oikein huollettuja ja niiden ominaisuuksista osataan kertoa tarkasti. Vaippojen imukyky paranee useimmiten käytön myötä, mikä osaltaan kannustaa ostamaan käytettynä. Kun vaipat kertaalleen keittopesee pesukoneen kuumimmalla lämmöllä, ei tarvitse miettiä epäpuhtauksiakaan. :)
No, sitten odotus jatkui ja seuraavaksi hankin hahtuvavillahousuja parit Huuto.netin kautta. En osaa itse neuloa. Mutta jos sinä kerran osaat, kannattaa toki neuloa itse. Kestovaippainfon sivuilta löytyy tietoa siitä, mistä saa edullisimmin hahtuvalangat ja mikä malli sopii minkäkinlaiselle vaippailijaille parhaiten. Toki makuja on monia.
Lopulta innostukseni kasvoi siihen pisteeseen, että otin ompelukoneen esiin ja hurauttelin ilta toisensa jälkeen vanhoista pyyhkeistä, lakanoista ja muista kankaista erilaisia hmm... viritelmiä sisävaipoiksi ja lisäimuiksi. Olen aika surkea ompelija, mutta en antanut sen häiritä. Vinkkejä ompeluun sain tuolta tsi-osiosta.
Nyt kun asiaa on jo pari kuukautta päivittäin mielessään pyöritellyt, on alkanut tuntua siltä, että kertakäyttövaipat ovat tosi huono juttu. Luonto kuluu kertakäyttövaippojen myötä hirmuisesti. Sekä vaippojen valmistus kaikkinensa että se niistä jälkeen jäävä jätevuori ovat ajatuksena minusta karmeita. Vaippojahan todella menee aika huikaisevat määrät yhdellä lapsella, vaikka sitten ohessa käyttäisi vessahätäviestintää tmv.
No, jokainen tekee tavallaan ja hieno juttu on, jos edes kerran-pari päivässä käyttää kertakäyttövaipan tilalla kestovaippaa. : ) Ja ehdottomasti olen sitä mieltä, että kestovaippoihin perehtyminen kannattaa aloittaa jo näin raskausaikana, kun vielä vapaa-aikaa on.
Innostusta kestoiluun!
Toivottaa Tituliini, jolla laskettu aika on huomenna
Esikoista odottaessa ostin yhden new born-kokoa olevan kertakäyttövaippapakan kotiin valmiiksi. Ajattelin, että on mukavampi, että ostan itse eikä miehen tarvitse mennä kauppaan sormi suussa, kun minä olen vauvan kanssa vielä sairaalassa. Lisäähän tuo kyllä osaa sitten hakea, kun on nähnyt millaisesta paketista on kyse :o)
Nyt kakkosta odottaessa haen varmaan yhden paketin myös valmiiksi, vaikka mieskin osaisi jo homman hoitaa. Nyt en kyllä osta mitään new borneja, koska esikko oli syntyessään 4,6 kg eli liian iso noille vastasyntyneiden vaipoille jo heti alkuunsa ja lopulta pääsikin sitten sairaalasta vasta niin pitkän ajan päästä pois, että sain viedä ko. paketin yhdelle mammakaverilleni, jonka lapsi syntyi sitten reilun kuukauden kuluttua.
Joku paketti on kuitenkin hyvä olla kotona odottamassa, jotta ei tarvi siinä kotiintulotohinassa turhaan kauppaan säntäillä. Jos kestovaippoihin ei ole perehtynyt ennen synnytystä, on varmaan parempi aloittaa kertiksillä ja vaihtaa sitten kestoihin oman jaksamisen ja kiinnostuksen mukaan. Meillä esim. tämä esikko kakkasi pienenä 7-8 krt päivässä, kun kaverin lapsi väänsi vain 1-2 kakkaa per päivä, joten meillä tuo kestoiluajatus unohdettiin alkuunsa. Kiinteiden alotuksen jälkeen olis ehkä voinutkin aloittaa tai jos vauvalla olisi ollut herkkä iho.
A.A. rv 26+4