Pitääkö lapsi oikeasti elättää toisen asteen tutkinnon valmistumiseen asti!?
Siis vielä 18-vuotissyntymäpäivien jälkeenkin pitäisi elättää? Olen aina ollut siinä käsityksessä että elatusvelvollisuus loppuu aina 18 vuotissyntymäpäivänä, riippumatta siitä käykö koulussa vai ei. Minun kohta 18 vuotta täyttävä lukiolainen tyttäreni puhui jotain tällaista ja luin sitten netistä ja näyttäisi olevan totta? Miten se voi olla edes mahdollista kun kaikki alaikäisestä saatavat tuetkin loppuu. Sitä paitsi, opintotukeahan saa niin mihin sitä vanhempien elatusta enää edes tarvitaan? Täysi-ikäisenhän kuuluu muutenkin käydä töissä eikä enää elää vanhempien siivellä. Onko tämä täysi-ikäisen elatusvelvollisuus ihan laissa määrätty vai miten virallista tämä on?
Kommentit (98)
Voithan sä heittää sen pihalle ja vaihtaa lukot.
Mä en tajua tätä kun ensin siihen kakaraan ei saa kukaan muu kuin äiti koskea tai eikä katsoa ,koska lapsihan välittömästi traumatisoituu loppu iäkseen mikäli näin pääsee tapahtumaan, 18 vuoden kuluttua se sama äidin oma pupunen on ongelmajätettä.
Aloituksessa sanot että täysi-ikäisen pitää käydä töissä elättääkseen itsensä, mutta ensimmäisessä viestissä valittelet miten töitä ei välttämättä löydy. Päätä jo mielipiteesi.
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, kummallakaan ei siis ole meistä rahaa, ei minulla eikä tyttärelläni. En todellakaan pysty elättämään tytärtäni enää yhtään kauemmin. Opintolainaa en myöskään halua hänen ottavan ettei joudu velkakierteseen kun lukiostahan ei valmistu mihinkään ammattiin, joten töitä ei välttämättä kovin helpolla löydy ja sitten lainoja ei pysty maksamaan.
Mikään ei estä sinua heittämästä tytärtäsi ulos ilman rihman kiertämää. Sitäkö tavoittelet?
Lukio katsotaan kansalaisen peruskoulutukseksi. Ammatillisiin opintoihin koulutusavustusta on vaikeampaa saada, mutta lukio opintojen kohdalla se on vakiintunut käytäntö.
Vierailija kirjoitti:
Lukio katsotaan kansalaisen peruskoulutukseksi. Ammatillisiin opintoihin koulutusavustusta on vaikeampaa saada, mutta lukio opintojen kohdalla se on vakiintunut käytäntö.
Oikeuskäytännössä on vahvistettu useaan otteeseen koulutusavustuksen olemassaolo.
Rouva on hyvä, menee töihin ja kouluttaa ainokaisen lapsensa. Mikä tässä on niin vaikeaa? Lukiokin on nykyään ilmaista.
Kyllä se elatusvastuu on laissa. Et vapaudu vastuusta, kun lapsi täyttää 18 v.
Hah, itsellä on kaksi täysikäistä lasta vielä äipän helmoissa, kun ihan helkkarin kallista olisi muuttaa omilleen. Lisäksi omat tulot sen verran isot, että eivät edes opintorahaa saa. Juu, kyllä elättää saa aika pitkään.
Lukio-opinnot ja ammattikoulu ovat toisen asteen opintoja ja niiden loppuun asti kestää vanhempien elatusvelvollisuus.
Mitä mitä? Nakkaa se aikuinen lapsi pihalle. Kyllä yhteiskunta elättää. Niinku sutkin.
Tommosten ihmisten pitäis laittaa 17 v lastenkotiin vähän ennen kuin muksu täyttää 18 v ni sit hoituu elämä helposti. Sossu hoitaa.
Oletko hullu? Aivan kuin odottaisit, että lapsi lähtee häiritsemästä.
Mikä siinä on ongelmana? Ei minua haittaa pätkääkään antaa rahaa täysi-ikäiselle lapselle.
Ihan kuin elatustuessa niin elatusvastuuta ei ole jos on pienituloinen. Lapsen omaa elatusvastuuta laskiessa huomioidaan hänen tulonsa ennen kuin vanhempien elatusvastuuta aletaan laskea. Elatusvastuu kuuluu myös isälle ei pelkästään äidille. Jos sinulla ei ole tosiasiallusta kykyä elatukseen niin elatusvastuuta ei ole.
Ihmettelen äidin halua nakata lapsi ulos. Sitähän sinä haluat. Lain mukaan sinulla on oikeus lopettaa elatus, mutta oikeasti haluat niin tehdä?!
Jos sinulla ei ole varaa lasta elättää paria vuotta niin miten lapsella olisi? Energia menee kouluun, joten töitä ei pitäisi joutua tekeen elatukseen asti. Mitä sinä ap teet päivät?
Lisään vielä, kummallakaan ei siis ole meistä rahaa, ei minulla eikä tyttärelläni. En todellakaan pysty elättämään tytärtäni enää yhtään kauemmin. Opintolainaa en myöskään halua hänen ottavan ettei joudu velkakierteseen kun lukiostahan ei valmistu mihinkään ammattiin, joten töitä ei välttämättä kovin helpolla löydy ja sitten lainoja ei pysty maksamaan.