Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan koulutetut nuoret eivät tule saavuttamaan vanhempiensa elintasoa?!

Vierailija
06.01.2024 |

Jotenkin omituista kun ainakin meillä ei suvussa ole yhtään koulutettua vanhempaa väkeä. Ja kaikilla on hyvä varallisuus.

Ja fiksumpi nuorempi väki on yliopiston käyneitä mutta osa jossain palkkakuopassa tai valmistunut alalle jossa työttömyyttä.

Kommentit (136)

Vierailija
1/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mielenkiintoinen kokemus, meillä ei suvussa oikeastaan ole ketään kellä ois hyvä varallisuus, mutta eipä ole mitään yliopisto tason koulutustakaan...

Vierailija
2/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.

Me jouduimme omien vanhempiemme pyramidihuijauksen kohteeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa mikä on yksi suuri syy siihen, ettei nuoret enää hanki lapsia.

Vierailija
4/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40. 

Vierailija
5/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oltiin köyhiä ja oma varallisuuteni on paljon parempi kuin vanhemmilla oli. 

Vierailija
6/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että muutkin ovat huomanneet mitä oon ajatellut. Vaikuttaa siltä, että kouluttautuminen ei auta mitään. Täytyy olla hyvän onnen seppä, jotta elämässä voisi menestyä.

Vierailija
7/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa keski-ikäisistä ei koskaan saavuttanut elintasoa lainkaan tai vanhempiensa elintasoa. Nuoret ovat jo kolmatta sukupolvea vai neljättä.

Vierailija
8/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvatkaa mikä on yksi suuri syy siihen, ettei nuoret enää hanki lapsia.

Vanhukset käy ihan pikku lapsista ja niitä täällä riittää hoidettavaksi.

Vierailija
9/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä niitä nyt elääkkeellä olevia turhaan sanota ahneeksi sukupolveksi. Velkaa otettiin huolella ja eläkkeet jätettiin nuorien maksettavaksi. Menihän se 80-luvulla hienosti, kun velkaa otettiin ja kaikilla oli pelit ja pensselit. Nyt viimeiset 30-vuotta maksettu tuosta hintaa. 

Vierailija
10/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusjuhla on tullut päätökseen. Wef päätti että kansa ei omista mitään. Pakko pelastaa maapallo, nautikkaa.

Vierailija
11/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me milleniaalit tehtiin kaikki kuten pitikin. Me kävimme koulumme, menimme työelämään, otimme asuntolainan jolla vangitsimme itsemme oravan pyörään ja mitä me tästä hyödyimme? Meillä on velkaa enemmän kuin muilla ja me maksamme vaurastuneen sukupolven eläkkeet samalla kun omat kertymämme lipuvat aina vain kauemmaksi.

Siis sun vanhemmat pakotti sut ottamaan velkaa? Toi on kamalaa!

Me ostettiin 52 000 euroa maksanut talon rempattiin sitä monta vuotta ja nyt on velaton koti. Eläkevakuutusmaksu on mulla 7,15% ja mun äidillä 8,65%.

Vierailija
12/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken oleellisen kertoo se miten ensikertaa Suomen historiassa (itseasiassa jo kahdeksan vuoden ajan) ovat eläkkeet nousseet palkkoja kovemmin. Onhan se järkyttävää miten tavallisia duunaritöitä tehnyt saa enemmän eläkettä, mitä palkkatyössä oleva. 

Vierailija
13/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsuudenkodissa ei ollut mistään puutetta, vaikka isä oli vain pienviljelijä 80-luvulla. Äiti oli kotiäitinä ja kolme lasta perheessämme. Oli talo, mökki, autot, maat, metsät, mitä ikinä. Itse olen korkeakoulutettu pätkätyöläinen, joka haaveilee edes asunnon ostamisesta ennen kuin täyttää 40. 

Niin meilläkin, mutta vanhemmat saivat rahaa niistä perintömetsistä, kun tehtiin harvennuksia ja hakkuita. Talon tonttikin oli perintömaata ja siihen halvalla rakennettiin talo sitten. Minä olen nyt perinyt ne metsät ja tontit vuorostaan ja mietin mitä niillä tekisin. Asuntojen hinnat ovat ihan eri luokkaa kuin tuolloin oli. 

Vierailija
14/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa keski-ikäisistä ei koskaan saavuttanut elintasoa lainkaan tai vanhempiensa elintasoa. Nuoret ovat jo kolmatta sukupolvea vai neljättä.

Totta.

Vierailija
15/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä niitä nyt elääkkeellä olevia turhaan sanota ahneeksi sukupolveksi. Velkaa otettiin huolella ja eläkkeet jätettiin nuorien maksettavaksi. Menihän se 80-luvulla hienosti, kun velkaa otettiin ja kaikilla oli pelit ja pensselit. Nyt viimeiset 30-vuotta maksettu tuosta hintaa. 

Vielä 1980-luvulla puhelin oli kallis kapine, autoja ei ollut läheskään kaikilla, televisiokaan ei ollut itsestäänselvyys. Opiskelijat asui kimppakämpissä tai alivuokralaisina.

Nykyiset kolmekymppiset olisi rikkaita, jos eläisivät samalla tavalla kuin vanhempansa 80-luvulla. Ei suoratoistopalvelua, ei nettiä, ei Woltia, ei kuntosalin vuosijäsenyyttä jne.

Vierailija
16/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen ennakointi on täysin turhaa. Vaatii kyllä yhteiskunnallisia muutoksia saada vinoutunut väestökehitys tuottavaksi.  Eikä kyse  ole koko sukupolven köyhtymisestä, vaan tuloerojen kasvusta. Mikä ei ole hyvä asia mm. yhteiskuntarauhan kannnalta.

Vierailija
17/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sun vanhemmat pakotti sut ottamaan velkaa? Toi on kamalaa!

Me ostettiin 52 000 euroa maksanut talon rempattiin sitä monta vuotta ja nyt on velaton koti. Eläkevakuutusmaksu on mulla 7,15% ja mun äidillä 8,65%.

Juuri tällaisten hyödyllisten idioottien takia tämä kaikki on ollut mahdollista. Näiden ihmisten, jotka eivät osaa nähdä kokonaiskuvaa, eivät katsoa historiaa, eivätkä miettiä tulevaa. Eivät ymmärrä, että velka jota maksamme ei ole vain henkilökohtaisesti otettu velka tai, että miten eläkkeet ovat muuttuneet vuosien saatossa. Kaikki on vain tämä hetki ja oma henkilökohtainen elämä. Ja ehkä myös äidin elämä.

Vierailija
18/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaiken oleellisen kertoo se miten ensikertaa Suomen historiassa (itseasiassa jo kahdeksan vuoden ajan) ovat eläkkeet nousseet palkkoja kovemmin. Onhan se järkyttävää miten tavallisia duunaritöitä tehnyt saa enemmän eläkettä, mitä palkkatyössä oleva. 

Se taas johtuu siitä, että eläkeindeksi oli jäädytettynä monta vuotta. Nyt on vain yritetty kiriä kiinni niitä vuosia, jolloin eläkkeet eivät nousseet euroakaan. Monenako vuonna palkat on olleet jäädytettyinä?

Vierailija
19/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhempani ponnistivat aikanaan työelämään ammatti- ja lukiopohjalta. Molemmilla erittäin hyvät työpaikat ja varallisuusaste josta voin vain haaveilla. Olen suorittanut maisterin tutkinnon ns. hyvin työllistävältä alalta. Oma sukupolveni elää suurinpiirtein kädestä suuhun tai hankkii omaisuutta suurella velalla. Lievästi sanoen ottaa päähän. Mitään suurta uskoa minulla ei ole tämän maan tulevaisuuteen. Kokoajan menee huonommaksi ja Suomestakin on tulossa turvaton kiitos vaan hallituksen vuosia harjoittamalle päättömälle politiikalle. Sitten ihmetellään, kun lasten hankinta ei kiinnosta nuoria aikuisia.

Vierailija
20/136 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 1980-luvulla puhelin oli kallis kapine, autoja ei ollut läheskään kaikilla, televisiokaan ei ollut itsestäänselvyys. Opiskelijat asui kimppakämpissä tai alivuokralaisina.

Nykyiset kolmekymppiset olisi rikkaita, jos eläisivät samalla tavalla kuin vanhempansa 80-luvulla. Ei suoratoistopalvelua, ei nettiä, ei Woltia, ei kuntosalin vuosijäsenyyttä jne.

Juuri näin. Ennen elettiin hyvin vaatimattomasti. Nykyään rahaa laitetaan vaikka mihin, kuten tilataan ruoat Woltilla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän