Työpaikkalounas 14.50e. Ei tuolla voi enää syödä.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lounasetu tulee palkan päälle niin se kasvattaa eläkettä. Mitä useammin syöt, sitä isompi eläke.
Kannattaa siis syödä vaikka ei olis edes nälkä
Ei se tule palkan päälle koskaan. Se on AINA osa BRUTTOpalkkaa. Näin sanoo verottaja.
Minä voin valita otanko lounasedun vai en. Jos otan, kokonaisbrutto on rahapalkka + 270 euroa. Jos en ota, bruttopalkka = rahapalkka. Ensimmäisessä tapauksessa maksan tietysti enemmän veroa.
Korjaus vielä: lounasedun verotusarvo ei ole 270 euroa vaan vähemmän.
Työharjoittelussa liikkuvassa työssä vasta olikin mukavaa, koko muu työporukka kävi yhdessä syömässä aina lounaan jossain ja harjoittelija palkattomana työntekijänä sitten arpoi tuleeko sinne lounaalle mukaan ja maksaa 300e lounaista kuussa vai istuuko yksin autossa sen ajan syömässä leipiään..
Siitä työpaikkalounaasta voi pyytää vaikka 30 €, aina sen joku kuitenkin maksaa. Eikä se ole tyhmä, joka pyytää.
Meillä lounas 6 euroa. Olen kunnalla it-alan paskahommissa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä käy joka päivä lounaalla. Saa tuohon hintaan(12,50 eläkeläiset klo 13 jälkeen) alkukeiton, vaihtelevan pääruuan lisukkeilla ja salaatilla ja jälkiruuan ja kahvin. Itse tekee aamupuuron marjoilla ja illalla syö hedelmän ja voileipää, jonka päälle laittaa paistetun munan.
Pelkästään tuo lounas maksaa 375 eur kuussa ja se on jo paljon ruokakuluiksi, kun päälle tulee vielä muutakin. Ajattele, jos isä säästäisi 200 euroa kuussa, mihin kaikkeen sen voisi käyttää. Voisi olla vaikka hienot vaatteet tai kivoja lomamatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuukausitasolla 14,50e lounaasta tekee yli 300e/kk. Aivan tolkuton siivu siitä vähästä mitä palkasta jää käyttöön verojen ja asumiskulujen jälkeen. Usein ei edes jää enempää.
Vuodessa tuolla hinnalla pelkkä lounas tekee yli 3500e. Aivan järkyttävä summa, etenkin kun itse teen ehkä 5e ison kattilan ravitsevaa ja ruokaisaa keittoa mitä syön useamman päivän lounaalla ja päiväliseksi. Vaikka rahaa olisi polttaa savuna ilmaan en kävisi kuin satunnaisesti tolla hinnalla.
Ruuan suunnitteilla oleva alv:n nosto tulee näkymään myös tuossa 14,50 € lounashinnassa samoin mm. energian käytöstä koituvat kulut, että kaivakaahan kuvettanne lounastelijat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän kukaan maksa sitä täyttä hintaa työpaikkalounaasta jos on lounasetu. Sen arvo on 13,50. Itselle jää siitä maksettavaksi vähemmän.
kyllä sinä lounasedusta käytännössä maksat tuon 13,50. Maksat sen palkassasi jos sinulla on lounasetu. Lounasetu nostaa bruttopalkkaa tai laskee rahapalkkaa riippuen miten haluat asiaa tarkastella. Bruttopalkkahan on rahapalkka+luontoisetujen verotusarvot. Bruttopalkasta lasketaan verot ja veroluonteiset maksut ja verot ja veroluonteiset maksut vähennetään vastaavasti rahapalkasta.
Mietin tätä asiaa, kun minulla on lounasetu, joka tulee palkan päälle. Kun eläkeikäkin alkaa häämöttää, niin kuukausiansioni on n 200 e isompi jos ottaisin joka kk lounasedun. Toki ymmärrän, että maksan siitä nyt, mietin vain että kannattaisiko sittenkin siirtyä eväistä lounasetuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun isä käy joka päivä lounaalla. Saa tuohon hintaan(12,50 eläkeläiset klo 13 jälkeen) alkukeiton, vaihtelevan pääruuan lisukkeilla ja salaatilla ja jälkiruuan ja kahvin. Itse tekee aamupuuron marjoilla ja illalla syö hedelmän ja voileipää, jonka päälle laittaa paistetun munan.
Pelkästään tuo lounas maksaa 375 eur kuussa ja se on jo paljon ruokakuluiksi, kun päälle tulee vielä muutakin. Ajattele, jos isä säästäisi 200 euroa kuussa, mihin kaikkeen sen voisi käyttää. Voisi olla vaikka hienot vaatteet tai kivoja lomamatkoja.
No kuule. Oletan, että esimerkin isä asuu yksin, niin tuskin kuitenkaan laittaisi yksin itselleen kunnon monipuolisia ruokia jälkiruokineen vaan söisi sitten mahdollisimman halvalla jotain. Voi olla eläkkeellä olevan ihmisen päivän kohokohta kun pääsee valmiiseen pöytään. Paljon tärkeämpi kokonaishyvinvoinnin kannalta kuin joku uusi paita. Itse käyn lounaalla paikassa, jossa myös eläkeläisille halvempi hinta klo 13 jälkeen ja kyllä siellä näkyy paljonkin asiakkaita.
Tämä nyt vähän ot alkuperäisestä keskustelusta.
Vierailija kirjoitti:
En käy koskaan lounaalla. Jos lähden syömään pois työpaikalta, niin se on automaattisesti palkaton 30min ja jatkaa tuon verran työpäivää . Jos syön eväät, niin saan tehdä sen työajalla. Otan mieluummin 2h30min vapaa-aikaa joka viikko. Myös rahallinen säästö on vuodessa merkittävä.
Meillä vähennetään automaattisesti 30 min työajasta riippumatta siitä, pitääkö lounastauon vai ei. Työpaikkaruokala on, mutta mieluummin syö omia eväitä, koska ruuat on aika surkeita, pääosin lämmitettyä einesruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lounasetu tulee palkan päälle niin se kasvattaa eläkettä. Mitä useammin syöt, sitä isompi eläke.
Ei se tule palkan päälle koskaan. Se on AINA osa BRUTTOpalkkaa. Näin sanoo verottaja.
Minä voin valita otanko lounasedun vai en. Jos otan, kokonaisbrutto on rahapalkka + 270 euroa. Jos en ota, bruttopalkka = rahapalkka. Ensimmäisessä tapauksessa maksan tietysti enemmän veroa.
Eli voit valita haluatko korkeamman vai matalamman bruttopalkan. Näin se on monella muullakin. Työntantaja päättää sen bruttopalkan maksimitason ja alle voit aina valita. Sinun tapauksessasi työnantaja on vielä asettanut tuon bruttopalkan maksimin päälle lisäehdon että osa siitä on pakko ottaa luontoisetuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saivartelija. Tottakai se on osa bruttopalkkaa mutta sen VOI SANOA tulevan palkan päälle jos neuvottelet vaikkapa töihin tullessa ensin kk palkan ja sen päälle tulevia etuja, vaikka auto netti puhelin ruoka jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään kun on epassi, niin homma toimii juuri niinkuin edunsaaja haluaa. Voit ladata sinne lounasrahaa sen minkä huvittaa ja firma pistää päälle oman osansa. Lataa vaikka vaan sen verran kuin haluaa, vaikka yhden aterian viikossa.
Vaikka olisikin oikeutettu täyteen lounasetuun.
No eihän tuo ole kuin puolen tunnin palkka.
Aika monia lounaspaikka on jo lopettanut lähialueellani ja tiedän muutaman muun harkitsevan lopettamista. Ei ihmiset viitsi maksaa keitosta/ laatikkoruosta, porkkanaraasteesta ja lasillisesta maitoa tuota hintaa.
Yhden lounasravintola-annoksen hinnalla teet itsellesi helposti kahdeksi päiväksi lounaat ja päivälliset. Ja jos jaksaa/osaa, saa siitä useimmiten parempaa, kuin mitä näissä pääasiassa valmistuotteita hyödyntävissä ketjuissa tarjotaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhälle kaikki on kallista.
Suurimmalle osaa suomalaisista. Varallisuus kasautuu pienelle joukolle. Onko meillä taipumus puolustaa vallitsevaa sosiaalista järjestelmää - vaikka siihen ei olisi mitään syytä ja järjestys on itselle haitallinen. Ryhmät, joita diktatuuri alistaa silti kannattavat diktatuuria = sosiaalinen oikeuttaminen. Sosiaalipsykologiasta tuli tällainen käsite eteen.
Tämä eliitti pitää itsensä huipulla koska näihin virkoihin tarvitaan muiden hyväksyntää. Suhteilla valitaan sopivin ihminen siihen tehtävään. Asiat menevät vielä pahemmaksi kun sensuroidaan ja laitetaan vankilaan kaikki eriävät mielipiteet. Uutislehdet ovat tämän eliitin käsissä. Heillä on vapaus kirjoittaa mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
No eihän tuo ole kuin puolen tunnin palkka.
Ei edes sitä, mutten kumminkaan halua maksaa tuota hintaa keskinkertaisista puolivalmisteista.
Lounaspaikoissa on nykyisin ihan liikaa vaihtoehtoja ja hinta kova. Voi olla jopa viisi eri ruokaa pizzoineen ym. Eikö pari vaihtoehtoa riittäisi salaattien ja leipien kanssa. Hinta voisi olla 12€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoisen suolainen hinta kun lounasedun katto on 13,50 euroa.
Meillä lounasetu on vain pari euroa, eli noin 10€ jää itse maksettavaksi, riippuen siitä, mitä syö. Eväitä onneksi riittää. Kun kotona laitetaan ruokaa lähes joka päivä, tehdään sen verran iso annos, että riittää eväät.
Ohis samasta asiastahan te molemnat puhutte. Lousasetu on ihan saman suuruinen molemmissa tapauksissa. Lounasedun katto on pienempi kuin lounaan hinta kun lounasetu on 13.50 ja lounas maksaa yli tuon summan. Työntekijälle lounaan hinta n. 10e.