En ymmärrä taas tätä sähköstä itkemistä. Miksi ette hankkineet kesällä kiinteää sähkösopimusta?
Yritin täällä kannustaa ihmisiä kiinteään sähköön kesällä ja minulle vain naurettiin
Kommentit (196)
En tietenkään hankkinut kesällä kiinteähintaista sopimusta. Hinnat olivat silloin liian suuria.
Hankin kiinteähintaisen syksyllä kun hinta putosi riittävän alas. Ei se mikään hyvä hinta silloinkaan ollut, mutta parempi kuin pitkiin aikoihin. Joka tapauksessa se oli pienempi kuin edellisen vuoden toteutunut pörssisähkön keskiarvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua siitä, että yhtään hyvää määräaikaista sopimusta ei ole löytynyt, mihin sitoa itsensä kiinni 24kk ajaksi. Tyhmähän se on joka paskan diilin ottaa, mistä ei pääse sitten eroon.
Höpö höpö, mulla vuoden diili 8c/kwh
Huh, minkä hintainen. Pörssisähkön keskihinta viime vuodelle oli 7 sentin luokkaa, ja vähänkään välttelemällä hintahuippuja pääsi helposti alle viiden. En kyllä tuollaisen riistosopimuksen kanssa haluaisi elää.
Enemmän merkitsee kulutuksen määrä kuin sentti hinnassa sinne tai tänne.Vuosikulutus noin 2000 kWh ja sopimus 8,5 c/kWh. Lasku jaetaan vielä puolison kanssa niin eipä tuo kallista ole.
Mä en usko vieläkään että pörssisähkö tulisi halvemmaksi ainakaan sähkölämmittäjälle. Missä kohtaa se säästö tulee jos alkutalven saa sähköä lähes ilmaiseksi ja lopputalvena siitä joutuu maksamaan moninkertaisesti minimikulutuksellakin? Joo, tiedän että joka päivä sähkö ei maksa 2e/kwh. Mutta silti tietyt toiminnot pidettävä päällä oli hinta mikä hyvänsä.
Toinen juttu sekin että hintojen lasku aiheuttaa melkoisen kuormituspiikin verkkoon kun pörssisähkön käyttäjät tietenkin alkavat kuluttamaan sähköä, jopa enemmän kuin on tarpeenkaan koska se on halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä en usko vieläkään että pörssisähkö tulisi halvemmaksi ainakaan sähkölämmittäjälle. Missä kohtaa se säästö tulee jos alkutalven saa sähköä lähes ilmaiseksi ja lopputalvena siitä joutuu maksamaan moninkertaisesti minimikulutuksellakin? Joo, tiedän että joka päivä sähkö ei maksa 2e/kwh. Mutta silti tietyt toiminnot pidettävä päällä oli hinta mikä hyvänsä.
Toinen juttu sekin että hintojen lasku aiheuttaa melkoisen kuormituspiikin verkkoon kun pörssisähkön käyttäjät tietenkin alkavat kuluttamaan sähköä, jopa enemmän kuin on tarpeenkaan koska se on halpaa.
En kyllä halvoilla tai miinushinnoilla kuluta sähköä "enemmän kun on tarpeen", mutta jos en ole kuukauteen käyttänyt pyykinpesukonetta, niin kai minä saan tuolloin pyykkini pestä? Se ei minusta ole tarpeetonta kulutusta. Mikään laki ei vaadi pesemään pyykkiä joka päivä tai edes kerran viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko johtua siitä, että yhtään hyvää määräaikaista sopimusta ei ole löytynyt, mihin sitoa itsensä kiinni 24kk ajaksi. Tyhmähän se on joka paskan diilin ottaa, mistä ei pääse sitten eroon.
Riippuu asuntotyypistä ja lämmitystavasta millaisia sopimuksia sähköyhtiöt tarjoaa.
Joo täällä ei vieläkään kaikki tajua tätä ihan perusasiaa.. Esim 150 neliön kaukolämpötaloon ja 150 neliön suorasähkölämmitystaloon EI ole EIKÄ tarjota samanlaisia sopimuksia..
Miksi ostetaan suorasähkölämmitteisiä taloja? En tajua. Moni ei tunnu tajuavan elämän reaalitee
Se oli ennen. Ennen oli halvempaa kulkea hevosella. 70-luvulla taas sähkö oli kallista. Jos ei varaudu mihinkään muutokseen, niin muutos aiheuttaa ikävyyksiä. Tähän olisi voinut helposti varautua ottamalla kiinteähintiasen sopimuksen kesällä, tai vaikka viime viikolla. Onko osakesijoittaminen tuttua? Voit ajatella pörssisähköä vähän samoin, se on riskinalaista toimintaa. Maksatko vakuutuksia? Sekin on varautumista ja jos et ota mitään vakuutuksia, pääset todennäköisesti halvemmalla, mutta kannat riskin. Elämä on valintoja ja sopimuksia tehdessä tulee ymmärtää riskit. Nykypäivänä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän ollenkaan omaa vastuutaan omista teioista.
Kovasti pitää pörssisähköisten vakuutella muille valintansa järkevyyttä. Luulisi oman tyytyväisyyden riittävän.
Pullamössönnönnönnöönöö. Mä tein asian x ja se maksaa minulle rahaa ja se on VÄÄRIN!! Aina sama virsi, se on muiden vika ja minä olen uhri. Antakaa vastikkeetonta rahaa. Minussa ei ole mitään vikaa, olenhan uhri ja uhri on AINA syytön kokemukseensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, minkä hintainen. Pörssisähkön keskihinta viime vuodelle oli 7 sentin luokkaa, ja vähänkään välttelemällä hintahuippuja pääsi helposti alle viiden. En kyllä tuollaisen riistosopimuksen kanssa haluaisi elää.
Enemmän merkitsee kulutuksen määrä kuin sentti hinnassa sinne tai tänne.Vuosikulutus noin 2000 kWh ja sopimus 8,5 c/kWh. Lasku jaetaan vielä puolison kanssa niin eipä tuo kallista ole.
Pienellä kulutuksella myös perusmaksulla on merkitystä. Oma kulutukseni oli viime vuonna 1365 kWh ja toteutunut keskihintani ilman marginaalia 5,68 snt/kWh eli alle spot-hinnan keskiarvon. 

Olen vaihdellut toimittajaa sen mukaan, kenellä on edullisin perusmaksu - tämän reilun kahden vuoden aikana, jonka olen ollut pörssisähkössä perusmaksuni on vaihdellut välillä 0-2,03 €. Tällä hetkellä minulla on voimassa sopimus, jossa ei veloiteta perusmaksua toukokuuhun saakka. Kesällä kun vertailin määräaikaisia sopimuksia vastaan ei tullut yhtään, jossa ei veloitettaisi perusmaksua.
Jos sinulla ei ole hetkellisesti varaa maksaa käyttämästäsi sähköstä 4€/kwh, ota kiinteähintainen sopimus.
Nyt on varmaan kaikille helppoa päättää mikä sopimus sopii heille. Ei kestä kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin otit ja mistä? Jotenkin kuulostaa valheelta...
Lumme Energialla sai ainakin syksyllä 1 v. 8,4 senttiä tai 2 v. 8,3.
Ihmettelen miksi Persut ei itke nyt sähkön hintaa, kun viime talvena tekivät asiasta välikysymystäkin eikä hinta ollut vielä läheskään sitä mitä eilen. 😂 Aika hiljaista ollut siellä suunnalla nyt.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti pitää pörssisähköisten vakuutella muille valintansa järkevyyttä. Luulisi oman tyytyväisyyden riittävän.
Toki riittää oma tyytyväisyys, mutta kun ollaan keskustelupalstalla ja joku kysyy miksei otettu määräaikaista niin tarkoitus lienee kertoa ne syyt?
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö on lähtökohtaisesti kaikista edullisin valinta. Tällaiset päivät on todella poikkeuksellisia ja on suorastaa hävytöntä, ettei valtiovalta pysty mitenkään kohtuullistamaan markkinaa siten että se huomioisi kuluttaja-asikkaiden tilanteen, ei kaikilla ole varaa maksaa yhden päivän sähköstä jopa satoja euroja!
Tosi halpaa joo. Mä saan aika pitkään kuluttaa sähköä sillä hinnalla että se on ollut eilen.
Ei hankittu eikä itketä. Vähän katsoo niin hyvin pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt eletään vuoden kylmintä aikaa ja pörssisähkön kuukauden keskihinta on 12.65 snt/kWh.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön valinneet ovat isänmaallisia ihmisiä.
Siinä mielessä kyllä, että sähköpörssiyhtiöt käärivät nyt kovia voittoja ja maksavat valtiolle veroja voitoistaan. Jos nyt ne yhtiöt eivät ole kirjoilla Caymansaarilla. Ihan paskan systeemin ovat edelliset hallitukset luoneet.
Sähkö on perushyödyke. Oli sitten kiinteä sopimus tai pörssisopimus niin ei ole oikein rahastaa niinsanotusti tuulen mukaan kansalaisia, vieläpä kehoitetaan sähköistämään esim. autot jne. että maailma pelastuu. Suomen pitää olla omavarainen ja huoltovarma. Ihan älytöntä hinta muuttuu vähän väliä. Koskakohan vettä aletaan laskuttamaan oikein todella ja rajusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset maksavat kiltisti tämän keinotteluhinnan, niinpä ensi talvena on vielä pahemmat hinnat. Katsokaa vaan.
Minä en maksa. Minulla on kiinteä sähkösopimus. Voin myös lämmittää kotini puulla, mutta hinnat ovat mielestäni edelleen varsin maltillisia, joten sähköllä mennään. Suomessahan on halpaa sähköä ja vain yksinkertaisimmat ihmiset valittaa siitä.
Jos luit tarkkaan, niin keinotteluhinnasta eli pörssisähkön järjettömistä hinnoista olikin kyse. Ei koske silloin meitä, kenellä on kiinteä sähkösopimus.
Ja silti tänäkin vuonna 2024 moni valitsee sen pörssisähkön. Vaikka on jo kahtena talvena nähty, mihin paskaan sitä sitten talvella astuu. Kun näitä ihmisiä riittää, niin hintoja on ilmeisesti varaa korottaa vaikka joka ikinen talvi. Silkkaa keinottelua. Mihinkään totuuteen nämä hurjimmat hinnat eivät perustu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2 vuotinen soppari lähti nyt käyntiin 6,9c / kW.
Eli ET asu suorasähkö omakotitalossa. Eli se on oikeastaan sit ihan sama onko se 6,9 vai 8,9..
Millaista tasoa suorasähkötaloihin tarjotaan?
Meillä suorasähkö-oktalo ja aurinkopaneelit. Noin 1,5 vuotta sitten saatiin tuollainen sopimus, 6,9 snt plus verot ja muut kilkkeet päälle. Muut teki tuohon aikaan noin 15-20 snt sopimuksia. Luulen että sähköyhtiö haluaa aurinkosähköasiakkaita, joilta saa ostaa halpaa sähköä.
Edellinen hallitus harrasti sitä monin verroin enemmän. Onko sinulla nyt ihan konkreettisia esimerkkejä, niin päästään vähän vertailemaan lukuja?