Entäpä jos nyt kaikilla olis sähköauto?
Kommentit (273)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoa ei tarvitse ladata koko ajan. Se ladataan sähkövarastoksi halvan sähkön aikana. Onko ikinä tämmöinen käynyt mielessä, ladata halpaa sähköä akkuihin, jotta sitä voi käyttää tarvitessaan kalliin sähkön aikana?
Aika kallista se on laittaa 40 000 egee kiinni pelkkään kämpän vara-akkuun.
Mutta kukin kusee muroihinsa tavallaan.
-winner-
Minun sähköautoni maksoi 70 k€, ei ole merkittävästi kalliimpi kuin saman koko- ja laatutason polttiskaan. Todella paljon halvempi vain käyttää.
Eli laitoit 70 000 kiinni asuntosi varageneraattoriin ;D Eikun paranee ;D
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sähköntuotanto pitäisi olla rutkasti lisää ydinvoimalan verran. Tätä kai ei kaikki oo ajatellut.
Itse asiassa VTT:n proffa on ajatellut. Hän on aavistuksen eri mieltä teidän Bensa-Teppojen kanssa.
Linkki?
Sähköauto on yhtenevä pörssisähkön kanssa. Vain kesäkäyttöön. Talvella saattaa joutua Sähkö-Simokin latauksestakin maksamaan. Sähkö-Simo ei vaan taida tajuta mitä esim. miljoona sähköautoa veisi verkkokapasiteettia kun ne pitäisi ladata kuitenkin että aamulla pääsee töihinsä, eikä aina olisi se halvin tunti kyseessä. Nythän niitä ei tainnut olla kuin reilu 200 000 kpl. Ja niistäkin suuri osa sellaisilla, joilla on mahdollisuus mennä sinne töihin myös julkisilla.
Voit ihan vapaasti Bensa-Teppo uskotella itsellesi olevasi rikas, meille se ei vaan uppoa ja ihan sillä perusteella, miten fanaattisesti sinä sähköautoja vastustat. En ole tuttavapiirissäni kenenkään varakkaan vielä sähköautoa huomannut vastustavan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Ei se sähköauto koko aikaa ole töpselin päässä, siinä on se akku sitä varten että voi ladata itselleen sopivalla hetkellä.
Bensa-Tepon mielestä on koko ajan ja silloinkin kun ei ole, niin kuluttaa valtakunnan sähköverkon sähköt pois.
Eikös se pörssisähkö ollut juuri jotain muutamia satoja senttejä, että kai se muutaman tunnin latauskin aika kalliiksi tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä sitten? Ei se sähköauto koko aikaa ole töpselin päässä, siinä on se akku sitä varten että voi ladata itselleen sopivalla hetkellä.
Bensa-Tepon mielestä on koko ajan ja silloinkin kun ei ole, niin kuluttaa valtakunnan sähköverkon sähköt pois.
Eikös se pörssisähkö ollut juuri jotain muutamia satoja senttejä, että kai se muutaman tunnin latauskin aika kalliiksi tulee?
Ja mitä useampi käytää ja mitä enemmän, sitä kovempi kysyntä ja kovempi sähkön hinta, aivan kuten nyt pakkasella, eli tähän suuntaan ollaan menossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Sähköntuotanto pitäisi olla rutkasti lisää ydinvoimalan verran. Tätä kai ei kaikki oo ajatellut.
Itse asiassa VTT:n proffa on ajatellut. Hän on aavistuksen eri mieltä teidän Bensa-Teppojen kanssa.
Linkki?
Sähköauto on yhtenevä pörssisähkön kanssa. Vain kesäkäyttöön. Talvella saattaa joutua Sähkö-Simokin latauksestakin maksamaan. Sähkö-Simo ei vaan taida tajuta mitä esim. miljoona sähköautoa veisi verkkokapasiteettia kun ne pitäisi ladata kuitenkin että aamulla pääsee töihinsä, eikä aina olisi se halvin tunti kyseessä. Nythän niitä ei tainnut olla kuin reilu 200 000 kpl. Ja niistäkin suuri osa sellaisilla, joilla on mahdollisuus mennä sinne töihin myös julkisilla.
No tässähän meillä on palstan ensimmäinen rikas intellektuelli - joka tosin viettää kaiken valveillaoloaikansa vauvapalstalla.
Vierailija kirjoitti:
Etu menetetään
Hän nostaa esiin myös ympäristöä koskevan ulottuvuuden. Sähköauton akkujen valmistusprosessi tuottaa hänen mukaansa ilmakehään huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin polttomoottorimallien valmistaminen.
Niinpä sähköautojen on pysyttävä liikenteessä riittävän pitkään, jotta niiden ajamat nollapäästöiset kilometrit kompensoivat valmistuksessa syntyneet päästöt.
Mikäli sähköauto heitetään saman tien haaskuuseen menetetään nollapäästöisiin ajokilometreihin perustuva etu.
Mainittiinko mitään sähköautojen teiden pinnoille tekemille urille ja paljonko tulee tien pinnasta hiukkaspäästöjä kaupunkilaisten nenuleihin, kun nämä sankarit kiihdyttelevät joka punaisista valoista kahdessa sekunnissa sataseen?
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatellut asiaa ja tajunnut, että pelkille autoille tarvitaan 2 suurta ydinvoimalaa ja rahoitus hoituu helposti korottamalla autoveroa noin 35 tuhatta prosenttia?
Ei tarvita: https://moottori.fi/liikenne/jutut/vtt-koko-autokanta-voisi-sahkoistya-…
Vierailija kirjoitti:
Siinä se hauskuus onkin. Sähköautoilu on kivaa niin kauan kuin niitä on vain harvoilla mutta jo nyt facebookin sähköautoryhmässä itketään kun huoltiksilla 2h jono latauspisteelle!
Niin ja tämä on vasta alkua, ei noita paikkoja tulla saamaan tuonne kauppakeskuksiin ja työpaikoille sellaisia määriä mitä pitäisi ja ainakin pk-seudulla monella ainoa latausmahdollisuus on muualla kuin kotona, kun autot ovat usein pysäköity katujen varteen ja vain hyvin harvoille on joitain taloyhtiöiden parkkipaikkoja, monissa yhtiöissä ei ole p-paikkoja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletko ikinä istunut sähköauton kyydissä ja kokenut, miten se kiihtyy nollasta sataan kahdessa sekunnissa lähes äänettömästi? Enpä usko, koska jos olisit, sinulla olisi housun etumus märkänä pelkästä ajatuksesta, Pasi.
Olen, oli muuten helkkarin epämukava penkki istua. En kostunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sähköautoilija ei ole tyypillisesti bensalenkkarin älyllä varustettu, joten kotona ei latailtu vaan kaupallisella laturilla, jos tarvis oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköautoa ei tarvitse ladata koko ajan. Se ladataan sähkövarastoksi halvan sähkön aikana. Onko ikinä tämmöinen käynyt mielessä, ladata halpaa sähköä akkuihin, jotta sitä voi käyttää tarvitessaan kalliin sähkön aikana?
Aika kallista se on laittaa 40 000 egee kiinni pelkkään kämpän vara-akkuun.
Mutta kukin kusee muroihinsa tavallaan.
-winner-
Minun sähköautoni maksoi 70 k€, ei ole merkittävästi kalliimpi kuin saman koko- ja laatutason polttiskaan. Todella paljon halvempi vain käyttää.
Eli laitoit 70 000 kiinni asuntosi varageneraattoriin ;D Eikun paranee ;D
-winner-
Eikun laitoin 70 000 kiinni MUKAVAAN autoon kun AUTON jokatapauksessa tarvitsin. Se on kulkuneuvo eli kulutustavara. Auto on käytännössä minulle "ilmainen" koska säästän auton hinnan säästyneinä bensakuluina sen käyttöaikana. Arvonalennuksella ei ole mitään väliä koska olen sille jokatapauksessa laskenut jäännösarvoksi 0 €, eli kun aika on vaihtaa auto niin kaikki mitä saan siitä hyvitystä on plussaa. Nyt viimeisen kvartaalin polttoainesäästöt olivat 3400 €.
Niin menispä sähköautovalmistajilla hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etu menetetään
Hän nostaa esiin myös ympäristöä koskevan ulottuvuuden. Sähköauton akkujen valmistusprosessi tuottaa hänen mukaansa ilmakehään huomattavasti enemmän hiilidioksidia kuin polttomoottorimallien valmistaminen.
Niinpä sähköautojen on pysyttävä liikenteessä riittävän pitkään, jotta niiden ajamat nollapäästöiset kilometrit kompensoivat valmistuksessa syntyneet päästöt.
Mikäli sähköauto heitetään saman tien haaskuuseen menetetään nollapäästöisiin ajokilometreihin perustuva etu.
Mainittiinko mitään sähköautojen teiden pinnoille tekemille urille ja paljonko tulee tien pinnasta hiukkaspäästöjä kaupunkilaisten nenuleihin, kun nämä sankarit kiihdyttelevät joka punaisista valoista kahdessa sekunnissa sataseen?
-winner-
Bensa-Teppo viitannee taas tähän Telegraphin feikkiuutiseen, jonka Leedsin yliopisto ampui alas. Se siitä sinun älykkyydestäsi.
Vierailija kirjoitti:Eikun laitoin 70 000 kiinni MUKAVAAN autoon kun AUTON jokatapauksessa tarvitsin. Se on kulkuneuvo eli kulutustavara. Auto on käytännössä minulle "ilmainen" koska säästän auton hinnan säästyneinä bensakuluina sen käyttöaikana. Arvonalennuksella ei ole mitään väliä koska olen sille jokatapauksessa laskenut jäännösarvoksi 0 €, eli kun aika on vaihtaa auto niin kaikki mitä saan siitä hyvitystä on plussaa. Nyt viimeisen kvartaalin polttoainesäästöt olivat 3400 €.
Että sellaista sähköautosatuilua tänään.
Vierailija kirjoitti:Eikun laitoin 70 000 kiinni MUKAVAAN autoon kun AUTON jokatapauksessa tarvitsin. Se on kulkuneuvo eli kulutustavara.
Tosiaan on kulutustavara. Suurin osa on ongelmajätettä 8 - 10 vuoden päästä kun akut ja akkutakuu on päättynyt.
Vierailija kirjoitti:Auto on käytännössä minulle "ilmainen" koska säästän auton hinnan säästyneinä bensakuluina sen käyttöaikana.
Aika helvetisti saat ajaa. Tuskin ehdin säästämään ajamalla, kun aikasi menee Vauva-palstalla aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Eikun laitoin 70 000 kiinni MUKAVAAN autoon kun AUTON jokatapauksessa tarvitsin. Se on kulkuneuvo eli kulutustavara.
Tosiaan on kulutustavara. Suurin osa on ongelmajätettä 8 - 10 vuoden päästä kun akut ja akkutakuu on päättynyt.
Bensalenkkareiden tietotoimiston uutisia. https://www.is.fi/autot/art-2000010095160.html
Minä vaihdoin oman vanhan autoni muuntotuen aikaan etanolikäyttöiseksi ja hiilidioksidipäästöt hävisivät nollaan. Maksoin autosta ja muuntotyöstä yhteensä tonnin, josta tuli valtiolta 200 euroa muuntoavustusta takaisin. Joka tankkauksella säästän 40-50 senttiä 95:sta tankkaavaan. Viimeisin tankkaushinta 1,37/litra.
Uskoisin ajavani etanolilla vielä muutaman vuoden ennenkuin päädyn siihen 70 000:n kustannukseen.
Semmoinen vihreä siirtymä mulla. Olisin voinut valita sähköautonkin, mutta mitäpä sitä pröystäilemään.
Sähköauto kun edelleen kuulostaa minusta samalta kun innokkaan tv-kauppiaan tyhmälle myymä maailman hienointa kuvaa näyttävä tuote, joka piti olla HD ja joka pitää hankkia, että näkee tv-uutiset, mutta olikin vasta HD Ready ja 720p ja sitten 1080p ja pitäiskö olla plasma vai LED ja viistoista vuotta myöhemmin on ehkä 4K, mutta pitääkin OLED tai UHD tai QLED tai mitkä kirjaimet tällä viikolla lisätään...
Harmi kun se tv-lähetys saadaan nyt vasta HD-tasoisena ulos, vaikka sä olet muka maksanut siitä hienoudesta 15 vuotta.
Siksi mä olen vielä odottelemassa niitä lastentauteja sähkiksistä pois ennenkuin maksan sen 70 000.
-winner-
Mihin se -loser- nyt katosi täältä keulimasta? Tässä linkki sähköautojen tienkulutuksesta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/44057973-1a93-4443-bf41-7de8bf6d…
Etu menetetään