Sähkön kulutuksessa ei merkkejä säännöstelystä
Kulutus mennyt taas jo yli 14 000MW. Eli ryöstöhintaista sähköä luvassa pörssiläisille myös huomenna.
Kommentit (97)
Firma on seis niin kauan kun sähkö on tällä tasolla, ei kannata pitää auki, täällä moni pienyrittäjä laittanut kiinni. Kiitetään poliitikkoja tästä kansalaisten niskaan paskomisesta, hyvin ovat siinä onnistuneet.
Eihän se meidän muiden vika ole, että joku on ottanut pörssisähkön, ja se on nyt kallista. Sinulla on ollut sama mahdollisuus määräaikaisiin sopimuksiin, kuin meillä muillakin. Ja yleensä pörssisähkö on paljon halvempaa. Koska minulla on sähkölämmitys, minulla on määräaikainen soppari. En uskalla ottaa riskiä siitä, että on tällaisia korkean hinnan päiviä. Ja ihan fiksu, siis minulle sopiva, päätös se on ollutkin.
Koska sähköstä ei ole pulaa, vaan verkko on tasainen, ei minulla ole mitään syytä vähentää kulutustani. Käytän sähköä normaalisti, siksi olen siitä ylihintaa maksanut, sitähän te pörssisähköläiset aina hoette.
Minulle on ihan ykshailee, mikä pörssisähkön hinta on.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä aika kummallinen tilanne, en ymmärrä miten tähän sähkönhintasopimusviidakkoon oikein onnistuttiin joutumaan. Sama, kun leivän hinta olisi tietyn pankin asiakkaille eri.
Et seuraa mitä politiikassa tapahtuu? Heitä saa kiittää.
Vähän huvittaa, kun kaikki samat, jotka kettuili koko kesän määräaikaisesta sähkösopimuksesta, itkevät nyt, että KAIKKIEN pitäisi säästää sähköä.
Ihan normaaliarjessa sitä sähköä säästetään koko ajan. Valot on päällä vain siellä missä ollaan. Telkkari ei pauhaa turhaan, jos kukaan ei sitä katso. Sauna lämmitetään 1-2 kertaa viikossa, mutta pidetään päällä vain tarvittavan ajan. Suihkussa käydään nopeasti päivittäin. Teen etätöitä, joten koneet ovat kyllä työpäivän ajan päällä. Samoin keitän kahvia ja lämmitän ruokaa. Ei tästä enempää voi säästellä, mutta ei myöskään tuhlailla sähköä.
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien katuvalot puoleen. Kauppakeskukset ja autoliikkeet yöksi pimeiksi. Mikä järki oikeasti on, kun ajaa yöllä jonkun autolllikkeen ohi, että kyltit hehkuu ja se valtava autohalli on sisältäkin valaistu?
Kukaan ei kai pakota kauppakeskuksia tai autoliikkeitä pitämään valoja päällä öisin, joten kyse lienee heidän omasta markkinointivalinnastaan. Eli ehkä he ovat tulleet siihen tulokseen, että valojen pitäminen päällä 24/7 on heille hyvä sijoitus esimerkiksi brändäämisen kannalta. Jos valojen pito päällä maksaisi liikaa siitä saatuja hyötyjä kohtaan, niin niin ei varmaankaan tehtäisi.
Julkista valaistusta, kuten katulamppuja, voisi ehkä säädellä hienovaraisemminkin, sillä vaikuttaa hieman omituiselta, että esimerkiksi katuvalojen päälläpitoaika, kattavuus ja vahvuus ovat (tietääkseni) samoja sähkön hinnasta riippumatta. Toisaalta kuten julkisissa asioissa yleensä, lienee asia hallinnollisesti hyvin hankala. Itselläni ei ole mitään hajua siitä, millä perusteilla kunnat valaistuspäätöksiään tekevät.
EU:n vihreät saivat sovittua kovat haittaverot turpeelle ja kivihiilelle
mm Merkel ajoi kaikki ydinvoimalat alas ja nyt käyttävät kivihiiltä enemmän kuin koskaan...
Iltasanomien mukaan aamun sähkönkäyttö on 800 MW pienempi kuin Fingridin ennuste. Eli kansalaisten talkoo on tuottanut sen verran säästöä. Hinta kallistuu aina klo 20 asti, joten talkoot luultavasti paranee päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän se ole teollisuus, joka sähköä käyttää eniten.
Ja voitte myös katsella mitä voittoja energiayhtiöt käärii.
Laitetaan Raahen ja Tornion terästehtaat seisokkiin. Säästetään heti noin 10% kulutuksesta. Suljetaan internet, saadaan muutama prosentti lisää.
Tässä on samaa typeryyttä kuin ilmastohommassa. Haetaan säästöjä sieltä, missä ne teot aiheuttaa mahdollisimman vähän säästöä.
Just täähän on päättäjille ja energiayhtiöille mannaa. Kaikki vaan vittuilee toisilleen siitä onko kiinteä vai pörssihinta ja kukasn ei kato yhtäön rosvojen suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Firma on seis niin kauan kun sähkö on tällä tasolla, ei kannata pitää auki, täällä moni pienyrittäjä laittanut kiinni. Kiitetään poliitikkoja tästä kansalaisten niskaan paskomisesta, hyvin ovat siinä onnistuneet.
Saman huomannut, että pieniä yrityksiä tänään kiinni. Syykin ilmoitettu, eli juuri tuo kohtuuttoman suuri sähkön hinta.
Vierailija kirjoitti:
Turhat kaupat kiinni
Mitä se hyödyttää? Et voi liiketiloja päästää kuitenkaan kylmäksi.
Vierailija kirjoitti:
Eihän se meidän muiden vika ole, että joku on ottanut pörssisähkön, ja se on nyt kallista. Sinulla on ollut sama mahdollisuus määräaikaisiin sopimuksiin, kuin meillä muillakin. Ja yleensä pörssisähkö on paljon halvempaa. Koska minulla on sähkölämmitys, minulla on määräaikainen soppari. En uskalla ottaa riskiä siitä, että on tällaisia korkean hinnan päiviä. Ja ihan fiksu, siis minulle sopiva, päätös se on ollutkin.
Koska sähköstä ei ole pulaa, vaan verkko on tasainen, ei minulla ole mitään syytä vähentää kulutustani. Käytän sähköä normaalisti, siksi olen siitä ylihintaa maksanut, sitähän te pörssisähköläiset aina hoette. Minulle on ihan ykshailee, mikä pörssisähkön hinta on.
Vaikutat aika itsekkäältä ihmiseltä. Kaikkien suositeltiin vähentävän kulutusta, jotta sähköverkot eivät ylikuormitu. Sinä sen sijaan kuvittelet että nyt on käynnissä pörssi vs kiinteä- taistelu.
Pyydettiin säästämään sähköä, mitä teki meidän kunta, laittoi katuvalot päälle mitkä on yleensä pimeänä, helsinki pitää valonäyttelyn, jne.
Ei se sähkö näköjään ihan heti lopu.
Kuka siis valehtelee.
Vierailija kirjoitti:
Pyydettiin säästämään sähköä, mitä teki meidän kunta, laittoi katuvalot päälle mitkä on yleensä pimeänä, helsinki pitää valonäyttelyn, jne.
Ei se sähkö näköjään ihan heti lopu.
Kuka siis valehtelee.
Oisko niin että Helen tekee just nyt helvetin hyvää tiliä niin ei tarvitse säästää;)
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/736a9466-390a-45c7-a791-077e96936c48 Taas yksi paskanpuhuja. Totuus on että tällä hetkellä siirtokapasiteetistä Suomen ja Ruotsin välillä on käytössä puolet!
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla pitäisi olla pakollinen pörssisähkö eli muita sopimuksia ei pystyisi ottamaankaan, niin ihmiset mahdollisesti jopa yrittäisivät säästää sähköä.
Kun kotitalouksissa joissa ei ole takkaa, on sähkön säästäminen käytännössä yhtä tyhjän kanssa kun esimerkiksi jos laitat vesiboilerin pois päältä, ei ole huomioitu sen tuottamaa hukkalämpöä, joka kompensoituu sillä kun sähköpatterit lämpeävät enemmän ja kumminkin joudut laittamaan päivän päästä sen boilerin päälle ja kun se vesi on jähtynyt 20 asteiseksi imee se pwrhanasti sähköä et vesi on taas 60 asteista.
Jos tosiaan olisi tarve säästää niin katuvalot olisi pois päältä. No ovatko ne?
Outokumpu ajetaan alas viikoksi, säästö 10% kokonaiuudesta