Sähkön kulutuksessa ei merkkejä säännöstelystä
Kulutus mennyt taas jo yli 14 000MW. Eli ryöstöhintaista sähköä luvassa pörssiläisille myös huomenna.
Kommentit (97)
Niin no, muissa maissa ihmiset olisi jo barrikadeilla, mutta täällä lambi-lampaat napisee, mutta maksavat silti kiltisti.
Kerrostaloissa, ainakaan meillä ei pysty mitenkään vaikuttamaan sähkönkulutukseen paitsi valot sammuttamalla ja käyttämättä kodinkoneita. Lisäksi niin tiivisti rakennettu ettei juurikaan harakoille mene lämpöä. Todennäköisesti enemmän sähköä kuluttaa teollisuus.
Ei unohdeta sitäkään että valtiohan tässä korkeiden sähönhintojen kurimuksessa vetää välistä isoimmat voitot energiaveroina ja sen ja pörssihintojen päälle laskettuina arvonlisäveroina. Ne energiaverojen alennukset ei ole tänä vuonna enää voimassa, ihan täysillä verotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien mukaan aamun sähkönkäyttö on 800 MW pienempi kuin Fingridin ennuste. Eli kansalaisten talkoo on tuottanut sen verran säästöä. Hinta kallistuu aina klo 20 asti, joten talkoot luultavasti paranee päivän mittaan.
Monet kaupat ovat käynnistäneet aggregaatit ja osallistuvat talkoisiin
Vierailija kirjoitti:
Kerrostaloissa, ainakaan meillä ei pysty mitenkään vaikuttamaan sähkönkulutukseen paitsi valot sammuttamalla ja käyttämättä kodinkoneita. Lisäksi niin tiivisti rakennettu ettei juurikaan harakoille mene lämpöä. Todennäköisesti enemmän sähköä kuluttaa teollisuus.
Veden käyttö, lämmin vesi kuluttaa jossain sähköä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän se meidän muiden vika ole, että joku on ottanut pörssisähkön, ja se on nyt kallista. Sinulla on ollut sama mahdollisuus määräaikaisiin sopimuksiin, kuin meillä muillakin. Ja yleensä pörssisähkö on paljon halvempaa. Koska minulla on sähkölämmitys, minulla on määräaikainen soppari. En uskalla ottaa riskiä siitä, että on tällaisia korkean hinnan päiviä. Ja ihan fiksu, siis minulle sopiva, päätös se on ollutkin.
Koska sähköstä ei ole pulaa, vaan verkko on tasainen, ei minulla ole mitään syytä vähentää kulutustani. Käytän sähköä normaalisti, siksi olen siitä ylihintaa maksanut, sitähän te pörssisähköläiset aina hoette. Minulle on ihan ykshailee, mikä pörssisähkön hinta on.
Vaikutat aika itsekkäältä ihmiseltä. Kaikkien suositeltiin vähentävän kulutusta, jotta sähköverkot eivät ylikuormitu. Sinä sen sijaan kuvittelet että
Äläpä nimittele. Lue aloitus. aloittaja nimenomaan syyttää määräaikaisuuden sopimusten omistajia siitä, että pörssisähkön hinta on korkea. Sekö ei ole itsekästä, että hän vaatii että minun pitää istua kylmässä, jotta HÄN saa halvempaa pörssisähköä.
Vastasin siis aloitukseen.
Toiseksi, ei minun sähköyhtiöstäni ole viestiä tullut. Osaan myös itse katsoa Fingridin sivua, ja ihan hyvin menee. Enkä nyt niin tollo ole, että hyppään jonkun vsuvapalstan tahtiin kyykkyyn-ylös luin pörssisähköpelle konsanaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomien mukaan aamun sähkönkäyttö on 800 MW pienempi kuin Fingridin ennuste. Eli kansalaisten talkoo on tuottanut sen verran säästöä. Hinta kallistuu aina klo 20 asti, joten talkoot luultavasti paranee päivän mittaan.
No älä nyt sekopää valehtele sentään! Ei tässä mitään muuta talkoita ole, kuin yritys saada pörssisähkön hinta alemmas. Se on tämä talkoo mitä jauhatte. Sähkö riittää kyllä, kellä on painetta pankkitilillä sitä ostaa. Maksakaa nyt kiltisti vain!
Minulla on määräaikainen, kiinteähintainen sähkösopimus, mutta silti säästän sähköä näinä pahimpina kulutushuippuina. Koska se on minusta yhteiskunnan kannalta järkevää ja saan itselleni hyvän mielen. En mm. pese tänään pyykkiä enkö aio lämmittää saunaa, vaikka yleensä käyn perjantai-iltaisin saunassa. Pieniä juttuja, mutta jos moni tekee samoin se auttaa tasaamaan kulutushuippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No älä nyt sekopää valehtele sentään! Ei tässä mitään muuta talkoita ole, kuin yritys saada pörssisähkön hinta alemmas. Se on tämä talkoo mitä jauhatte. Sähkö riittää kyllä, kellä on painetta pankkitilillä sitä ostaa. Maksakaa nyt kiltisti vain!
Pirkanmaalla 15 prismaa on käynnistänyt varavoimalaitteensa
Minä tein eilen ruoat valmiiksi-mikro toki kuluttaa tänään, kahvinkeitin oli aamulla päällä hetken ja laitoin melkein pannullisen termariin. Tietokonetta/telkkaria ei meillä tänään käytetä.
Hintojen katselu on kyllä kivaa ja siihen jää koukkuun. Monesti laitan tiskikoneeseen ajatuksen ja yöllä se peseekin suht edullisella sähköllä. Kysyntää ei yöllä sähkölle ole niin paljon kuin päivällä. Pyykinpesukone valitaan tarkoin päälle. Normitilanteessa en kuluta yli, mutta en hifistele tämän päivän tavoin kuitenkaan esim telkkarin ruutuajasta.
Jännä, kun pörssisähköläiset mielletään varkaiksi, jotka kuluttivat YHTENÄ päivänä (valta-osa meistä eli ihan normaalin päivän) hulluna sähköä. Sitten kiinteähintaiset kehuskelee about päivittäin kuinka saunat pauhaa eikä tarvitse koskaan miettiä onko valot päällä ym. Kulutetaan sitä sähköä reilusti, jonka seurauksena pakkaspäivänä sitten sähkön hinta kohoaa pilviin ja pahimmassa tapauksessa kokonaiset asuinalueet (tai jopa Suomi) on ilman sähköä. Ja täällä ollaan niin marttyyria kuitenkin.
Tästä pörssisähköstä on tullut itselle tavallaan elämäntapa ja olen oppinut käyttämään järkevästi sähköä. Oikein halpana päivänä juhlitaan lämmittämällä sauna, mutta tarvetta ylenpalttiselle sähkön tuhlaamiselle ei ole.
Miksi sähkön kulutuksessa pitäisi olla merkkejä säännöstelystä kun sähköä ei säännöstellä? On vain kehoitus välttää turhaa sähkön käyttöä. Ei edes määräystä asiaan.
Harva ylipäänsä huvikseen tuhlailee sähköä, joten hirveästi säästövaraa ei useimmiten ole. Ylivoimaisesti suurin osa kulutuksesta on täysin tarpeeseen menevää. Valaistus yms helposti päälle unohtuva vie nykyisin ihan häviävän pienen määrän sähköä, siitä ei hirveästi säästetä.
Nämä säännöstelypuheet on tyypillistä viherhöpötystä. Ihan kuin ihmiset laittaisivat turhia laitteita sähköä kuluttamaan sen vuoksi että on kiva maksaa ylimääräistä sähkölaskua. Kyllä ne suurimmat syöpöt on jo säännöstelty syömästä rahaa. Ketään ei kiinnosta se että pitäisi lakata elämästä, koska vihreiden saarnaajat kiertelee puhumassa tulevasta tuomionpäivästä ja maailmanlopusta, jos teemme syntiä käyttämällä sähköä tai ajamalla töihin autolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien katuvalot puoleen. Kauppakeskukset ja autoliikkeet yöksi pimeiksi. Mikä järki oikeasti on, kun ajaa yöllä jonkun autolllikkeen ohi, että kyltit hehkuu ja se valtava autohalli on sisältäkin valaistu?
Ja miksi ylipäänsä pitää kauppojen olla auki aamuvarhaisesta yömyöhään tai jopa vuorokauden ympäri ja pyhäpäivisinkin. Se jos mikä lisää energiankulutusta - ja ihan turhaan, koska kansan ostovoima ja ostotarpeet eivät kasva aukioloaikojen lisäämisen myötä.
Se kauppa kuluttaa lähes yhtä paljon sähköä yöllä. Eniten sitä menee lämmitykseen ja kylmäkaappien viilennykseen, ilmanvaihtoon sun muuhun, mitä ei yöksikään voi sulkea. Nykyiset loisteputket ja polttimot eivät kuluta juuri mitään. Ei olisi mitään vaikutusta kokonaiskuvaan, jos kauppojen aukioloaikoja supistettaisiin muutamalla tunnilla.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla pitäisi olla pakollinen pörssisähkö eli muita sopimuksia ei pystyisi ottamaankaan, niin ihmiset mahdollisesti jopa yrittäisivät säästää sähköä.
Ei pitäisi. Tämä on hyvä että ostajalla on vaihtoehtoja mistä valita. Näin myös myyjät voivat vapaasti valita millaisia sopimuksia tarjoavat. mitään tuollaisia rajoituksia ei tähän pidä luoda.
On se kyllä erikoista kuinka vaikea on uskoa mitä sanotaan ja suositellaan tekemään. Ei voi kuin ihmetellä kuinka itsekkäitä mulqvisteja ihmiset on nykyään. Yhteistä hyvää ei pystytä ajattelemaan yhtään. Minäminäminäminä...
Milleniaalit öyhöttää kuinka edelliset sukupolvet on pilanneet ympäristön mutta jos pitäisi itse jostain tinkiä niin ei onnistu millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkien katuvalot puoleen. Kauppakeskukset ja autoliikkeet yöksi pimeiksi. Mikä järki oikeasti on, kun ajaa yöllä jonkun autolllikkeen ohi, että kyltit hehkuu ja se valtava autohalli on sisältäkin valaistu?
Ja miksi ylipäänsä pitää kauppojen olla auki aamuvarhaisesta yömyöhään tai jopa vuorokauden ympäri ja pyhäpäivisinkin. Se jos mikä lisää energiankulutusta - ja ihan turhaan, koska kansan ostovoima ja ostotarpeet eivät kasva aukioloaikojen lisäämisen myötä.
Se kauppa kuluttaa lähes yhtä paljon sähköä yöllä. Eniten sitä menee lämmitykseen ja kylmäkaappien viilennykseen, ilmanvaihtoon sun muuhun, mitä ei yöksikään voi sulkea. Nykyiset loisteputket ja polttimot eivät kuluta juuri mitään. Ei olisi mitään vaikutusta kokonaiskuvaan, jos kauppojen aukioloaikoja supistettaisiin muutamalla
Kai ymmärrät että vetoat logiikaan vihreälle. Hän ei puhu sitä kieltä.
Ei. Ratkaisu ei ole kotona toppatakissa kynttilänvalossa värjöttely. Vaikka vihreät haaveilevatkin tällaisesta ankeudesta pysyvänä olotilana.
Kiitos kun ilmoititte että nyt pitäisi säännöstellä. Tähän asti olen pitänyt sähkösaunaa päällä 24/7 ettei tarvitse erikseen käydä laittamassa päälle silloin kun sitä tarvitsee. Laitankin sen nyt pakkasilla päälle vasta vähän ennen saunomista. Varmaan sama juttu ainakin miljoonalla suomalaisella.
On se vaan merkillistä, että kun saksalaisilla on kaasu vähissä, niin se näkyy myös meidän sähkönhinnoissa, mutta kun Suomessa on viikon verran vähän korkeampi pakkanen, niin silloinkin sähkön maksajina on vain ja ainoastaan suomalaiset. Reiluako?