Lääkärit! Miten suhtaudutte potilaiden moikkauksiin kadulla?
Jätin juuri eilen moikkaamatta yhtä lääkäriä kadulla, koska ajattelin, että hän haluaa olla rauhassa. Olen tavannut hänet kolme kertaa.
Eli onko teille, lääkärit, yhdentekevää, moikataanko teitä kadulla, vai toivotteko, että ei moikata?
Ei-lääkärit voivat kertoa tähän ketjuun, miten itse toimivat.
Kommentit (28)
Kävin ottamassa koronarokotteen joskus. Lääkäri lähetti terveisiä puolisolle ja antoi 2 euroa alennusta rokotteesta kun ei ollut tasarahaa. Juu, ei tapahtunut Suomessa, mutta kai sille on tästä lähin päivää sanottava, jos jossain tulee vastaan.
Minua saa tervehtiä ja yritän nyökätä tai moikata takaisin, jos joku tervehtii, vaikken tunnistaisi häntä. En kyllä yleensä tunnista potilaitani kadulla, heitä on kuitenkin tuhansia ja minulla on vieläpä surkea kasvomuisti. Sitten saattaisin muistaa jos potilas sanoo tervehtiessään, että hei, muitatko minut, minulla on se tosi hankala vaskuliittihaava siellä peräpäässä" tms, mutta eiväthän he tällaisia tunnistusvinkkejä tervehtiessään anna...
Itse en koskaan tervehdi ensin, vaikka sattuisin potilaan kadulla tunnistamaan, koska suinkaan kaikki eivät halua, että lääkäri moikkaa. Sehän saattaisi paljastaa muille asioita heidän yksityiselämästään. Kuvitellaan tilanne, että tervehtisin jotain hallituksen jäsentä tai suuren firman pomoa kadulla ohikulkijoiden nähden ja olisin tunnettu syöpälääkäri. Voisi periaatteessa osakekurssit alkaa heilahdella, jos spekulaatiot saisivat tuulta alleen.
Vierailija kirjoitti:
Minua saa tervehtiä ja yritän nyökätä tai moikata takaisin, jos joku tervehtii, vaikken tunnistaisi häntä. En kyllä yleensä tunnista potilaitani kadulla, heitä on kuitenkin tuhansia ja minulla on vieläpä surkea kasvomuisti. Sitten saattaisin muistaa jos potilas sanoo tervehtiessään, että hei, muitatko minut, minulla on se tosi hankala vaskuliittihaava siellä peräpäässä" tms, mutta eiväthän he tällaisia tunnistusvinkkejä tervehtiessään anna...
Itse en koskaan tervehdi ensin, vaikka sattuisin potilaan kadulla tunnistamaan, koska suinkaan kaikki eivät halua, että lääkäri moikkaa. Sehän saattaisi paljastaa muille asioita heidän yksityiselämästään. Kuvitellaan tilanne, että tervehtisin jotain hallituksen jäsentä tai suuren firman pomoa kadulla ohikulkijoiden nähden ja olisin tunnettu syöpälääkäri. Voisi periaatteessa osakekurssit alkaa heilahdella, jos spekulaatiot saisivat tuulta alleen.
Entä jos joku hallituksen jäsen tai suuren firman pomo olisi oikeasti tuttusi, niin jättäisitkö silloinkin tervehtimättä, ettei vaan tulisi mitään spekulaatioita?
Itse asiassa minäkin näin eilen kaupassa lääkärin, jonka vastaanotolla olen käynyt joskus vuosia sitten, mutta päätin olla tervehtimättä, kun hän minua tuskin muistaa. Omaa työterveyslääkäriäni kyllä moikkaan kaupassakin, kun tiedän, että hän minut joka tapauksessa tunnistaa eikä vaikuta olevan tervehtimisestä mitenkään pahoillaan.
Vierailija kirjoitti:
On täysin säälittävää miettiä ketä tervehtii ja ketä ei. En ole hoitoalalla, mutta kohtaan lukemattomia kontakteja päivittäin - enkä varmasti muista heitä kaikkia, tai edes suurta osaa. Jos minua tehvehditään kaupassa/kadulla, nyökkään tietysti takaisin; perus kohteliaisuutta. Keneltä se on pois?
Minua kerran kadulla ennen lähikauppaa tervehti joku juntin oloinen mies, joka aina bussissa höpöttelee ihmisille. En tunne häntä mistään, hän on saattanut nähdä minut bussissa tai bussipysäkillä kun kerta kulkee samalla linjalla. En vastannut mitään vaan käänsin ylpeästi pääni pois päin hänestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: Jos lääkäri tervehtii kadulla potilasta, silloin lääkäri alentuu potilaan tasolle, missä silloin on kaikki kunnioitus?
Tämä! Ja hierarkia sekä luokkajako! Miten on mahdollista, että unohtaisi itsensä ylentämisen muita alentamalla! Herrajumala sentään!
Tuo itsensä ylentäminen muita alentamalla on narsistien käytöstä. Ei kaikki lääkärit ole narsisteja.
eri
Vierailija kirjoitti:
ei-lääkäri kommentoi: En kyllä moikkaile lääkäriä, jolla olen käynyt muutaman kerran. Eihän hän varmasti edes muistaisi minua, sillä olen vain yksi asiakas monien joukossa. JOS olisi joku pidempi hoitosuhde, sitten saattaisin tervehtiä. Ja tiedostan, että lääkärit eivät itse oma-aloitteisesti tervehdi asiakkaitaan, sillä siinä on vähän tietoturvasyyt, miksi näin toimitaan.
Sama täällä. En itsekään moikkaa omia työnhakija-asiakkaitani (jos heidät edes ulkonäöltä muistaisin ja tunnistaisin) ellei ole joku selkeästi tiiviimpi ja pidempiaikainen suhde jonkun asiakkaan kanssa.
Potilaan oikeus on olla tervehtimättä lääkäriä, jonka vastaanotolla on ollut.
se leguri on ihminen voi tziiz