Jestas että ärsyttää ihmisten hitaus nykyään!
Ruuhkaisessa kahvilassakin arvotaan minuuttikaupalla, että mitähän sitä tilaisi. Ei ole oikeasti niin vaikeaa tehdä nopeita päätöksiä, kahvilassakaan ei kauhean montaa myyntiartikkelia ole. Ja missään nimessä ei voi myöskään päästää muita ohi vaan ihan rauhassa pohditaan ja valikoidaan tukkeena.
Kommentit (197)
Vierailija kirjoitti:
mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa on
Missä hiton valmiissa maailmassa? Ihmisillä voi olla kiire moneenkin eri paikkaan esim. hakemaan lasta päiväkodista tai autoa huollosta, lääkärin tai hammaslääkärin vastaanotolle, kouluun, töihin, ihan mihin vaan.
Sinulla ei ole ilmeisesti mitään velvollisuuksia, töitä tai sovittuja menoja?
Suomessa kaikilla on olevinaan kiire ja kun sosiaaliset taidot on nolla niin katselija ei osaa sanoa muille että menkää ohi vaan tai jonottaja kysyä että voinko mennä ohi kun tiedän mitä tilaan. Ja vielä miksi suomessa kahviloissa ei ole pöytiin tarjoilua?
Hitauden lisäksi logiikan puute. Etenkin joulua edeltävän ruuhkan aikaan kaupoilla, kun ihmiset kävelevät missä sattuu ja pysähtelevät keskelle käytävää ihan yhtäkkiä. Ihan jo maalaisjärkikin sanoo, että kuljetaan itselle oikeanpuoleisista ovista, niin ei tarvitse törmätä vastaantuleviin. Ja että käytävillä mennään oikeaa laitaa samasta syystä. Mutta ei, haahuillaan keskellä käytävää ja yhtäkkiä käännytäänkin eteen, tai mennään ulos siitä ovesta, mistä kuuluisi tulla sisään.
Pitäisi jotenkin saada taottua tämä oikean puolen liikenne kaikkeen jalankulkuun, myös kauppakeskuksissa, niin kaupoilla käynti olisi huomattavasti jouhevampaa ihan kaikille.
Mä en ole ikinä kahvilassa käydessä sellaiseen törmännyt, että joku olisi minuuttitolkulla valkannut itelleen syötävää siitä vitriinistä. Joskus ihmiset kysyy myyjältä jotain niistä tuotteista ja vähän miettii, mutta ikinä ei mulle ole kyllä tullut tästä sellanen olo, että ne olisi jotenkin tiellä tai kuhnisivat siinä kassalla.
Muutenkin musta on tullut sellanen, että ei kaupassakaan haittaa, jos jono ei kulje. Jos elän vaikka 92-vuotiaaksi ja mun elämästä on mennyt siinä vaiheessa vaikka viikko (eli noin 10080 minuuttia) siihen, että olen odotellut jonossa kuhnijoita tai sitä, että kassa kipasee punnitsemaan toisen asiakkaan perunat, niin aika vähän se on. Mä siis käytän jonottamisajan vaikka siihen, että uppoudun omiin ajatuksiini. Mulla on harvoin oikeasti kiire minnekään, ainakaan siis sillä tavalla, että aikataulu olisi kiinni muutamasta minuutista.
Niin kun tähänkin ongelmaan olisi todella hyvä ratkaisu. Ne jotka valkkailee sitä leivosta saa tehdä sen rauhassa kunhan päästää ohi kiireiset. Kaikki on tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä hiton valmiissa maailmassa? Ihmisillä voi olla kiire moneenkin eri paikkaan esim. hakemaan lasta päiväkodista tai autoa huollosta, lääkärin tai hammaslääkärin vastaanotolle, kouluun, töihin, ihan mihin vaan.
Ongelma on asioiden aikataulutuksessa silloin. Pitää osata priorisoida ja laatia sellainen aikataulu, ettei tule kiire.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kaikilla on olevinaan kiire ja kun sosiaaliset taidot on nolla niin katselija ei osaa sanoa muille että menkää ohi vaan tai jonottaja kysyä että voinko mennä ohi kun tiedän mitä tilaan. Ja vielä miksi suomessa kahviloissa ei ole pöytiin tarjoilua?
Juurihan joku sanoi ärsyyntyvänsä siitä, että joku haluaa ohittaa, joten ei sekään ole hyvä vaihtoehto.
Mulla menee eniten hermo hitaisiin kävelijöihin. Olen aina ollut nopea ja tehokas. Se on temperamenttiasia ja yritän tiedostaen välillä hidastaa, mutta se on vaikeaa. 😁 Autolla en kaahaa, pyörällä menen kyllä kovaa, mutta vain pyöräteillä, jossa se on ok. Mutta kävely on vaikeinta, eteen tulee aina joku kökkijä.
Näissä surullisen kuuluisissa kassajonoissa näkee välillä tyyppejä, joiden toiminta on kuin hidastetussa filmissä. Jokainen tavara nostetaan kärryille hitaasti ja varovasti, asetetaan huolellisesti hihnalle, pidetään taukoa ja sitten taas jatketaan asettelua. Tällainen hidastelu on jo taidetta, joka huipentuu maksutapahtumaan, jahka maksaja on saanut lompsansa kaivettua esille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos sulla on kiire, niin miksi ihmeessä olet kahvilassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan syödä ja juoda ennen kun menen niihin menoihini. Kyseessä kuitenkin on kahvila, jossa täytetyt sämpylätkin on vitriinissä valmiina, eikä mikään à la carte, jossa annos valmistetaan alusta lähtien.
Oikeasti on neljä työtä, jossa voi olla kiire. Poliisi, ensihoito+päivystys sairaalassa ja pelastustoimi. Muu kiire johtuu huonosta organisoinnista ja aikataulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluan syödä ja juoda ennen kun menen niihin menoihini. Kyseessä kuitenkin on kahvila, jossa täytetyt sämpylätkin on vitriinissä valmiina, eikä mikään à la carte, jossa annos valmistetaan alusta lähtien.
No sitte kannattaa aikataulunsa niin, että se ei ole riippuvainen muiden tekemisestä Muilla ei välttämättä ole kiire ja kahvilan tarjontakin saattaa olla uusi ja sitten mietitään, että mitähän sitä ottaisi. Oma vikasi saada aikaan stressi asiasta josta ei tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kiireesi on täysin itse aiheutettua. Jos sulla on minuutti aikaa käydä kahvilassa sen sijaan, että menisit rauhassa sinne, minne oletkaan menossa, valitset kahvilassa käynnin ja raivoat netissä ihmisille, jotka estävät sinua toimimasta aikataulusi mukaan. Toivottavasti kuolet kiireeseesi, etkä jää sairaalahoitoon kitumaan, en todellakaan halua osallistua tuollaisen pissipään hoitokuluihin.
"Eli kiireesi on täysin itse aiheutettua. Jos sulla on minuutti aikaa käydä kahvilassa sen sijaan, että menisit rauhassa sinne, minne oletkaan menossa, valitset kahvilassa käynnin ja raivoat netissä ihmisille, jotka estävät sinua toimimasta aikataulusi mukaan. Toivottavasti kuolet kiireeseesi, etkä jää sairaalahoitoon kitumaan, en todellakaan halua osallistua tuollaisen pissipään hoitokuluihin."
Minkälainen ihminen toivoo keskustelupalstalla toiselle kuolemaa?? Mene hoitoon.
Aikaa voi olla vaikka 15 minuuttia, mutta jos näitä arpojia sattuu reitille useampia, niin koko aika hupenee odotteluun.
Vierailija kirjoitti:
"Eli kiireesi on täysin itse aiheutettua. Jos sulla on minuutti aikaa käydä kahvilassa sen sijaan, että menisit rauhassa sinne, minne oletkaan menossa, valitset kahvilassa käynnin ja raivoat netissä ihmisille, jotka estävät sinua toimimasta aikataulusi mukaan. Toivottavasti kuolet kiireeseesi, etkä jää sairaalahoitoon kitumaan, en todellakaan halua osallistua tuollaisen pissipään hoitokuluihin."
Minkälainen ihminen toivoo keskustelupalstalla toiselle kuolemaa?? Mene hoitoon.
Aikaa voi olla vaikka 15 minuuttia, mutta jos näitä arpojia sattuu reitille useampia, niin koko aika hupenee odotteluun.
Mutta siltikin kiire on vain huonon aikataulutuksen syytä. Et voi vaikuttaa muiden tekemisiin ja aikatauluihin loputtomasti, omaasi voit paljon enemmän.
Eräs aikavaras on punaiset liikennevalot. Muita autoja ei näy missään ja odotat ja odotat sen valon vaihtumista.
Ärsytyskäyrä nousee ratin takana. Tulee olo, että onkohan sitä joutunut johonkin piilokameraan, jota liikennesuunnittelijat katsovat kokouksissaan partaansa nauraen.
Eikö tosiaan noista 1950-luvun (aikavaras)ratkaisuista osata kehittää mitään parempaa ja sujuvampaa?
Ne ihmiset jotka alkavat etsimään rahaa tai lippua vasta kun on maksun aika. Astutaan bussiin ja sitten aletaan kaivelemaan korttia tai kolikoita. Maksaminen tulee joillekin yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Näissä surullisen kuuluisissa kassajonoissa näkee välillä tyyppejä, joiden toiminta on kuin hidastetussa filmissä. Jokainen tavara nostetaan kärryille hitaasti ja varovasti, asetetaan huolellisesti hihnalle, pidetään taukoa ja sitten taas jatketaan asettelua. Tällainen hidastelu on jo taidetta, joka huipentuu maksutapahtumaan, jahka maksaja on saanut lompsansa kaivettua esille.
Olin varmaan minä? Kylmästä kankeana. Kävelykepit ja tumput kainalossa kaivoin esiin kännyä vilauttaakseni sitä ja sekin oli kohmeessa, vielä suhmuroimaan lähimaksua ja pakkaamaan. Ostin kananmunia, nestemäistä pesuainetta, leipää jne. eikä niitä voi asettaa reppuun ihan miten vaan, ettei kaikki olisi mössönä kotona kuorrutettuna pesuaineella! Olen äärimmäisen pahoillani, jos häiritsin tällä tavalla kiireistä, vaativassa asiantuntijatehtävässä toimivaa henkilöä ja pyydän nöyrästi anteeksi vammaisuuttani ja - 22 asteen lämpötilaa!