Arvonnassa voittamastani palkinnosta tulikin pään vaivaa :(
Voitin yhdessä instan arvonnassa 80 euron s-lahjakortin. Piti tulla alun perin jo marraskuussa, mutta ei kuulunut, joten kysyin perään. Arvonnan järjestänyt kertoi laittaneensa sen postiin ja pyysi odottamaan vielä. Odotin puolitoista viikkoa, mutta ei vieläkään näkynyt, joten kysyin uudelleen. Lähettäjä pahoitteli asiaa ja lupasi ostaa uuden s-kortin kirjattuna kirjeenä ja mikäli silti tulisi alkuperäinen kortti minulle myöhemmin, saisin totta kai pitää senkin.
Taas sain odottaa, mutta pari viikkoa myöhemmin lähettäjä ilmoitti laittaneensa kirjattuna kirjeenä minulle uuden s-lahjakortin ja antoi seurankoodin tähän. Samalla hän kertoi, että oli hänelle palautunut alkuperäinen kortti, mutta arveli oliko erehdyksessä laittanut kuoreen alkuperäisenkin kortin. Hän pyysi minua ilmoittamaan, kun sen saan, ettei tarvitse etsiä missä on. Tuli kuin tulikin minulle kirjattu kirje ja siinä oli molemmat 80 euron s-kortit. Ajattelin, että on kohteliasta ilmoittaa, koska pyysi, joten kerroin tästä lähettäjälle. Nyt lähettäjä pyytää, jos voisin lähettää toisen hänelle takaisin, jos hän maksaisi minulle lähettämisen. Näin hän siis pyörsi aiemman päätöksensä, että voisin pitää molemmat s-kortit. En tiedä miten maksaisi, varmaan tarvitsisi tilinumeroni tähän enkä sitä oikein uskaltaisi vieraalle antaa. Ehdotin siksi, jos voisin lähettää ilman merkkiä, että hän lunastaisi sen. Siten tulisi edullisemmaksi kuin hänen ehdottamansa pakettilähetys 5-6 euroa. Vielä en ole vastausta saanut tähän.
En tiedä olinko liian kiltti, kun ilmoitin saaneeni molemmat lahjakortit? Ajattelin vain, että olisi kohteliasta, koska pyysi. Oletin saavani joka tapauksessa pitää kummatkin, koska oli kertonut näin aiemmin, mutta päättikin toisin. En ole mikään rosvo, mutta tuntuu vain, että tuli itselle pään vaivaa yhdestä palkinnosta, koska pitää lähettää takaisin lähettäjän mokan takia :( Ajattelen myös, että olenko velvollinen lähettämään tuon ylimääräisen kortin, koska lähettäjälle minun osoite ja puhelinnumero eli hänellä oikeus vaatia?
Aika pitkä juttu, mutta jos joku jaksaisi lukea ja kommentoida.
Kommentit (133)
Lopeta stressaaminen. Jos arpoja haluaa olla 100 pros varma, että saa korttinsa takaisin, hän tulee hakemaan.
Jos posti jotain kadottaa, ei se sinun vikasi ole.
Arpoja teki alkuperäisen mokan kun laittoi kaksi korttia. Ei tuosta voi mitenkään mitään seuraamuksia sinulle tulla.
Miksi ei voi palauttaa 80 euroa tän arvonnan järjestäjän tilille? Ongelma ratkaistu. Tai sitten lähettää se viesti missä lupaa, että saa pitää molemmat kortit ja käyttää molemmat. Ongelma myös ratkaistu. Tai sitten voi viikkotolkulla vatvoa asiaa saamatta mitään järkipäätöstä aikaiseksi.
Sano että hukkui se toinen kortti.
Voi luoja miten jotkut voivat tehdä asioista vaikeita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi palauttaa 80 euroa tän arvonnan järjestäjän tilille? Ongelma ratkaistu. Tai sitten lähettää se viesti missä lupaa, että saa pitää molemmat kortit ja käyttää molemmat. Ongelma myös ratkaistu. Tai sitten voi viikkotolkulla vatvoa asiaa saamatta mitään järkipäätöstä aikaiseksi.
Se just tuossa on, kun pyysi ilmoittamaan onko erehdyksessä laittanut toisenkin kortin minulle, että haluaa muuten vain tietää ja ajattelin, että olin niin varma, ettei pyytäisi lähettämään sitä takaisin, koska kuitenkin oma virheensä ja lupasi aiemmin, että saisin pitää kummatkin. Ehkä olisi pitänyt älytä kysyä saanko yhä pitää molemmat kuten oli puhetta vai täytyykö lähettää takaisin. Ehkä itsekin kohta kyllästyy vatvomiseen, kun huomaa, että on hankalampi juttu ja ite kuitenkin mokannut. Ajattelin vain, ettei turhaan tarvitsisi sotkea tilinumeroita tähän juttuun mukaan, kun ei arvonnassa niitä tarvinut ilmoittaa alun alkaenkaan. Tai sitten vain laitan ilman merkkiä, että ota tai jätä eikä minun vika, jos häviää.
Tulee mieleen, että lähettäjä haluaa huijata työantajaansa. Eka lahjakortti "ei löytänyt perille" koskaan. Toisessä lähetyksessä laittoi muka vanhingossa kuoreen kaksi lahjakorttia. Haluaa varmaan sen toisen itselleen mutta selittää tietnkin firmalle, että asiakas käytti ne molemmat.
Jotain todella outoa tossa on.
Siinä on kyllä lahjakorttien lähettäjä ollut kunnon mömmöissä.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että lähettäjä haluaa huijata työantajaansa. Eka lahjakortti "ei löytänyt perille" koskaan. Toisessä lähetyksessä laittoi muka vanhingossa kuoreen kaksi lahjakorttia. Haluaa varmaan sen toisen itselleen mutta selittää tietnkin firmalle, että asiakas käytti ne molemmat.
Jotain todella outoa tossa on.
Kertoi käyvänsä ostamassa uuden eli eikö silloin käyttänyt omia rahojaan?
Tuli mieleen, että voisiko henkilö käydä itse maksamassa netissä pikkupaketin ja minä veisin postiin? Eli laittaisi minun tiedot lähettäjäksi ja vastaanottajaksi itsensä, mutta oman tilinumeronsa? Onko siis väliä kenen tilinumeron täyttää tietoihin vai voitaisiinko katsoa petoksena?
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen, että voisiko henkilö käydä itse maksamassa netissä pikkupaketin ja minä veisin postiin? Eli laittaisi minun tiedot lähettäjäksi ja vastaanottajaksi itsensä, mutta oman tilinumeronsa? Onko siis väliä kenen tilinumeron täyttää tietoihin vai voitaisiinko katsoa petoksena?
Eikö periaatteessa voi kuka tahansa maksaa lähetyksen netissä? Tuskin petoksena pidetään, kun maksajan pitää kuitenkin tunnistautua. On verrattavissa laskun maksuun, eihän sitäkään välttämätöntä tehdä juuri asianosainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö periaatteessa voi kuka tahansa maksaa lähetyksen netissä? Tuskin petoksena pidetään, kun maksajan pitää kuitenkin tunnistautua. On verrattavissa laskun maksuun, eihän sitäkään välttämätöntä tehdä juuri asianosainen.
Siten ei tarvitsisi minun tilinumeroa, kun maksaisi sen itse ja veisin postiin kirjaamalla seurantakoodin.
Pidät sen kortin, hänen oma mokahon tuo on. Miksi tehdä asioista vaikeaa? Joku huijausyritys tuossa jokatapauksessa on taustalla, oli uhri kuka vaan. Laita sinne someen tästä viestiä mistä sen lahjakortin sait?
Vierailija kirjoitti:
Pidät sen kortin, hänen oma mokahon tuo on. Miksi tehdä asioista vaikeaa? Joku huijausyritys tuossa jokatapauksessa on taustalla, oli uhri kuka vaan. Laita sinne someen tästä viestiä mistä sen lahjakortin sait?
Ei ole vieläkään vastannut eilisen iltapäivän viestiini, vaikka on nähnyt sen. En tiedä mitä nyt meinaa.
Lahjakortin ostaja voi aivan varmasti "nollata" kortin ja saada summan tilille. Annat hänelle vain sen toisen lahjakortin tiedot ja hän on itse yhteydessä asiakaspalveluun. Eikö muutenkin hän voi käyttää lahjakortin netissä? Fyysistä korttia siihen ei tarvita.
Anna jo olla. Pidä kortti, käytä se ja estä selkeästi jotain huijasta yrittävä tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Päivitystä tilanteeseen:
Lahjakortit lähettänyt otti yhteyttä eilen ja kysyi onko minulla kaikki tiedot lähettämistä varten. Tämä siksi, koska en ole vielä lähettänyt hänelle toista korttia. Vastasin pahoitellen, että olen miettinyt pääni puhki miten lähettäisin ja, että olen menossa postiin kysymään, jos heillä olisi neuvo asiaan. Vastasi, että ei haittaa ja pyysi ilmoittamaan mitä postissa tuumaavat. Postissa käynti ei tuonut asiaan selvyyttä ja kerroinkin tästä hänelle sekä lisäksi, että nykyään ilmeisesti kaikki siirtynyt nettiin, kun ennen pystyi tiskiltä ostamaan plusmerkin. Kerroin myös, että lunastusmaksu on 3 euroa+kirjemaksu eli yhteensä 5,30 euroa mikä ei paljon mitään säästöä toisi hänen ehdottamaansa pikkupakettivaihtoehtoon 5,90 euroa eikä normaalissa lähetyksessä mitään taetta tuleeko perille. Kysyin viestin lopuksi miten haluaa, että postitetaan, mutta hän ei ole vielä vastannut siihen.
Et voi olla tosissas.. Miten joku voi olla näin raskas.
Vierailija kirjoitti:
Lahjakortin ostaja voi aivan varmasti "nollata" kortin ja saada summan tilille. Annat hänelle vain sen toisen lahjakortin tiedot ja hän on itse yhteydessä asiakaspalveluun. Eikö muutenkin hän voi käyttää lahjakortin netissä? Fyysistä korttia siihen ei tarvita.
Niin luulisi. Nyt sain selville, että seurantakoodilla lähtevän pikkupaketin voi ilmeisesti maksaa myös vastaanottaja etukäteen netissä ja sitä ehdotankin hänelle sitten kun vastaa.
Päivitystä tilanteeseen:
Lahjakortit lähettänyt otti yhteyttä eilen ja kysyi onko minulla kaikki tiedot lähettämistä varten. Tämä siksi, koska en ole vielä lähettänyt hänelle toista korttia. Vastasin pahoitellen, että olen miettinyt pääni puhki miten lähettäisin ja, että olen menossa postiin kysymään, jos heillä olisi neuvo asiaan. Vastasi, että ei haittaa ja pyysi ilmoittamaan mitä postissa tuumaavat. Postissa käynti ei tuonut asiaan selvyyttä ja kerroinkin tästä hänelle sekä lisäksi, että nykyään ilmeisesti kaikki siirtynyt nettiin, kun ennen pystyi tiskiltä ostamaan plusmerkin. Kerroin myös, että lunastusmaksu on 3 euroa+kirjemaksu eli yhteensä 5,30 euroa mikä ei paljon mitään säästöä toisi hänen ehdottamaansa pikkupakettivaihtoehtoon 5,90 euroa eikä normaalissa lähetyksessä mitään taetta tuleeko perille. Kysyin viestin lopuksi miten haluaa, että postitetaan, mutta hän ei ole vielä vastannut siihen.
Ja Prismassa ei postipalveluja, joten en voisi lahjakortilla ostaa kuin normaaleja merkkejä eli siinäkin samanlainen riski meneekö perille vai ei.
Tässä ei siis ole kuin kaksi vaihtoehtoa enää: joko lähetän ilman merkkiä, jolloin tulee lunastusmaksu, missä on pieni riski, jos posti hukkaakin tai sitten täytyy antaa tilinumeroni, johon maksaa pikkupaketin lähetyskulut.
Ehkä liikaa sumplinut asiaa, kun olisin voinut helpommallakin päästä, mutta tuntuu vain, että minulla vastuu perille menosta ja, jos syyttää minua siitä, jos ei tulekaan 😟
Mutta näen asian niin, että mikäli hän valmis ottamaan riskin maksamalla hieman vähemmän, ei perille meno minun ongelma enää ole vai?
Nyt mietin myös, että odotanko hänen vastaustaan vai täytyykö minun itse laittaa viesti ja pyytää laittamaan tililleni pikkupaketin hinta, jota itse ehdotti alun perin? Kun en halua vaikuttaa siltä, että tahallaan vitkuttelen asian kanssa, jos alkaa vaikka epäillä, etten aio lähettää ollenkaan ja tulisi vaikka joku syyte siitä 😟