Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anona kehtaat varmaan kertoa: kuinka tarkka olet käsiesi pesemisestä?

Vierailija
03.01.2024 |

Voit myös perustella kantasi...

Itse olen sitä mieltä, että elimistön puolustusjärjestelmällä pitää olla töitä, joten pesen käsiäni vain silloin kun teen ruokaa perheen ulkopuolisille. Heillä kun on liiallisen hygienian takia huono vastustuskyky. Itse olen hyvin harvoin sairaana. Silloinkin vain siksi, että en kehtaa paljastua "syylliseksi" mihinkään epidemiaan. Työpaikalla yms vain teeskentelen peseväni käteni. Olen suurperheen äiti.

Kuinka usein peset kätesi?

Vaihtoehdot

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet pestään aina sen jälkeen, kun pestyillä käsillä on ehditty koskettamaan jotakin ei-desinfioitua pintaa ja sen jälkeen käsillä olisi tarkoitus koskettaa a) ruokaa b) naamaa. Kädet siis ”saastuvat” aina koskettaessaan ei-puhdasta asiaa, oli se sitten kaupan ovenkahva, omat kengännauhat tai auton ratti. Näillä ohjeilla ei ollut vatsatauteja kertaakaan 20 vuoteen, ennenkuin perheessä päiväkodissa käyviä lapsia.

Vierailija
22/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kädet pestävä aina kun palaa kotiin, paljain käsin ei pidä koskea ovenkahvoihin, ostoskärryyn, ei mihinkään minkä ajattelee olevan sormeiltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle tiedoksi että kehitysviive oireilee näinkin, eli käsien pesemättömyytenä. Ihmiset ovat yllättäviä likaisuudessaan. Keskimäärin ulkona asioidessa tarttuu hissien tai automaattien tms. painikkeista/ovenkahvoista/rullaportaista/ottimista jne. käsiin noin yhdeksän eri ihmisen ulostebakteerit. Näitä sitten hieroo käsistä omaan naamaansa ja sairastuu, jopa vakavasti, kuten edellämainitussa laivalla tapahtuneessa noroepidemiassa. Kannattaa huomioida että julkisessa wc:ssä asioidessa ei kannata jo pestyin käsin sulkea hanaa tai avata ovea, vaan suojata käsi paperilla tai hihalla, itse käytän usein kyynärpäätä.

Vierailija
24/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen varmaan liikaa ksiäni, ne on ihan kuivat korput ja käsirasvakaan ei auta kun aina tulee jotain, että joudun taas heti pesee käsiäni kun oon saanu rasvan laitettuu!

Ainoastaan autolla ajaessa jos rasvaan samalla käteni, niin en pääse niitä pesemään heti. 

Meillä on kissoja ja koira. En ole mielestäni mitenkään hysteerinen hygienian suhteen, mutta käsiä tulee pestyä vähän väliä. 

Vierailija
25/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarkka ja huolellinen. Panen joskus merkille esim. julkisissa vessoissa, miten muut kävijät pesevät kätensä.  Luulisi korona-ajoilta iskostuneen mieleen, etten pelkkä  pikainen huljautus vedessä riitä. Se ei ole nipottamista vaan huolenpitoa itsestä ja muista. 

Vierailija
26/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkoshädän jälkeen ja kun alan laittaa ruokaa muille kuin vain itselleni. Töissä pidän nestemäisen vessakäynnin jälkeen hetken käsiä hanan alla ja tuhlaan pari paperia... meilläkin kun on töissä vouhottaja (joka samaan hengenvetoon haluaisi yhteispyyheliinat käyttöön).

Vierailija
27/27 |
02.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet idiootti.

Minä en "noudata suosituksia", vaan peseydyn, koska olen mieluummin puhdas kuin paskainen. Ja tuo, että yksilö muka on sitten vastustuskykyisempi, kun on likainen, on pelkkää puppua eikä perustu tieteellisiin tutkimuksiin. Esimerkiksi eläimille lapsuudessa altistuminen voi vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä, mutta se ei tarkoita, että on ok kaivella persettä ja kätellä muita.

Sitä paitsi immuunipuolustukseltaan heikkoja ei varmaan juuri lohduta, että sinä pysyt terveenä, vaikka levität pöpöjä muille. 

Vuosia sitten jollain ruotsinlaivalla oli noroepidemia, jonka lähteeksi paljastui miesten vessa. Sieltä pesemättömistä käsistä levisi virus pikkulapsiin, vanhuksiin, raskaana oleviin naisiin. Osa sairastuneista joutui sairaalaan. Infektio voi olla jopa kohtalokas. Laivan desinfiointikin on kallista lystiä. 

Sinun kaltaisillasi ihmisillä on varmaan joku persoonallisuushäiriö. 

No on ihan eri asia olla paskainen tai kaivella persettä buffassa kuin se että ei pese käsiään ohjeiden mukaan aina sisään tullessaan, ennen perheen kesken ruokailua ja omaa koiraa rapsutettuaan. 

Nykyihminen todellakin on hyvin usein ylihygieeninen ja siksi allerginen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän