Tarvitseeko töissä kertoa miksi jää pitkälle saikulle? Esim syöpä?
Kommentit (29)
Ei tarvi kertoa. Pomolle tai henkilöstövastaavalle saikkulappu. Kyselyitä saattaa tulla kollegoilta, mutta ei ole pakko vastata. Pomo ei saa edes kertoa kollegoillesi miksi olet poissa (eli että olet saikulla).
Kyllä se tietysti todistuksessa lukee, jotta esimies voi arvioida, onko sairausloma palkallinen.
Sanoisin että syöpäsairautta ei kannata hävetä ja yrittää piilottaa työkavereilta vaan ennemmin kertoa itse rehellisesti missä mennään. Tämä muun muassa siksi, että noin yleisellä tasolla kaikki eivät selviä syövästä ja kuoleman jälkeen viimeistään työkaverien korviin tulisi tieto.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että syöpäsairautta ei kannata hävetä ja yrittää piilottaa työkavereilta vaan ennemmin kertoa itse rehellisesti missä mennään. Tämä muun muassa siksi, että noin yleisellä tasolla kaikki eivät selviä syövästä ja kuoleman jälkeen viimeistään työkaverien korviin tulisi tieto.
Sitten se ei enää haittaisi. En jaksaisi sitä ihmisten juoruilua ja kyräilyä.
Kannattaa kyllä kertoa työkavereille. Muuten sairaspoissaolosi saattaa herättää katkeruutta, kun muut joutuvat tekemään työsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän juoruillaan jos joku on pitkällä saikulla eikä syytä tiedetä. Arvellaan, että vissiin mielenterveysongelman vuoksi, jos ei ole mitään fyysisiä oireita ollut tai ei ainakaan ole niistä puhunut koskaan eikä halua kertoa saikun syytä.
Ollessani opetuspuolella olen ohjeistanut opiskelijoita, että näyttävät lääkärintodistuksesta ainoastaan päivämäärän, allekirjoituksen ja myönnetyn sairasloman pituuden. Minulle ei ole tarpeen nähdä syytä enkä oikeastaan haluakaan sitä tietää. Jotkut ovat tosin sanoneet suoraan esim. saaneensa koronan, mikä olikin hyvä, jotta tiesi vähän mahdollisista altistumisista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kyllä kertoa työkavereille. Muuten sairaspoissaolosi saattaa herättää katkeruutta, kun muut joutuvat tekemään työsi.
Sijainen tai erikseen töitäni tekemään palkattu vakkari tekisi siis työni eli ei olisi tuolla perusteella ainakaan itselläni syytä kertoa. Kukaan ei joutuisi kärsimään eikä painamaan ilmaiseksi duunia enemmän. Pikemmin saattaisi joku hetkellisesti työttömänä ollut saada pitkän määräaikaisen pestin.
Mua suoraan sanottuna vtutti kun eräs mummo meiltä töistä alkoi laittelemaan mulle sähköpostia kun olin pitkällä saikulla masennuksen vuoksi. Esitti että on huolissaan tulenko enää töihin. Nyt kun olen töissä hän ei edes puhu mulle ikinä mutta niin oli muka huolissaan. Utelias pska.
Mä en ole työkavereille mitään sanonut. Pomolle toimittanut saikkulapun ja siinä aina ollut koodina syy. Viimeksi rv 18 alkoi ennenaikaiset avaavat supistukset ja vuodelevossa olin synnytykseen saakka (RV 34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän juoruillaan jos joku on pitkällä saikulla eikä syytä tiedetä. Arvellaan, että vissiin mielenterveysongelman vuoksi, jos ei ole mitään fyysisiä oireita ollut tai ei ainakaan ole niistä puhunut koskaan eikä halua kertoa saikun syytä.
Juoruilevat päät märkinä joka tapauksessa. Tiesivät syyn tai eivät. Jos on työkavereissa sellaisia joille haluat kertoa niin sitten kerrot muutoin et. Niin minä ainakin toimisin. Pomo saa syyn selville sairaslomatodistuksesta.
Jännä kysely . Itse en ole koskaan ollut 26 vuoden työsuhteeni aikana sairaslomalla joten jännittelen ammattisaikuttajien vastauksia. Mitä lie sossupummit vastaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi kertoa suoraan. Vähemmän juoruilua siitä tulee, kun kaikki tietävät totuuden. Ja mitä väliä sillä juoruilulla on? Sinähän olet sairaslomalla etkä kuule sitä etkä näe kyräilyä.
Työkavereille ei tarvitse kertoa, pomon täytyy tietää syy, jotta tietää, onko sairausloma palkallinen vai palkaton. Meillä on nyt 2 työkaveria rintasyöpähoidoissa, molemmat kertoneet asian avoimesti. Toinen on kokonaan sairauslomalla, toinen tekee työpäiviä voinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijainen tai erikseen töitäni tekemään palkattu vakkari tekisi siis työni eli ei olisi tuolla perusteella ainakaan itselläni syytä kertoa. Kukaan ei joutuisi kärsimään eikä painamaan ilmaiseksi duunia enemmän. Pikemmin saattaisi joku hetkellisesti työttömänä ollut saada pitkän määräaikaisen pestin.
Tehtaalla ainakaan yksikään mies etenkään ei valittaisi ylitöistä. Raha kelpaa aina. Taistoa ylitöistä. Tosin pitkään sairaslomaan palkattaisiin uusi ja työnkiertoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niitä mielenterveysongelmiakaan tarvitsisi piilotella ja häpeillä. Sairauksia siinä missä syöpäkin ja voivat sattua kenen tahansa kohdalle.
Sääli, että mielenterveysongelmat ovat edelleen tabu.
En ole koskaan kertonut sairasloman syytä ennen sairaslomaa tai sen aikana. Käyttekö töissä pitämässä tiedotustilaisuuden? Olin kerran kolmisen kuukautta sairaslomalla eikä tullut edes mieleenkään että olisin kenellekään tilittänyt miksi olen poissa. Pomo tietysti tiesi syyn muut mutta mitä se työntekijöille kuuluu tai heitä kiinnostaa? Eipä se suuremmin ketään jaksanut edes paluun jälkeen kiinnostaa mutta miesvaltainen ala onkin kyseessä.
Meillä esimies ilmoittaa vain, että kollega on pidemmän aikaa pois. Ei siis edes sitä, onko kyseessä loma vai sairaus.
Nykyiselle työporukalle kerroin itse, miksi olen pois. Meillä on hyvä yhteishenki ja kaikki ovat olleet suurena tukena sekä sairausloman aikana että työhön paluun jälkeen.
Edellisessä paikassa olisin pitänyt tiedon varmasti itselläni, tiedä kenen somesta olisin sen saanut lukea. Saikkulapunkin sai toimittaa suoraan hr:lle. Esimiehelle ilmoitin vain mihin asti sairauslomaa on kirjoitettu.
Palkanlaskentaan tarvii toimittaa lääkärintodistus ja siinä pitää olla diagnoosi. Palkanlaskijalla on vaitiolovelvollisuus eikä tieto saa levitä sieltä.
Sairauslomatodistuksessa on diagnoosi, eli sitä käsittelevät henkilöt toki tietävät syyn. Kaikille ei tarvitse poissaolon syytä kertoa.