Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ihminen, osaatko valmistaa ruokaa ja kuinka paljon säästät valmistamalla itse?

Vierailija
03.01.2024 |

Millaisia aineksia käytät?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän enemmän syömällä vähemmän ja pätkäpaastoamalla. Suosittelen monelle muullekin. 

Tässä ei nyt kukaan tainnut kertoa annoskokojaan, eikä se ole ketjun tarkoitus. Paastoamisesta voit tehdä oman aloituksen.

No onhan se hullua luetella tarpeettomien pullien yms leipomisia. 

Vierailija
22/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä hyvää ruokaa ja teen ruokaa kerran päivässä ja viikonloppuisin kahdesti päivässä koko perheelle. Lounaan syön työpaikan  lounasravintolassa.

Paljonko siinä säästää? Riippuu mihin vertaa. Vertaako kotona tehtyä ruokaa avintolaruokiin vai eineksiin vai puolivalmiisiin eineksiin.

Isoin säästö ruokamenoissa olisi eväät töihin, mutta a) teen jo mielestäni tarpeeksi ja usein ruokaa b) lounaalla on sosiaalinen aspekti c) haluan lounaalla tauon hyvän ruuan äärellä vaikka se maksaakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurekset ovat edullisia, niistä väsää nopeasti joko laatikoita, tai keittoja. Lihaa saa punaliputettuna, se vaan pitää valmistaa heti. Näillä arjen rutiineilla säästää mukavasti. Kyllä, osaan laittaa ruokaa ja budjetoida talousmenoja.

Jes . Juurekset on hyviä. Olen enemmän juures kuin hedelmäihminen. Porkkanoita lanttua juuriselleriä punajuurta palsternakkaa löytyy aika usein jääkaapista. Pottuja aina.

Vierailija
24/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurekset ovat edullisia, niistä väsää nopeasti joko laatikoita, tai keittoja. Lihaa saa punaliputettuna, se vaan pitää valmistaa heti. Näillä arjen rutiineilla säästää mukavasti. Kyllä, osaan laittaa ruokaa ja budjetoida talousmenoja.

Meillä tehdään uunipellillinen uunijuureksia kerralla, esim, porkkanaa, bataattia, perunaa, sipulia, selleriä jne. Päälle mausteinen öljy ja uuniin. Siitä riittää kolmeksi päiväksi kasvislisäkettä.

Vierailija
25/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin töissä, en juurikaan tehnyt ruokaa. Nyt on ollut ihan kiva opetella taas kokkaamaan. Teen ihan tavallisia arkiruokia.

Olen sitä mieltä, että kyllä itse tekemällä säästää rahaa. Tein broileririisivuokaa runsailla kasviksilla ja laskeskelin hinnaksi 7-8 euroa. Sain siitä viisi annosta. Sillä hinnalla ei saa einesruokaa, puhumattakaan ravintolalounaasta.

Vierailija
26/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan perusruokia mutta ei niillä ihmeesti kyllä säästä nykyään.

valmisruuissa on huonommat raaka-aineet mitä omissani on.

käytän luomua paljon ja salaateissani on 20 - 25 ainesosaa.

Vierailija
27/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan perusruokia mutta ei niillä ihmeesti kyllä säästä nykyään.

valmisruuissa on huonomman raaka-aineet mitä omissani on.

käytän luomua paljon ja salaateissani on 20 - 25 ainesosaa.

Vierailija
28/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osaan, mutta olen niin kipeä ja väsynyt, etten läheskään aina jaksa. Se harmittaa itseänikin, mutta eipä sille mitään voi. Mutta silloin kun pystyn ja jaksan tehdä, niin hinta on määräävä tekijä eli kaikkea halpaa perusruokaa teen. Teen esimerkiksi peruspastoja, kasviswokkia ja muuta sellaista.

Vierailija
29/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai osaan laittaa ruokaa, jokaisen pitäisi osata. Jos ei osaa niin on kyllä jossain vaiheessa menty kasvatuksessa pieleen. Itse olen ollut pienestä asti mukana keittiössä tekemässä sitä mihin olen kyennyt. Esim. perkasin kaloja jo alakouluikäisenä. Siinäkin taito, mitä ei moni enää osaa.

Toiseen kysymykseen en osaa vastata. Tänään kävin kaupassa ja meni neljäkymppiä, mutta noilla ruuilla pärjään varmaan maanantaihin tai tiistaihin asti. En ole koskaan laskenut paljonko sillä tavalla säästää. Mutta jos nyt ajattelee, että hakisi valmista niin loppuviikon ruuat maksaisi yli satasen. Säästän siis noin 200 €/viikko tekemällä itse.

Vierailija
30/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan laittaa ruokaa riittävän hyvin. Työskentelin alalla vuosia. Säästöjä en ole laskenut ja nykyisin olen laiska laittamaan ruokaa. Pidän itse eniten keitoista.

Vierailija
31/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon kyllä säästänyt aika paljon kun oon pakosta joutunut ite kokkaamaan. Ei riitä enää raha ravintoloihin. Eilen söin kanafilettä ja riisiä. Fileet oli valmiiksi maustettu. Kun on oikein tiukkaa niin syön makkaraa ja pottuja. Ihmeesti sitä oppii kun on pakko. Hernerokkapurkit ja lihapullapurkit kaapissa on hätävarana. Ostan niitä tarjouksesta. Samoin pussiruokia, esim.Meksikon pataa ja erilaisia pastatuotteita. 

Vierailija
32/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää voi mielestäni vain siten, että hankkii syksyllä potut ja juurekset kellariin, kerää marjat ja sienet metsästä/puutarhasta ja säilöö kasvimaan tuotteet tai ostaa ne tuotteet toreilta ja säilöö. Ostaa oliiviöljyä viisi litraa kerralla ja hakee kananmunat suoraan kanafarmilta. Pakastaa riistaa ja muita lihoja ja kalaa. Minun ei tarvitsisi säästää mutta arvostan laatua ja ostan vain parasta ja mahdollisimman usein suoraan tuottajalta, kananmunat säilyvät hyvin viileässä kellarissani. Näin opin jo lapsena ja nuorena kotona. Kaupassa käyn aika harvoin, kahvia ym. ostan kerralla enemmän, ettei mikään lopu ruokakomerosta. En tykkää käydä kaupassa, isot marketit ovat rasittavia. Kokkaan kaiken tietenkin itse ja eineksiä ei tuoda minun kynnykseni yli tähän taloon ollenkaan, einekset eivät ole ruokaa vaan höttöä ja lihottavat. Huono juttu on, että kellareita ei ole kuin harvalla enää nykyisin. Maaseudulla on mukavaa ja saa harrastaa keräilyä ja kokkaamista sekä leipomista kun on kaikki mahdollisuudet siihen. 

Vierailija
33/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan kokata, mutta ei huvita yksinään. Yleensä teen mikropuuroa ja erilaisia edullisia keittoja. Säästän varmasti paljon verrattuna siihen, että panostaisin maistuvaan ruokaan....

Vierailija
34/54 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt ruokaa tai avustanut ruoanlaitossa jo lapsesta asti, tänä vuonna täytän 50 vuotta.

Voin sanoa, että teen huomattavasti parempaa ruokaa kuin moni perheenäiti vaikka olenkin mies.

Käyn ravintolassa ehkä kerran neljään kuukauteen ja eineksiä en syö oikeastaan ollenkaan kun eivät maistu kuin pahalle ja pahville. Ainoastaan leipää en leivo, koska en katso sen olevan kaiken vaivan arvoista.

Olen myös hyvin tarkka raaka-aineiden laadusta eli mielummin ostan jonkun hieman kalliimman jos se on paremman makuinen kuin se halpa vaihtoehto.

Vierailija
35/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perus ruuat kokkaan aina itse.

Joskus kipeänä ostanut valmisruokaa ja kyllä tulee muuten silloin kalliiksi kun 6hlö perhe ja kenellekään ei riitä mikään yksi 300g ruoka-annos. 

Vierailija
36/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan ruoistani valmistan itse, mutta enpä ole ikinä laskenut, paljonko sillä säästän. 

Vierailija
37/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuoli äiti ja meitä jäi 3 hengen talous, isä ja velipoika. Ei me mitään osattu laittaa, mutta opeteltiin. Ensin keitettiin 6l marjapuuroa ja syötiin sitä viikko. Sitten oli hernekeiton vuoro, kovista herneistä, jänispaistia, hirvenlihaa, kuoripottuja, jänispaistia, hirvenlihaa, teeri. Siinä se meni 10 vuotta, tulin täysi-ikäiseksi ja lähdin maailmalle. Jälkeenpäin ajateltuna olisi se ollut hyvä, jos joku olisi neuvonut vähän.

Vierailija
38/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittää että avaa kotitalouden kirjan ja sieltä alkaa perus ruokia ohjeiden mukaan tekemään. Ei ole vaikeaa. Ei mua kotona opetettu ruokaa laittamaan, mutta aloin siinä n.10 vuotiaana opettelemaan itse. 

Yleensä teen kaikki ruuat itse, joskus sitten ostan valmista.

Vierailija
39/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osaan. Kokkaan kaiken itse ja nelihenkinen perhe syökin paitsi hyvin, myös edullisesti, kuukauden ruokabudjetti 500 euroa.

Vierailija
40/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen vain yhden aterian kerralla. Jos tekee isoja satseja, tulee syötyä liikaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän