Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ihminen, osaatko valmistaa ruokaa ja kuinka paljon säästät valmistamalla itse?

Vierailija
03.01.2024 |

Millaisia aineksia käytät?

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen ihminen osaa valmistaa ruokaa. Sellaista ihmistä ei voi olla. Sellainen ei kai osaa pyyhkiää persettäänkään vessassa, ei käydä suihkussa eikä osaa siivota eikä pukea vaatteita päällen. Missä vaiheessa ihmisisä tuli niin jumalattoman osaamattomia, että jokaiselle kuuluvia perustaitoja on alettu pitää "osaamisena"?

Vierailija
42/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan valmistaa ruokaa mutta ruokaa en oikeastaan koskaan tee koska ruuan tekeminen vie aikaa ja sitä ruokaa pitäisi sitten tehdä enemmän kerralla ja pakastaa yms.

Laadukkaita valmisruokia syön itse.

M33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin osaan! 19v lähtien ruokkinut itseni ja perheeni. 

Kun teen itse tiedän mitä syön. Maku, lisäaineettomuus, terveellisyys, monipuolisuus on tärkeämpää kuin joku euron säästö. 

Kasvatan ja säilön osan ruuistamme itse, osan kerään metsästä. Kaikki hyödynnetään

Myös kaikki lapseni ovat oppineet arvostamaan parasta itsetehtyä ruokaa - koskaan ei ole niin kiire ettei ehtisi tekemään. Seuraava polvi 5-8v:t ovat jo keittiössä aika taitavia. 

Vierailija
44/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästän enemmän syömällä vähemmän ja pätkäpaastoamalla. Suosittelen monelle muullekin. 

Tässä ei nyt kukaan tainnut kertoa annoskokojaan, eikä se ole ketjun tarkoitus. Paastoamisesta voit tehdä oman aloituksen.

No onhan se hullua luetella tarpeettomien pullien yms leipomisia. 

Tarpeeton on tämä palstakin.

Vierailija
45/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin hyöty on monipuolisuus. Eineslihapullat maistuvat aina suurinpiirtein samalta, mutta kokona voin tehdä lihapullia ruotsalaiseen, italialaiseen, meksikolaiseen, japanilaiseen tai marokkolaiseen tyyliin vaihtamalla mausteita.

Vierailija
46/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen aikuinen ihminen osaa valmistaa ruokaa. Sellaista ihmistä ei voi olla. Sellainen ei kai osaa pyyhkiää persettäänkään vessassa, ei käydä suihkussa eikä osaa siivota eikä pukea vaatteita päällen. Missä vaiheessa ihmisisä tuli niin jumalattoman osaamattomia, että jokaiselle kuuluvia perustaitoja on alettu pitää "osaamisena"?

Jokainen aikuinen ihminen ei todellakaan osaa laittaa ruokaa. Se on yllättävää kuinka moni siirtyy vanhempien ruokapöydästä omaan kotiin syömään eineksiä ja wolttaamaan.

Sen sijaan jokainen aikuinen ihminen oppii laittamaan ruokaa. Eli kun aikuinen ihminen sanoo ettei osaa laittaa ruokaa, todellisuudessa hän ei ole vain viitsinyt opetella kyseistä arkitaitoa.

Vierailija
47/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen melkein kaikki meillä syötävät ruuat itse. Myös ns. herkut, juuri nyt syön aamupalaksi aurajuustopiirakkaa.Tähän itse kaiken kokkaamiseen on useita syitä. Yksi on se, että meillä on allergikkoja, itse olen allerginen mm. sipulille, joten aika moni eines, valmisruoka ja etenkin lounasruokaloiden tarjonta ovat sopimattomia. Aikoinaan hernekeitto oli turvallinen ruoka, kun siihen sipuli tarjottiin erikseen kiposta otettavaksi. No nyt ovat keksineet laittaa sen sipulin rokkaan, joten enpä sitäkään enää voi missään syödä turvallisin mielin.

Toinen iso syy on se, että kuuden hengen perheen ruokkiminen valmisruuilla on ihan törkeän kallista. Vaikka vertailuksi otettaisiin Lidlin halpa kilolasagne (mitä se nykyään maksaa, vitosen pintaan?) niin niitähän joudun ostamaan tälle porukalle kaksi tai kolme, ja itsetehden lasagne onkin jo halvempaa - ja sitten minäkin voin sitä syödä, kun siinä Lidlin lasagnessakin on sipulia.

Olen ihan hyvä kokki, olen nuorena työskennellyt laitoskeittiöllä, joten suurperheen ruokkiminen sujuu kyllä, annoskoot on hallussa. Tärkeämpää on se, että lapseni, nyt jo teini-ikäisiä, ovat sitä mieltä, että teen hyvää ruokaa. Parempaa kuin kouluruoka, mikä nyt ei välttämättä ole mikään erityinen kehu, mutta myös parempaa kuin kaupan einekset tai jopa ravintolaruoka.

Tänään meillä on ruokana poronkäristystä ja muusia (sekä niiden kanssa salaattia, suolakurkkuja, parsakaalia ja jos joku haluaa, niin puolukkasurvosta) ja synttäritäytekakku. Katsoin ravintoloiden hinnastoista, että poronkäristysannos on hyvinkin noin 30€ luokkaa, eli 6x30€=180€.  Tämä minun tekemäni kuuden hengen poronkäristysannos maksaa 25€ (sis. muusin, käristyslihat 800g, pekonin, voin, maidon muusiin ja nuo lisukkeet) joten säästöä tulee 155€ kertaistumalta. Tänään syödään myös synttärikakkua, vastaava kinuskikakku paikallisessa lepomossa maksaa 32,35€. Omatekoisena sen hinta on MAKSIMISSAAN 10€, ja silloin on jo ostettu kalliit pakastemansikat sinne täytteeksi. Kuuden munan kakkupohja maksaa noin 2€, kermat kakkuun 4x1,15€, fariinisokeri kinuskiin 0,50 €, mansikat omalta mansikkamaalta mutta sanotaan nyt 3€ ettei kellekään tule paha mieli, muista marjoista en laske hintaa kun ovat myös omasta/naapurin pihasta/metsästä.

Eilen syötiin paistettuja muikkuja (paketissa luki perattujen muikkujen hinnaksi 2.95€), perunamuusia ja pakasteesta kasviksia - tyhjensin pakastimet ulos kun on näin kylmää, joten syödään nyt paljon suoraan pakastimen aarteita. Eli ne muikut 3€, paistamiseen voi 0,50€, perunat 2,5kg/0,50€ (tarjous ennen joulua), maitoa noin 0,20€, parsakaalipussi euron pintaan, eli noin 5,50€/kuusi annosta. Pelkät paistetut muikut ilman pottumuusia olivat ravintolassa 12€ yhdelle hengelle, ja jos sen otti ateriana (muusi+lisäkkeet) niin hintaa oli 23€.

Sähkön hintaa ei tarvitse laskea, koska teen ruuat puuhellalla ja leivinuunissa. Samalla lämpenee talo, jossa muuten olisi sähkölämmitys päällä.

Että juu, teen ruuan itse ja säästän merkittävästi.

Vierailija
48/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen ruuat itse, mutta vielä parempi olen tuunaamaan tähteistä uusia aterioita. Sillä säästää kyllä. 

Kun säästää yhdessä voi hemmotella itseään toisessa.

Vierailija
49/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa paljonko säästää, jo 45 vuotta tehty itse ruoka.  Juureksia, kananmunia, ohrasuurimoita ym. 

Vierailija
50/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaaminen ei onnistu kunnolla, mutta kysyisin, että onko sinulla joka sanot, että tekemällä vaikka sen poronkäristysaterian kuudelle ja säästätte siinä kertaheitolla 155€ sitten ylipäätään tapana mennä ravintolaan syömään niin, ettå siihen menisi 200 € ja nyt kun ette menneet, niin on se  155€ sitten plakkarissa? Minusta tuo säästäminen ei sinänsä ole aivan oikea termi tässä kohden. Jos ruokaan on käytettävissä tietty summa on tietysti eri määrä ruokaa saatavilla riippuen siitä mihin se raha käytetään, muttei siinä varsinaisesti säästy mitään, kun raha käytetään ruokaan. Jollei muutenkaan menisi ravintolaan tai ostaisi eineksiä vaan tekee itse ruoan, en puhuisi sillä kohden säästämisestä vaan rahojen kohdentamisesta. Ellei sitten tosiaan tilillä pötköttele tyytyväisiä euroja yhä enemmän. 

Vierailija
51/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainaaminen ei onnistu kunnolla, mutta kysyisin, että onko sinulla joka sanot, että tekemällä vaikka sen poronkäristysaterian kuudelle ja säästätte siinä kertaheitolla 155€ sitten ylipäätään tapana mennä ravintolaan syömään niin, ettå siihen menisi 200 € ja nyt kun ette menneet, niin on se  155€ sitten plakkarissa? Minusta tuo säästäminen ei sinänsä ole aivan oikea termi tässä kohden. Jos ruokaan on käytettävissä tietty summa on tietysti eri määrä ruokaa saatavilla riippuen siitä mihin se raha käytetään, muttei siinä varsinaisesti säästy mitään, kun raha käytetään ruokaan. Jollei muutenkaan menisi ravintolaan tai ostaisi eineksiä vaan tekee itse ruoan, en puhuisi sillä kohden säästämisestä vaan rahojen kohdentamisesta. Ellei sitten tosiaan tilillä pötköttele tyytyväisiä euroja yhä enemmän. 

Tilillä pötköttelisi 155€ vähemmän, jos olisimme menneet ravintolaan syömään. Koska ei ole mitään järkeä ostaa eineskäristystä syntymäpäiväjuhlaruuaksi, se on joko itsetehtyä tai ravintolakeikka. Vertailukohta oli tässä nimenomaan oikea. Samoin se kinuskikakku - joko se siitä nimenomaisesta leipomosta ostettu (muita en osta) tai itsetehty. Nuo ruuat (käristys ja kinuskikakku) olisi joka tapauksessa tänään ruokalistalla, olisivatpa ne hankittu miten tahansa. Vaihtoehtona ei ole siis esimerkiksi halpa hampurilaisateria ja jätski, vaan nimenomaan poronkäristys (ei riistakäristys) ja kinuskikakku. Itsetehden kulutin noin 175€ vähemmän rahaa kuin jos olisin valinnut sen toisen (ainoan toisen) vaihtoehdon. Eli kyllä, tässä tapauksessa tilille jää enemmän rahaa.

Rahaa on tilillä enemmän kuin jos olisin ostanut / mennyt ravintolaan. Voihan sen laskea vaikka sitten niin, että voin tehdä nyt 8 tuntia eli yhden päivän vähemmän töitä, kun tein sen ruuan itse (tuntipalkkana käteen jää vajaa 20€).

Tosiasiassahan rahaa ei kerry tilille, koska elinkustannukset ovat nousseet. Rahat menevät sähköön, vakuutuksiin jne. Mutta JOS en tekisin ruokia(kin) itse, niin minulla ja perheelläni ei olisi varaa tähän elintasoon. Emme söisi lainkaan poronkäristystä, savulohta, sushia tms. Emme kävisi saunomassa ja uimassa läpi vuoden (kylpylä). Lapset (teinit) eivät pääsisi elokuviin aina halutessaan jne.

Okei, voisin jättää nuo kylpylät ja leffat lapsilta pois, niin tilille jäisi enemmän rahaa makaamaan.

Vierailija
52/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

51, sinulla tuo lainaus onnistui, minulla ei. Kiitos hyvästä vastauksestasi. Sittenkään en itse puhuisi sääståmisen termillä, mutta ymmärrän hyvin mitä tarkoitat. Käyttäisin sitä kohdentamista vaikka, mutta lillukan varsia, myönnän. Tässä on vähän sama asia kyseessä kuin siinä, kun kysytään, että "paljonko sinulla jää elämiseen laskujen jälkeen". Ikäänkuin laskuilla ei maksettaisi sitä elämää tai että elämää olisi vain se, mitä laskujen maksamisen jäävää rahan käyttöä. 

Vierailija
53/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miks näinkin hyvä avaus saa vaan alanuolia? Ja sitten kuitenkin ihmiset vastailee normaalisti.

Ankeaa porukkaa täällä

Vierailija
54/54 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään suurin osa ruuasta itse, ehkä 1-2 kertaa kuussa ostetaan jotain valmisjuttua kun on kiire tai laiskottaa.

Käytetään silloin tällöin myös ruokabokseja arjen ruokarumbaa helpottamaan ja tuomaan uusia ideoita.

Meillä syödään pääosin sesongin mukaista kasvisruokaa, lihaa 2-3 kertaa viikossa ja kalaa noin 1-2 kertaa viikossa.

En tiedä paljonko säästyy koska ei ole vertailukohteita koska ei olla koskaan käytetty juurikaan valmisruokia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä