Kumpi mielestäsi parempi: -30 pakkasta vai +30 hellettä?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Olisi kiva tietää, että nämä, jotka valitsevat pakkasen, niin maksavatko itse sähkölaskun vai puoliso? Ja kulkevatko julkisilla kulkuneuvoilla töihin palellen bussipysäkeillä ja liukastellen hiekoittamattomilla kaduilla? Vai ajavatko lämmitetyllä autolla työpaikan lämmitettyyn autotalliin, eivätkä edes omista paksua talvitakkia?
Kesähelteillä on kiva olla työpaikalla hyvässä ilmastoinnissa. Sama ei valitettavasti toimi talvella: Konttorissa vaivaiset +19 c ja ruokalassa hädin tuskin +10c.
Pakkasta kannattava vastaa: Puolison kanssa yhdessä maksetaan. Julkisilla kuljen. Näin kovilla pakkasilla ei ole edes liukasta. Nollakeli on pahin.
Minulla on lämpimät vaatteet, niin ei ole tarvinnut ihmeemmin palella.
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Olisi kiva tietää, että nämä, jotka valitsevat pakkasen, niin maksavatko itse sähkölaskun vai puoliso? Ja kulkevatko julkisilla kulkuneuvoilla töihin palellen bussipysäkeillä ja liukastellen hiekoittamattomilla kaduilla? Vai ajavatko lämmitetyllä autolla työpaikan lämmitettyyn autotalliin, eivätkä edes omista paksua talvitakkia?
Kesähelteillä on kiva olla työpaikalla hyvässä ilmastoinnissa. Sama ei valitettavasti toimi talvella: Konttorissa vaivaiset +19 c ja ruokalassa hädin tuskin +10c.
Ihan itse maksan sähkölaskuni, asunto lämpiää kaukolämmöllä eikä ole lattialämmitystä niin ei kyllä pakkanen pahemmin vaikuta sähkölaskuun.
Ja kävelen töihin puolitoista kilometriä, vältän niitä huonosti hiekotettuja katuja. En omista autoa, omistan kyllä hyvän talvitakin ja talvikengät.
Työpaikka on ihan hyvin lämmitetty, ei siellä tule talvellakaan kylmä.
Ei näy vielä palmuja kasvamassa vaikka niin lupailtiin. Tollojen vedätystä ja rahastusta.
Pakkanen. Ihanan raikasta. Plus syväjäädytettynä säilyy ikuisesti nuorekkaana, helle lössäyttää. Ruoka ja kaikki säilyy paremmin pakkasella. Ihmisen on pakko liikkua pysyäkseen lämpimänä, joten kaloritkin kuluu. Itse asiassa ikuinen pakkanen vois luoda uusia terveellisiä työpaikkoja työttömille siten, että joutuisivat polkemaan kuntopyörällä lämmitystä julkisiin kohteisiin, vaikka palvelutaloihin. 😁
Joo, pakkanen.
Plus 30 hellettä tietenkin. Niissä olosuhteissa elossapysyminen on edes mahdollista. Näillä säillä, ilman modernin maailman keksintöjä ihmisruumis voi vain ja ainoastaan kuolla.
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Lämmityksen maksan itse. Kävelen töihin, 4km / suunta. Pakkanen ei haittaa, loku kunnon lumimyräkkä hidastaa enemmän. On talvitakkia moneen käyttöön. Lämmitetty tallikin on, auto pysyy kovilla pakkasilla enimmäkseen siellä.
Tässä yksi pakkasen valitseva, joka hytisee ja liukastelee julkisilla matkat. Pakkanen kuitenkin helpompi kestää kuin helle. Maksan itse sähkölaskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helle on parempi. Aina saisi olla kesä ja hellettä!
Muuta vaikka espanjaan. Siellä on aina lämmin.
No ei kyllä ole viimeksi kun kävin oli +12 lämpöä.
Onko +12 sun mielestä kylmää?
En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta vastaan omasta puolestani, että todellakin on. Syksyllä ja keväällä sen sietää kun pukee tarpeeksi paljon vaatetta.
Jotta on mukava ilma ulkona niin pitää olla vähintään 23 astetta.
eli +43 viel kivempaa?
Sulla on varmaan aivot jäässä. En pidä kylmästä, mutta ei se silti tarkoita, että pitää olla +43 lämmintä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuon kommentin kirjoittaja, mutta vastaan omasta puolestani, että todellakin on. Syksyllä ja keväällä sen sietää kun pukee tarpeeksi paljon vaatetta.
Jotta on mukava ilma ulkona niin pitää olla vähintään 23 astetta.
18-20 on sopiva kesällä.
Helle ilman liiallisen ilmankosteuden aiheuttamia lisähaittoja ja niin, että viilenee yöksi.
Parempi kysymys olisi, että kumpi 30 asteen helle vai 30 asteen pakkanen ikuisesti. Vieläkö joku hullu valkkais pakkasen 😁
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Jää ei ole liukasta, jään päällä oleva vesi on. Siksi pakkasella ei olekaan kovin liukasta. Auton kitkarengaskin pitää nastaa paremmin kun pakkanen painuu alle -20c. Ja niin, ne nastat, minulla taitaa olla neljät tai viidet nastakengät eri käyttötarkoituksiin. Ei haittaa ne oikeasti liukkaatkaan kelit ulkoilua.
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Puoliso maksaa sähkölaskun ja minä maksan vuokran. Mä kuljen junalla. Ei ole autoa.
Joissakin työpaikoissa ei ole hyvä ilmastointi. Kesällä on liian kuuma. Talvella pärjää töissä vaikka on vähän viileää.
Pakkanen on aivan hanurista. Autot hyytyvät ja niiden käyttö vie aikaa, räkä valuu, huoneilma on kuivaa - ihosairaudet ja hengityssairaudet, tarvii ostaa kalliit toppavaatteet, metsät ovat elottomia, ulkoileminen vähäistä - kunto laskee, pakokaasupäästöt jäävät leijumaan matalalle hengitystasolle... Näitähän riittää. Vesijohdot ja-putket paukkuvat, koneellinen ilmastointi sakkaa, mökille ei voi mennä kun mökkitie on korkeaa lumihankea.
Helle on mun juttu, vaikkakaan 30+ ei ole ehkä mukavin lämpötila jos haluaa liikkua enemmän ulkona.
Vierailija kirjoitti:
+30 C ehdottomasti.
Maksan sähkölaskun. Kuljen julkisilla töihin ja vartin vaihtoaika (oletuksena, että ovat aikataulussa eli yleensä vähän pidempi vaihtoaika).
Tottakai omistan talvitakin asun kuitenkin Suomessa ympäri vuoden.
Ja siis valitsen pakkasen.
Ei se julkisilla kulkeminen helteilläkään mukavaa ole. Ei se bussin vaihtoaika ole yhtään mukavampaa paahtavassa auringonpaisteessakaan. Lisäksi se jatkuva jano. Eikä ole ruokahalua, koska liian kuuma. Kaupasta pitää kiirehtiä kotiin, että ruoat ei mene pilalle. Nukuttua ei saa.
Huoh, onneksi on vielä talvi.
Helle ilman muuta. Selviytyy vähemmin varustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helle on parempi. Aina saisi olla kesä ja hellettä!
Muuta vaikka espanjaan. Siellä on aina lämmin.
Ei kun noi tykkää vaan aina valittaa. Ei ne jaksa ees sormea nostaa tehdäkseen jotain asialle.
Urpå. Kävikö mielessä, ettei koko elämää voi suunnitella pelkän mieleisen ilmaston perusteella?
Vierailija kirjoitti:
Pakkasta pääsee karkuun mutta hellettä ei, ellei sitten pidä ilmastointia täysillä, olettaen tietysti että sattuu sellaisen omistamaan. Oikein sellainen kostean hautova ukkoshelle, lakanat märkinä yöllä, en kaipaa yhtään.
Pakkasta ei pääse karkuun, jos on lähdettävä säännöllisesti töihin vanhahkolla autolla ja jännättävä käynnistyykö vai hyytyykö välille. Myös putket tukkeutuvat ja halkeilevat pakkasessa, varsinkin ok- ja rivitaloissa.
Molemmat on ikäviä. Jos on pakko valita niin ehkä kuitenkin helle. Helteen vuoksi ajoneuvot ei hyydy tai putket mene tukkoon, toisin kuin pakkasella välillä käy.