Kumpi mielestäsi parempi: -30 pakkasta vai +30 hellettä?
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Tässä yksi pakkasen valitseva, joka hytisee ja liukastelee julkisilla matkat. Pakkanen kuitenkin helpompi kestää kuin helle. Maksan itse sähkölaskut.
Vain suomalainen valitsee kärsimyksen ja vielä maksaa siitä extraa.
Pakkanen sillä pakkaselta on helpompi suojautua.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen sillä pakkaselta on helpompi suojautua.
Pakkaselta suojautuminen vaatii paljon enemmän rahaa.
Onkohan tällä muuten jotakin tekemistä Afrikan ja Pohjoismaiden elintason välillä?
Vierailija kirjoitti:
Parempi kysymys olisi, että kumpi 30 asteen helle vai 30 asteen pakkanen ikuisesti. Vieläkö joku hullu valkkais pakkasen 😁
Kyllä valitsisin pakkasen. Ei se helle sen mukavammaksi tule sillä, että se kestäisi ikuisuuden. Päinvastoin, olisi kuin Helvetin esikartano maan päällä.
Helle, jos pääsee uimaan.
Mutta tämä pakkanen on myös ihanaa, kun pukeutuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti hellettä. Ihminen kuolisi normaalivaatteissa -30 asteen pakkasessa ihan tunnin tai parin sisällä, siinä missä +30 asteessa voi lekotella vaikka tunteja tai päiviä. Helteessä voi myös mennä varjoon tai uimaan, siinä missä pakkasessa on tasan yki vaihtoeho eli pois pakkasesta, sisätiloihin, joiden lämpötila on lähempänä hellelukemia kuin pakkasta.
Pakkasella myös lämmityskulut paukkuu, siinä missä helteellä riittää kylmä juoma ja 60 watin tuuletin.
Miten sä olet selvinnyt talvista hengissä tähän asti??
Noin tyhmien sietääkin kuolla.
Pakkanen. Sen kanssa selviää, kun pukeutuu hyvin. En ole nytkään palellut, vaikka on -30. Auto ei toki toimi hyvin, jos joutuu pakkasessa seisomaan, mutta suosin julkisia, eikä se ole ollenkaan huono juttu.
Helteellä taas ei saa asuntoa, ulkoilmaa tai työpaikkaa sopivan lämpöiseksi. yöt menee tuskaisena pyöriessä, lapsetkaan ei saa nukuttua, ulkona tulee hetkessä hiki, on ärtynyt nihkeä olo ja ainainen päänsärky. Kaikki tuulettimet ja viilentimet vaan huutaa, mutta niitä tarvittaisiin järjetön määrä.
Helteellä eläimet, pienet lapset ja vanhukset on vaarassa lämmön takia. En ole kuullut että Suomessa pakkaseen kuolee muut kuin lumihankeen sammuvat juopot.
Ei se neuvo päde 35 asteen pakkasella, että pitää vaan pukea tarpeeksi päälle, niin on kuin kesällä olisi. Olo on kankea paksun vaatekerroksen ja kylmyyden takia, ja kasvot ja sormet, joita joutuu käyttämään jokatapauksessa, tahtovat palella. Samoin varpaat. Kylmän hengittäminen rasittaa hengityselimiä, eikä ulkonaolo virkistä, vaan väsyttää ja kuumottaa jälkeenpäin.
Kumpikin hyvä. Ottaisin mannerilmaston todella mielelläni Suomeen.
Helle tietenkin. -30 pakkanen tarkoittaa että kaikki paikat on aina jäässä, ei toimi hyvin autot junat jne. Pitäisi olla sisällä kokoajan jään saartamana. Helle päinvastoin vapauttaa ja voi olla rennosti lämmössä, auringon syleilyssä.
Mä oon laiha, ettei mua hellekkään haittaa. Mutta pakkasen mä oon ratkassu hyvällä toppavaatetuksella ruumisosaan. Ja sitten pää paljaana koko talven. Niin sillon myös tuntee sen talven raikkauden ja ylilämpö haihtuu. Eikä sillon ees naama tai korvat palele.
Vierailija kirjoitti:
Pakkanen. Sen kanssa selviää, kun pukeutuu hyvin. En ole nytkään palellut, vaikka on -30. Auto ei toki toimi hyvin, jos joutuu pakkasessa seisomaan, mutta suosin julkisia, eikä se ole ollenkaan huono juttu.
Helteellä taas ei saa asuntoa, ulkoilmaa tai työpaikkaa sopivan lämpöiseksi. yöt menee tuskaisena pyöriessä, lapsetkaan ei saa nukuttua, ulkona tulee hetkessä hiki, on ärtynyt nihkeä olo ja ainainen päänsärky. Kaikki tuulettimet ja viilentimet vaan huutaa, mutta niitä tarvittaisiin järjetön määrä.
Helteellä eläimet, pienet lapset ja vanhukset on vaarassa lämmön takia. En ole kuullut että Suomessa pakkaseen kuolee muut kuin lumihankeen sammuvat juopot.
Kyllähän se pakkanen rasittaa kroppaa siinä missä hellekin. Muistelisin lukeneeni että Suomessa kuolleisuus on alimmillaan kun lämpötilat pyörii jossain 10-15c tuntumassa. Toki ihminen sopeutuu ajan kanssa paikalliseen ilmastoon ja jossain Kreikassa tuo optimilämpötila on kaiketi kymmenisen astetta korkeampi.
Helle ehdottomasti. Kaikki on helpompaa lämpimällä.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon laiha, ettei mua hellekkään haittaa. Mutta pakkasen mä oon ratkassu hyvällä toppavaatetuksella ruumisosaan. Ja sitten pää paljaana koko talven. Niin sillon myös tuntee sen talven raikkauden ja ylilämpö haihtuu. Eikä sillon ees naama tai korvat palele.
Mä oon laiha ja nimenomaan helle haittaa, kylmä taas ei. Äitini ja veljeni ovat laihoja ja heitä haittaa sekä helle että kylmä. Isäni on laiha ja häntä taas ei haittaa kumpikaan. Ei tässä pelkästään läskistä ole kyse.
+30 parempi, sillä istun ilmastoidussa toimistossa työpäivät. Kuntosalilla, kaupassa ja autossa on ilmastointi.
Nyt vain -20 ja esim. Kauppaan en vitsi kipaista vaikka olisi tarvetta, sillä autoa pitäisi lämmittää 2 tuntia. Ulkoilu pakkasella on 15 min kerrallaan. Ryhmäliikuntaan en viitsi edes lähteä. Samoin huominen töihinlähtö arveluttaa, sillä oma auto tai julkinen liikenne voi tuottaa ongelmia. Onneksi on joustava työaika.
Helle. Mut ei tää pakkanenkaan niin kamalaa ole kun sisällä on kuitenkin lämmin ja on kunnon ulkovaatteet.
Helle mieluummin, vaikka on tämmöinen kunnon pakkanenkin ihan virkistävää tälleen muutama päivä kerrallaan. Pidemmät jaksot sekä kovaa paahdetta että kovaa hellettä alkaa rasittaa.
Tähänkin piti sitten sotkea työttömien kiusaaminen ja ulkonäkö. Mikä pinnallinen kokkariho'ro siellä oikein kirjoittelee?