Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työministeri Arto Santonen: sosiaaliturva on edelleen liian korkea eikä kannusta töihin

Vierailija
02.01.2024 |

Suomessa on jopa 100 000 työtöntä, joilla työllistyminen kasvattaisi tuloja vain 20-25 prosenttia.

https://www.verkkouutiset.fi/a/ei-todellakaan-tyohon-kannustava-jarjest…

https://www.aamulehti.fi/lukijalta/art-2000010083068.html

Kommentit (1357)

Vierailija
201/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on aivan liian pienet. 

Sosiaalituet on aivan liian pienet. 

Palkkoja ja työläisten oloja nostamalla niitä työntekijöitä saadaan, sanoohan sen terve järkikin.

Sosiaalitukia kutistamalla lisääntyy valtion menot huomattavasti, sillä ongelmat ja niiden aiheuttamat kustannukset moninkertaistuvat. Sanoohan sen terve järkikin.

Sisiaalituki ja sosiaalityö on erittäin tärkeä viimeinen apu ihmisille, jotka eivät enää itse pärjää. Sosiaalityöntekijät näkevät työssään tosi raskaita ja vakavia asioita, työn vaativuuteen nähden se palkka on aivan liian pieni. Sosiaalityö on paljon muutakin kuin rahaan liittyvää. 

Ei palkkoja voida nostaa, mutta sosiaalietuuksia laskeja. Jos palkkoja lähdettäiaiin nostamaan, nousisi tuotannon kustannusten hinnat ja siten tuotteiden hinta. Ei

Suomessa on 200 00 työtöntä ja saamme koko ajan lukea lehdissä tarinoita siitä, miten ei kannata ottaa töitä vastaan, kun tuet sitä sun tätä. Kaikkiko on sairaita tai edes suuri osa tai edes vähemmistö vai vain marginaali?

Vierailija
202/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on palkkatuella tarhoissa lapsia hoitamassa, kouluissa koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina ja kaupungin puutarhatoimessa leikkaamassa ruohikoita ja haravoimassa jne. 

Hyvin on heitä kuultu vakituiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen säästökohde: yli kahden lapsen ylittävät lapsilisät 0e. 

Syntyvyys laskee muutenkin kokoajan ja veronmaksajat vähenee. Onko tuo välttämättä hyvä idea?

2 lasta per perhe on sekin paljon Maailmassa syntyy ylikansoitusta siihen malliin, että miksi meidän pitäisi tukea tätä myös meidän meidän maaperällä? Moniaivoisuus ja ylisuuret perheet ei ole meidän sossuvaltion kustannettavissa

Kuinkakohan monta suomalaisten suurperhettä on sinulla lähipiirissä? Itse en nimittäin tunne ketään. Sen sijaan näitä muualta tänne muuttaneiden suurperheitä näkee kauppareissuilla koko ajan. On äärimmäisen harvinaista, että suomalaisessa perheessä olisi yli 3 lasta tänä päivänä. Jotain lestadiolaisia lukuunottamatta.

Eikös tuossa juuri näin sanottu, että maailman ylikansoitusta on turha tukea Suomen maaperällä. 

Vierailija
204/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella työkokeilussa kaupoissa tavaroita hyllyttämässä, kirjastossa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn, auttamassa osastonsihteeriä sairaaloissa jne. 

Vierailija
206/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikille kun sitä työtä ei ole tarjolla."

voi vttujen vttu. Tällaisella asenteella sitä heitetään hanskat tiskiin ja jäädään kotiin loisimaan muiden rahoilla. Onhan se helppoa vaan nostaa kädet pystyyn ja sanoa itselleen, että ei pysty, ei ole mahdollista, ei kannata edes yrittää. Jos on työkykyinen, niin väyliä työllistyä on lukuisia. Kaikkia niitä yhdistää toki se, että täytyy nousta ylös ja yrittää itse vähän. Sinnikkyys puuttuu näiltä ihmisiltä. Kun ei saa helppoa ja valmista, niin se tarkoittaa näille ihmisille samaa kuin "kaikille sitä työtä ei vain ole tarjolla."

Vierailija
207/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voi heti lähteä johonkin pikkukuntaan, missä pula lääkäreistä, lääkäriksi. Ei mulla kyllä ole lääkärin koulutusta, mutta ei kait se nyt haittaa näissä työllistymistalkoissa?

Vierailija
208/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida ketään oikeasti hyötyä siitä että jonnekin temppuryöllistyspaikkaan menee joku kynsiään pureskelemaan. Ensin pitää olla tilausta työlle, johon sitten palkataan työläinen tekemään. Sosiaaliturva tuskin on liian hyvä kun nykyisin hampurilaisravintolaan hakee 500 hakijaa, yhtä paikkaa.

Mitä selität, ei hae. Nykyisin ei edes haeta osa-aikatyötä. Sen sijaan nostetaan täydet tuet. 

Vierailija
209/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta voi valtiolta irtisanoa helposti kenet tahansa ja laittaa työkokeiluun työmarkkinatuella 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa / työpäivä.

Onko asuntovelkaa?

😂😂😂😂😂😂😂😁😁😁😁😁😁😜😜😜😜😜😜😜😜😜😜

Vierailija
210/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa lukea kuinka laiskat pehmikset täällä parkuu tukien leikkaamisesta. IHAN OIKEIN, ETTÄ LEIKATAAN. Tunnen itse henk.koht. kolme pitkäaikaistyötöntä alle 40 v ihmistä, jokainen heistä pystyisi johonkin työhön, mutta elävät tuilla ideologisista syistä tyyliin "en halua ottaa osaa yhteiskunnan oravanpyörään". Jep, mutta yhteiskunnan antama raha kyllä kelpaa. Otetaan ja otetaan, mutta ei olla valmiita itse panostamaan mitään. Laiskuus, itsekkyys, vastuuttomuus, yrityksen puute, hedonismi. Kuvaavat näiden ihmisten persoonaa. 

Suoraan sanoen vtuttaa, että tällaiset ihmiset elävät minun verorahoillani (sekä maamme ottamalla lainarahalla). Olen ERITTÄIN TYYTYVÄINEN nykyisen hallituksen linjaan ja aivan satavarmasti äänestän näitä puolueita myös jatkossa. 

Itse en taas ole lainkaan tyytyväinen nykyhallituksen linjaan. Nämä mainitsemasi e*ämäntapatyöttömät voivat jatkaa elämäänsä ja sohvalla makaamistaan aivan kuten ennenkin, ei heiltä olla viemässä yhtään mitään. Heillehän on päinvastoin tulossa indeksikorotus toimeentulotukeen. Sen sijaan työssä käyviltä ja ahkerilta ihmisiltä viedään kaikki turvaverkot kuten heille tulee ansiosidonnaisten heikennykset, asumistukea ei voi edes hetkellisesti saada omistusasuntoon, työmarkkinatuesta viedään lapsikorotukset, suojaosiin kajotaan. Nämä leikkaukset ei nimenomaan muiden siivellä eläjiä kosketa millään tavalla. Elämä muuttuu normaalilla työssä käyvällä ihmisellä stressaavaksi kun saa jatkuvasti pelätä irtisanomista tai sairastumista. Itse olisin toivonut hallituksen puuttuvan nimenomaan näihin huvikseen työttömyyden valinneisiin, ei tavallisiin ahkeriin suomalaisiin. 

Vierailija
211/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki ja soviteltu päiväraha leikataan osa-aikatyötä tekevältä. 

Jos hakee toimeentulotukea tilalle niin siinä on työvelvoite. 

Eli 30 h kaupassa töissä ja 10 h julkisella. Koskee myös pienten lasten äitejä. 

Vierailija
212/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään: vaikka kaikki sosiaalituet poistettaisiin, ei se synnyttäisi yhtäkään uutta työpaikkaa.

Väärin. Ilmainen raha passivoi. Kun ei ole pakko tehdä mitään tai ideoida ja luoda mitään, ei kukaan teekään mitään. Kun on pakko tehdä jotain selvitäkseen, alkaa työnteko kiinnostaa. Kun on tovin tehnyt muille, syntyy ajatus omasta firmasta. Tai kun saa jalkaa vähän oven väliin jonnekin, siitä voi syntyä odottamaton urapolku. Mutta kotoa möllöttämällä ei toden totta työpaikkoja synny tai kukaan kiinnostu sinusta työntekijänä.

Totta, Afrikassa ei ole sosiaaliturvaa ja he ovat aktivoituneet tulemaan Eurooppaan lihapatojen ääreen. Outoa, koska heillähän pitäisi kokoomusideologian mukaan olla täystyöllisyys joka alalla joka maassa.

Niinpä. 😂 

Miten se nyt näin... Lähi-idästäkin lappaa miehet tänne vaikkei siellä oo kelaa eikä naisetkaan vie työpaikkoja, miksei kokoonuskannustimet toimi. 

Vierailija
213/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun juuri oli meillä uutisissa juttu miten Suomeen tulleet ukranalaiset on perustanut yhtä sun toista yritystä ja yrittää tulla toimeen.. Valittavat hankalasta byrokratiasta yritystoiminnasta, mutta siitä huolimatta yrittävästä.

Suomalaiset sen sijaan jää kotiin! Koska sosiaaliturva Häpeä!

Vierailija
214/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä kannusta tekemään töitä noi kyykytykset. Nostan tukia ja pääomatulojani, hahhahhaa ja haistakaa paska. Välillä valehtelen itteni jonnekin hommiin et saan liiton päivät täyteen.

ja leikattua ansiosidonnaista mikä on paska.tän perseilyn takia leikataan.

Vierailija
215/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AS alkoholisoituu, saa borrelioosin, MS-taudin, jalka aputoidaan, tipuut tipahtaa päähän, liukastuu jäällä - jotain, on osatyökykyinen. Höslää tukien hakujen kanssa.

Mites suu sitten pannaan.

Vierailija
216/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, eikö ole hyvä, että lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa ja kohta sut voi irtisanoa eikä lapsesi saa ruokaa. 

Vuokra-asuntoon saa asumistukea ja toimeentulotukea. 😂😂😂😂😂

Vierailija
217/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirripaistinaamalla on varmaan yhtä pienet aivot kuin munatkin. Nuo tyhmyydet saisi suollettua kolmanneksellakin palkkaa. On varmaan pukamat kurkussa kun tulee puhuttua silkkaa sontaa.

Olen tuntenut Arton pitkään, ja voin kyllä sanoa että hän ei alentuisi edes vastaamaan tuollaiseen. Siinä on mies paikallaan.

Vierailija
218/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuolaava syöttöporsas ei ole itse tehnyt töitä. 

Niin ne on nää eläkeläiset jotka tähän aikaan päivästä kirjoittelee työttömiä haukkuen. Pitäiskö näidenkin eläkettä pienentää että heidänkin pakko mennä töihin eikä niillä eläkevaroilla elää muiden maksaessa ne hänen elämistulonsa.

Vierailija
219/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä on aloitettava pohjalta sieltä "paskaduuneista" ja edeltävä portailla ylennysten lautta. Monet töttömät kuvittelevat että sinne huipulle pääsee suoraan ja heti kunhan vain hakee pelkkiä toimitusjohtajien paikkoja. Itse kun aloitin töissä, tein aluksi töitä siivoajana 6 euron tuntipalkalla ennen kuin minut ylennettiin parempiin tehtäviin. Nykyisin kuukausi palkka onkin jo sitten noin 10 000 e/kk koska teen hyvin työni ja on huhuttu että pian olisi uusi ylennys luvassa.

Vierailija
220/1357 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat on aivan liian pienet. 

Sosiaalituet on aivan liian pienet. 

Palkkoja ja työläisten oloja nostamalla niitä työntekijöitä saadaan, sanoohan sen terve järkikin.

Sosiaalitukia kutistamalla lisääntyy valtion menot huomattavasti, sillä ongelmat ja niiden aiheuttamat kustannukset moninkertaistuvat. Sanoohan sen terve järkikin.

Sisiaalituki ja sosiaalityö on erittäin tärkeä viimeinen apu ihmisille, jotka eivät enää itse pärjää. Sosiaalityöntekijät näkevät työssään tosi raskaita ja vakavia asioita, työn vaativuuteen nähden se palkka on aivan liian pieni. Sosiaalityö on paljon muutakin kuin rahaan liittyvää. 

Ei palkkoja voida nostaa, mutta sosiaalietuuksia laskeja. Jos palkkoja lähdettäiaiin nostamaan, nousisi tuotan

Ne tuet ei lähtökohtaisestikaan ole mitkään ruhtinaalliset. Tottakai palkan pitää olla sen verran hyvä, että työnteko kannattaa. Voihan sitä hetken tehdä +-0- hommia vaikka velvollisuudentunteen tähden, mutta nopeasti se katkeroittaa, kuten kommentoinnista huomataan.