Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys lastensuojeluilmoituksesta

Vierailija
02.01.2024 |

Olen huolestunut lapsen hyvinvoinnista naapurissa. Toinen naapuri sanoi, että lasu on jo tehty ja että tekijänä on ollut huolta aiheuttavaan perheen huoltaja itse. 

Jos olen sosiaalitoimeen yhteydessä, pystyvätkö he tarkastamaan väitteen todenperäisyyden ja jos teen uuden ilmoituksen, johtaako tämä mihinkään toimenpiteisiin, jos perhe on jo tuen piirissä? Tiedän omista opinnoista sen, että ilmoitusten kerääntyminen päällekkäin ei sinänsä ole vaarallista eikä sekoita asioita ainakaan paperilla. 

Minua kiinnostaa nyt lähinnä se, että jos ilmoitus on oikeasti tehty ja he ovat edelleen tuen piirissä, pystyykö sosiaalitoimi tarkistamaan asian ilman perheen infoamista ja tarkistuskäyntiä turhaan? En pääse muuttamaan vielä vähään aikaan ja en haluaisi vihoja päälle siitä, että en ole purematta niellyt heidän väitettään tuen saamisesta ja siksi, että olisin häirinnyt heidän (omasta mielestä kunnossa olevaa) arkea ylimääräisillä ilmoituksilla. 

Kommentit (172)

Vierailija
141/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluilmoitusten pitäisi keskittyä lasten havaittuihin ongelmiin, ei spekulaatioihin lasten vanhempien henkisestä tilasta ja uskonnollisista ajatuksista.

Lastensuojeluilmoitusten tarkoitus on tuoda viranomaisten tietoon lapsiin kohdistuvia huolia.

Ajattelit, että viranomainen hoitaa lasta paremmin kuin hänen vanhempansa? Sairasta ajattelua.

Miksi se olisi? Meillä täällä sijaishuollossa on paljon lapsia, jotka on täysin vanhempiensa hylkäämiä. Osa on jätetty jo synnytyssairaalaan.

Tuo on lapsen havaittu ongelma. Niihin tuleekin puuttua, toisin kuin vanhempien henkisten asioiden spekulointeihin. Alkuperäinen 

Vierailija
142/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluilmoitusten pitäisi keskittyä lasten havaittuihin ongelmiin, ei spekulaatioihin lasten vanhempien henkisestä tilasta ja uskonnollisista ajatuksista.

Lastensuojeluilmoitusten tarkoitus on tuoda viranomaisten tietoon lapsiin kohdistuvia huolia.

Ajattelit, että viranomainen hoitaa lasta paremmin kuin hänen vanhempansa? Sairasta ajattelua.

Miksi se olisi? Meillä täällä sijaishuollossa on paljon lapsia, jotka on täysin vanhempiensa hylkäämiä. Osa on jätetty jo synnytyssairaalaan.

Älä jaksa valehdella koska tajuatko paljonko on huoltajia jotka ovat huolissaan tästä kaikesta ja toisille tapahtuu pahoja asioita. Älä kiusaa, se on sairasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojeluhan ei kerro ulkopuolisille onko lapsesta jo tehty ls-ilmoitus tai onko hänellä asiakkuutta. Jos ap soittaa lasuun, lapsesta kirjataan uusi lastensuojeluilmoitus. Lapsen asiaa hoitava sosiaalityöntekijä sitten arvioi tarvitseeko tehdä jotain uutta vai oliko asia jo tiedossa. 

Ei, he eivät arvioi kenenkään tarpeita vaan voivat vain tarjota palveluita kohteliaasti. Meneekö perille??

Lastensuojeluilmoitus käynnistää aina lastensuojelu tarpeen selvityksen. Ymmärrätkö? 

Ei käynnistä muuta kuin sen verran että ottavat yhteyttä. Palvelutarpeen arviointi ei edellytä käyntiä lastensuojelussa, perhe ei tarvitse mitään jos eivät halua. Ymmärrätkö? He pakottavat valehtelemalla että ovat viranomaisia ja että on pakko

Heidän tulee selvittää. Mikäli lapsistasi tehtäisiin nyt ilmoitus päivystävälle sosiaalityöntekijälle, tulisivat he paikalle tarkistamaan tilanteen. Mikäli ei akuuttia, he harkitsevat jatkosta tai sulkevat lehden. Mikäli akuutti, tarpeen selvitys lähtee käyntiin. 

Vierailija
144/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi viranomainen ei saa niitä eli poliisi? Älä yritä edes tätä enää. Sossu on sossu ja palvelee perheitä, piste siihen.

Poliisi puuttuu siihen jos lakia on rikottu. Lastensuojelu taas puuttuu siihen jos on huoli lapsista. Kyseessä on kaksi eri viranomaista jotka eivät lähtökohtaisesti mene toistensa tonteille.

Eli laki lastensuojelusta, kävelevät yhtenäistä polkua. 

Vierailija
145/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kuulla että tutusta yh-isästä oli tehty ilmoitus, ehkä aiheesta kun tarkemmin kaveria näin maallikkona profiloin. Oma ratkaisuni oli katkaista yhteydenpito. Riski oli että hän tai sitten sosiaalityöntekijät olisivat haastaneet todistamaan. Noista lastensuojelun tapauksista kannattaa pysytellä kaukana. M

Taidat olla hienohelma, pysykin vain kaukana. Olette onnistuneet tekemään lasusta poliisiakin pelätymmän lafkan. Mene töihin ja opiskele elämää.

Ei, pidän sitä riskienhallintana etten itse hankkiudu hankaluuksiin. En minä lastensuojelua pelkää enkä etenkään syyllistä, mutta lastensuojelun kanssa tekemisiin joutuvia ihmisä vältän. M

Vierailija
146/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä hyökättiin sijaihuollon kimppuun? Sijaishuoltopaikoissa, sijaivanhemmilla on varmaa tietoa siitä, miksi lapsi sijoitetaan. Ei kenenkään tarkoitus ole pelotella tai olla uhkaava. Itsellänikin olisi muutama tarina kerrottavana. Kunnioitus vanhempia ja lapsia kohtaan estää kertomisen. 

Vierailija
147/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain kuulla että tutusta yh-isästä oli tehty ilmoitus, ehkä aiheesta kun tarkemmin kaveria näin maallikkona profiloin. Oma ratkaisuni oli katkaista yhteydenpito. Riski oli että hän tai sitten sosiaalityöntekijät olisivat haastaneet todistamaan. Noista lastensuojelun tapauksista kannattaa pysytellä kaukana. M

Taidat olla hienohelma, pysykin vain kaukana. Olette onnistuneet tekemään lasusta poliisiakin pelätymmän lafkan. Mene töihin ja opiskele elämää.

Ei, pidän sitä riskienhallintana etten itse hankkiudu hankaluuksiin. En minä lastensuojelua pelkää enkä etenkään syyllistä, mutta lastensuojelun kanssa tekemisiin joutuvia ihmisä vältän. M

Jokainen saa elää omalla tavallansa. Onko hyvin huono kokemus asiasta?

Vierailija
148/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä hyökättiin sijaihuollon kimppuun? Sijaishuoltopaikoissa, sijaivanhemmilla on varmaa tietoa siitä, miksi lapsi sijoitetaan. Ei kenenkään tarkoitus ole pelotella tai olla uhkaava. Itsellänikin olisi muutama tarina kerrottavana. Kunnioitus vanhempia ja lapsia kohtaan estää kertomisen. 

Ei ole hyökätty vaan asiat menevät päälletysten. Rehelliset osaavat kertoa asioista riittävän hyvin ilman pelkoja.

Vierailija
149/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen ketjua, ihan hyviä kysymyksiäkin täällä ketjussa.

Vierailija
150/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa elää omalla tavallansa. Onko hyvin huono kokemus asiasta?

En halua pitää tuttavapiirissäni alkoholisoitunutta pentujenpieksijää. Ymmärrätkö? Vai valehtelevatko ne tantat papereissaan? Kaveri näytti niitä lippulappuja ja aloin ottamaan etäisyyttä. M

Vierailija
151/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen saa elää oma

Omat kokemukseni ovat ikäviä mutta voivathan ne olla täysin totta hänen kohdallansa. Olen pahoillani, sinun kannattaa nyt pitää etäisyyttä sitten. Onnea elämääsi ja paljon rakkautta myöskin loppuelämäksesi.

Vierailija
152/172 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nb

Kiitoksia, samoin sinulle. M

Vierailija
153/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin lapsestamme lasu ihan itse.

Sossutädit kävi, juteltiin ja lopputulema oli se että "kattellaan".. eli käytännössä mitään apua ei saatu. Ilmeisesti johtuu siitä että olemme hyvätuloisia työssäkäyviä ihmisiä, emmekä päihdeongelmaisia.

Vierailija
154/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossutädit kävi, juteltiin ja lopputulema oli se että "kattellaan".. eli käytännössä mitään apua ei saatu. Ilmeisesti johtuu siitä että olemme hyvätuloisia työssäkäyviä ihmisiä, emmekä päihdeongelmaisia.

Tehän voitte rahalla ostaa palveluita lapsellenne. Suonessa lapsiansa saa sekä joutuu itse hoitamaan jos on hyvätuloinen. Se johtuu myös siitä että te olette parempia ihmisiä kuin muut, kuten itsekin sanoit. En tiedä miten päihdeongelma liittyy varsinaisestii tuohon tarinasi ajatukseen mutta sinä voit vain kiittää itseäsi siitä että raha on pelastanut elämänne muutoin kun lapsenne osalta. Hyvää jatkoa teille sekä siunausta sille lapselle.

Vierailija
155/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen ongelma teillä sitten on jos on vielä? Täältä on saanut hyviä kasvatusneuvojakin. Joskus lapset osoittavat mieltä vanhemmille hyvin tehokkaasti ja se tuntuu tietenkin pahalta. Lapsilla on myös ongelmia itsellä, huolta ja murhetta koulun sekä kavereidenkin kanssa tai muita asioita sisällä joita kiukuttelevat eivätkä edes halua puhua niistä vaan purkavat vain kaikkia tunteita. Omien lasteni isä on vielä aikuisiälläkin sellainen ihminen, hänen on hyvin vaikea suhtautua siihen että häneltä vaaditaan vastuunkantoa ja normaalia hyvää käytöstä muita kohtaan. Hän haluaisi vain käydä töissä sekä tehdä omia asioita. Onneksi olemme eronneet sillä uuvuin täysin koko ihmiseen.

Vierailija
156/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On huostaanotettuja lapsia ja nuoria, jotka ovat itkeneet, kun vanhemmilla on rahaa, mutta ei aikaa. Yksi nuori miehen alku kertoi ruokapöydässä, kuinka eräänkin kerran toivoi, että olisi syönyt vanhempien kanssa yhdessä. Vanhemmat olivat työn kiireessä aina jättäneet rahaa, jotta lapsi voi käydä syömässä. 

Yksi nuori itki sitä, kun vanhemmilla ei ole kotiintuloaikaa, hänellä on. Hän meni yleensä tyhjään kotiin. 

Vierailija
157/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ymmärrä miltä lapsista tuntuu tai hyvistä huoltajista. Sairasta on mutta katopa keitä siellä on töissä niin et ihmettele enää yhtään.

No ei niitä lapsia perusteetta sijoiteta. Se on lapselle aina järkyttävä kokemus, kun joutuu pois kotoa. Lapsi on lojaali vanhemmilleen. Usein lapsi ymmärtää tilanteet, kun saa perusturvan, rajat ja rakkautta. Ei sosiaalityöntekijä näitä lapsia kotiinsa vie. 

Vierailija
158/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On huostaanotettuja lapsia ja nuoria, jotka ovat itkeneet, kun vanhemmilla on rahaa, mutta ei aikaa. Yksi nuori miehen alku kertoi ruokapöydässä, kuinka eräänkin kerran toivoi, että olisi syönyt vanhempien kanssa yhdessä. Vanhemmat olivat työn kiireessä aina jättäneet rahaa, jotta lapsi voi käydä syömässä. 

Yksi nuori itki sitä, kun vanhemmilla ei ole kotiintuloaikaa, hänellä on. Hän meni yleensä tyhjään kotiin. 

Hyvin ikävää. Raha ei tuo onnea. Itse taas keskityn lapsiini mutta lastensuojelussa ei kuunnella hyvää äitiä jonka lapsi taas ei osaa arvostaa yhtään mitään elämässä. Kulkee isänsä jalanjälkiä sekä hakee tukea isältänsä äitiä vastaan. Kaikessa raha ratkaisee ja kaikista ongelmista syytetään hyvää äitiä tai niitä sukulaisia tai kavereita jotka eivät ole pahoja. Lapsi on onneksi isäänsä fiksumpi sekä onnellisempi ihminen mutta ymmärrän häpeän omasta ilkeästä isästä ja häpeän siitä että isä ei ole osannut arvostaa tai rakastaa naisihmisiä. Pelkään että tytöstä tulee hyvin katkera ja että hän pilaa elämäänsä uhoamalla ihmisille oman pahan olonsa vuoksi. Lastensuojelun virheen vuoksi en pääse auttamaan lastani joka taas puristaa sydänsyrjääni päivittäin. Toivon että lapseni herää jokin päivä siihen että olemalla näin ilkeä yhdessä isänsä kanssa hyvälle äidille opettaa sen kuinka tärkeää olisi arvostaa niitä jotka rakastavat aidosti ja tekevät kaikkensa muiden eteen. Olkaa rehellisiä ja keskittykää näkemään mistä asiat johtuvat ja miettikää mitä asioille voisi tehdä elämänlaadun helpottamiseksi.

Vierailija
159/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne ymmärrä miltä lapsista tuntuu tai hyvistä huoltajista. Sairasta on mutta katopa keitä siellä on töissä niin et ihmettele enää yhtään.

No ei niitä lapsia perusteetta sijoiteta. Se on lapselle aina järkyttävä kokemus, kun joutuu pois kotoa. Lapsi on lojaali vanhemmilleen. Usein lapsi ymmärtää tilanteet, kun s

Valitettavasti virheitä tapahtuu mutta ymmärrettäväähän se on että vaikka olisi kuinka mareriaa sekä raha niin se ei poista kasvatusvastuuta eikä tarkoita rakastavia kasvattavia huoltajia. Unohtakaa rahatärkeily jotta lapsetkin voisivat paremmin. Ei enää ruumiita.

Vierailija
160/172 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te kyttääjät oikeasti ole naapurin kakaroista huolissanne. Haluatte vaan jotain jännitystä tylsään elämäänne.