Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2024

Vierailija
02.01.2024 |

Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.

Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.

Kommentit (422)

Vierailija
141/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään alkoi 10:s päivä tipatonta, unen laatu on pikkaisen parantunut mutta päänsärkyä on ja surisee eli ei ihan sormia napsauttamalla olo parane. Tuo kymmenen päivää on kyllä lyhyt jakso kun vertaa sitä itsellä ollutta yli 40 vuotista ja yli 30 annosta viikossa tapaani, enhän minä edes tiedä mikä se minun normaali olotilani pitäisi olla. Mutta hei nythän 60 vuotiaskin saa jotain uutta elämäänsä kun menee kohta tuntematonta:)

Vierailija
142/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia vain kaikille. Minä juon mieluiten kuohuviiniä, punaviiniä, kuivaa omenasiideriä, rommipohjaisia drinkkejä, kermalikööriä ja mantelilikööriä, oluista parhaiten maistuu vehnäolut. En käy ikinä viihteellä, joten on helppo olla ostamatta juomia kotiin. Muutaman kerran vuodessa käyn syömässä ulkona kavereiden kanssa tai työpaikan tarjoamana ja aina joku on juomatta, joten ei tarvitse edes selitellä. Eikä siinä mitään, jos joku kysyy, kerron olevani tipattomalla, sehän on totta. Mites muut? Tuleeko ihmettelyjä?

-Kepakko 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipaton jatkuu..itse en huomaa muutoksia unessa. Olen aina nukkunut melko hyvin ja sama nytkin. Tosin olen kyllä ollut melko väsynyt nyt tämän ajan. Ehkä pitäisi lisätä unitunteja kuitenkin..Viikonloppu tuntui tosi pitkältä kun ei ottanut viiniä. Ehkä vähän tylsääkin oli 🤔 Ja pää minulla on myös särkenyt kevyesti. Nyt jo kolmatta päivää. Sinnitellään, sinnitellään..👍

Vierailija
144/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tipaton jatkuu..itse en huomaa muutoksia unessa. Olen aina nukkunut melko hyvin ja sama nytkin. Tosin olen kyllä ollut melko väsynyt nyt tämän ajan. Ehkä pitäisi lisätä unitunteja kuitenkin..Viikonloppu tuntui tosi pitkältä kun ei ottanut viiniä. Ehkä vähän tylsääkin oli 🤔 Ja pää minulla on myös särkenyt kevyesti. Nyt jo kolmatta päivää. Sinnitellään, sinnitellään..👍

Väsymys voi johtua energiavajeesta, alkoholia kun ottaa niin siitähän saa valtavasti energiaa jos ei tätä vajetta korvaa syömisellä niin laihtuu ja väsyttää. Minulle tärkeä syy lopettaa alkoholin käyttö on yli 30 kilon ylipaino.

Vierailija
145/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MInä aloitin tipattomalla tammikuulla 2019 ja se jatkuu vieläkin, enkä ole katunut pätkääkään,

rahaa on säästynyt ainakin 12000 e!

Mihin olet sijoittanut ne rahat vai oletko matkustellut.

Vierailija
146/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tänään alkoi 10:s päivä tipatonta, unen laatu on pikkaisen parantunut mutta päänsärkyä on ja surisee eli ei ihan sormia napsauttamalla olo parane. Tuo kymmenen päivää on kyllä lyhyt jakso kun vertaa sitä itsellä ollutta yli 40 vuotista ja yli 30 annosta viikossa tapaani, enhän minä edes tiedä mikä se minun normaali olotilani pitäisi olla. Mutta hei nythän 60 vuotiaskin saa jotain uutta elämäänsä kun menee kohta tuntematonta:)

Mahtavaa! Tsemppiä tosi paljon ! Viikon päästä on jo eri olo ja päänsärky hellittää. 

Mulla takana vasta 1 pvä tipatonta . Aion olla 30-60 päivää tammi-helmikuussa.

Vierailija
147/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, tsemppiä tosi paljon!! Hyvä sinä, se on 3 päivää takana jo. 

Vierailija
148/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ketju, kiitos ap. Itse yritän myös tipatonta, tavaksi on tullut useampi päivä viikosta tissutella ja kerran viikossa ottaa kännit. Janottaa niin kuin olisi kutinaa ihon alla mutta ei saa raapia. Haluan tipattomalle koska olen turvoksissa ja alkoholi vie voimat täysin, krapulat hirveitä. Toki oon hoitanut työt ja lapset mut oma juopottelu on alkanut ahdistaa, usein vielä ahmin samalla kun juon. 

Vierailija
149/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana ketju, kiitos ap. Itse yritän myös tipatonta, tavaksi on tullut useampi päivä viikosta tissutella ja kerran viikossa ottaa kännit. Janottaa niin kuin olisi kutinaa ihon alla mutta ei saa raapia. Haluan tipattomalle koska olen turvoksissa ja alkoholi vie voimat täysin, krapulat hirveitä. Toki oon hoitanut työt ja lapset mut oma juopottelu on alkanut ahdistaa, usein vielä ahmin samalla kun juon. 

Päivä 9.

Tsemppiä ja voimia sinulle!!  Ahdistuksen tunne on tuttua minullekkin, eilen ahdisti ihan vietävästi, oli taas niin lähellä

retkahdus, on kaikenlaista harmia ja murhetta mielenpäällä sekä surua tullut elämään, että on vähän vaikeaa , mutta

yli pääsin taas,vaikkain vaivalloisesti.

Vierailija
150/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta...

-Kepakko 

Vierailija
151/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voimia vain kaikille. Minä juon mieluiten kuohuviiniä, punaviiniä, kuivaa omenasiideriä, rommipohjaisia drinkkejä, kermalikööriä ja mantelilikööriä, oluista parhaiten maistuu vehnäolut. En käy ikinä viihteellä, joten on helppo olla ostamatta juomia kotiin. Muutaman kerran vuodessa käyn syömässä ulkona kavereiden kanssa tai työpaikan tarjoamana ja aina joku on juomatta, joten ei tarvitse edes selitellä. Eikä siinä mitään, jos joku kysyy, kerron olevani tipattomalla, sehän on totta. Mites muut? Tuleeko ihmettelyjä?

-Kepakko 

Unohdin calvadoksen, oijoi. Mutta nyt siis juomatta. 😀 

-Kepakko 

Vierailija
152/422 |
09.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kivasta ja kannustavasta ketjusta. Täällä myös tipattomalla yhdeksättä päivää ja tipaton tammikuu on ollut perinne jo kymmeniä vuosia. Kiva startti vuodelle ja liittyy meillä runsaasti herkuttelua sisältäneen joulun jälkeen pyrkimykseen keventää myös ruokatottumuksia.

Meillä aikuistaloudessa elämän pienet nautinnot liittyvät viikonloppuisin hyvään ruokaan ja juomaan. Juhlahetkinä poksautetaan sihijuoma ja illallisen kruunaa sopiva viini. Ja kyllähän olut maistuu todella hyvältä saunan jälkeen. Nautiskelijoita ollaan ja kieltämättä viime perjantai tuntui vähän ehkä lähinnä tylsältä ja puritaaniselta. Silti olen sitä mieltä, että nautinnoista kieltäytyminen tekee välillä ihan hyvää :) 

Tähän liittyen kummastuttaa kuitenkin kanssaihmisten holhoava suhtautuminen tipattoman viettoon: yhä useammin saa lukea besserwisseröintiä siitä, miten varmastikin on selvä alkoholiongelma, jos pitää tipatonta viettää. Itse ajattelen, että tipaton on ihan tervehenkinen tapa, jota voi suositella kokeilemaan. 

- Nautiskelija

Vierailija
153/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 10 .

Eilinen meni ihan hyvin oikeastaan, sain harmitukset pois niin olokin keveni ja mieleni hyveni. Suru on , mutta se  vie oman aikansa aina.

Hyvää päivän jatkoa kaikille! Tsemppiä!

-Ap

Vierailija
154/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 10 alkaa! Olen lukenut iltaisin kirjaa The Naked Mind ja eilen törmäsin kohtaan jossa sanottiin että alkoholin vaikutusten poistuminen elimistöstä täydellisesti voi kestää jopa 10 päivää - riippuen siitä kuinka paljon ja kuinka usein on nauttinut alkoholia. Eli jos olo ei ole vielä tuntunut yhtään paremmalta niin ei huolta, aika tekee tehtävänsä!

-Try Dry

Vierailija
155/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pömppövatsa alkaa häipymään ja painosta lähtenyt viikossa 1,8kg, eli nestettä poistuu. Kyseessä detox-kuukausi, ei pelkkä tipaton.

Vierailija
156/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole huomannut merkittävää muutosta olotilassani. Ehkä nyt hieman vireämpi olo, mutta en tiedä johtuuko tipatttomasta. Kyllähän noita päiviä on vielä jäljellä. Onneksi ei edes oikastaan vois ottaakaan nyt, kun joudun hartia-niska vaivaan syömään liäkettä., jos ei asetu, toivon saavani kortisonipiikin.

-Ap

Vierailija
157/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipaton tammikuu light=Saa juoda vain mietoja. Väkevät on kielletty.

Vierailija
158/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipaton sujuu, herkuton ei. Lounaan päälle oli ihan pakko vetää vielä suklaatuutti. Viinipullot kaapissa eivät häiritse eloa lainkaan, mutta karkkipussi ei kauan säily kaapissa avaamatta. 

Sokerikoukku viinapirua pahempi?

- Nautiskelija

Vierailija
159/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikki, ja iso kiitos -Ap kun mainitsit niska- ja hartiaseudun jännitystilasta.  Olen nyt hissukseen venytellyt, käsin itse ko. aluetta hieronut, ja lopulta otin järeämmät aseet käyntiin eli lihasvasaran jota olen vähän ja varovasti käyttänyt.  Ja jihuu, heti päänkivistys alkoi huomattavasti helpottamaan.  Ihan täysin selvillä vesillä en pääni suhteen vielä ole, mutta nyt ei voi enää onneksi puhua varsinaisesta päänsärystä. Ilman sinun vinkkiäsi kärvistelisin varmaan vieläkin pääni kanssa ja meinaisin tulla hulluksi!

Alkon suhteen menee vieläkin hyvin eli ei suurempia mielitekoja, mikä itselleni suuri yllätys, sillä normaalisti kotiin tullessa on ensimmäinen ajatus ollut tölkki olutta tai lasi viiniä - olen mukamas sen ansainnut. Vaikeuskerrointa lisää se, etten tosiaan saa kotoa minkäänlaista tukea vaan joululahjapulloja tyhjennellään ja oluttölkkejä kannetaan kotiin joka päivä.  Sen sijaan että haluaisin itsekin hieman "naukata" muiden mukana, tunnen aikamoista v*tutusta heitä kohtaan. Minkäs mahdat kun kukaan muu ei tunnu olevan kiinnostunut terveydestään, ja terveys nimenomaan on mulla se suurin syy tipattomaan tammikuuhun ja toivon mukaan alkoholinkäytön myöhempäänkin vähentämiseen.  Onneksi meillä kukaan ei harrasta "lärvien vetämistä" tyyliin juopottelu, mutta ei se päivittäinen alkon käyttö terveellistäkään ole varsinkaan kun yksi tölkki tai lasillinen ei enää riitä.

Ruokapuolen remontti on vielä niin ja näin, mutta jotain tarttis tehdä, sillä vielä viime talvena jalkaani hyvin mahtuneet lämpimät talvihousut ovat kaapissa kutistuneet niin ettei vetskari mene kiinni napista puhumattakaan.  Minulle on tullut kaljamaha, eikä ihan pieni vaan ihan kunnollinen röllykkä. Lisäkilot ovat tulleet ihan varkain kun en juurikaan ole harrastanut vaaassa käymistä, eikä lihomiseni juuri muuten näy kuin mahassa, mutta 5-6 kiloa saisi kropasta pois lähteä ennen kesän "bikinikautta" vaikka en bikinejä käytäkään.  Paino tänään 66,4 kg.  AS

Vierailija
160/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väsymys voi johtua energiavajeesta, alkoholia kun ottaa niin siitähän saa valtavasti energiaa jos ei tätä vajetta korvaa syömisellä niin laihtuu ja väsyttää. Minulle tärkeä syy lopettaa alkoholin käyttö on yli 30 kilon ylipaino.

En ajatellutkaan että näin viiveellä voi energiavajeesta johtua väsymys. Hyvä tietää, että on jokin selitys sillekin 😊 Sama meno jatkuu itsellä. Nyt 8. päivä tipatonta mutta tuntuu kuin olisin ollut jo vuoden juomatta. Pää särkee vieläkin. Ehkä sekin tasottuu. 

Painon alentumista minäkin toivon tipattoman myötä. Salakavalasti tullut lisäkiloja yli kymmenen. Jos edes osan saisi pois ennen kesää 😀

Mutsi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi