Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2024

Vierailija
02.01.2024 |

Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.

Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.

Kommentit (422)

Vierailija
161/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi kaikki, ja iso kiitos -Ap kun mainitsit niska- ja hartiaseudun jännitystilasta.  Olen nyt hissukseen venytellyt, käsin itse ko. aluetta hieronut, ja lopulta otin järeämmät aseet käyntiin eli lihasvasaran jota olen vähän ja varovasti käyttänyt.  Ja jihuu, heti päänkivistys alkoi huomattavasti helpottamaan.  Ihan täysin selvillä vesillä en pääni suhteen vielä ole, mutta nyt ei voi enää onneksi puhua varsinaisesta päänsärystä. Ilman sinun vinkkiäsi kärvistelisin varmaan vieläkin pääni kanssa ja meinaisin tulla hulluksi!

Alkon suhteen menee vieläkin hyvin eli ei suurempia mielitekoja, mikä itselleni suuri yllätys, sillä normaalisti kotiin tullessa on ensimmäinen ajatus ollut tölkki olutta tai lasi viiniä - olen mukamas sen ansainnut. Vaikeuskerrointa lisää se, etten tosiaan saa kotoa minkäänlaista tukea vaan joululahjapulloja tyhjennellään ja oluttölkkejä kannetaan kotiin joka päivä.  Sen sijaan että h

Ole hyvä vaan AS! :)  Kiva tietää, että päänsärky alkaa helpottaa ja hyvä, jos pystyin olemaan avuksi! :)

-Ap

Vierailija
162/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenes päivä, ja nyt tekisi ihan järjettömästi mieli viiniä. Töissä oli rasittava päivä, ja muutenkin hieman alavirettä ilmassa, joten tottumus ohjaisi helpottamaan oloa vanhan hyvän ystäväni, eli punaviinin avulla. Voihan kettu. 

Lähden kävelylle ja käyn taas itseni kanssa järkiperäisen keskustelun. Huomiseen! -Tomsku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppui tänään. En ollut asettanut mitään tarkkaa rajaa kuinka kauan olen tipattomana.

Vaimo kokkasi tomaatista jauhelihakastiketta, parmesania ja täysjyväpastaa. Punaviini auki, Riojan alueen Gran Reservaa, vaimon toimesta.

No, kun vaimo kaatoi lasillisen, en sanonut, että ei-kiitos. Vaan kaadoin lasillisen ja sitten toisen.

Hyvää jatkoa tipatomalle!

Vierailija
164/422 |
10.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh, onkohan tämä nyt niin helppoa siksi, kun tiedossa on, ettei koko kuukautta tarvitse kärvistellä?

Ehkä mä nyt laitankin uudenlaisen tavoitteen: ainakin kolme kuukautta siten, että viiniä vain 1-2 kertaa kuukaudessa?

Tiedän, kuulostaa säälittävältä. Mun alkoholin käyttöön se olisi kuitenkin iso muutos ja voisi yhtä tipatonta kuukautta paremmin avittaa pysyvästi alkoholin käytön selkeään vähentämiseen. En ole lärvien vetäjä, vaan tissuttelija. Siitä haluan eroon.

-Sinna

Vierailija
165/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen sitten loppui tipaton ja nyt harmittaa ja harmitti jo ottaessa, en kuitenkaan meinaa antaa periksi vaan jatkan raitistelua taas tästä eteen päin. Alkoi vaan tämä tipattomuus pyörimään päässä koko ajan vaikka yritin ajatella ihan muita asioita, viinapiru voitti tällä tavalla. No nyt tuli mulla 11 päivän tipaton ja tästä aion parantaa, periksi en aio antaa.

Vierailija
166/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen sitten loppui tipaton ja nyt harmittaa ja harmitti jo ottaessa, en kuitenkaan meinaa antaa periksi vaan jatkan raitistelua taas tästä eteen päin. Alkoi vaan tämä tipattomuus pyörimään päässä koko ajan vaikka yritin ajatella ihan muita asioita, viinapiru voitti tällä tavalla. No nyt tuli mulla 11 päivän tipaton ja tästä aion parantaa, periksi en aio antaa.

Onhan vähentäminen ja harventaminen ISO saavutus sekin, vaikkei kokonaan tipaton olisi.

Vierailija
167/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äh, onkohan tämä nyt niin helppoa siksi, kun tiedossa on, ettei koko kuukautta tarvitse kärvistellä?

Ehkä mä nyt laitankin uudenlaisen tavoitteen: ainakin kolme kuukautta siten, että viiniä vain 1-2 kertaa kuukaudessa?

Tiedän, kuulostaa säälittävältä. Mun alkoholin käyttöön se olisi kuitenkin iso muutos ja voisi yhtä tipatonta kuukautta paremmin avittaa pysyvästi alkoholin käytön selkeään vähentämiseen. En ole lärvien vetäjä, vaan tissuttelija. Siitä haluan eroon.

-Sinna

Mä voisin lähtä tähän haasteeseen mukaan 🤔 Olen myös ns tapatissuttelija. Lähinnä viikonloppuisin mutta kun se on joka viikonloppuista. Yritän nyt silti tämän tammikuun pitää tipattomana mutta jos sen jälkeen noin, että max kaksi kertaa kuussa. Vähentämistä sekin olisi viime vuoden tilanteeseen.

Mutsi

Vierailija
168/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 11

Kohta alkaa taas vkloppu! Ei se mitään, kyllä siitä selvitään!

-Ap

Vierailija
169/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Holisteilla se on pakko pitää tipatonta kuukautta.

Vierailija
170/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä pakko, on hyvä välillä tarkistella elintapojaan, eikä se alkoholi ole ainoa asia mitä kannattaa tarkastella, jotkut voivat ilkeämielisiä muille ihmisille irvistelijöitä ja siitäkin voisi pitää taukoa.

Vierailija
171/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hampaiden kiristelyä kaupassa kun perheenjäsen suunnisti oluthyllyille.  Pyysin ettei ostaisi, että parempi hänenkin ilman iltakaljaa (iltakaljoja), mutta puhuin kuuroille korville.  Yritin vedota että ajattelisi edes minua kun yritän olla juomatta ja heidän muiden tissuttelu voi johtaa lankeamiseeni, mutta 24-pack ostoskärryihin ilmestyi.  

Hampaiden kiristelyä myös yöaikaan kun minullakin on nukahtamisen vaikeus.  Valvon, pyörin, huokailen ja valvon.  Pieni määrä alkoholia antoi hyvän yöunen, isompi määrä kyllä auttoi nukahtamiseen, mutta herätti aamuyön tunteina valvomaan ja tuntemaan itseinhoa sekä ahdistuksenpoikasta.  Nyt valvottaa ja pitäisi keksiä joku kikka kakkonen jotta alkuyö ei menisi sängyssä piehtaroinniksi.

Jotain juoda pitää, mutta mitä?  Viime vuonna tipattoman aikaan turvauduin alkoholittomiin olueisiin, mutta niissäkin on ylimääräisiä kaloreita joita en nyt kaipaa.  Olen litkinyt vettä kun juotattaa, mutta siihenkin alkaa kyllästyä kuin myös vessassa ravaamiseen.  Sokerittomat virvoitusjuomat eivät maistu, vissystä en pidä siitäkään eli mitähän vähäkalorista lipittelisin kun juomisen tarve iskee - korvienvälihommia sekin.

Suklaasta vieroitin itseni, mutta eilen käsi ihan vahingossa eksyi kohti konvehtirasiaa.  Onneksi suklaaherkku ei suuhun asti päätynyt, sillä hemmetti soikoon, se sisälsi alkoholia!  Totta, konvehtirasiassa niin lukee eli ihan alkoa eikä vain jotain esanssia.  Meinasi tulla kaksinkertainen moka ja lankeemus.  

Eihän tämä helppoa ole. Jos asuisin yksin, laittaisin jääkaapin oveen lukon, teippaisin suuni kiinni, ja kaataisin kaiken alkoholin vessanpyttyyn.  Nyt pitää vain purra hammasta ellen sitten muuta seuraaviksi viikoiksi kellariin raakoja perunoita puremaan ja mahdollisten hiirien kanssa seurustelemaan.  AS

Vierailija
172/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väääärin! Holistit ei pysty olemaan päivääkään ilman!

Vierailija
173/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hampaiden kiristelyä kaupassa kun perheenjäsen suunnisti oluthyllyille.  Pyysin ettei ostaisi, että parempi hänenkin ilman iltakaljaa (iltakaljoja), mutta puhuin kuuroille korville.  Yritin vedota että ajattelisi edes minua kun yritän olla juomatta ja heidän muiden tissuttelu voi johtaa lankeamiseeni, mutta 24-pack ostoskärryihin ilmestyi.  

Hampaiden kiristelyä myös yöaikaan kun minullakin on nukahtamisen vaikeus.  Valvon, pyörin, huokailen ja valvon.  Pieni määrä alkoholia antoi hyvän yöunen, isompi määrä kyllä auttoi nukahtamiseen, mutta herätti aamuyön tunteina valvomaan ja tuntemaan itseinhoa sekä ahdistuksenpoikasta.  Nyt valvottaa ja pitäisi keksiä joku kikka kakkonen jotta alkuyö ei menisi sängyssä piehtaroinniksi.

Jotain juoda pitää, mutta mitä?  Viime vuonna tipattoman aikaan turvauduin alkoholittomiin olueisiin, mutta niissäkin on ylimääräisiä kaloreita joita en nyt kaipaa.&nb

Jos jotain haluaa nyt tipattomalla juoda niin pidätkö vichystä? Se on mun juoma nyt.

-Ap

Vierailija
174/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 11 tipatonta menossa :) On mennyt yllättävänkin helposti tämä alku, luulin että alussa olisi vaikeinta. Ja yleensä on tauoilla ollutkin. Nyt ei ole vielä tullut suurta halua tissutella.

En ole kirjoittanut ketjuun aikaisemmin. Mulla on ollut vuosia tapana tissutella muutama puolen litran siideri 1-4 kertaa viikossa, ja kyllähän siitä annoksia kertyy välillä suurkulutukseksi asti, yleensä olen pyrkinyt pysymään max 10 annoksessa per viikko. Mutta taukojen pitäminen on ollut vaikeaa, välillä viikkokin ilman tissuttelua on jo tehnyt tiukkaa. Viime vuonna kuitenkin olin kuukauden tipattomalla ja päätin jatkossa myös pitää joka kuukausi yhden viikon, jolloin ei mene annostakaan. Se vähentää kokonaiskulutusta jo merkittävästi.

Mulle jotenkin toimii tällaiset säännöt, jollekin muulle varmaan taas paremmin jokin muu tapa. Tarkoitus on pitää myös vähintään yksi neljän viikon tipaton tämän tammikuun lisäksi vuonna 2024. Katotaan miten mun käy, pitää nyt vaan olla olematta liian huoleton liian aikaisin :D

Vierailija
175/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 11. Yli kolmasosa tammikuusta jo takana, aika on mennyt todella nopeasti!

Viime vuodesta: 1,5 kuukauden täyden tipattomuuden jälkeen tavoitteeni oli arki-iltojen tissuttelusta eroon pääseminen, ja siinä onnistuin oikein hyvin. Kevään ajan. Sitten tuli kesä, ja lipsahdus. Eihän mikään ole parempaa kuin istahtaa kesäiseen iltaan valkoviinilasi kädessä. Syksy ei sitten ollut kummoisempi, ihana ruska-aika ja sen jälkeen marraskuun kaamos, jonka jälkeen joulun odotus. Pimenevien ja kylmenevien iltojen fiilistely punaviinilasi kädessä. Oikeastaan täysi toisinto vuodesta 2022, vaikka hyvin tiedostin haasteet ja sudenkuopat. 

Ilmeisesti en ole ainoa tässä kerhossa, jolla vuosi on noudatellut hieman samoja ratoja?

Nyt olenkin hieman hukassa tämän vuoden odotusten ja tavoitteen kanssa, todennäköisyys edellisten toistumiselle lienee aika suuri. Minäkään en siis harrasta lärvejä, mutta pullo viiniä sujahtaa kyllä illan aikana helposti, viikonloppuisin vähän enemmänkin. 

Toisaalta viime vuonna tämä tipattomuus oli hieman helpompaa kuin sitä edeltävänä vuonna, ja tällä kerralla tämä tuntuu sujuvan entistäkin jouhevammin. Ennen eilistä meni useampia päiviä etten edes ajatellut alkoholia. Positiivista kehitystä siis kuitenkin.

-Tomsku

Vierailija
176/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä 11. Yli kolmasosa tammikuusta jo takana, aika on mennyt todella nopeasti!

Viime vuodesta:tavoitteeni oli arki-iltojen tissuttelusta eroon pääseminen, ja siinä onnistuin oikein hyvin. Kevään ajan. Sitten tuli kesä, ja lipsahdus.Oikeastaan täysi toisinto vuodesta 2022, vaikka hyvin tiedostin haasteet ja sudenkuopat. 

Ilmeisesti en ole ainoa tässä kerhossa, jolla vuosi on noudatellut hieman samoja ratoja?

Aivan samoin minulla!😆

-Sinna

Vierailija
177/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans tipattomalla ollaan poikaystävän kanssa. Itellä haastavin on perjantai ilta kun tekis mieli ottaa viinilasillinen työviikon päätteeksi Juon kohtuudella nykyään (opiskeluaikoina vietin kosteampaa elämää) mutta hyväähän se tekee välillä pitää taukoa. Joululomalla tuli myös juotua monta päivää putkeen niin sitä suuremmalla syyllä :D Huomenna ois tiedossa juhlat kavereiden kanssa, mutta en aatellut sortua!

Vierailija
178/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri kun kehuin tämän olevan helppoa kuin heinänteko, alkoi viinihammasta kolottaa! Miten se tapahtuukaan heti, kun työpäivä vähän venyy ja stressaa, eikä illalla jaksa enää lähteä ulos tai urheilemaan. Ruuaksi tein pastaa tomaattisella broilerkastikkeella, kyllä olis punaviinilasi jos toinenkin mennyt siinä samalla. Kotona ei ole pullon pulloa, ja se on hyvä.

Tsempit AS, vaatii todella tahdonlujuutta, jos toinen käyttää alkoholia kotona. Pystyt kyllä kuukauden loppuun, kun niin päätät! Itse juon iltaisin teetä kuppikaupalla, ei mitenkään mun herkkua, mutta lämmin juoma hillitsee myös ruokahalua, tarkoitus kun on myös keventyä samalla. 

-Sinna

Vierailija
179/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipattomalla ollaan, kuten viime vuonna myös.

Edellisvuotena tuli juotua jonkin verran, sanotaanko kiihtyen loppu vuotta kohti. Tänään meni ruoan kanssa pari alkoholitonta olutta. Talossa olisi kyllä keskiketterää myöskin, mutta ei tulisi pieneen mieleenkään avata tölkkiä. 

Jännä juttu, ei pahemmin tee mieli alkoholia. 

Menee varmaan tuonne helmikuun ekalle viikonlopulle, niin nautiskelen ehkä jonkin vahvan oluen. Sitten päätän pidänkö loput helmikuusta tipattomana. 

Vierailija
180/422 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta ärsyttää koko rajoitteinen tammikuu, vaikkakin on ollut ihanaa herätä aamulla tietäen, ettei ole tippaakaan otettu alkoholia, no, eihän se mitään myrkkyä ole, jos kohtuudella ottaa. Kaksi annosta illassa punaviiniä on sallittua , se on aika iso määrä kuitenkin ja riittävä määrä monestikkin, joskus tekisi mieli juoda enemmänkin punaviiniä sen niin hyvän maun takia. Olisinko kerran elämässä juonut koko pullollisen punkkua yhden illan aikana, eikä edes ollu aamulla rapula.

Nyt tänä iltana oli tosi vähästä kiinni retkahdus. Surettaa ja raivostuttaa ja vihastuttaa, itkettää!

En taida repsahtaa kuitenkaan!

Tsemppiä teille !

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi