Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton tammikuu 2024

Vierailija
02.01.2024 |

Eilen aloitin tipattoman tammikuun. Pitää välillä puhdistautua ja elää terveellisemmin. Ei varatkaan oikein riitä enää kalliisiin alkoholi tuotteisiin, hyvä jos ruokaan varat riittää.

Mutta, tästä kuukaudesta tulee koettelemusten kuukausi.

Kommentit (422)

Vierailija
121/422 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ope täällä: olen tottunut lipittelemään viiniä useimpina iltoina. Yleensä keskiviikkona pari, torstaina pari enemmän, pe-la vielä enemmän telkun ääressä ja su vielä muutama. Tonkasta laskee vielä lasillisen. Sitten vielä lasillisen. Ja sitten vielä.

Niin sama! Siirryin laatikkoviineihin, koska pullot loppuivat aina kesken, enkä enää kehdannut raahata joka viikko kiliseviä kasseja pullopalautukseen.

-Sinna

Mulla myös sama. Nolottaa jopa kun joku pahastelee juoneensa kokonaisen pullon viiniä viikonlopun aikana, kun itse voin juoda kokonaisen laatikollisen 🤦

Mutsi

Se on sitä suomalaista kursailua. Suojellaan sisintä ja pelätään paljastaa itsestään jotain mikä antaisi toisille aiheen paheksua ja "päästä niskan päälle". Totuus on lähes aina karumpi:D Minäkin kerron tuttaville juovani pari lasia viiniä "silloin tällöin" mutta en sitä että vodka myös maistuu ja sitä pitää olla riittävästi. Olen viikonloppujuoja,  joten tämä vielä ei näy niin naamasta:) Tätä vasten sitten on välillä hyvä alkaa tarkastamaan syitä ja seurauksia ja kylmästi karsia välillä viin(i)an piru mielestä:D Terveyssyyt on hyvä syy pitää tipattomuutta. On todellista rohkeutta tunnustaa julkisesti, että on ongelma ja hakea apua. Tämä on minulle vaikeaa ollut aina, tunnistaa ja tunnustaa rehellisesti ongelma.

Vierailija
122/422 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisiä oireita? Kivistävä veemäinen päänsärky kolmatta päivää. Ei auta burana, ei asperiini. AS. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/422 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fyysisiä oireita? Kivistävä veemäinen päänsärky kolmatta päivää. Ei auta burana, ei asperiini. AS. 

Sinuna tilaisin ajan lääkärille, mielellään jo päivystykseen! Paranemista!

Vierailija
124/422 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen ope täällä: olen tottunut lipittelemään viiniä useimpina iltoina. Yleensä keskiviikkona pari, torstaina pari enemmän, pe-la vielä enemmän telkun ääressä ja su vielä muutama. Tonkasta laskee vielä lasillisen. Sitten vielä lasillisen. Ja sitten vielä.

Niin sama! Siirryin laatikkoviineihin, koska pullot loppuivat aina kesken, enkä enää kehdannut raahata joka viikko kiliseviä kasseja pullopalautukseen.

-Sinna

Tonkat on myös kevyempiä kantaa. Pahvit roskiin ja muovisisus keräykseen. 

Lopetan tonkkien ostamisen jatkossa. Tosiaan kolme litraa voi mennä melko nopeasti, kun laskee vielä yhden lasillisen.

Vierailija
125/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen viikko taputeltu hyvillä mielin :) Unenlaatu on paljon parempaa ja energiaa riittää päivisin ihan eri tavalla! Oikein hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

-Try Dry

Vierailija
126/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö särkee päätä? -Ap

Vierailija
127/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 8.

Tipaton jatkuu.

-Ap

Vierailija
128/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä aloitin tipattomalla tammikuulla 2019 ja se jatkuu vieläkin, enkä ole katunut pätkääkään,

rahaa on säästynyt ainakin 12000 e!

Vierailija
129/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viikko havahduttanut, että aika paljon elämä on pyörinyt alkoholin kulutuksen ympärillä. Olo jo selkeämpi ja energisempi. Mennään päivä kerrallaan eteenpäin.

Vierailija
130/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoiperteleva juoppo nykäisi vastaantulevaa rouvaa hihasta ja kysyi:

-Mitä kello on?

Rouva huitaisi miestä käsilaukulla keskelle naamataulua ja huusi:

-Löi juuri yksi!

Tällin saanut mies totesi:

-Olipa hyvä ettei ollut kaksitoista.

-Ap

Vierailija
131/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka viikko takana mutta en huomaa kyllä mitään eroa olotilassa, ainakin ihan yhtä väsynyt olen edelleen vaikka unen laatu ja pituus on aina olleet (ainakin paperilla) hyviä, eikä ne siis parane tai huonone, join tai en. Esim nyt nukuin 9h enkä kellon mukaan ole heräillyt tms. mutta voisin mennä vaikka saman tien uudestaan sänkyyn :D. No, seuraillaan - juomaa ei kuitenkaan tee mieli.

Vierailija
132/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin tipaton kesä kuin tammikuu. Talven kylmyydessä on ihanaa tehdä jotain lihapataa ja nauttia sen kanssa viiniä. Kesäkuumalla kaipaa vaan vettä.

Tässä näkyy se klassinen esimerkki, miten alkoholi ei ole vain tuote muiden joukossa, vaan sillä on ihan oma erityinen asemansa. Sillä talvellahan on talviloma. Ihana sitten lapin mökillä hiihtoreissun jälkeen ottaa vähän minttukaakaota. Pääsiäisenä lampaan kanssa pitää olla punaviiniä ja sittenhän tuleekin jo vappu. No vappuna kuohuvaa totta kai. Sen jälkeen alkaa terassikausi ja pakkohan se on pikkuisen riipaista kavereiden kanssa terasseilla. Siitä näppärästi juhannukseen, jossa lonkerot ovat ikään kuin osa juhannusta. Sen jälkeen on mökkikausi ja mökillähän ei voi saunoa, kalastaa, remontoida, ajaa nurmikoita tai yhtään mitään muutakaan ilman alkoholia. Kostea kesä päättyykin kosteisiin venetsialaisiin ja rapujuh

Tämä oli hyvä kommentti. Itse en kuitenkaan juo usein. En käy juhlissa enkä terasseilla. Kotona puolison kanssa ruokajuomana viiniä pari kertaa kuussa. Saunaoluen otan kerran viikossa.

Iän myötä huomaan silti näiden vähäistenkin määrien vaikutuksen yöuneen. Se on minulle ensiarvoisen tärkeää, että saan levättyä hyvin. Niinpä kun kesällä on lämmintä, haluan olla jo aikaisin aamulla liikkeellä. Siksi tipaton kesäloma.

-se kenelle vastasit

Vierailija
133/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin vierähtänyt viikko alkotta. 👋 Lähes päivittäisestä tissuttelusta oli tullut sen verran yleinen tapa, että elimistölle tämä tipaton kuukausi tekee varmasti hyvää. :) Aion kiinnittää huomiota myös ruokavaliooni, lisäten päiviini mahdollisimman paljon kasviksia, ja turhat höttöhiilarit pois.

Entiseen en halua enää jatkossa palata.

Tämä tammikuu toimikoon nyt hyvänä starttina.

Toivon teille "kanssaeläjille" paljon tsemppiä ja motivaatiota! Ajatelkaapa sitä euforiaa, jonka onnistumisen tunne saa aikaan. :)

- N35

Vierailija
134/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne, päätä särkee edelleen. En ole vielä kuitenkaan huolissani, sillä päänsärky ei ole minulle harvinaista, vaikkakaan tämä kivistys ei ole tyypillistä oireilua, mutta itselläni on vahva epäilys, että syynä on alkottomuus ja ruokavalion muutos. Toki jos tämä vain jatkuu tai särky pahenee on toimittava.

Valitettavasti jo jonkin aikaa on tullut otettua vaikka vain keskiolutta päivittäin, ja vaikken vielä ole mitään "kitudieettiä" aloittanut, niin syömiset ovat kuitenkin nyt ihan jotain muuta kuin mitä joulukuussa tuli suuhun kaksin käsin tungettua.  Ihmekös jos pää oireilee kipuilemalla, eikä vain muuten "korvien välillä". 

Tänään tapahtui sitten niin, että kaapista tyhjiä oluttölkkejä löytäessäni päähän kajahti ajatus "mä niin otan oluen", mutta onneksi se tuli ja meni saman tien.  Hmm.. että ihan keskellä päivää tekisi mieleni rapsauttaa tölkki auki.  Ikinä ennen ei näin ole käynyt (jos valehdellaan ihan sujuvasti). Mutta siitäkin selvittiin kuivin suin, ja aion selvitä jatkossakin.  Teistä muista saan henkistä tukea, kotoa en.  Iso yllätys, että tällaisella nettikeskustelulla on näin suuri positiivinen vaikutus!  Ihana että löysin teidät.  AS

Vierailija
135/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mukana! Pakko se on myöntää että Covid-aika koukutti minut kotona tylsyyteen juomiseen, mikäs sen mukavampaa kuin hyvää viiniä telkkarin ääressä... En ole ollut ainakaan 4 vuoteen kauempaa kuin 3 tai 4 päivää juomatta. Nyt uudenvuodenyönä yhtäkkiä vaan päätin että tipaton alkaa ja latasi appin joka nyt sit kannustaa eteenpäin 😅. Tuntuu palkitsevalta kun se laskee tunteja ja päiviä ja kertoo mitä kehossa ja terveydessä tapahtuu. N40

Olipa mukavaa herätä onnitteluun puhelimessa: viikko ilman alkoholia :). Joku voisi sanoa että eikö tuollainen paremminkin häiritse kun mittaa tuntien tarkkuudella aikaa, mutta itselleni sopii. Tykkään mitata vähän kaikkea visuaalisessa muodossa - esimerkisi pelkkä lenkille lähteminen ei motivoi yhtään, mutta lenkille lähtö niin että yritän saada 10 000 askelta mahdollisimman nopeasti saa minut suorastaan säntäämään polulle.

Olenkin ottanut myös sen tähän rinnalle tavoitteeksi, että tammikuun askelten keskiarvo olisi yli 10k päivässä. Vaikka tuo luku onkin täysin päästä keksitty eikä sinänsä takaa mitään tuloksia, on se kuitenkin huomattavasti parempi kuin vaikkapa 1000 askelta päivässä! N40

Vierailija
136/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudun myös. Minulla on tipaton vuosi, viimeksi olin tipattomalla vuodella 2021 tai tarkemmin joulusta 2020 maaliskuulle 2022. Tämä uusi jakso alkoi 1.1.2024 ja tarkoitus pitää 1.1.2025 saakka. Syy on siinä, että haluan aina välillä tarkistaa, että alkoholi ei merkitse minulle mitään - voin siis olla ottamatta, jos siltä tuntuu (enkä tarvitse edes sitä yhtä ruoan kanssa tai saunan jälkeen).

-Kepakko 

Vierailija
137/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kommenteistanne, päätä särkee edelleen. En ole vielä kuitenkaan huolissani, sillä päänsärky ei ole minulle harvinaista, vaikkakaan tämä kivistys ei ole tyypillistä oireilua, mutta itselläni on vahva epäilys, että syynä on alkottomuus ja ruokavalion muutos. Toki jos tämä vain jatkuu tai särky pahenee on toimittava.

Valitettavasti jo jonkin aikaa on tullut otettua vaikka vain keskiolutta päivittäin, ja vaikken vielä ole mitään "kitudieettiä" aloittanut, niin syömiset ovat kuitenkin nyt ihan jotain muuta kuin mitä joulukuussa tuli suuhun kaksin käsin tungettua.  Ihmekös jos pää oireilee kipuilemalla, eikä vain muuten "korvien välillä". 

Tänään tapahtui sitten niin, että kaapista tyhjiä oluttölkkejä löytäessäni päähän kajahti ajatus "mä niin otan oluen", mutta onneksi se tuli ja meni saman tien.  Hmm.. että ihan keskellä päivää tekisi mieleni rapsauttaa tölkki auki.  Ikinä ennen ei näi

Jos sulla on niska-hartiaseutu jumissa? Alkoholi rentouttaa ja nyt , kun et ota niin paikat kireenä jännityksestä?

Tämä voisi olla yksi syy monista muista.

-Ap

Vierailija
138/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannoin äske pulloja ja tölkkejä 7.30e edestä kauppaan. Mietin niitä koneeseen työntäessä miten hyvänmakuisia oluita ja viinejä sitä on tullutkin nautittua. Punaviiniä alkoi tehdä mieli.

Vierailija
139/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 8, ja mukana ollaan. 

Mites teillä muilla unen laatu? Itse olen nukkunut kohtuullisen hyvin viime yöhön saakka, joka jäi jokseenkin unettomaksi. Muistan viime kerroilta, että ensimmäiset pari-kolme viikkoa nukkuminen oli kovin haastavaa. 

-Tomsku

Vierailija
140/422 |
08.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun hyvin - pitkästä aikaa. Muistelen itsekin, että vuosi sitten kesti pari viikkoa ennen kuin unen laatu parani. Nyt koko joulukuun (ja varmaan koko loppuvuoden) nukuin älyttömän huonosti; heräilin usein hikisenä ja ahdistuneena, uudelleen nukahtaminen oli vaikeaa. Älykellon mukaan olin stressaantunut aina jonnekin klo neljään saakka.

Pelkästään parantuneen unen vuoksi tämä tipattomuus on kannattanut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän