Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko ghostannut ketään perheenjäsentäsi?

Vierailija
01.01.2024 |

Ja jos olet, miten vaikutti henkiseen hyvinvointiisi?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä toi tarkottaa

Vierailija
2/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaaminen on epäkypsää ja henkistä väkivaltaa. Joskus voi tietysti olla tilanne ettei muuta mahdollisuutta vain ole (läheinen on esim. väkivaltainen narkomaani). Kypsät aikuiset osaavat hoitaa välien katkaisun sivistyneemmin. Luonnehäiriöiset on niitä, jotka heittää toisen pois milloin mistäkin virheestä, sylkevät päälle ja mustamaalaavat perään. Tuollaisten kanssa EN halua olla tekemisissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko perheeni. Ja olen paljon onnellisempi ilman heitä. Annoin niille ihmissuhteille enemmän kuin sain takaisin, ja jokaisesta pienestäkin asiasta, jossa auttoivat, sain aina kuulla valitusta ja sitä pidettiin hampaankolossa vuosikaudet. Eivät haluaisi minun olevan oikeasti edes olemassa, ja tämä on siis ihan fakta. Kun lopetin heidän kanssaan puhumisen, niin harteiltani putosi valtava taakka. Voin olla oma itseni, ei tarvitse kuunnella jatkuvaa jankkaamista siitä, miksi olen aina väärässä, yliherkkä, tyhmä ja vaikka mitä. Minulla on enemmän energiaa ja saan enemmän aikaiseksi. Ja kyllä, yritin pitkään ensin parantaa suhteitamme ja ilmaista miltä minusta tuntuu, terapiassa ollut vuosia, ja mikään ei auttanut, koska pohjimmiltaan nämä ihmiset eivät arvosta ja rakasta minua. Onhan se surullista, mutta ei se ole minun vikani, eikä minun tarvitse sietää sellasta käytöstä ja asennetta. Suosittelen samaa muillekin, joiden perhe kohtelee kaltoin. Ja sitten kannattaa puhua terapiassa siitä menetyksen kivusta, ettei se jää katkeruudeksi kalvamaan sisimpään.

Vierailija
4/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko perheeni. Ja olen paljon onnellisempi ilman heitä. Annoin niille ihmissuhteille enemmän kuin sain takaisin, ja jokaisesta pienestäkin asiasta, jossa auttoivat, sain aina kuulla valitusta ja sitä pidettiin hampaankolossa vuosikaudet. Eivät haluaisi minun olevan oikeasti edes olemassa, ja tämä on siis ihan fakta. Kun lopetin heidän kanssaan puhumisen, niin harteiltani putosi valtava taakka. Voin olla oma itseni, ei tarvitse kuunnella jatkuvaa jankkaamista siitä, miksi olen aina väärässä, yliherkkä, tyhmä ja vaikka mitä. Minulla on enemmän energiaa ja saan enemmän aikaiseksi. Ja kyllä, yritin pitkään ensin parantaa suhteitamme ja ilmaista miltä minusta tuntuu, terapiassa ollut vuosia, ja mikään ei auttanut, koska pohjimmiltaan nämä ihmiset eivät arvosta ja rakasta minua. Onhan se surullista, mutta ei se ole minun vikani, eikä minun tarvitse sietää sellasta käytöstä ja asennetta. Suosittelen samaa muillekin, joiden perhe kohtelee kaltoin. Ja sitten

Huom, puhun siis lapsuudenperheestä. En itse rakentamastani ja valitsemastani perheestä.

Vierailija
5/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisen kyllä, en perheenjäsentä. Tästä on jo yli 10 vuotta ja olen tosi tyytyväinen tilanteeseen. 

Vierailija
6/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ghostannut itse, mutta isoveljeni ghostasi minut vanhempieni eron aikaan. Oli oikeastaan mustasukkainen minulle koko elämäni ajan,  väkivaltainen ja hakkasi aina, kun sai mahdollisuuden. Eron aikaan asui jo erillään muusta perheestä ja tiesi perheoloista vain sen, minkä alkoholisoitunut äiti raportoi omaksi edukseen. Äiti tietysti sotki kaikkien suhteet näyttääkseen itse hyvältä ja peitelläkseen omat touhunsa.

Erossa menetin sitten käytännössä sekä äitini että veljeni. Kummankin puheet ja käytös olleet sen jälkeen sekavia ja oma etu ajanut vahvasti perhesuhteiden ohi.

Vierailija
7/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaminen on epäkypsää ja henkistä väkivaltaa. Joskus voi tietysti olla tilanne ettei muuta mahdollisuutta vain ole (läheinen on esim. väkivaltainen narkomaani). Kypsät aikuiset osaavat hoitaa välien katkaisun sivistyneemmin. Luonnehäiriöiset on niitä, jotka heittää toisen pois milloin mistäkin virheestä, sylkevät päälle ja mustamaalaavat perään. Tuollaisten kanssa EN halua olla tekemisissä. 

Valehteleville ja vehkeileville luonnehäiriöisille ei tarvitse selitellä mitään, sellaiset voi poistaa elämästään helposti.

Vierailija
8/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehteleville ja vehkeileville luonnehäiriöisille ei tarvitse selitellä mitään, sellaiset voi poistaa elämästään helposti.

Aivan, luonnehäiriöiset juuri nimenomaan pitää ghostata, se on paras tapa.

Vierailija
9/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko perheeni. Ja olen paljon onnellisempi ilman heitä. Annoin niille ihmissuhteille enemmän kuin sain takaisin, ja jokaisesta pienestäkin asiasta, jossa auttoivat, sain aina kuulla valitusta ja sitä pidettiin hampaankolossa vuosikaudet. Eivät haluaisi minun olevan oikeasti edes olemassa, ja tämä on siis ihan fakta. Kun lopetin heidän kanssaan puhumisen, niin harteiltani putosi valtava taakka. Voin olla oma itseni, ei tarvitse kuunnella jatkuvaa jankkaamista siitä, miksi olen aina väärässä, yliherkkä, tyhmä ja vaikka mitä. Minulla on enemmän energiaa ja saan enemmän aikaiseksi. Ja kyllä, yritin pitkään ensin parantaa suhteitamme ja ilmaista miltä minusta tuntuu, terapiassa ollut vuosia, ja mikään ei auttanut, koska pohjimmiltaan nämä ihmiset eivät arvosta ja rakasta minua. Onhan se surullista, mutta ei se ole minun vikani, eikä minun tarvitse sietää sellasta käytöstä ja asennetta. Suosittelen samaa muillekin, joiden perhe kohtelee kaltoin. Ja sitten

Tulin itse tämänkaltaisen ihmisen uloslennättämäksi, mitä kuvaat kirjoituksessa. Minusta haluttiin vain hyötyä ja aina minä olin se yliherkkä, väärän näkemyksen omaava jne. On shokki tajuta, miten mulla ei ollut muuta merkitystä kuin tuottaa hyötyä ja mukailla toista. Todella traumaattista ymmärtää todellisuus. 

Vierailija
10/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se juuri on, että harteilta putoaa valtava taakka, kun jättää taakseen ihmiset, jotka eivät ole koskaan halunneet hyvää sinulle. Elämänlaatu paranee ihan valtavasti!

Vierailija
11/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostasin narsistiäitini useaksi kuukaudeksi ja voin paremmin kuin vuosiin. Joskus pitää polttaa siltoja takanaan estääkseen hulluja seuraamasta. 

Vierailija
12/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tulin itse tämänkaltaisen ihmisen uloslennättämäksi, mitä kuvaat kirjoituksessa. Minusta haluttiin vain hyötyä ja aina minä olin se yliherkkä, väärän näkemyksen omaava jne. On shokki tajuta, miten mulla ei ollut muuta merkitystä kuin tuottaa hyötyä ja mukailla toista. Todella traumaattista ymmärtää todellisuus. "

Luulisi, että olisit tyytyväinen, että pääsit eroon tuollaisesta ihmisestä tekemättä mitään? Hyväksikäyttäjät kun yleensä ovat kuin takiaisia, joista ei millään pääse eroon.

Vierailija
13/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, luonnehäiriöiset juuri nimenomaan pitää ghostata, se on paras tapa.

Vakava luonnehäiriö voi tosiaan olla yksi hyväksyttävä syy. Sitten on niitä jotka ghostaa, koska oli fb:ssä väärä mielipide. Ghostaamista käytetään vähän kuin toisen "ojentamiseen" tai "opettamiseen". Järkevä ihminen osaa tehdä pesäeroa toiseen muillakin tavoilla. 

Vierailija
14/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tulin itse tämänkaltaisen ihmisen uloslennättämäksi, mitä kuvaat kirjoituksessa. Minusta haluttiin vain hyötyä ja aina minä olin se yliherkkä, väärän näkemyksen omaava jne. On shokki tajuta, miten mulla ei ollut muuta merkitystä kuin tuottaa hyötyä ja mukailla toista. Todella traumaattista ymmärtää todellisuus. "

Luulisi, että olisit tyytyväinen, että pääsit eroon tuollaisesta ihmisestä tekemättä mitään? Hyväksikäyttäjät kun yleensä ovat kuin takiaisia, joista ei millään pääse eroon.

Mutta kyllä se silti sattuu. Ihminen on kuitenkin laumaeläin, ja kokee vahvoja yhteenkuulumisen tunteita ja rakkautta toista kohtaan. Vaikka olisikin oma etu päästä eroon hyväksikäyttäjästä, niin silti jää mahdollisesti kaipaamaan niitä hyviä puolessa siinä toisessa, ja voi edelleen rakastaa toista. Voi myös olla todella hämmentämää joutua sellaisen hylkäämisen kohteeksi, kun ei ole tehnyt mitään väärää. Sitäkin kannattaa käsitellä terapiassa. 

-eri

Vierailija
15/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan olenkin, mutta tapa miten tuo tehtiin oli niin julma! Hän osasi pelata minulle tärkeillä asioilla viimeiseen asti. Nyt vielä puhuu minusta sen verran julmasti, että muutkin ovat alkaneet "heräämään". 

Vierailija
16/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ghostannut kaikki. Myös "ystävät".

Helpottavaa.

Vierailija
17/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kyllä se silti sattuu. Ihminen on kuitenkin laumaeläin, ja kokee vahvoja yhteenkuulumisen tunteita ja rakkautta toista kohtaan. Vaikka olisikin oma etu päästä eroon hyväksikäyttäjästä, niin silti jää mahdollisesti kaipaamaan niitä hyviä puolessa siinä toisessa, ja voi edelleen rakastaa toista. Voi myös olla todella hämmentämää joutua se

Se on minusta vakavan häiriön merkki, jos ihminen ei tahdo hyväksyä, ettei heihin enää haluta olla yhteydessä. Minulla oli muinoin tuollainen tilanne. Ja hänkin väitti, että minä olen muka häntä jotenkin hyväksikäyttänyt, vaikka totuus oli tasan päinvastainen. Melkein kaikki mitä tämä henkilö kertoi oli valetta tai vahvasti liioiteltua. 

Vierailija
18/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusipää veljeni.Hyvää teki.Sitä ihmistä ei enää minulle ole olemassa koskaan.Ei kaipaa sellaista mitä ei ikinä ole ollutkaan

Vierailija
19/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, että näitä kukaan katuu. Kyllä ovat sen verran tarkkaan harkittuja päätöksiä. Ainoa mitä kadun on se, etten tehnyt sitä jo vuosikymmeniä aikaisemmin.

Vierailija
20/33 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se on minusta vakavan häiriön merkki, jos ihminen ei tahdo hyväksyä, ettei heihin enää haluta olla yhteydessä. Minulla oli muinoin tuollainen tilanne. Ja hänkin väitti, että minä olen muka häntä jotenkin hyväksikäyttänyt, vaikka totuus oli tasan päinvastainen. Melkein kaikki mitä tämä henkilö kertoi oli valetta tai vahvasti liioiteltua."

Tämä on myös totta. Siis sehän narsisteissa ja muissa vähän on, että kun he voivat olla tässä asetelmassa milloin missäkin itselleen sopivassa roolissa. Mutta ei se ole itsessään mitenkään häiriöitynyttä, jos ghostatuksi joutuminen sattuu.

Psykassa puhutaan sellaisesta syklistä, jota narsistit käyttää, kuin idealization, devaluation and discard, eli vapaasti suomennettuna vaikka idealisointi, alentaminen ja sitten poisheittäminen. Eli ensin luodaan se henkinen yhteys toiseen vahvalla rakkauspommituksella, sen jälkeen aletaan pikkuhiljaa nakertamaan toisen itseluottamusta, ja sitten hänet lopulta heitetään pois elämästä, kun on saanut toisesta kaiken hyödyn irti. Eli se on ihan tunnettu ilmiö. Se on myös eri asia kuin se, että sen kaltoinkohtelun uhri itse asettaa rajan ja heittää kaltoinkohtelijan pois elämästään. Yhdessä on kyse vain puhtaasta vallankäytöstä (jolloin uhrilla todellakin on oikeus olla surullinen asiasta, vaikka se lopulta olisi oikeasti hyvä asia. Se tilanne usein myös sattuu siksi, että narsisti on tahallisesti tehnyt uhrista henkisesti riippuvaisen narsistin hyväksynnästä jne. Se on osa sitä kaltoinkohtelua. Tukholma-syndrooma jne). Toisessa taas on kyse terveestä itsesuojeluvaistosta ja rajojen vedosta. Siinä usein narsistille tehdään selväksi, että nyt riittää. Silloin tietysti on osa sitä sairautta, että narsisti ei tätä välirikkoa hyväksy, vaan lähtee mustamaalaamaan toisen mainetta. Eli nämä voi ulospäin näyttää samalta jos vain pintapuolisesti katsoo, mutta todellisuudessa kyseessä on ihan eri prosessit siellä taustalla.