Onko 43-vuotias ensisynnyttäjä ihan ikäloppu?
Kommentit (102)
En ainakaan itse haluaisi olla viisikymppinen, kun lapseni menee ekaluokalle. Enkä tapella silloin kun muut jäävät 65-vuotiaana eläkkeelle, murrosikäisen kanssa rahankäytöstä, kuteista, kotiintuloajoista ja ties mistä. Tuskin jaksaisinkaan, kun en meinaa jaksaa välillä nytkään tota murkkurähjäystä. Vaikka olen vasta 45 v...
Oot aika hyvä laskemaan. 65-vuotiaana tapella murkuikäisen kanssa, jos 43-vuotiaana saa lapsen?
Eli synnyttäjänä ikä alkaa olla katossa, harvoin kovin paljon vanhemmat enää saavat lapsia/raskautuvat. Mutta ei se ole huono asia, jokainen saa lapsensa kun aika on oikea ja onnistaa. Onnea äideille iästä riippumatta!
Laskepas vähän uudelleen :)
Siis jos 43 vuotiaana tulee äidiksi, on minun mielestäni kyllä 65 vuotiaana jo saattanut lapsensa pois kotipesästä. Ellet itse sitten ole peräkammarin poikaa kasvattamassa.
mutta minun työpaikallani useampikin nainen on saanut esikoisensa noin nelikymppisenä. Akateemisia kun ovat... Ihanaahan on, että saavat lapsen.
Oma äitin oli muuten 45v tullessaan isoäidiksi. Ja minulla ja nuoremmalla enollani on ikäeroa 5 vuotta. Oma esikoiseni on puoli vuotta enoni esikoista vanhempi. Näin ne sukupolvet menevät ilosesti sekaisin. Eikä kuitenkaan olla mitään teiniäitejä.
ja itse synnytys ja raskaus etenivät todella hyvin. Synnytys oli nopea. Lapsi täysaikainen ja keskikokoinen, normaali. Muita ongelmia on elämääni tullut sen jälkeen, mutta ne eivät liity ikääni, vaan täysin siitä irrallisiin asioihin (ero).
Siitä vaan äläkä kuuntele niitä, joiden mukaan kaikkien pitää olla samanlaisia!
Osittain kyllä komppaan tuota, että 43-vuotias on vanha äidiksi, mutta niinhän vaan entisaikaankin pahnan pohjimmaiset syntyivät monesti reilusti yli nelikymppisille äideille.
Oma äitini oli 35-vuotias minut saadessaan, ja oli vanhempainilloissa yksi vanhimmista äideistä.. Niin ne ajat muuttuu. Ala-asteella asiaa ehkä vielä häpesi, mutta myöhemmin ei. Ainoa mikä ärsyttää on ns. sukupolvienvälinen kuilu kun äiti ei tajunnut nuorten elämää vaan oli tipahtanut kelkasta aikaa sitten. Mutta näissäkin on eroja, toiset on paremmin perillä siitä missä mennään eikä ikä siihen vaikuta.
Minun äitini oli 34 kun minä synnyin ja sekin oli jossain vaiheessa aivan liikaa... Tässä taannoin eräs koulukuraattori sanoi että lapset häpeävät aina jostain syystä, on ne vanhemmat nuoria tai vanhoja. Ja itse sain esikoiseni 32 v ja kuopuksen 43 v.
olivat he sitten nuoria tai vanhoja. sinä lienet tosi nuori, kun moisia päästelet kokemattomasta suustasi.
Sinulla taas ei taida olla kokemusta vanhoista vanhemmista? Minulla on, äitini oli noin 4-kymppinen minut saadessaan, ja lapsena häpesin sitä. T. ei 4
Syy voi olla ihan mikä vaan: vanhemmat lian nuoria/vanhoja, vanhempien auto ei ole cool, vanhempien puhetyyli on nolo, vanhempien sisustustyyli on liian juntti, vanhempien musiikkimaku on hanurista, jnejnejnejne hamaan tappiin asti. Itseäni hävetti VUOSIKAUSIA äitini kovaääninen puhetyyli. Se oli jotain niin täydellisen ja kestämättömän noloa, etten halunnut hänen puhuvan kavereilleni lainkaan. : D
Ap:lle: mielestäni ensisynnyttäjäksi 43 v on aika iäkäs, mutta mikäs siinä! Moni saa iltatähden tuossa iässä. Ihanaa, että saavat lapsen joka tapauksessa! Varmasti osaavat todella arvostaa lasta ihanana lahjana.
Oma naapurini sai ylläriesikoisen 47 -vuotiaana... Mies jo 60 täyttänyt. Hyvin sujui raskaus ja synnytys!
ilman muuta sitä voi lapsen tehdä, kun raskaaksi tulee. Lapsethan häpeävät milloin mitäkin. Äitini oli 30v. kun minut synnytti ja itse häpesin nuorena vahempieni lihavuutta. Anoppini on nuorekas eläkeläinen, jos hän olisi tehnyt 43v. lapsen, tuskin olisi äitinsä ikää hävennyt. Itse synnytän just 43 tiennoilla neljännen ja enkä tunne itseäni tippaakaan vanhaksi. Raskaus on sujunut hyvin, nyt vasta kun synnytys lähestyy, alkaa tuskastustaa olo. Silti ei mitään varsinaisia ongelmia. Ystäväni äiti oli 46, kun ystäväni syntyi. Nyt ystäväni on noin 41, pari vuotta sitten äitinsä kuoli, eli aika vanhaksi ehti sitä ennen ystävänikin ja olen tosi iloinen, että mukavan ihmisen synnytti vielä tuossa iässä, vaikka ei ensisynnyttäjä ollut.
Itse sain esikoiseni 27-vuotiaana ja toisen lapsen 29-vuotiaana, mikä lienee aika normi-ikä.
Sain lapseni 35v. ja olin melkein 39v. kun kuopus syntyi.
Nyt kuopus on 7v. ja esikoinen 9v.
Eivät häpeä minua, vaikka olen lihava ja vanha.
Olen vaan sairaan kiva äiti ja jopa lapseni kaverit on samaa mieltä.
Ikä ei kerro vanhemmista mitään, vaan luonne.
Psyykkeelle kova rasitus synnyttää lapsi 43v. mutta aina parempi se, kuin jäädä lapsettomaksi.
Ystäväni haluaa lapsen ja ikää 45v. Hänen miehensä on se, jossa syy tähän lapsettomuuteen.
Ovat klinikalla hoidoissa. Toivon hänen saavan joskus lapsen, niin kova kipu on lapsettomuus.
ensisynnyttajalle naas. Itse sain lapseni 32, 36 ja 38 -vuotiaana, enka koe itseani erityisen vanhaksi, mutta jos tasta viela 3 vuotta uupuisi etta sais EKAN (olen siis 40) tai lapsen yleensakaan niin kyllahan se vahan mietteliaaksi vetaisi. Lahinna kromosomihairioiden takia, joiden riski on jo melkoinen tuossa iassa. Mutta ei silti, tunnen yhden naisen joka sai esikoisensa tuossa iassa ja jopa ihan terveen lapsen. Eli ei se mahdotonta ole.
Mutta en mä sanois, että sen takia pitäisi jättää lapset tekemättä! En missään nimessä. Onhan noita!
ole hävennyt vanhempiani päivääkään. Olen iltatähti: äiti oli 43 ja isä 45 kun synnyin.
olivat he sitten nuoria tai vanhoja.
sinä lienet tosi nuori, kun moisia päästelet kokemattomasta suustasi.
Sinulla taas ei taida olla kokemusta vanhoista vanhemmista? Minulla on, äitini oli noin 4-kymppinen minut saadessaan, ja lapsena häpesin sitä.T. ei 4
suurempia kuin nuoremmalla, mutta mikäs siinä jos terve on muuten ja hyväkuntoinen ihminen, jolla on asiat kunnossa, niin ei kait tuossa nyt mitään.
Ja mummuni 83-v. kertoi, että entisaikaan, kyllä ne kaikenlaiset mummotkin vielä vauvoja synnyttelivät, kuka raskaaksi vielä tuli. Näinhän se lienee ollut ajalla, jolloin ehkäisyä ei ollut saatavilla samalla tavoin, kuin nyt. :) Eikä 43-v. ole vielä mikään mummo todellakaan! :)
Mutta aika vanha on 43-vuotias ENSIsynnyttäjä.
Itse sain toisen lapseni 43-vuotiaana ja kaikki meni niiin ihanasti, loistavasti ja hyvin.
Minulla ei ollut vaikeuksia solahtaa vauvaelämään, koska minulla oli entisestä liitosta jo tieni-ikäinen lapsi. Mutta 40+ miehellä on vaikeuksia!
näköisetkin vanhemmat. moni pysyy hyvin nuorekkaana ja ajassa kiinni vielä pitkään.
usein lapset häpeävät vanhempiaan jossain vaiheessa oli ne sitten nuoria tai vanhoja.