Miksi jotkut harmittelee joulukuussa syntyviä lapsia?
Meille syntyi toinen lapsi joulukuussa ja jo raskausajasta alkaen saatiin voivotteluja ja harmitteluja siitä miten lapsi syntyy joulukuussa. Toki ensimmäinen huolenaihe oli ihmisillä että mites sitten synttärit kun joulu on niin lähellä. Lisäksi huolenaiheena oli että mites lapsen koulu kun lapsi on sitten varmaan luokkansa nuorin.
Ja kun joku kuitenkin kysyy, niin synttärit pidetään ihan ajallaan, kiitos vaan. Vaikka lapsi olisikin luokkansa nuorin, niin mitä sitten? Kai se luokka on tarkoitettu kaikille tietyllä aikavälillä syntyneille.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttö on joulukuussa syntynyt ja kyllä se harmittaa siinä mielessä että. Oli tosi hitaasti kehittyvä ja puheen tuottamisessa ongelmia. Oppi onneksi jotenkuten kaikki kirjaimet juuri ennen kouluun menoa, mutta vieläkin toisella luokalla käy puheterapeutti joka viikko koululla häntä auttamassa. Jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin, olisi huomattavasti kehittyneempi koulussa. Iskäx4
Oletko ajatellut, että oli lapsesi syntynyt milloin vain, voisi sama haaste olla edessä. Äitix4
Olen. Mutta. Hän sen saman haasteen kanssa olisi kehittynyt pidemmälle ennen kuin kouluun. Meillä piti tosissaan miettiä kuinka koulussa esim lukeminen onnistuu kun puhui vielä kesällä ennen kouluun menoa niin että oudoille puhetta piti tulkata. Onneksi sai siitä kiinni ihan viime hetkillä. Et et selkeästi ymmärrä pointtiani. Saman ongelman kanssa jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin eli seuraavana vuonna olisi se ongelma ollut eskariin mentäessä eikä kouluun mennessä. Siinä olisi ollut huomattavasti enemmän aikaa kehittyä ja huomattavasti paremmat eväät koulun aloitukseen. Iskäx4
Olen syntynyt joulukuun puolivälissä. Ainoa ongelma oli 17v vs. aiemmin syntyneet 18v ystävät. Ratkesi väärennetyllä henkilöllisyys todistuksella. Nykyään ko.väärennys ( ei ollut raaputus) ei onnistuisi.
Ei voi todeta aiheesta kuin että:
taas yksi keino kontrolloida ja alistaa naisia.
Isoin ongelma joulukuussa olevien synttäreiden kanssa on muut vanhemmat. Poikani on vasta pari-vuotias ja olen jo tässä vaiheessa saanut kuulla kymmeniä kertoja muiden aikuisten huolta siitä tuleeko pärjäämään lapseni koulussa. Onneksi lapsi ei vielä ymmärrä paljoa, sillä jatkossa aion sanoa "huolestuneille" rumasti takaisin, jos eivät ymmärrä lopettaa jeesustelua. Lapseni on utelias, nokkela ja sosiaalisesti lahjakas. En kerta kaikkiaan hyväksy sitä, että hän aloittaisi koulutaipaleensa jotenkin apaattisena ja lannistuneena, koska on saanut kuulla sukulaisilta koko pienen ikänsä spekulointia siitä miten hän ei tule pärjäämään koulussa tai on jotenkin altavastaavassa asemassa muihin. Hänellä on oikeus aloittaa koulu yhtä innoissaan ja itsevarmana kuin muillakin lapsilla enkä anna kenenkään sukulaisen pilata tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttö on joulukuussa syntynyt ja kyllä se harmittaa siinä mielessä että. Oli tosi hitaasti kehittyvä ja puheen tuottamisessa ongelmia. Oppi onneksi jotenkuten kaikki kirjaimet juuri ennen kouluun menoa, mutta vieläkin toisella luokalla käy puheterapeutti joka viikko koululla häntä auttamassa. Jos olisi syntynyt kolme viikkoa myöhemmin, olisi huomattavasti kehittyneempi koulussa. Iskäx4
Oletko ajatellut, että oli lapsesi syntynyt milloin vain, voisi sama haaste olla edessä. Äitix4
Olen. Mutta. Hän sen saman haasteen kanssa olisi kehittynyt pidemmälle ennen kuin kouluun. Meillä piti tosissaan miettiä kuinka koulussa esim lukeminen onnistuu kun puhui vielä kesällä ennen kouluun menoa niin että oudoille puhetta piti tulkata. Onneksi sai siitä kiinni ihan viime hetkillä. Et et selkeästi ymmärrä po
Ikä on ilman muuta eduksi mikäli lapsella on jonkinlainen kehitysvamma tai muu kognitiivinen häiriö, mutta normaalijakauman keskelle asettuvilla lapsilla (mitä lapsista on tietysti suurin osa on), mitään ongelmia tuskin syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.
Mitä sitten?
Sitä sitten että se lon iso aika lapselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulukuussa syntyneet lapset on melkein vuoden nuorempia kuin tammikuussa syntyneet.
Mitä sitten?
Onhan vuosi pitkä aika, mutta ei se nyt niinkään mene, että luokassa puolet ovat syntyneet tammikuussa ja puolet joulukuussa. 24hlön luokassa todennäköisesti on muutama alkuvuoden lapsi, muutama loppuvuoden lapsi ja suurin osa siitä väliltä.
Absurdia lukea, miten moni ihminen ihan oikeasti suunnittelee lapsensa syntymäkuukauden ylipäätänsä. Asiat hyvin harvoin menee suunnitelmien mukaan, mitä vaan voi tapahtua. Jos tuntuu, että lapsi ei ole eskarin lopulla koulukypsä, voi kerrata eskarin, ei se maailma siihen kaadu. Jos tarvii tukea kouluun, niin sitten tuetaan. Ja lapsen kehitys saattaa välillä edetä yllättävin hyppäyksin ihan yks kaks. Joku, joka tarvii paljon tukea ekalla luokalla, saattaakin parin vuoden päästä olla luokan priimus.
Nimim. Alakoulun ope ja pikkukeskosen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi todeta aiheesta kuin että:
taas yksi keino kontrolloida ja alistaa naisia.
Ai jos saavat lapsia joulukuussa, miten niin? En näe lapsen saamisessa kontrollointia ja alistamista. Lapsi on äidilleen ikuisesti rakkain päällä maan, syntyi tammikuussa tai joulukuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten?
Onhan vuosi pitkä aika, mutta ei se nyt niinkään mene, että luokassa puolet ovat syntyneet tammikuussa ja puolet joulukuussa. 24hlön luokassa todennäköisesti on muutama alkuvuoden lapsi, muutama loppuvuoden lapsi ja suurin osa siitä väliltä.
No juu ei. Enkä minäkään tammikuun lapsena tullut lapsena edes ajatelleeksi koulussa, että ne syyskaudella syntyneet oli minusta nuorempia. Nyt kun mietin, niin voi olla että ne oli niitä pienempikokoisia luokkalaisia.
En ymmärrä ihmisiä joille toisten ihmisten lapsen syntyminen on joulukuussa. Onko se ihan vaan ilkeilynhalua?
Ymmärrän että ne vanhemmat joiden omalla lapsella on kehitysviivästymää, oppimisen ongelmia, vaikeuksia ryhmässä toimimisessa ja sosiaalisissa taidoissa jne. olisivat halunneet lapsen syntyvän alkuvuodesta, jotta lapsella olisi enemmän aikaa ennen koulun alkua. Mutta pitää ymmärtää, että kaikilla lapsia ei ole tällaisia.
Syntymäkuukausi itsessään on vain yksittäinen tekijä, eikä niin merkittävä.
Omassa lapsuudenperheessäni lapset on syntyneet elokuussa, lokakuussa, joulukuussa ja tammikuussa. Kaikilla on aikoinaan sujunut koulu oikein hyvin, enkä keksi mitään oleellista eroa aatonaattona ja tammikuun alkupuolella syntyneiden veljien välillä. Tosin me kaikki ollaan käyty eskari ja oltu päiväkodissa ennen kouluikää, mikä ei silloin ollut sellainen itsestäänselvyys kuin nykyään.
Omat lapset on syntyneet elokuussa ja joulukuussa, ovat olleet aina omatoimisia ja osaavia, joten eiköhän koulukin suju sitten joskus.
Olen syntynyt 31.12 ja ollut tyytyväinen. Kun piti pyrki keskikouluun, pyrin vuotta myöhemmin niin pääsin seuraavana vuonna syntyneiden luokalle kätevästi. Eräs tuttu joutui vuotta aiemmin kouluun kun laitettiin veljensä kanssa niin kävelivät samaa matkaa. Niin - 60 luvulla, ilman testejä.
Vierailija kirjoitti:
Myös tuo että oli melkein vuoden toisia nuorempi niin vaikutti siihen että tunsi olevansa huono kun olisi pitänyt osata ja liikkua yhtä nopeasti kun joku vuotta sua vanhempi.
Jep tämä vaikutti itsetunnon kehitykseen, kun oli pienin ja nuorin. Meni pitkään ennen kuin tajusin, että aikuisena olen samalla viivalla ja pärjään todella hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Isoin ongelma joulukuussa olevien synttäreiden kanssa on muut vanhemmat. Poikani on vasta pari-vuotias ja olen jo tässä vaiheessa saanut kuulla kymmeniä kertoja muiden aikuisten huolta siitä tuleeko pärjäämään lapseni koulussa. Onneksi lapsi ei vielä ymmärrä paljoa, sillä jatkossa aion sanoa "huolestuneille" rumasti takaisin, jos eivät ymmärrä lopettaa jeesustelua. Lapseni on utelias, nokkela ja sosiaalisesti lahjakas. En kerta kaikkiaan hyväksy sitä, että hän aloittaisi koulutaipaleensa jotenkin apaattisena ja lannistuneena, koska on saanut kuulla sukulaisilta koko pienen ikänsä spekulointia siitä miten hän ei tule pärjäämään koulussa tai on jotenkin altavastaavassa asemassa muihin. Hänellä on oikeus aloittaa koulu yhtä innoissaan ja itsevarmana kuin muillakin lapsilla enkä anna kenenkään sukulaisen pilata tätä.
Aikuiset sukulaiset voi laittaa ruotuun vaikka vähän ilkeästi, niin oppivat.
Iske röyhkeästi heikkoihin kohtiin: "Eipä tuo sinunkaan urasi ole kummoinen, vaikka tammikuussa synnyit." - Omaa lastaan saa ja pitää puolustaa.
Olen syntynyt välipäivinä ja sanoisin, että omaan itsetuntooni vaikutti lähinnä positiivisesti se että olin syntynyt joulukuussa. Sain lapsena kuulla, että olen taitava ja huomasin pärjääväni siinä missä toisetkin lapset, vaikka olin yleensä nuorin.
Olen syntynyt joulukuun lopussa. Ei mitään ongelmia koulussa, olin parhaimmasta päästä. Se tietysti harmitti, että koulusynttärit jäi monesti pitämättä, kun olisi ollut hassua pitää täysin eri aikaan. Ikävin kokemus oli kuitenkin se vuosi, kun täytin 18v. Kaverit baarissa jo alkuvuonna, kun mä vihdoin pääsin niin heillä "tipattomat tammikuut" jne ja jäin porukan ulkopuolelle. Tuskallinen vuosi nuoren ihmisen elämässä. No, kyllä ne kaveritkin olisivat voineet olla parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei mulla ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Olen syntynyt 4.12.
Sama syntymäpäivä, mutta olihannse ihan peestä olla vika joka sai mopokortin, vika joka täytti 18.
Meidän joulukuussa syntyneet lapset rakastaa talvea, joulua ja jouluisia synttäreitään. Ne on aina pidetty erikseen.
Kaverinsakin tykkäsivät joulunaikaisista synttäreitä, onhan tunnelma silloin erityinen ja samalla lasten pikkujoulujuhla.