Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lasketaan tuloksi esim.toimeentulotukea haettaessa.
Laina pitää makaa takaisin pankille
Niin? Eikö nuori opiskele nimenomaan siksi että työllistyisi, jonka jälkeen on kykenevä maksamaan lainaa vähitellen pois.
Nuori opiskelee työllistyäkseen, ei velkaantuakseen. Jos on iso laina, se rajoittaa merkittävästi elämää vuosien ajan valmistumisen jälkeen.
Vastavalmistuneiden palkat ei monilla aloilla ole kummoiset ja työsuhteet usein pätkää. Laina on siinä merkittävä rasite.
Lainaa voi alkaa maksamaan vasta 2v valmistunisen jälkeen, ja kk-erät ovat muutaman kympin luokkaa. Ei se rajoita merkittävästi muita kuin
Ja koko ajan korko kuitenkin juoksee täysimääräisenä, joten se lainanmaksun lykkääminen lämmittää yhtä paljon kuin housuun pissiminen pakkasella.
Muutaman kympin kuukausierä ei nykyään riitä edes korkoihin, joten pötyä sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eikö nuori opiskele nimenomaan siksi että työllistyisi, jonka jälkeen on kykenevä maksamaan lainaa vähitellen pois.
Nuori opiskelee työllistyäkseen, ei velkaantuakseen. Jos on iso laina, se rajoittaa merkittävästi elämää vuosien ajan valmistumisen jälkeen.
Vastavalmistuneiden palkat ei monilla aloilla ole kummoiset ja työsuhteet usein pätkää. Laina on siinä merkittävä rasite.
Lainaa voi alkaa maksamaan vasta 2v valmistunisen jälkeen, ja kk-erät ovat muutaman kympin luokkaa. Ei se rajoita merkittävästi muita kuin
Ilmeisesti peruskoulun korkolaskut osalta hukassa. Opintolainaa ei lyhennetä parilla kympillä kuussa.
Tehtäväni on parhaani mukaan mahdollistaa lapselle hyvä elämä. Sain vain yhden lapsen. Teen kaikkeni tämän eteen. Hyvään elämään kuuluu se, että luon hänelle myös taloudellista turvaa tulevaan.
Nykyisellä korkotasolla esimerkiksi 30 000 euron opintolainaa maksaisi 300 euron kuukausierällä 10 vuotta. Aika iso summa mielestäni iässä, jolloin perhe perustetaan. Jos maksaa hitaammin, korkoja ehtii kertyä enemmän, joten kokonaissumma on sitten suurempi.
Opintolaina kasvaa korkoa korolle jo opiskeluaikana. Pankin ottama korkomarginaali on samaa luokka kuin asuntolainoissa. Mitä pidempään sen maksamista lykkää, sen enemmän saa maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaa voi alkaa maksamaan vasta 2v valmistunisen jälkeen, ja kk-erät ovat muutaman kympiEsimerkiksi 20.000 euroa lainaa 4 % korolla olisi korkoa 67 euroa/kk 2 vuotta ja sen jälkeen lisää 208 euroa/kk lyhennystä, milloin korko tietysti vähenee pikkasen.
Isäni lähti nollasta, maksoi opintolainaa nelikymppiseksi ja asuntolainaa viisikymppiseksi, jonka jälkeen remontit. Hyväpalkkainen tohtori, mutta kyllä lainat kurittavat. Oma lapseni ei todellakaan lähde nollasta.
En tiiä vanhempieni tuloista mutta mitään säästöjä me lapset ei saatu. Rahat tuntui riittävän vain isän tupakoihin, kaljoihin ja siihen saa tanan mersuun. Hedelmiä sai syödä vain yhden päivässä, loppunälkään leipää.
Meillä on 320000 per lapsi sijoitettuna kryptovaluuttaan, lapset on jo 2 ja 4v niin lasten harrastukset ja matkustelu estää tällä hetkellä säästämisen, mutta jatketaan taas kun aloittavat koulun jolloin eläminen on halvempaa kun voin palata töihin. Sijoitusten arvo kuitenkin nousee koko ajan, niin en pelkää tulevaa vaikka lasten kilpailuleirit ovatkin aika kalliita. Harrastuksetkin on kuitenkin sijoitus, lapset saa niistä tulevan ammatin ja tienaa sitä kautta sitten omaa rahaa. Nuorimmainen on jo tosi lahjakas, isosisko ei ole kovin kypsä ja valittaa kovasti jääkiekkotreeneistä, mutta ymmärtää kyllä sitten aikuisena että harrastukset kannattaa.
11 oli lapsen saadessaa globaalissa teknologia-alan yrityksessä, jossa yt:t käytiin vuosittain. Todellakin aloin säästää lapsen tilille, ihan vain siksi että oma paikka oli niin tuulinen, ettei voinut ennakoida edes 10-15 vuotta eteenpäin, että pystyykö lapsen laittaa lukioon.
Kyllä mulla oli plan B tuhlailevan lapsen varalle: maksattaa hankintoja ja lukiokirjoja ikävuosina 15-18 siitä säästöstä, vaikka omatkin tulot olis hyvät. No elämä meni hyvin, tienaan hyvin, nykyinen työpaikka on niin vakaa kuin tällä alalla voi olla. Lapsi aloitti juuri 'ilmaisen' lukion ja suunnittellee tulevaisuuttaan. Enkä todellakaan pelkää että tuhlaisi säästöt 18 täyttäessään, päinvastoin pohdiskelen miten kätevimmin siirtää perinnöksi saamani yksiö hänen hyödykseen.
Köyhät taas valittaa kateellisena. Kun yhteiskunta ei maksa heidän lastensa sijoituksia ja säästöjä, ei muutkaan saisi. Tai ainakin se on typerää, naurettavaa, epäreilua ja ties mitä. Kun minä sössin omat asiani ja sen myötä lapseni eivät saa hääppöistä elämää, ei ahneet rikkaatkaan saisi, niin! Päättäjät hoi, estäkää tämä jotenkin, tuet on liian pienet kun meille ei jää lintsireissujen ja risteilyjen jälkeen mitään säästöön, byäää!
Ihan perusasia, että lapselle säästetään. Olisi edesvastuutonta olla säästämättä. Maailma muuttuu. Ei voi enää olettaa, että yhteiskunta hoitaa kaiken. Jos ei halua, että lapsi jää täysin yhteiskunnan armoille, kannattaa huolehtia, että pääsee edes alkuun ilman opintovelkataakkaa. Kyllä se lapsi velat saa niskaansa ihan riittävissä määrin asuntolainasta, mahdollisesta remonttilainasta, autolainasta...
Meillä on tavoite, että lapsilla olisi 30 000 kun ovat 18. Tällä hetkellä näyttää, että se täytyy helposti. Mutta toki ajat voi kurjistua tai tulla jotain yllättävää. Sitten tavoite saa joustaa. Lapsia 3, 15v, 10v ja 8v.
Noh. lapset saaneet perintöä, joten hyvin on taloudellinen tilanne. Heillä on n. 120 000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen vuoroviikkohuoltaja, lapset on 14 ja 16. Häävisti ei ole säästössä, molemmille noin 5000 rahastoissa. Satasen kuussa pistän tätä nykyä molemmille niihin. Rahastot on mun nimissä koska lasten isään ei ole luottaminen. Tyhjensi jo kerran lasten tilit omiin tarkoituksiinsa. Annan sitten rahat lapsille joko elatuslahjoina tai kolmen vuoden välein.
Sain itse hyvät lähtökohdat kun vanhempani auttoivat aikoinaan. Haluaisin tarjota saman mun lapsille mutta mua on vain yksi. Teen parhaani.
Kai teit isästä rikosilmoituksen, kun tyhjensi tilit?
Meillä lapset 16 ja 12 ja kummallekin olen saanut säästöön (rahastoon) noin 7000 euroa. Yhteensä siis noin 14 000. En ole mikään isotuloinen, joten olen ihan tyytyväinen tuohonkin.
Ompa suuria säästöjä lapsille Meillä kolme lasta ja joitakin satasia per nenä tilillä tällä hetkellä.
Bruttona tulot ehkä 90t vuodessa miehellä ja minulla. Ollaan molemmat lähdetty elämään ns. Nollasta ja hyvin ollaan elämässä pärjätty.
Kun lapset aikuistuu ja muuttaa kotoa, aion olla rahallisesti tukena. Mutta suurta pottia tuskin kellään on. Ollaan keskitytty asuntolainan lyhennykseen ja toiveissa tulevaisuudessa vakaampi elämä, toivon, että pystyn näyttämään toiminnallani lapsille esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 320000 per lapsi sijoitettuna kryptovaluuttaan, lapset on jo 2 ja 4v niin lasten harrastukset ja matkustelu estää tällä hetkellä säästämisen, mutta jatketaan taas kun aloittavat koulun jolloin eläminen on halvempaa kun voin palata töihin. Sijoitusten arvo kuitenkin nousee koko ajan, niin en pelkää tulevaa vaikka lasten kilpailuleirit ovatkin aika kalliita. Harrastuksetkin on kuitenkin sijoitus, lapset saa niistä tulevan ammatin ja tienaa sitä kautta sitten omaa rahaa. Nuorimmainen on jo tosi lahjakas, isosisko ei ole kovin kypsä ja valittaa kovasti jääkiekkotreeneistä, mutta ymmärtää kyllä sitten aikuisena että harrastukset kannattaa.
Tämä on täysin mielikuvituksen tuotetta
Itsellemme säästetään puolison kanssa, mutta ei lapsille mitään omia säästötilejä tms. Ensinnäkään ei voi olla varma miten viisaasti nuori ne käyttäisi täyttäessään 18, ja toisaalta jos nuoren tarvitsisi missään kohtaa hakea esim. toimeentulotukea, ei sitä olisi mahdollista säästöjen vuoksi saada. Ajatuksena on siis sijoittaa/säästää omiin nimiin, ja auttaa lapsia sitten tarpeen mukaan.
Minua ei häiritse lapsille säästäminen. Kuten joku sanoi, jokainen tehköön rahoillaan mitä haluaa. Vasta siinä vaiheessa ärsyynnyn, jos tuo lapsi jolle on säästetty alkaa kuvitella pärjäävänsä paremmin ja helpommin kuin köyhempi kaverinsa (jolle ei ole säästetty) siksi kun on vain jotenkin parempi.
Opiskeluaikaa jää enemmän jos ei tarvitse köydä töissä, samoin energiaa. Vie myös yllättävän paljon voimavaroja huolehtia päivittäin toimeentulosta. Eli omat etuoikeudet tulee tunnistaa, eikä alkaa pitää itseään perusteetta parempana kuin muita. Kuplautuminen ja luokkaerojen kasvu pitää saada pysähtymään.
Pörssin keskituotto pitkällä aikavälillä on tuo 7%. Kulut syö tuottoa joten kannattaa esim. Nordnetin kuluttomaan indeksirahastoon laittaa kuukausittain rahaa. Ihan matemaattinen fakta 👍