Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
"Ei ole ihme kun nuoret huutaa kuinka hallitus vie heiltä kaiken, kun tottuvat leväperäiseen elämäntyyliin jossa vanhemmat rahoittaa elämää vielä 25+ vuotiaanakin."
Miksi sinulle on ongelma, jos vanhemmat rahoittavat lastensa elämää? Aivan, olet kateellinen.
Jokainen tehkööt omilla rahoillaan, mitä haluaa. Omia rahoja pitää saada käyttää oman mielen mukaan. Joillekin se voi olla matkustelua, joillekin asuntoja, joillekin lasten elämän auttamista.
Vierailija kirjoitti:
"Ei ole ihme kun nuoret huutaa kuinka hallitus vie heiltä kaiken, kun tottuvat leväperäiseen elämäntyyliin jossa vanhemmat rahoittaa elämää vielä 25+ vuotiaanakin."
Miksi sinulle on ongelma, jos vanhemmat rahoittavat lastensa elämää? Aivan, olet kateellinen.
Jokainen tehkööt omilla rahoillaan, mitä haluaa. Omia rahoja pitää saada käyttää oman mielen mukaan. Joillekin se voi olla matkustelua, joillekin asuntoja, joillekin lasten elämän auttamista.
Yllättäen kateuskortti vedetty :D
En ole kateellinen. Tässä huomaa vaan sen eron, kuinka nykyään vanhemmat tasoittavat lastensa tietä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lasketaan tuloksi esim.toimeentulotukea haettaessa.
Laina pitää makaa takaisin pankille
Niin? Eikö nuori opiskele nimenomaan siksi että työllistyisi, jonka jälkeen on kykenevä maksamaan lainaa vähitellen pois.
Trollit muuttaa pointtia koko ajan mieleisekseen ja jatkaa jankutusta. Olet joko ällistyttävän tyhmä tai vain pelkkä jankkaava trolli, kerro meille, kumpi olet, niin voi harkita, kannattaako ainuun tuhlata aikaa yhtään enempää.
En ole säästänyt lapsille, mutta itselle olen säästänyt niin, ettei heidän tarvitse opintolainaa nostaa. Mitään matkailua, käsilaukkuja tai autoja en rahoita eli siksi säästän vain itselleni. Hyvät tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin? Eikö nuori opiskele nimenomaan siksi että työllistyisi, jonka jälkeen on kykenevä maksamaan lainaa vähitellen pois.
Nuori opiskelee työllistyäkseen, ei velkaantuakseen. Jos on iso laina, se rajoittaa merkittävästi elämää vuosien ajan valmistumisen jälkeen.
Vastavalmistuneiden palkat ei monilla aloilla ole kummoiset ja työsuhteet usein pätkää. Laina on siinä merkittävä rasite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole kateellinen. Tässä huomaa vaan sen eron, kuinka nykyään vanhemmat tasoittavat lastensa tietä.
Joo joo, etpä ole kateellinen. Miksi lastensa tietä ei saisi tasoittaa? Ihmeellistä ajattelua. Lapsilta voi silti samaan aikaan myös edellyttää asioita. Ja miten niin nykyään? Olen keski-ikäinen ja minunkin polkua on helpotettu näihin päiviin asti. Teen itse samaa lapselleni.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä miksi lapselle pitäisi säästää. Ei meille puolisoni kanssa kukaan mitään ole säästänyt lapsuudessa ja yrittänyt pedata helppoa elämää. Ehkäpä se onkin laittanut yrittämään ja tekemään sitä rahaa meillä on todella hyvät tulot ja tietysti voisimme laittaa kaikille kolmelle lapsille joka kuukausi rahaa vaikka muutaman satasen, mutta en oikein usko tuohon konseptiin. Tottakai autamme sitten tarpeen ja tilanteen niin vaatiessa, mutta lähtökohtaisesti lapset saavat tehdä omat rahansa. Odotelkoon sitten vaikka perintöä kun sen aika on. Ymmärrän toki sen eron, että jos on pienet tulot niin lapsia ei pysty ehkä auttamaan tilanteen mukaan vaan siihen varautuu etukäteen. Mutta siltikään en menettäisi yöuniani, jos ei ole varaa rahoittaa lapsen tulevaisuutta. Panostakaa siihen että lapset kasvavat fiksuiksi ihmisiksi ja oppivat rahan arvon. He kyllä tekevät niillä taidoilla sitten elämässä sen mitä se vaatii.
Etkö oikeasti hahmota paljonko yli varojen täällä on eletty? Jostain se raha on räävittävä. Koulutuksesta, terveydenhuollosta, tuista, opintotuesta jne. Ennen on riittänyt se ettei mitään säästöjä ole. Peruskoulu ja maksuton jatko-opiskelu on taannut kaikille siitä huolimatta mahdollisuuden. Ei siihen voi enää sokeasti luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on mainio esimerkki siitä, miksi lapsilisät pitäisi lakkauttaa keskituloisilta. Se, että jo valmiiksi varakkaille JA hyvätuloisille siirretään verorahoja, jotka laitetaan kasvamaan korkoa sijoituksissa, on suoraan sanottuna korruptiota.
Sitten vielä väitetään, ettei luokkaeroja ole, vaikka tällä tavoin niitä juuri luodaan, samoin kuin progressiivisella verotuksella ylipäänsä. Tuet vain köyhille, eikä mitään helvetin lisiä ja helpotuksia valmiiksi hyvätuloisille.
Itse maksan noin 40 tuhatta euroa vuodessa, niinpä lapsilisä on vaan pieni verohelpotus omista rahoistani. Meillä ei ole kuin 2 lasta. Emme hanki 4...10, josta yhteiskunta pitää huolehtia, emmekä juo alkoholia litrakaupalla.
Minä kärsin progressivisestä verosta. Jokaisesta palkan korotuksesta menee yli 50 % veroa.
Saatte olla ylpeitä kaikki, jotka säästätte lapsillenne enemmän tai vähemmän. Itselläni ei vielä ole omia lapsia, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että kyllä opiskeluaika ja oman elämän aloittaminen helpottui todella paljon vanhempieni säästöjen ansiosta. Meillä on eletty aina säästäväisesti, syöty kotiruokaa ja ajettu käytetyillä autoilla. Ei ollut pelikonsoleita eikä aina toimivia videoitakaan, mutta lapsuus oli ihan onnellinen. Mihinkään turhaan en ole lapsena ja nuorena saanut rahaa vanhemmilta, vaan olen käynyt osa-aikatöissä jo 15 v lähtien. Oli melkoinen ylläri, kun päätin muuttaa pois kotoa ja vanhemmat ilmoittivat ostavansa minulle yksiön. Tästä on yli 10 vuotta aikaa. Asunnon arvonnousun ja onnekkaiden kauppojen myötä minulla on nyt velaton perheasunto, johon voi alkaa turvallisin mielin perustaa kotia omille lapsille. Todella arvostan vanhempieni viisautta tässä asiassa ja olen heille todella kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuositulot mulla yksin n.55000, enkä ole säästänyt penniäkään yhdellekään kolmesta lapselle. Miksi säästäisin? Enhän minä heidän elämäänsä rahoita kun kotoa muuttavat pois.
Esimerkiksi siksi, ettei lapsen tarvitse ottaa suurta opintolainaa ja stressata siitä.
Miksei hän voisi nostaa opintolainaa? Se on yksi tulo joka on laskettu opiskelijoille. Ei siitä mitään stressiä tarvitse ottaa.
Tietysti voi, mutta onko nuorelle hyvä asia elää markkinakorkoisella lainalla? Siinä on melkoinen takaisinmaksu.
Mitä olen seurannut, niin todella monella nuorella on opintolainaa 15 000-30 000e. Pelkät korot ovat monesti päälle 200e. Ja todella monella tuntuu olevan tiukkaa maksaa edes ne. En tiedä, onko se "kaikki mulle nyt heti", eli ei osata rahankäyttöä. Toisaalta yhteiskunta, asuminen ym on kallistunut ja opiskelijan tuet on suurimmaksi osaksi lainatakauksen muodossa. Käytännössähän se alkaa mennä niin, että hyvätuloisista perheistä tulevat tai ahkerat ihmiset "huonommista" taustoista pärjäävät, muut lyö vain hanskat tiskiin. Tuttavalta pankista kuulin, että moni haluaa opintolainalle pankista kielteisen päätöksen, jotta voi hakea toimeentulotukea sen sijaan.
Itse aikoinaan tein opiskelun ohessa töitä sen verran mitä pystyi. Halpa soluasunto (kahdehtien katsoin muiden yksiöitä ja jopa kaksioita). Nostin opintolainaa vähän varalta säästötilille jemmaan, että valmistumisen jälkeen on takuuvuokraan yms. Parasta oli jos kaupan alemyynnistä löytyi sekä juustoa että leikkelettä, ja sai laittaa molempia leivän päälle yhtäaikaa. Mutta toisaalta pohjalta ei pääse kuin ylöspäin. Pari kertaa olen saanut lähipiirissä todistaa, kun meneekin toisin päin, ja sitten ollaankin ihan kädettömiä raha-asioiden ym suhteen, kun on totuttu leveään tyyliin joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuori opiskelee työllistyäkseen, ei velkaantuakseen. Jos on iso laina, se rajoittaa merkittävästi elämää vuosien ajan valmistumisen jälkeen.
Vastavalmistuneiden palkat ei monilla aloilla ole kummoiset ja työsuhteet usein pätkää. Laina on siinä merkittävä rasite.
Lainaa voi alkaa maksamaan vasta 2v valmistunisen jälkeen, ja kk-erät ovat muutaman kympin luokkaa. Ei se rajoita merkittävästi muita kuin vanhempia, jotka haluavat pitää lapsensa otteessaan taloudellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollit muuttaa pointtia koko ajan mieleisekseen ja jatkaa jankutusta. Olet joko ällistyttävän tyhmä tai vain pelkkä jankkaava trolli, kerro meille, kumpi olet, niin voi harkita, kannattaako ainuun tuhlata aikaa yhtään enempää.
Trolliksi alkavat huutelemaan he, joilla ei ole enää muita keinoja keskusteluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
20€/kk kuluttomaan indeksirahastoon keskimääräisellä 7% tuotolla on 20 vuodessa 10000€. Kiva pesämuna noin pienellä summalla. Jokaisella on varaa laittaa lapselle 20€/kk.
Mikä indeksirahasto tuottaa noin hyvin?
Olen sijoittanut vuodesta 2012 lähtien suunnilleen kuukausittain Seligsonin Pohjois-Amerikka-indeksirahastoon ja lisäksi vuodesta alkaen 2014 Seligsonin Eurooppa-indeksirastoon. Tällä hetkellä sijoitusteni keskimääräinen vuosituotto on Pohjois-Amerikka-indeksirahastossa 13,05 % ja Eurooppa-indeksirahastossa 6,97 %. Mennyt tuotto ei ole kuitenkaan koskaan tae tulevasta.
Eri kuukausina sijoittamani summat ovat vaihdelleet, joten vuosituottoprosentit eivät ole täsmälleen samat kuin sellaisella, joka on sijoittanut aina saman summan joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolliksi alkavat huutelemaan he, joilla ei ole enää muita keinoja keskusteluun.
Lol, eli trollihan se olit =D Jankuttaminen ja kaltaisesi asioiden vääristely ei ole keskustelua vaan trollaamista. Mietinkin, että toivottavasti kukaan ei oikeasti ole noin tyhmä.
Molemmilla kymppitonni, noin. Ovat 20- ja 17-vuotiaita. Tuloni on työkyvyttömyyseläke 900. Lapset ovat säästäneet kaikki saamansa rahat, lahjaksi saamansa, tuet ja palkat. Säästäminen jatkuu siinä määrin kuin se on mahdollista.
Omien havaintojeni mukaan nuorten ja lasten rahoille eniten kateellisia ovat lapsettomat ikääntyneet tädit ja yhteiskunnan tukirahoilla elävät pitkäaikaistyöttömät.
Tein lapsena ja nuorena mainoshommia ja näyttelijän töitä. Sitten kesätöitä tottakai kun täytin 15. Vanhemmat ja isovanhemmat olivat säästäneet 8000€. Muutin 19v. kotoa pois, pystyin ostamaan yksiön isosta kaupungista vain 11 000 lainalla. Tuo oli maksettu jo opiskeluaikana. Myin kämpän voitolla, ostin kaksion. Myin sen voitolla ja nyt meillä on minimaalisesti velkaa jäljellä omakotitalosta. Saadaan ensi vuonna maksettua. Lapsia ei vielä ole, ikä 31v. Jos lapsia siunaantuu, todellakin säästämme heille. Hyvin opin rahan arvon, vaikka sukulaisilta sainkin säästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInä ainakin tasoitan niin kauan kun olen elossa! Olen opettanut heille rahan arvon pienestä pitäen. Yleensä vähävarainen ostaa merkkivaatteet ym trendien mukaan. Itse ostan vaatteita tarpeen mukaan. Esimerkiksi talvitakin joka 15 v alennusmyynnistä. Käytän itse pääosin urheiluvaatteita. Puhelin menee vaihtoon kun hajoaa. Sekin on vaan 200 euron puhelin.
Perheen rahat menee pääosin säästöön. Itselläni on nyt säästössä n. 200 tuhatta euroa ja asunto on velaton. Lapset ovat nyt opiskelijoita, niinpä autan heitä esimerkiksi ruokaostoissa. Ei ole kyse suurista rahoista, mutta siten he voivat ostaa terveellistä ruokaa.
Lapset ovat 17v ja 20v. Me vanhemmat ollaan sh ja lh. Ollaan sijoitettu lasten saamat lahjarahat ja lapsilisät rahastoihin heti alusta asti. Kummallekin on kertynyt 20-30k euroa. Nyt kun tytär lähti yliopistoon, niin muutettiin rahastot rahaksi ja tytär "lainasi" ne minulle, jotta saa opintoihin liittyvät tuet ja opintolainan. Opintolaina kannattaa ottaa, koska siitä saa anteeksi muutaman tonnin kun valmistuu ajallaan.