Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
Lapsille 0€ säästössä, tulot opiskelija ja tällä hetkellä työtön, aiemmin töissä n. 3k palkalla. Asuntolainaa lyhennetään ja kunhan mieskin valmistuu niin aletaan enemmän säästämään omille tileille lapsia varten. Lasten tileille en säästetä
t. 20k 18vuotiaana vanhempien säästöjä itse tuhlannut vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei säästöjä ja lapsia 7. En jaksa stressata. En usko maksulliseen koulutukseen, se olisi pohjoismaisuuden loppu. Ei valtio siihen lähde. Hyvin nuo lapset tulevat pärjäämään ja oppivat tekemään itsekin töitä leivän eteen.
Tajunnet kuitenkin ettei tuollaisella muutamalla kymppitonnilla mitään elämää rahoiteta, hädin tuskin opiskeluaikaan riittää. Töihinhän näitä lapsia säästöillä ollaan ohjaamassa.
Vuositulot mulla yksin n.55000, enkä ole säästänyt penniäkään yhdellekään kolmesta lapselle. Miksi säästäisin? Enhän minä heidän elämäänsä rahoita kun kotoa muuttavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Bruttotulot 45 000 minulla ja olen laittanut lapsille säästöön noin 2 000/ lapsi. Ei niillä paljon saa, mutta ajattelen, että tämmöisessä tuloluokassa on fiksua säästää/sijoittaa rahat omiin nimiinsä, jolloin voi käyttää niitä oman harkinnan mukaan. Minulla on noin 55 000 säästöt ja sijoitukset.
Lasten nimiin säästetyn rahan huono puoli on, että niistä ei itse saa periaatteessa enää ottaa rahaa pois, jos tulee katumapäälle. Tämä on tuttavapiirissä aiheuttanut ongelmaa, koska liian pienistä tuloista on säästetty liian suuri osuus lasten nimiin ja elämäntilanne onkin muuttunut.
En jaa samaa pelkoa kuin Ap enkä aio lähtökohtaisesti rahoittaa lasteni opiskelua. Terveydenhuoltoa ja esim. matkoja kyllä. Opetan lapsille arkisilla tavoilla talouden hallintaa ja keskustelemme myös sijoittamisesta ja yrittämisestä.
Tämä on fiksua. Parempi usein on säästää itselleen, niin lasta voi tukea tarpeen ja rahatilanteen mukaan. Näin varsinkin jos itse ei ole varakas.
Tulot reilu 100 000/vuosi. Ei hirveesti säästöjä lapsille. Lainat on maksettu pois ja säästetty itselle niin, että voidaan ostaa asunnot mihin menevätkin opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vuositulot mulla yksin n.55000, enkä ole säästänyt penniäkään yhdellekään kolmesta lapselle. Miksi säästäisin? Enhän minä heidän elämäänsä rahoita kun kotoa muuttavat pois.
Esimerkiksi siksi, ettei lapsen tarvitse ottaa suurta opintolainaa ja stressata siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi siksi, ettei lapsen tarvitse ottaa suurta opintolainaa ja stressata siitä.
Ei ihan niin yksiselitteistä. Mä koen, että itselle säästäminen on turvallisempaa. Omilla säästöillä voi auttaa tarvittaessa. Moni nuori aikuinen saa ison summan kerralla eikä käytä sitä mihinkään hyödylliseen. Säästöillä voi rahoittaa vaikka päihteiden käytön. Sitä ei voi tietää etukäteen lapsen ollessa pieni/nuori.
Työmarkkinatuki, asumistuki ja noin 300000€ säästöjä. Lapsille en erikseen säästä, vaan jää mitä jää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hän voisi nostaa opintolainaa? Se on yksi tulo joka on laskettu opiskelijoille. Ei siitä mitään stressiä tarvitse ottaa.
Tulot yli riittävän, ja lapsille en säästä latin latia. Tehkööt töitä rahojensa eteen, tarvitse kaikkea eteen valmiiksi kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei hän voisi nostaa opintolainaa? Se on yksi tulo joka on laskettu opiskelijoille. Ei siitä mitään stressiä tarvitse ottaa.
Jaa, että on laina oikein tuloa opiskeljioille. Ei ihmekään, että on ihmisten talouden hallinta nykyisin aika retuperällä.
Se lasketaan tuloksi esim.toimeentulotukea haettaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Tai siksi, että lapsi voi perustaa perheen jo nuorena eikä kuorokerhoon "ei ole varaa hankkia lapsia". Tai siksi, että lapsi voi elää elämänsä stressaamatta vanhuuseläkkeen riittävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi, mutta onko nuorelle hyvä asia elää markkinakorkoisella lainalla? Siinä on melkoinen takaisinmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Laina pitää makaa takaisin pankille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti voi, mutta onko nuorelle hyvä asia elää markkinakorkoisella lainalla? Siinä on melkoinen takaisinmaksu.
Ei ole ihme kun nuoret huutaa kuinka hallitus vie heiltä kaiken, kun tottuvat leväperäiseen elämäntyyliin jossa vanhemmat rahoittaa elämää vielä 25+ vuotiaanakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ihme kun nuoret huutaa kuinka hallitus vie heiltä kaiken, kun tottuvat leväperäiseen elämäntyyliin jossa vanhemmat rahoittaa elämää vielä
Sekoitat kyllä asiat totaalisesti. Et sitten tajua, mitä eroa on valtion ja vanhempien rahoilla? Moni opiskelija ei saa penniäkään vanhemmiltaan ja he joutuvat elämään opintolainalla. Se ei ole leveää elämää ja sitä lainaa maksetaan vuosia takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Sossupummimatikka erikseen. Niinhän ne pikavipitkin laskettaneen sossurahoja hakiessa "tuloksi", mutta missään muussa merkityksessä ne eivät ole tuloja. Tuloja kun ei yleensä tarvitse palauttaa kenellekään.
Ja se on täysin normaalia, että opiskelijaelämä on köyhempää, ja että sitä lainaa maksetaan sitten vähitellen pois. Niin se elämä tuleekin rakentaa itse, eikä vanhempien rahoilla.
Vuositulot n. 60 000, lapsella nyt meni juuri yli 10 000, ikää on 8. Kun lapsi on täysi-ikäinen, en usko, että on olemassa mitään sosiaalitukia kuten asumistukia.