Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä oli nettotulot noin 3000-5000€/kk. Lapsen syntymästä siihen, kun täytti 18v. Säästettiin ekat neljä vuotta 95€/kk, siitä eteenpäin ensin 2 x 111€/kk ja veromuutoksen jälkeen 2 x 138€/kk. 18-vuotiaana lapsi sai haltuunsa noin 75000€ sijoitukset. Nyt viisi vuotta myöhemmin nuo kaikki on käytetty. Suurin yksittäinen ostos oli vene (24000€) ja asunnon käsirahaan taisi mennä 15000€. Kaikkeen pieneen sälään niitä säästöjä on käytetty ja samaan aikaan nostettu opintolainaa joku 20000€. Viimeisimmät sijoitukset meni syksyllä myyntiin, että sai puolisonsa kanssa maksettua moottoripyörälainat ja neuvoteltua asuntolainan uusiksi.
Tää vaan lohdutukseksi niille, joita harmittaa, kun eivät itse pysty lapselle säästämään. Me säästettiin ja annettiin myös asianmukainen talouskasvatus. Silti ne säästöt voi mennä kaikkeen sellaiseen, mikä ei vanhempien mielestä tunnu mitenkään päin järkevältä. En oli
Mihin tarkoitukseen kerroitte lapselle niiden sijoitusten olevan? Omalle leikki-ikäiselleni muistutan noin kerran kuussa, mihin tarkoitukseen hänen sijoituksensa ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä oli nettotulot noin 3000-5000€/kk. Lapsen syntymästä siihen, kun täytti 18v. Säästettiin ekat neljä vuotta 95€/kk, siitä eteenpäin ensin 2 x 111€/kk ja veromuutoksen jälkeen 2 x 138€/kk. 18-vuotiaana lapsi sai haltuunsa noin 75000€ sijoitukset. Nyt viisi vuotta myöhemmin nuo kaikki on käytetty. Suurin yksittäinen ostos oli vene (24000€) ja asunnon käsirahaan taisi mennä 15000€. Kaikkeen pieneen sälään niitä säästöjä on käytetty ja samaan aikaan nostettu opintolainaa joku 20000€. Viimeisimmät sijoitukset meni syksyllä myyntiin, että sai puolisonsa kanssa maksettua moottoripyörälainat ja neuvoteltua asuntolainan uusiksi.
Tää vaan lohdutukseksi niille, joita harmittaa, kun eivät itse pysty lapselle säästämään. Me säästettiin ja annettiin myös asianmukainen talouskasvatus. Silti ne säästöt voi mennä kaikkeen sellaiseen, mikä ei vanhempien mie
Luuletko, että 18-vuotiaan täytyy totella sinua?
"Luuletko, että 18-vuotiaan täytyy totella sinua?"
En kysynyt mitään tuon kyseisen lapsen tottelemisesta tai tottelemattomuudesta, vaan siitä, MIHIN tarkoitukseen niiden rahojen kerrottiin olevan.
7 vuotiaalla nyt osakkeissa 49 t. Lisäksi isovanhemmilta perinnöksi saamansa sijoitusasunto (~110 t).
Omat tulot nettona yli 5000 €/kk, ja vaikka yh olenkin niin menot varsin pienet ja lapselle olen päätynyt lahjaveron uhallakin siirtämään tonnin kuussa. Kaikki siis osakkeisiin.
Tiedän, että tilanne on täysin erilainen kuin muilla ikäisillään, ja yrittänyt sitä hänelle tasaisesti selittää.
En koe, että oltaisiin erityisen varakkaita, rahaa vain yksinkertaisesti tulee paljon enemmän kuin menee. Tavallista arkea tavallisine ongelmineen.
Onpa täällä varakasta sakkia palstailemassa. Olen tukenut lastani rahallisesti hänen opintojensa aikana sekä asunnon hankinnassa. Hän ansaitsee nykyään noin 700 €/kk enemmän kuin itse teen.
Emme ole mieheni kanssa perineet yhtään mitään sen enempää kuin lapsemmekaan. Perinnöksi on itselläni tiedossa homeinen omakotitalo muuttotappioalueella, miehellä ei sitäkään. Ollaan mietitty leikillämme, että miten sen talon tuhoaisi jäämättä kiinni.
Tasan ei mene karkit, mutta en jaksa kaunaa kantaa, kun ollaan kuitenkin selvitty niin sanotusti omillamme.
Vierailija kirjoitti:
7 vuotiaalla nyt osakkeissa 49 t. Lisäksi isovanhemmilta perinnöksi saamansa sijoitusasunto (~110 t).
Omat tulot nettona yli 5000 €/kk, ja vaikka yh olenkin niin menot varsin pienet ja lapselle olen päätynyt lahjaveron uhallakin siirtämään tonnin kuussa.
Kannattaa muistaa maksaa lahjavero. Lapsi on varmaan DVV:n vuositilivalvonnassa, kun on saanut perintöä ja omaisuus on noin suuri. DVV luultavasti ilmoittaa verottajalle, jos lahjoitat tonnin kuussa.
Poika 15 v. Perintörahoja tilillä 100k. Saa 5000 € / kk perhe-eläkettä 20 v asti eli siitä kertyy säästöjä. Osa menee kyllä elämiseen alaikäisenä.
What?? Ei meille sisaruksille ollut säästetty mitään tollaista ja hyvin ollaan tultu toimeen 🤔 Ovat toki auttaneet monin verroin muuten silloin kun on apua tarvinnut. En koe jääneeni mistään paitsi.
N31
Minulle säästettiin 21k. Olen 26-vuotias. En ole myynyt sijoutuksia, mutta osingot olen yleensä käyttänyt. Nyt sijotusten arvo on 37k.
En näe aloituksen tarkoituksena muuta kuin pahan mielen jakamisen, varsinkin tässä talous- ja maailmantilanteessa. Tilannetaju, hoi! Mitä ap tekee näillä tiedoilla?
Lapset 8- ja 4-vuotiaat. Esikoisella sijoituksissa 12k ja tilillä 8k, kuopuksen sijoituksissa 7k ja tilillä noin 6k. Lapset ovat kahdesti saaneet ennakkoperintönä 4999e per lapsi, lisäksi laitan kuopukselle 50e/kk tilille. Olemme lasten isän kanssa eronneet, isä työelämässä ja minä opiskelija.
Alan olla varma siitä, että kun lapset ovat täysikäisiä, Suomessa kouluissa on lukukausimaksut. Teen kaikkeni, ettei lasten opiskelu aikanaan ole rahasta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat tulot nettona yli 5000 €/kk, ja vaikka yh olenkin niin menot varsin pienet ja lapselle olen päätynyt lahjaveron uhallakin siirtämään tonnin kuussa.
Kannattaa muistaa maksaa lahjavero. Lapsi on varmaan DVV:n vuositilivalvonnassa, kun on saanut perintöä ja omaisuus on noin suuri. DVV luultavasti ilmoittaa verottajalle, jos lahjoitat tonnin kuussa.
Juu, toki vero pitää maksaa. Näen silti kannattavammaksi kasvattaa korkoa korolle enenevissä määrin hänen omissa nimissään.
DVV ei ilmoita verottajalle mitään. Valvoo vain, että en tee typeryyksiä hänen varoillaan.
Vierailija kirjoitti:
En näe aloituksen tarkoituksena muuta kuin pahan mielen jakamisen, varsinkin tässä talous- ja maailmantilanteessa. Tilannetaju, hoi! Mitä ap tekee näillä tiedoilla?
Mistään ei voi keskustella ilman, että joku pahoittaa mielensä. Jos ei omaa niin toisten puolesta.
En edes tajua sitä, miksi joidenkin mielestä lapsilisät pitäisi säästää lapselle? Eikös ne ole just tarkoitettu tukemaan perheen taloutta, kun menot kasvavat äkisti? Ei kai sitä muuten edes jaettaisi, jos katsottaisiin että perheet pärjää mainiosti ilmankin.
Meillä ei säästetty rahaa lasten tileille, sen sijaan annettiin harrastaa. Esim. soitto-ja nuotinkirjoitustaito, soittimet jne. Jääkiekko, sähly, skeittaus jne jne. Matkustettiin myös kohteisiin jossa myös historiaa nähtävissä.
Vanhempien nettotulot 60 000e/v (nyt kun teen vajaata työaikaa, voisin tehdä täyttäkin). Lapsille on säästetty 0 e. Miksi me säästettäisiin asioikseen lapsille tässä kohtaa? Omia säästöjä on kyllä reippaasti, ja niillä voidaan avustaa siinä missä tarvitsee ja järkeväksi katsoo.
Siksi että lahjavero rajoittaa, ennakkoperintöä ei saisi antaa kuin alle 5000eur 3 vuodessa. Tämä on perintö verosuunnittelua jollei hallitus saa sitä kokonaan poistettua.
Bruttotulot 120 000/v yhteensä meillä vanhemmilla. Olemme säästäneet kummallekin lapselle noin 15 000, jotka on sijoitettu osakkeisiin ja rahastoihin. Ensimmäisinä noin 10 vuotena emme pystyneet säästämään lapsille ollenkaan, koska olin pari vuotta hoitovapaalla ja meillä on iso asuntolaina. Nyt kun lapset ovat teinejä ja lähestyvät aikuisuutta, olemme pystyneet laittamaan vähän rahaa sivuun heille kun käyn taas kokopäivätyössä. On kiva, jos omaan kotiin aikanaan muuttaessa pystyy ostamaan vähän huonekaluja ja muuta tarpeellista. Tai rahat voi laittaa ajokorttiin.
Lapsille ei mitään säästössä. Saavat rahaa kun tarvitsevat.
Meillä vajaa 2v lapsi, omalla ost:llään noin 6000€ ja isällänsä lisäksi omissa nimissä ylimääräinen ost lapsia varten, siellä olevista rahoista en tarkalleen tiedä. Lapsilisät menee suoraan säästöön ja lisäksi minä laitan lähes joka kuukausi 100€ niin kauan, kunnes alkaa lahjavero paukkumaan. Ollaan päätetty, ettei meidän lapsen/lapsien tarvitse elää yhtä köyhänä,mitä itse ollaan oltu. Ennemmin kiristetään vyötä tässä vaiheessa.