Tulonne ja paljonko lapsille säästössä?
On alkanut stressata tämä suuntaus, että kaikesta leikataan. Onkohan oikeasti meilläkin kohta lukukausimaksut korkeakouluissa? Tai opintotuki lakkautettu ja elettävä säästöillä tai lainalla?
Paljonko teillä on säästetty lapsille? Meillä yhteiset tulot n. 55 000€/vuosi brutto ja lapsia 3. Aloitettu säästämään vasta reilu vuosi sitten. Nyt säästössä n. 1000€/lapsi. Tuntuu vähältä kun olen kysellyt kavereiden tilannetta. Monella on 8000-10 000€ per muksu (tilillä tai sijoitettuna), vaikka ikääkin lapsilla vasta 7-10v. Nolottaa jotenkin ettei älytty huolehtia tämmöisestä kun tuntuu, että muut ovat pitäneet asiaa itsestäänselvyytenä. Olisi pitänyt aloittaa aiemmin, mutta sokeasti luotimme hyvinvointivaltioon. Lapset on 12, 10 ja 9.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säästöjä ja lapsia 7. En jaksa stressata. En usko maksulliseen koulutukseen, se olisi pohjoismaisuuden loppu. Ei valtio siihen lähde. Hyvin nuo lapset tulevat pärjäämään ja oppivat tekemään itsekin töitä leivän eteen.
Mikä pohjoismaisuus se on? Kyllä se loppuu, uskoit tai et.
Valtio on velkaantunut ja alijäämäinen, joko hallitus korjaa asian tai IMF korjaa asian
Sitten loppuu tämän maan tie minkäänlaisena korkean koulutustason maanakin. Se ei auta Suomea, että kisataan Bangladeshin kanssa. Pienelle maalle koulutus ja osaaminen on elintärkeää. Kun tuo persporvarihallituskin sen vielä tajuaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei säästöjä ja lapsia 7. En jaksa stressata. En usko maksulliseen koulutukseen, se olisi pohjoismaisuuden loppu. Ei valtio siihen lähde. Hyvin nuo lapset tulevat pärjäämään ja oppivat tekemään itsekin töitä leivän eteen.
Valtio on velkaantunut ja alijäämäinen, joko hallitus korjaa asian tai IMF korjaa asian
Sitten loppuu tämän maan tie minkäänlaisena korkean koulutustason maanakin. Se ei auta Suomea, että kisataan Bangladeshin kanssa. Pienelle maalle koulutus ja osaaminen on elintärkeää. Kun tuo persporvarihallituskin sen vielä tajuaisi.
Se on jo loppunut. Katsoitko pisa-tuloksia? Suomi häviää Aasian maille ja Virolle. Pian Afrikan maillekin.
Jokainen maksakoon koulutuksen itse tai menköön töihin.
Kaikki lapsilisät. Vanhemmalla n 16.000 ja nuoremmilla päälle 12.000. Tienataan yhteensä, vuodesta riippuen, n. 200 teur tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan esikoisella 15v. n. 3500 ja nuoremmalla 11v. n. 1000. Tasataan ennen kuin täyttävät 18, että molemmat saa saman verran.
On siten kavallus jos vanhemmalta siirrätte nuoremmalle. Eli tasaatte omista rahoistanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on jo loppunut. Katsoitko pisa-tuloksia? Suomi häviää Aasian maille ja Virolle. Pian Afrikan maillekin.
<
Maksa toki oma koulutuksesi. Sille olisi kipeästi tarvetta. Peruskoulu selkeästi epäonnistui.
Älkää törsätkö niita lapsilisiä vaan sijoittakaa ne lapselle. Pelkästään niistä kertyy reilut 30000 euroa alkupottia.
Vierailija kirjoitti:
Älkää törsätkö niita lapsilisiä vaan sijoittakaa ne lapselle. Pelkästään niistä kertyy reilut 30000 euroa alkupottia.
Tämä. Tuskin niin persaukiset lapsia alkaa tekemään, että lapsenkin rahat täytyy kuluttaa.
Me ei säästetty lapsille. Pidettiin oma pieni puskuri, loput kului tavallisiin menoihin.
Nyt lapset aikuisia ja käyttövaroja jäänyt välillä. Olemme lahjoittaneet 4000€ jokaiselle. Tulevaisuudessa teemme samoin, jos ylimääräistä kertyy. Huomioiden lahjaveron.
Hyvinvointivaltio on tuhottu jo aikaa sitten. Siitä on turha syyttää nykyhallitusta. Sen on tuhonneet kansalaiset itse laskelmoimalla omat etuudet mahdollisimman korkealle, vaikka työkykyä olisikin ollut. Yhteen hiileen ei enää puhalleta, vaan odotetaan, että joku muu hoitaa hommat. Päättäjät ovat ottaneet velkaa, jotta on voitu keksiä kaikenmaailman etuuksia ja tukia, joita nykyään valtion pussista maksetaan ihmisille. Näin viiskymppisenä näkee kaiken rapautumisen ja elintason valheellisen nousun velkarahalla. Koulujärjestelmä on pilattu sillä tasapäistämisellä, jotta irmapetterin vanhemmille ei tule paha mieli.
No nyt ollaan tilanteessa, että raha-asioille on tehtävä jotain tai kohta joku muu sanelee mitä Suomen täytyy tehdä. Lähinnä ihmettelen aloittajaa, että jos on elänyt 90-luvulla, niin tietää, että kaikki voi muuttua yhdessä yössä ja muihin ei voi luottaa kuin itseensä. Tästä syystä aika moni säästää pienistäkin tuloista, jotta ei ole joka asiassa riippuvainen yhteiskunnasta ja sen tukirakenteista.
Meillä ei onneksi ole lapsia. Olen jo nyt säälinyt tämän ajan nuoria, jotka joutuvat luovimaan tämän ajan ongelmissa. Perheet on rikkonaisia ja nuorten mielenterveys kuralla. Koulujärjestelmä kusee. Nuorista iso osa on lapsena liikkumattomia ylipainoisia. Lista on loputon.
Meillä on säästetty satanen kuussa per lapsi.
Bruttotulot 45 000 minulla ja olen laittanut lapsille säästöön noin 2 000/ lapsi. Ei niillä paljon saa, mutta ajattelen, että tämmöisessä tuloluokassa on fiksua säästää/sijoittaa rahat omiin nimiinsä, jolloin voi käyttää niitä oman harkinnan mukaan. Minulla on noin 55 000 säästöt ja sijoitukset.
Lasten nimiin säästetyn rahan huono puoli on, että niistä ei itse saa periaatteessa enää ottaa rahaa pois, jos tulee katumapäälle. Tämä on tuttavapiirissä aiheuttanut ongelmaa, koska liian pienistä tuloista on säästetty liian suuri osuus lasten nimiin ja elämäntilanne onkin muuttunut.
En jaa samaa pelkoa kuin Ap enkä aio lähtökohtaisesti rahoittaa lasteni opiskelua. Terveydenhuoltoa ja esim. matkoja kyllä. Opetan lapsille arkisilla tavoilla talouden hallintaa ja keskustelemme myös sijoittamisesta ja yrittämisestä.
En säästä säännöllisesti lapsille mitään. Lahjarahoja on siirretty tilille ja kolikoita säästävät säästöpossuun, josta ne viedään pankkiin. Siellä on ihan hyvä summa pohjalla jokaisella, joten saavat sitten itse aikanaan omilla rahoilla jatkaa sitä säästämistä sinne. Autamme mieluummin sitten tarpeeseen rahallisesti, eikä niin, että on tuhansia käytettävissä, kun täyttää 18 vuotta.
Miljoona ja sellanen kaks.. kymmenen miljoonaa per kakara. 2.. 9 lasta. Mulla menee hyvin, katsokaa hei.
Ollaan keskituloisia. Lapselle ei olla säästetty yhtään. Omaa rahaa hänellä on noin 500-1000€
Mä en oikein ymmärrä miksi lapselle pitäisi säästää. Ei meille puolisoni kanssa kukaan mitään ole säästänyt lapsuudessa ja yrittänyt pedata helppoa elämää. Ehkäpä se onkin laittanut yrittämään ja tekemään sitä rahaa meillä on todella hyvät tulot ja tietysti voisimme laittaa kaikille kolmelle lapsille joka kuukausi rahaa vaikka muutaman satasen, mutta en oikein usko tuohon konseptiin. Tottakai autamme sitten tarpeen ja tilanteen niin vaatiessa, mutta lähtökohtaisesti lapset saavat tehdä omat rahansa. Odotelkoon sitten vaikka perintöä kun sen aika on. Ymmärrän toki sen eron, että jos on pienet tulot niin lapsia ei pysty ehkä auttamaan tilanteen mukaan vaan siihen varautuu etukäteen. Mutta siltikään en menettäisi yöuniani, jos ei ole varaa rahoittaa lapsen tulevaisuutta. Panostakaa siihen että lapset kasvavat fiksuiksi ihmisiksi ja oppivat rahan arvon. He kyllä tekevät niillä taidoilla sitten elämässä sen mitä se vaatii.
No, joku 30000 euroa on säästössä. Vuositulot yhteensä noin 120 000 euroa.
Joskus lehdessä oli juttu jostain miehestä joka oli valinnut elää ns. oravanpyörän ulkopuolella. Tosin jutussa oli myös maininta että vanhemmat ostaneet hänelle asunnon Helsingistä.
Se onkin vähän eri lähtökohta, kun ei ole 250000 euron asuntolainaa niskassa. Itse toivoisin, että tämä olisi mahdollista omalle lapselle, eli se ettei tarvitsisi olla kenenkään armoilla, varsinkin nyt kun työehdot heikkenee.
Mä olen vuoroviikkohuoltaja, lapset on 14 ja 16. Häävisti ei ole säästössä, molemmille noin 5000 rahastoissa. Satasen kuussa pistän tätä nykyä molemmille niihin. Rahastot on mun nimissä koska lasten isään ei ole luottaminen. Tyhjensi jo kerran lasten tilit omiin tarkoituksiinsa. Annan sitten rahat lapsille joko elatuslahjoina tai kolmen vuoden välein.
Sain itse hyvät lähtökohdat kun vanhempani auttoivat aikoinaan. Haluaisin tarjota saman mun lapsille mutta mua on vain yksi. Teen parhaani.
Tämä ketju on mainio esimerkki siitä, miksi lapsilisät pitäisi lakkauttaa keskituloisilta. Se, että jo valmiiksi varakkaille JA hyvätuloisille siirretään verorahoja, jotka laitetaan kasvamaan korkoa sijoituksissa, on suoraan sanottuna korruptiota.
Sitten vielä väitetään, ettei luokkaeroja ole, vaikka tällä tavoin niitä juuri luodaan, samoin kuin progressiivisella verotuksella ylipäänsä. Tuet vain köyhille, eikä mitään helvetin lisiä ja helpotuksia valmiiksi hyvätuloisille.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on mainio esimerkki siitä, miksi lapsilisät pitäisi lakkauttaa keskituloisilta. Se, että jo valmiiksi varakkaille JA hyvätuloisille siirretään verorahoja, jotka laitetaan kasvamaan korkoa sijoituksissa, on suoraan sanottuna korruptiota.
Sitten vielä väitetään, ettei luokkaeroja ole, vaikka tällä tavoin niitä juuri luodaan, samoin kuin progressiivisella verotuksella ylipäänsä. Tuet vain köyhille, eikä mitään helvetin lisiä ja helpotuksia valmiiksi hyvätuloisille.
Älä jaksa. Lapsilisä on tuki lasten kustannuksiin. Se on ainoa tuki, jota kaikki lapsiperheet voivat saada. Suomessa on jo entuudestaan tosi korkea veroprogressio. Toki voimme harkita muualle lähtemistä, jos ainoa tehtävämme on olla vain maksaja toisille. Maailma on täynnä muitakin maita, ja monessa muussa maassa niitä verotuottojamme arvostetaan.