Lihottava köyhyys
Poistettuun ketjuun tiedoksi hänelle, joka ei ymmärtänyt, miksi köyhyys lihottaa: ei ole varaa ostaa kallista ja ravitsevaa ruokaa. Siksi tulee ostettua halpaa, joka valitettavasti on usein sellaista hiilarimössöä, josta lihoo.
Kommentit (164)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon. On helppo sanoa että syö niitä edullisia kauden kasviksia jne. mutta se on aivan eri asia silloin, kun se ei ole oma valinta. Tuskin joka pennosiaan laskevalla on päälimmäisenä ajatuksena miettiä seuraavan viikon ruokalistaa jos joutuu koko ajan elämään sen mukaan paljon rahaa on juuri sillä hetkellä käytettävissä. On itseasiassa todella luksusta, että pystyy suunnittelemaan asioita tulevaisuuteen, oli sitten kyse ruoasta tai jostain muusta.
Nää on näitä "selityksiä"
Ei tuo ole mikään selitys vaan arvelua. Helppoa se on maalta merelle neuvoja huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Halvemmalla saa limsaa kuin laadukasta täysmehua. Keksit ovat halvempia kuin kasvikset.
Mutta hanasta tulee vettä melkein ilmaiseksi ja vieläpä ihan ilman sokeria.
Mietin myös, että miksi pitää olla mehua TAI LIMSSAA, etenkin jos ei ole lapsia taloudessa.
Jos satunnaista alkoholia ei lasketa, niin 99% aikuisuudesta olen juonut kahvia/vettä... Ja en ole köyhä.
Lapset ei varsinkaan tarvitse mitään mehuja tai limsoja, kun opettaa lapsen juomaan vettä pienestä pitäen.
Oon syönyt vuosia aamiaiseksi puuroja, marjoja ja rahkaa. Lounaaksi salaatin, välipalaksi viilin ja siinä on puurohiutaleita, päivälliseksi kunnon ruoka ja iltapalaksi samaa viiliä.
Juon vihreää teetä litran päivässä, keitän vettä, kaadan kannuun, annan veden jäähtyä, laitan yhden pussin ja tämä kestää mulla koko päivän.
Ruokaan menee n 600 e kk kahdelta ja halvemmallakin pääsisi
Itse aloitan nyt laihduttamisen ja rahan säästämisen. Ruokavalio tulee koostumaan enimmäkseen naudan 10% jauhelihasta ja broilerin fileesuikaleista. Lisäksi riisiä, pastaa, kasviksia ja juureksia, maustamatonta jogurttia ja jonkin verran marjoja. Tarkoitus on painon hallinta, joten mielettömiä määriä ei voi syödä. Tuo ruoka maksaa suunnilleen saman minkä nykyinen lihottava ruokavalio karkilla, sipsillä ja jäätelöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskien rahat menee sipseihin ja karkkeihin, ei ruokaan.
Koska ne ovat halvempia.
Tsekkaappa paljonko maksaa uunijuurekset ja paljonko maksaa se sinun megapussisi sipsejä.
Tsekkaa ite monta kiloa joudut syömään juureksia että saat samat kalorit kuin sipsi pussista.
Mihin sinä kaloreita tarviit? Ei ihminen kaloreista elä vaan terveellisestä ruuasta. Kaloreita lasketaan ja tutkitaan pakkauksista kun ostetaan terveellistä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läskien rahat menee sipseihin ja karkkeihin, ei ruokaan.
Koska ne ovat halvempia.
Tsekkaappa paljonko maksaa uunijuurekset ja paljonko maksaa se sinun megapussisi sipsejä.
Tsekkaa ite monta kiloa joudut syömään juureksia että saat samat kalorit kuin sipsi pussista.
Mihin sinä kaloreita tarviit? Ei ihminen kaloreista elä vaan terveellisestä ruuasta. Kaloreita lasketaan ja tutkitaan pakkauksista kun ostetaan terveellistä ruokaa.
Terveellisyyttä ei mitata kaloreilla.
Tämä on keksitty korrelaatio. Yhtä hyvin asia voi johtua alhaisesta koulutustasosta tai vaikkapa masentuneisuudesta. Terveellinen ruoka ei ole kallista.
Lenkkimakkaraa saa suhteellisen halvalla. Se täyttää hyvin ja siitä saa enemmän energiaa kuin esim. pussillisesta salaatin lehtiä tai porkkanoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Halvemmalla saa limsaa kuin laadukasta täysmehua. Keksit ovat halvempia kuin kasvikset.
Mutta hanasta tulee vettä melkein ilmaiseksi ja vieläpä ihan ilman sokeria.
Mietin myös, että miksi pitää olla mehua TAI LIMSSAA, etenkin jos ei ole lapsia taloudessa.
Jos satunnaista alkoholia ei lasketa, niin 99% aikuisuudesta olen juonut kahvia/vettä... Ja en ole köyhä.
Lapset ei varsinkaan tarvitse mitään mehuja tai limsoja, kun opettaa lapsen juomaan vettä pienestä pitäen.
Liikkuvat lapset ovat kyllä pystyneet juomaan mehujakin vuosikymmenet lihomatta kunhan sokerin määrä on kohtuullinen. Sipsit, limonadit ja karkit asia erikseen, mutta ennen nämä eivät kuuluneet päivittäiseen ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia tarvitaan myös ja se maksaa. Ei pelkillä vihanneksilla elä hyvin.
Miten enemmistö voi alapeukuttaa tätäkin? Ihan fakta. Nämä vauvan ravitsemustieteilijät voisivat perehtyä faktoihin pelkän läskiviha-oksentamisensa sijaan.
Me ollaan köyhiä eläkeläisiä, Syödään kyllä hyvin:kaurapuuroa, perunoita, porkkanoita, munia, banaaneja, kanaa, maksalaatikkoa, ruisleipää. Leivon itse mustikkapiirakaa ja tonnikalapitsaa ja kaurasämpylöitä. Ollaan hoikkia mutta terveitä,
Vierailija kirjoitti:
Kun on tulot ja toimeentulo tiukilla ja tunne, ettei kukaan välitä niin ei ole motivaatiota syödä terveellisesti. Miten jaksaa välittää ja huolehtia itsestä kun yhä useammin saat kokea ja tuntea, ettei kukaan muukaan ole sinusta ja kuulumisistasi kiinnostunut. Ketä varten minun tulsi esittää ja näyttää hyvältä tai näyttää terveeltä tai edes siltä, että olisin pukeutunut fiksusti ja siististi.
Itseäsi varten. Arvosta ja rakasta itseäsi sen verran, että pidät itsestäsi huolen.
Köyhyys lihottaa? Ei lihota. Pelkkä tekosyy. Suurin osa maailman köyhistä ei todellakaan ole ylipainoisia. Toimeentulotuki on Suomessa niin suuri, ettei sillä ole vaikeutta syödä terveellisesti. Jos vain haluaa. Aika moni ei edes halua. Keksitään tekosyitä jotta voisi syödä mieleisiä epäterveellisiä ruokia. Pakastealtaasta voi valita edullisia vihenneksia, juureksia ja marjoja. Tai rasvaista pitsaa. Hedelmä- ja vihannesosastolta saa kausituotteita edullisesti. Edullisia juureksia ja vihanneksia on paljon. Omenoita, appelsiineja, banaaneja... noin 1e kg. Lihaosastolla vähärasvainen broilerin jauheliha maksaa saman verran kuin nakkipaketti tai rasvainen jauheliha. Kalaa voi nostaa järvestä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyys lihottaa? Ei lihota. Pelkkä tekosyy. Suurin osa maailman köyhistä ei todellakaan ole ylipainoisia. Toimeentulotuki on Suomessa niin suuri, ettei sillä ole vaikeutta syödä terveellisesti. Jos vain haluaa. Aika moni ei edes halua. Keksitään tekosyitä jotta voisi syödä mieleisiä epäterveellisiä ruokia. Pakastealtaasta voi valita edullisia vihenneksia, juureksia ja marjoja. Tai rasvaista pitsaa. Hedelmä- ja vihannesosastolta saa kausituotteita edullisesti. Edullisia juureksia ja vihanneksia on paljon. Omenoita, appelsiineja, banaaneja... noin 1e kg. Lihaosastolla vähärasvainen broilerin jauheliha maksaa saman verran kuin nakkipaketti tai rasvainen jauheliha. Kalaa voi nostaa järvestä niin paljon kuin ehtii ja jaksaa. Elämä on valintoja.
Elämä on valintoja, se rasvainen jauheliha on ravinnollisesti kyllä parempaa kuin broilerin jauheliha, pitää nälkääkin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tuon. On helppo sanoa että syö niitä edullisia kauden kasviksia jne. mutta se on aivan eri asia silloin, kun se ei ole oma valinta. Tuskin joka pennosiaan laskevalla on päälimmäisenä ajatuksena miettiä seuraavan viikon ruokalistaa jos joutuu koko ajan elämään sen mukaan paljon rahaa on juuri sillä hetkellä käytettävissä. On itseasiassa todella luksusta, että pystyy suunnittelemaan asioita tulevaisuuteen, oli sitten kyse ruoasta tai jostain muusta.
Kyllä me työssäkäyvätkin joudutaan laskemaan pennosia ja suunnittelemaan ruokalistat etukäteen niin, että rahat varmasti jollain lailla riittää seuraavaan palkkapäivään saakka. Eläminen on kallista eikä me keskituloiset saada mitään tukia paitsi lapsilisät, jotka loppuu juuri silloin, kun teinit syö ja kuluttaa eniten. Minä joudun yksinhuoltajana todellakin suunnittelemaan, laskemaan pennoset ja tekemään kerralla isoja määriä ruokia, jotta kerkeän sinne töihinkin ja kaikki tulevat ravituiksi sillä rahalla, mikä minulla on käytettävissä. Täällä joku mainitsikin kuivatuista herneistä itse keitetyn hernekeiton, se on ravitseva ja edullinen ruoka. Kaurapuuro on erinomainen aamu- ja iltapala ja siihen voi lisätä esimerkiksi marjoja ja raejuustoa. Uunijuurekset tai perunamuusi esimerkiksi kanan kanssa, makaronilaatikko tai lasagne täysjyväpastasta, kaalilaatikko tai -pata, chili con carne riisin kera jne. ovat sellaisia edullisia ja ravitsevia ruokia joita meillä tehdään isoja määriä kerralla. Silloin, kun leivon sämpylöitä, tehdään samalla niistä itse hamppareita ruuaksi. Laitan sämpylöihin porkkanaraastetta ja pellavarouhetta ravitsevuuden lisäämiseksi.
Liha korvataan meillä usein soijarouheella, mutta lihaakin käytän - tosin ruuissa on aina enemmän kasvista kuin lihaa. Näillä perhe pysyy terveenä ja hoikkina. Mehua meillä juodaan vain viikonloppuisin aamiaisella, muuten juodaan hanasta vettä. Pienin juo vielä maitoa.
Elämää kannattaa ihan oikeasti vähän suunnitella erityisesti silloin, jos rahaa on vain vähän käytettävissä.
Itse olen laihduttanut syömällä perusedullista arkiruokaa ja liikkunut. Eiväthän ne mitään gourmetruokia olleet. Ruokavalio oli kuitenkin suht tasapainoinen edullisuuteensa nähden. Se perustui Painonvartijoiden vanhaan ohjelmaan, jonka perusohjeet sain sukulaisen tutulta. Samoin Points-ohjelman saisi laadittua edullisesti.
Olen asettanut laihdutuksen viikkobudjetiksi 50 e, sillä jäin työttömäksi. Jollain viikolla ruoat maksavat vain 40 e ja yhdellä viikolla jopa vain 30 e. Mutta se 50 on viikkobudjettini ruoalle nyt tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja, se rasvainen jauheliha on ravinnollisesti kyllä parempaa kuin broilerin jauheliha, pitää nälkääkin paremmin
Melkoinen paradoksi tuo nälkäinen lihava ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Vihannekset on halpoja.
Vihannekset ei täytä, eikä ne ole erityisen halpojakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me työssäkäyvätkin joudutaan laskemaan pennosia ja suunnittelemaan ruokalistat etukäteen niin, että rahat varmasti jollain lailla riittää seuraavaan palkkapäivään saakka. Eläminen on kallista eikä me keskituloiset saada mitään tukia paitsi lapsilisät, jotka loppuu juuri silloin, kun teinit syö ja kuluttaa eniten. Minä joudun yksinhuoltajana todellakin suunnittelemaan, laskemaan pennoset ja tekemään kerralla is
Ja ruokabudjettinne on?