Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kovassa pakkasessa on vielä ok kävellä 2.5km?

Vierailija
30.12.2023 |

Onko -40 vielä ok?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muistan, että äiti ei päästänyt meitä ulos kun pakkasta oli 40. Oli pitkät päivät olla siskon kanssa sisällä. En muista mikä vuosi, mut 80-luvulla oli tämä talvi...

Vierailija
42/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lapsi 80-luvulla, koulumatka 4,5 km ja se taitettiin omin neuvoin säällä kuin säällä, myös 30 asteen pakkasella. Yleensä suksilla tai potkukelkalla, kovimmilla pakkasilla kävellen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän balaclavaa, niin -35 on kovin pakkanen, jossa olen pyöräillyt. Lämmin siinä tulee, kun suojaa itsensä kunnolla.

Vierailija
44/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä ripeemmin käveleen sen lämpimämpi tulee. kerrosta vaan päälle ja liikkeelle

Ei koko vartalon suojaaminen se ongelma varmaan olekaan, vaan kylmän ilman hengittäminen. Se vaarantaa sydäntä ja keuhkoja. Syke ja verenpaine nousee. Kylmän hengittäminen lisää myös riskiä hengitystieinfektioille.

Kehon omat lämmönsäätelyjärjestelmät aktivoituvat jo plus-asteiden puolella.

Itse en lähtisi kävelemään jos pakkasta on enemmän kuin 10 astetta

Vierailija
45/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävelin aikoinaan 3 km suuntaansa lukioon 33 asteen pakkasissa 

ei muuten paha mutta nenä ja posket jäässä

kypärämyssy tarvittiin 

Minä peruskouluun. Eikä silloin ollut pipoa, ei  villahousuja eikä edes toppahousuja. 

Vierailija
46/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asiaa kysyt: Sinä et  metriäkään  kävele milään säällä . kuin sen mikä on pakko.Hyvää vuoden vaihdetta kaikille .

Vierailija
47/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mitä ripeemmin käveleen sen lämpimämpi tulee. kerrosta vaan päälle ja liikkeelle

Ei koko vartalon suojaaminen se ongelma varmaan olekaan, vaan kylmän ilman hengittäminen. Se vaarantaa sydäntä ja keuhkoja. Syke ja verenpaine nousee. Kylmän hengittäminen lisää myös riskiä hengitystieinfektioille.

Etelänavalla käyneillä yksi tärkeä osa pukeutumista oli huppu, joka suojasi myös kasvoja. Muutenkin suun edessä on hyvä olla jotain suojaa niin, että ei tarvitse hengittää aivan jääkylmää ilmaa.

30 asteen pakkasessa varttuneemmat suomalaiset ovat aikoinaan kävelleet ja hiihtäneet hyvinkin pitkiä matkoja. Yllättävän hyvin on paleltumavammoilta vältytty, kun on ollut asianmukaiset varusteet.

Vierailija
48/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kävelin 2km töihin -34 asteessa ja vastaan tuli joku nainen joka oli juoksulenkillä! Naama valkoisessa kuurassa. Missään nimessä ei pitäisi juosta noin kylmässä. Itsellä on keuhkoissa vikaa, niin olin aika kovalla rasituksella.

Vierailija
49/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kävele missään pakkasissa ellei ole pakko. Nuorena on kävelty koska oli pakko. Nykyään kun ei ole pakko niin en kävele.Ensi viikko onkin lomaa ja sisällä pysyn.

Vierailija
50/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika, alkaakohan mennä jo hysterian puolelle, jos ikänsä Suomessa asunut ei arvaa mennä ulos yli -10 pakkasella? Ehkä yli -30 pakkasella alkaa pidemmät lenkit olla joillekin haastavia, mutta -10- -20 on jo ihan normaali talvilämpötila ja kyllä silloin on iät ja ajat ulkoiltu käytännössä normaalisti. Ylihysteriaa tämä nykymeininki. Ymmärrän kyllä, että on sairaita ihmisiä, jotka kuormittuvat vähemmästä, mutta terveelle ihmiselle on ihan ok ulkoilla, vaikka vähän pakastaisi. Ei kaikkea pidä pelätä noin paljon.

Vierailija
51/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se oli mentävä säässä kun säässä. Matkaa parikilometria ja sekin -30 oli vaatekysymys perusterveellä. Koulussa sai olla sisällä. Kyllä sitä ulkoiltiin kotonakin kaikissa pakkasissa enemmän ja vähemmän. Kuten nykyäänkin. Omakaan lapsi ei säiky kelejä. 

Vierailija
52/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö oo kuullut siitä että kasvot ja suun voi suojata? Opin asian jo 40v sitten. 

Vierailija
53/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon ole mitään yleissääntöä. Riippuu kuka kulkee ja missä varusteissa. Vähän veikkaan että arktisten alueiden alkuperäiskansat menevät eri asteissa kuin joku kaupunkilainen tropiikista.

Vierailija
54/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus taisi olla -28 C, kun lähdettiin hiihtämään Finlandia-hiihtoa. 50 km matkan aikana kyllä pakkanen hiljalleen laski ja lopulta iltapäivällä oli vain noin 15 astetta. Hyvin sujui hiihto, rauhassa mentiin ja oltiin kerrospukeuduttu. Reppu oli selässä ja siihen sitten sai laittaa ylimääräisiä vaatteita, kun alkoi lämmetä. Pitkälle matkalle kannattaa muuten ottaa useampi putkihuivi tms. mukaan, jotta saa vaihtaa välillä kuivan huivin naamaa suojaamaan. Pitkällä matkalla huivi kostuu ja lopulta jäätyy koppuraksi, jos ei välillä vaihda. 

Olen itsekin asunut lapsuuteni Keski-Suomessa ja kyllä sitä ulkona hilluttiin vaikka oli -30 C pakkaset. Ja tosiaan talvivaatteet ei 70-80 -luvuilla todellakaan olleet niin laadukkaita kuin nykyään. 

n52

Vierailija
55/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa pysyä sisällä kun on pakkasta.

Keväällä sitten mennään taas ulos kun aurinko lämmittää.

Kesä pitää sitten taas olla sisällä, jos ja kun on hellettä. Sateellakaan ei passaa ulkona olla, kun siinähän kastuu.

Vierailija
56/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ollutkaan vielä moista tekosyytä kuullut liikunnan välttelyyn 😂.

Ohis

Vierailija
57/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että -30 on sellainen, että ei kiinnosta muuta kuin hakea posti laatikosta 50 metrin päästä ja äkkiä takaisin sisälle. Ysärillä koulussa taisi pakkasraja olla siinä -25 tuntumassa, ettei ollut pakko mennä välitunnilla ulos.

Olen joskus teininä viilettänyt ilman pipoa nahkatakissa -35, se oli kylmä. Villapaita kyllä oli, mutta se pipo oli vaan niin out, eikä voinut laittaa. 

Vierailija
58/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän nykyiset bussit pelittää kovilla pakkasilla? 80-luvulla ne välillä hyytyivät ja sitten olikin seuraava bussi niin nuijalla lyöty, ettei ottanut enää kyytiin. Se kauhea pettymys, kun olet 30 asteen pakkasessa odottanut bussia tavallista pidempään ja sitten kun se tulee, se ajaa täytenä ohi pysähtymättä.

Vierailija
59/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hiihtänyt -39 asteessa intin suksilla 20 km. Eli lähes koko yö hiihdettiin.

Pyöräiltiin joskus armeijassa -25 asteessa jotain 70-80 kilometriä. Oikeasti tuokin marssi olisi pitänyt perua kun raja taisi olla -20 mutta eipä vaan peruttu. Ja hengissä siitä selvittiin taukojen ja oikean varustuksen avulla. Ja illalla leiriydyttiin jonnekin korpeen ja yöllä tuli hetkessä suojasää. Ihme kelit. :D

60/78 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut jopa ajavat fillarilla vaikka 20 asteen pakkasessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi