Miten kovassa pakkasessa on vielä ok kävellä 2.5km?
Kommentit (78)
Olen pyöräillyt n. 4 km -25 asteessa. Noin puolen tunnin reissun. Liian kovaa ei kannata kovalla pakkasella mennä, ettei hengästy ja huohota kylmää ilmaa keuhkoihinsa. Suun ja nenän eteen maski tai huivi.
Etelä-Suomessa ei ole ollut vielä koskaan niin kovia pakkasia, etten olisi voinut kävellä tai pyöräillä 3 km. Esim. -32 astetta Celsiusta on vielä ihan hyvä ulkoiluilma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisille on tapahtunut, kun eivöt kestä normaalia talvikeliä? Olin lapsi/nuori 70-80 - luvuilla, ja olimme ulkona tuntikausia 20-30 asteen pakkasellakin. Koskaan en muista tilannetta, että olisin kököttänyt sisällä, koska on muka liian kylmä. Hiihtämään tai luistelemaan ei menty noin kylmällä, mutta muuten kyllä ulkoiltiin. Eikä siihen aikaan edes ollut niin laadukkaita ulkivaatteita, kuin nyt. Toki lapaset ym. Oli aitoa villaa.
Se ei ole normaalia talvikeliä, jos satunnaisesti tulee joku paukkupakkanen. Jos sellaista olisi vähän väliä, se olisi normaalia talvikeliä, johon ihmiset myös tottuisivat.
Ihan sama se on kuumuuden suhteen. Jos tänne tulee julmettu ja ennenkokematon helle, jollaisiin ei olla totuttu, ihmiset läkähtyvät helposti, mutta etelänmaissa eivät, koska superhelteitä on siellä jatkuvasti.
Terveen ihmisen pakkasrajaa ei ole. Niin kauan kuin eivät omat sormet, kasvot tai varpaat jäädy. Joillakin huono ääreisverenkierto niin vähemmän aikaa. Mielestäni 30 pakkasastetta on vielä ihan tavallinen jokatalvinen ilmiö. Silloin on yhä mentävä töihin, vaikka sitten kävellen, jos polttoaine hyytyy suodattimeen kiinni. Kävellä pystyy, juosta tuskin. Jos taas kyse alakouluikäisistä lapsista koulumatkalla, sanoisin, että -25 olisi raja. Koska jotain voi matkalla tapahtua ja sitten ei lapsi yksin osaa hakea apua vaan paleltui.
Liikkuminen tuottaa lämpöä ihmiselle.
Juoksemaan en lähtisi, kävelylle kylläkin.
Teininä 80-luvulla, keskisuomessa, pakkasta 20-40 astetta, ei mitään vaikutusta koulumatkoihin tai muuhun ulkoiluun.
Intti talvena mikkelissä pakkasta 40 korvilla ja niin vaan oltiin suksisulkeisissa pari tuntia tai marssittiin ampumaradalle jossa ei kuitenkaan ammuttu kun kaikkien aseet oli "jäässä".
Pärjää hyvin kun pukee riittävän monta kerrosta ja liikkuu.
Talvisodassa kuule möyrittiin viikkotolkulla lumihangessa tulipalopakkasella, eikä kyselty voiko vai eikö. Eli kyllä, voit kävellä sen kusisen 2,5 kilsaasi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten aikaisempi sanoi, noin 20-22 astetta, vielä voi, mutta se taitaa ruveta olemaan hengityksen kannalta jo vähän yläraja. Silloin olen yleensä pitänyt sisäänhengittäessä kaulaliinaa edessä tms. Tuon asterajan jälkeen on aika kova paikka keholle.
Jo -15 asteessa suositellaan pidettävän suusuojaa, esim. kaulaliinaa. Astmaatikoille suositellaan kaulaliinaa sitäkin pienemmissä pakkasasteissa.
Naurettavaa. Tuohan on vasta hädin tuskin t-paitakeliä vilpoisempi.
Talvella 1987 Hämeen perukoilla oli - 40 pakkasta. Fillaroin pikkupitäjän keskustasta syrjässä olevalle vanhainkodille. Loppujen lopuksi hiki siinä tuli, kun oli aika jähmeä polkea. Enää en moiseen ryhtyisi, mutta mikä onkaan hienompaa kuin ulkoilu kunnon pakkasessa.
Terve, nuori ja keski-ikäinen aikuinen voi sään mukaan pukeutuneena hyvin kävellä 2.5 km -40 asteessa. Jos muuten ei liiku juuri lainkaan, on kyseenalaista, mitä mieltä tuollaisessa extreme-kokeilussa on. Voihan olla myös tietämättään jotenkin sairas, jolloin keho ei kestäkään ja pragaisi jo ihan missä vain lämpötilassa, jos kävelykuntoa ei ole.
Nythän monilla on jäänyt maskeja nurkkiin, sellaisen voi laittaa kasvoille.
Sanoisin, että -30 eteenpäin pitää suojata kasvot. Juoksemisen suhteen olen pitänyt pakkasrajana -20 astetta.
Sitä talvisodan pakkasta alettiin kutsua kenraali talveksi tms, koska se hirmupakkaskausi itse asiassa pelasti Suomen. Oltiin pahasti saamassa pataan, kun sitten tilanne kääntyi, kun venäläset eivät liian raskasta kalustoaan pystyneet käyttämään kovalla pakkasella. Suomalaiset sotilaat hiihtivät lakanoista värkätyissä lumipuvuissan kuin aaveet.
Muistan kun vuonna 2005 tai 2006 oli Espoossa lähes -35 asteen pakkaset. Silloinkin tarhattiin hevoset pariksi tunniksi ja käytiin ne kävelyttämässä.
Jos pakkasta on yli -40, niin en kovin pitkää lenkkiä enää tekisi. -20 on aivan normaali lämpötila vielä
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmisille on tapahtunut, kun eivöt kestä normaalia talvikeliä? Olin lapsi/nuori 70-80 - luvuilla, ja olimme ulkona tuntikausia 20-30 asteen pakkasellakin. Koskaan en muista tilannetta, että olisin kököttänyt sisällä, koska on muka liian kylmä. Hiihtämään tai luistelemaan ei menty noin kylmällä, mutta muuten kyllä ulkoiltiin. Eikä siihen aikaan edes ollut niin laadukkaita ulkivaatteita, kuin nyt. Toki lapaset ym. Oli aitoa villaa.
Eihän täällä ole puhuttu muusta, kuin keuhkojen kestävyydestä kovalla pakkasella. Siihen on syy, että hiihtokilpailuissa on pakkasrajat. Totta kai vaatetta voi laittaa vaikka kuinka paljon päälle, mutta varsinkin astmaatikolle pelkkä huivi suun edessä voi olla liian vähän.
"Jos ilman lämpötila on tuntia ennen kilpailun ensimmäistä lähtöä kylmempi kuin 20.0C, ei kilpailua saa järjestää. Jos ilman lämpötila on 15.0 ja 2"0.0 C välillä, tulee tuomarineuvoston kokoontua ja tehdä päätös kilpailun pitämisestä ottaen huomioon radan, tuulen ja kosteuden vaikutus kilpailijoihin.
Olen pyöräillyt yliopistolta kotiin 8km kun pakkasta oli -30. Pyörä oli jäykkä ja vaatteet koppurat.
Luokkakaverini pelasivat uusilla muovimailoilla sählyä -40 asteen pakkasessa. Oppilaille ei käynyt mitään, mutta mailat menivät poikki.
-25 on ihan normaali talvikeli.
Kyl mä sanoisin että -30. Asun alueella jossa on usein kovia pakkasia ja ei se elämä pysähdy jos on kylmempää. -30 jälkeen alkaa autot kärsimään pakkasesta, siitä eteenpäin keuhkoissa tuntuu...
On ollut hauskaa katsoa somesta kun -20 pakkaset on olleet etelän ihmisille kauhistus.
Takin huppu käyttöön niin eteneminen onnistuu kovallakin pakkasella.
Siperiassa asuvien mukaan yli -50 astetta on jo niin vaarallista, ettei siinä kylmyydessä saa olla 10 minuuttia kauempaa, vaan on mentävä välillä sisälle lämpimään. Siksi siellä on mm. odotusrakennuksia bussipysäkkien lähellä, joihin pääsee odottamaan, jos bussi on myöhässä. Jos ei ole, on hakeuduttava muualle sisälle.